Författare Ämne: Fälgar till en 360.  (läst 8085 gånger)

hbftw

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Fälgar till en 360.
« skrivet: juni 15, 2009, 10:30:57 »
Hej, då jag nyss införskaffat mig en Volvo 360 -86 så är det ju klart man ska ha nya skor åt den!
Så jag är ute efter nå lätt metall fälgar, gärna som suttit på en 360 eller liknande då jag själv inte är så insatt i det här med passformen :P
Volvo 360GL -89

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fälgar till en 360.
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2009, 22:49:40 »
Hej, då jag nyss införskaffat mig en Volvo 360 -86 så är det ju klart man ska ha nya skor åt den!
Så jag är ute efter nå lätt metall fälgar, gärna som suttit på en 360 eller liknande då jag själv inte är så insatt i det här med passformen :P

Om du inte får napp här så sök på blocket på "4x100" eller 4/100.
Hittar du några du vill ha kan du ju fråga här i tråden så säger vi om det passar bra eller ej. Ska ju sitta lagom djupt, dvs. ha rätt "ET"="Inpressninsdjup"

Titta här direkt förresten så förstår du hur vi tänker: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=825.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hbftw

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2009, 23:35:05 »
Okej, Kom på att jag skulle kolla om mina original alu fälgar från min gamla bil passade (Honda Accord från -86). Dom fälgarna hadde samma bultmönster, men navhålet var lite för stort på Honda fälgen men det är ju snabbt fixat med en centrum ring (om det nu är rätt namn)
Och enligt listan som du länkade till så har honda fälgen ett ET på 45 vilket borde funka om jag inte är helt ute och cyklar.
Volvo 360GL -89

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2009, 17:13:55 »
Okej, Kom på att jag skulle kolla om mina original alu fälgar från min gamla bil passade (Honda Accord från -86). Dom fälgarna hadde samma bultmönster, men navhålet var lite för stort på Honda fälgen men det är ju snabbt fixat med en centrum ring (om det nu är rätt namn)
Och enligt listan som du länkade till så har honda fälgen ett ET på 45 vilket borde funka om jag inte är helt ute och cyklar.

Japp de fälgarna funkar ju med centrumring men kommer tyvärr lite djupare i hjulhusen tack vare "fel" ET. BMW ET 35 är trevligt för de kommer 2mm längre ut istället.

Men visst funkar det, jag kör Opel ET49 fast det är på håret att inte vinterdäcken skaver på fjäderbenet för de är rättså svullna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

hbftw

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2009, 19:29:17 »
Citera
Japp de fälgarna funkar ju med centrumring men kommer tyvärr lite djupare i hjulhusen tack vare "fel" ET. BMW ET 35 är trevligt för de kommer 2mm längre ut istället.

Var och kollade med folket på Däckhuset, dom hadde inga centrumringar med rätt mått tyvärr, men han sa också att dom inte behövs, bara man ser till att man centrerar däcket när man drar åt bultarna, Så jag kör utan några sånna tillsvidare.

Ska bara lacka fälgarna blank svart nu sen blir det att sätta fast dom på 360in, Lägger upp en bild när det är klart så ni får beskåda min skönhet från 86.

Volvo 360GL -89

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2009, 22:07:42 »
Jag körde med golf fälgar på 360 utan bekymmer, funderade inte så noga när jag monterade dom heller. Det styr väl på konan ::)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2009, 22:37:15 »
centrumringt är överskattat! bultarna/muttrarna centrerar ändå fälgen sen!
dom är bara bra om man har bultar på bilen så man kan styra fälgen rätt mot hålen! men eftersom vi har underbara pinnbultar så behöver vi inte centrumringar  8)

Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

hbftw

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2009, 22:48:28 »
Okej, bra det. Nu är fälgarna färdig lackade, Blev faktiskt bra för att vara första gången man lackar :P
Bild kommer imorgon då jag tvättat upp bilen :)
Volvo 360GL -89

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2009, 22:50:14 »
Teorin på detta forum har annars varit att centrumringarna styr upp fälgen om muttrarna börjar lossna.
Och skulle man inte ha centrumring då skulle bultarna gå/slås av. Vet inte hur troligt detta scenario är. För det första måste ju muttrarna lossna..

Jag har kört utan i flera år.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2009, 23:17:18 »
Alla ringar jag sett är i plast så dom räddar dig inte så mycket!
och bultarna går inte av om fälgen sitter löst!

menar att det finns bilar med 1000hk som inte kör av bultar  :P
så vi behöver inte va rädda på detta forumet tror jag!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 16, 2009, 23:31:45 »
Om muttrarna skulle börja lossna tror jag det är bättre att vara utan centrumringar för då börjar det nog skaka rejält så då märker man nog att det är något som är fel innan man tappat muttrarna.
Har man centrumstyrning kan man nog i värstafall köra tills man tappat muttrarna helt innan man märker att något är galet :-\

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 16, 2009, 23:34:25 »
Tro mig man märker om alla muttrar blir lösa.. skakar och låter satan  :P
men det är klart om alla muttar lossnar utom en så är det klart den kan gå av men det gör den även med centrumring  :-\
som sagt så har jag bara i plast och dom är bara max 1cm breda så dom ger inget stöd!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 17, 2009, 20:44:22 »
Jag har hört hjul som skakat loss muttrar (utan att tappa nån) och det har varit med rätt fälgar som har styrning från början (ingen centrumring behövdes).
Så det hör eller känner nog alla med nån sorts verklighetsuppfattning om hur bilar ska bete sig  ::)

Bra då har vi nog avlivat en myt om att man MÅSTE köra med centrumringar om fälgarna har större navhål än vad naven på bilen är.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 17, 2009, 22:33:23 »
Jag har hört hjul som skakat loss muttrar (utan att tappa nån) och det har varit med rätt fälgar som har styrning från början (ingen centrumring behövdes).
Så det hör eller känner nog alla med nån sorts verklighetsuppfattning om hur bilar ska bete sig  ::)

Bra då har vi nog avlivat en myt om att man MÅSTE köra med centrumringar om fälgarna har större navhål än vad naven på bilen är.
Den myten har nog varit död länge nu ;)
Fanns ju inte centrumstyrning på äldre 300 baktill, -83an var utan så navstyrning bak kom kanske -84 eller -85.