Författare Ämne: Quinnan's Streetraceprojekt (Uppstartsfilm s.9)  (läst 183844 gånger)

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #280 skrivet: september 29, 2010, 21:39:58 »
Filmern är nåt av det tyngsta jag sett ;Dunderbart ;D nu blir det en natt i garaget igen tack för inspirationen.
Det är i motvind en drake lyfter.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #281 skrivet: september 30, 2010, 08:32:05 »
Hoppas avgaset blir som du tänkt då!  Vad har du för dämpare och hur många?


Ett ganska kort system ändå, slutar och mynnar ut framför höger bakdäck. Allting i 3 tum, ink dämpare. Använde dubbla Simons (what else på ett budgetbygge :P ), en oval lite större och en rund lite mindre. Dom 2 tillsammans med turbon lär kunna döda ljudet så det hamnar på ungefär samma nivå som orginalsystemet. Kanske lite högre, men inte så det kommer störa.


Filmern är nåt av det tyngsta jag sett ;Dunderbart ;D nu blir det en natt i garaget igen tack för inspirationen.

Har gått och funderat på om jag ska få ihop nån klippfilm som är lite mer seriöst ihopklippt, men jag har nästan bara material från strippen. Måste ut och sladda lite rondeller och köra ifrån lite BMW-stekare :P

Kan se det framför mig. Jag rullar upp bredvid nån "stylad BMW med feta kromfälgar, tonade rutor och grymt fett kjolpaket" med min Volvo 360 vid ett rödljus inne på Sveavägen. Killen i BMWn tittar och ser en vit, till synes orginal Volvo 360 med 14 tums plåtfälgar med snobbring, takräcke med ett par turkosrosa Atomic-skidor på och dragkrok i aktern. Coola killen i BMW börjar varva upp sin motor för att impa på blondinen i passagerarsätet och för att få en snabb start på grönt ljus. Det blir gult och plötsligt hör han hur det börjar smälla och blixtra bredvid hans bil. Jag har tryckt in Launchcontrol-knappen. Lyset slår om till grönt och smällandet övergår till turbotjut, dumpventilssfnysande och däckskrik. Innan coola killen i BMWn fattat vad som hänt och kommit iväg ser han bara 2 kolsvarta streck som försvinner in i en däckröksdimma. Den vita 360in är borta och snart också blondinen i passagerarsätet :P

"I have a dream...."

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #282 skrivet: september 30, 2010, 13:41:22 »
Förslag är väl en ljuddämpare med en 3" in och 2st 2" ut? borde inte det ge lite mer plats på höjden?
en ut framför varje bakhjul.. ;)
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #283 skrivet: oktober 01, 2010, 00:27:42 »
Har gått och funderat på om jag ska få ihop nån klippfilm som är lite mer seriöst ihopklippt, men jag har nästan bara material från strippen. Måste ut och sladda lite rondeller och köra ifrån lite BMW-stekare :P

Kan se det framför mig. Jag rullar upp bredvid nån "stylad BMW med feta kromfälgar, tonade rutor och grymt fett kjolpaket" med min Volvo 360 vid ett rödljus inne på Sveavägen. Killen i BMWn tittar och ser en vit, till synes orginal Volvo 360 med 14 tums plåtfälgar med snobbring, takräcke med ett par turkosrosa Atomic-skidor på och dragkrok i aktern. Coola killen i BMW börjar varva upp sin motor för att impa på blondinen i passagerarsätet och för att få en snabb start på grönt ljus. Det blir gult och plötsligt hör han hur det börjar smälla och blixtra bredvid hans bil. Jag har tryckt in Launchcontrol-knappen. Lyset slår om till grönt och smällandet övergår till turbotjut, dumpventilssfnysande och däckskrik. Innan coola killen i BMWn fattat vad som hänt och kommit iväg ser han bara 2 kolsvarta streck som försvinner in i en däckröksdimma. Den vita 360in är borta och snart också blondinen i passagerarsätet :P

"I have a dream...."

Ja ja ja förverkliga den drömmen och fånga på film åt oss!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #284 skrivet: oktober 01, 2010, 13:49:37 »
Förslag är väl en ljuddämpare med en 3" in och 2st 2" ut? borde inte det ge lite mer plats på höjden?
en ut framför varje bakhjul.. ;)

Dom dämparna med dubbla är både dyrare, tyngre och lika höga :P

Har gått och funderat på om jag ska få ihop nån klippfilm som är lite mer seriöst ihopklippt, men jag har nästan bara material från strippen. Måste ut och sladda lite rondeller och köra ifrån lite BMW-stekare :P

Kan se det framför mig. Jag rullar upp bredvid nån "stylad BMW med feta kromfälgar, tonade rutor och grymt fett kjolpaket" med min Volvo 360 vid ett rödljus inne på Sveavägen. Killen i BMWn tittar och ser en vit, till synes orginal Volvo 360 med 14 tums plåtfälgar med snobbring, takräcke med ett par turkosrosa Atomic-skidor på och dragkrok i aktern. Coola killen i BMW börjar varva upp sin motor för att impa på blondinen i passagerarsätet och för att få en snabb start på grönt ljus. Det blir gult och plötsligt hör han hur det börjar smälla och blixtra bredvid hans bil. Jag har tryckt in Launchcontrol-knappen. Lyset slår om till grönt och smällandet övergår till turbotjut, dumpventilssfnysande och däckskrik. Innan coola killen i BMWn fattat vad som hänt och kommit iväg ser han bara 2 kolsvarta streck som försvinner in i en däckröksdimma. Den vita 360in är borta och snart också blondinen i passagerarsätet :P

"I have a dream...."

Ja ja ja förverkliga den drömmen och fånga på film åt oss!  ;D

Ska fan försöka göra det till sommaren :P

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #285 skrivet: oktober 02, 2010, 11:23:49 »
Har gått och funderat på om jag ska få ihop nån klippfilm som är lite mer seriöst ihopklippt, men jag har nästan bara material från strippen. Måste ut och sladda lite rondeller och köra ifrån lite BMW-stekare :P

Kan se det framför mig. Jag rullar upp bredvid nån "stylad BMW med feta kromfälgar, tonade rutor och grymt fett kjolpaket" med min Volvo 360 vid ett rödljus inne på Sveavägen. Killen i BMWn tittar och ser en vit, till synes orginal Volvo 360 med 14 tums plåtfälgar med snobbring, takräcke med ett par turkosrosa Atomic-skidor på och dragkrok i aktern. Coola killen i BMW börjar varva upp sin motor för att impa på blondinen i passagerarsätet och för att få en snabb start på grönt ljus. Det blir gult och plötsligt hör han hur det börjar smälla och blixtra bredvid hans bil. Jag har tryckt in Launchcontrol-knappen. Lyset slår om till grönt och smällandet övergår till turbotjut, dumpventilssfnysande och däckskrik. Innan coola killen i BMWn fattat vad som hänt och kommit iväg ser han bara 2 kolsvarta streck som försvinner in i en däckröksdimma. Den vita 360in är borta och snart också blondinen i passagerarsätet :P

"I have a dream...."

Ja ja ja förverkliga den drömmen och fånga på film åt oss!  ;D

Det var så poetisk så han började gråta, Källa: termosen E, duza
Det är i motvind en drake lyfter.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #286 skrivet: oktober 19, 2010, 12:28:48 »
En liten kort update då bara så ni inte tror att jag har gått och dött.

Bilen står fortfarande mer eller mindre isärplockad. Jag har börjat byta karossdelar för att få bort en del av rosten
och motorn står utan topplock i väntan på att toppen ska få nya förbränningsrum. Turbon ska få ny anslutning
mot downpipe för att slippa avgasläckage osv. Aktivitet råder.

Utöver det har jag fixat lite med bränslesystemet också. Monterat om pump, bytt ledningar OCH byggt en ny fuelrail.
Det kändes lite mesigt att ha 4-5mm anslutning på fuelrailen när jag inte har mindre än 8mm nån annanstans. När
railen blev ny så blev det även en ny regulator.

Jag älskar rostfritt stål :P







Kommer fler bilder från garaget snart, och eventuellt ett videoreportage också på landracing.se

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #287 skrivet: oktober 20, 2010, 00:55:45 »
Snyggt jobbat!
Säg till när/om det blir reportage då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #288 skrivet: oktober 20, 2010, 11:49:47 »
Snyggt jobbat!
Säg till när/om det blir reportage då!

Jag ropar när det är dags. Förmodligen blir det ett gemennsamt reportage med bilarna från mitt garage.
Med andra ord min 360, polarnas 1100hk Opel Commodore och Supramannen och hans "gatbilar" :P

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #289 skrivet: november 03, 2010, 08:40:17 »

Äntligen lyckades jag komma ihåg att få med kameran till garaget! Tyvärr så är det rätt trångt
just där jag står, men ni får iaf se hur jag har det :)

Här står hon





Precis bredvid mig står den här. Polarens 1100hp Opel Commodore



Här är vyn från min garageplats. Min passar inte riktigt in :P Porschar så långt ögat når!
Och inte en enda som inte på nåt sätt är trimmad eller ombyggd!


Någon som kan gissa vad det är här? Inte så svårt kanske :P



Jag återkommer med mer inom kort!

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #290 skrivet: november 03, 2010, 15:06:29 »
gillar huvudströms brytarn de kan man kalla diskret ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #291 skrivet: november 03, 2010, 15:51:11 »
gillar huvudströms brytarn de kan man kalla diskret ;)

Grymt nöjd med den :P Det bästa är att känslan när man vrider i locket är i stil med nåt jättedyrt vred i nåt fräsigt trafo-skåp :P
Kvalitetskänsla ;P

Idag har det för övrigt tillkommit nya dekorstripes i fin 80-tals orginallook. Kommer bild på detta med.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #292 skrivet: november 03, 2010, 15:57:03 »
gillar huvudströms brytarn de kan man kalla diskret ;)
Jo och bra stöldskydd också, för vilken jävla biltjuv förstår att vrida på tanklocket innan han tjuvkopplar bilen ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #293 skrivet: november 03, 2010, 17:11:50 »
Tack för insynen i garaget! Ser inte ut som om du tänker svetsa, kapa och slipa där  ;D

Instämmer med övriga, supersmart och ballt gjort att sätta strömbrytaren där! Så har tanklocket åter en funktion  :D

Det enda som sticker i ögonen är den gulgröna jordkabeln du använt till och från brytaren  ;)
Men seriöst med krympslang över kabelskorna!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #294 skrivet: november 03, 2010, 17:34:09 »
Tack för insynen i garaget! Ser inte ut som om du tänker svetsa, kapa och slipa där  ;D

Instämmer med övriga, supersmart och ballt gjort att sätta strömbrytaren där! Så har tanklocket åter en funktion  :D

Det enda som sticker i ögonen är den gulgröna jordkabeln du använt till och från brytaren  ;)
Men seriöst med krympslang över kabelskorna!

Njae, svetsningen gör jag så mycket jag kan på jobbet istället :P Vet inte hur många miljoner det står i garaget, men det känns
som att min bils värde knappt uppgår i samma pengar som ett oljebyte på någon av dom som står där skulle kosta :P

Jag som tyckte mina gul-gröna kablar va så sensuellt vackra :P Som tur är så kommer rutorna tonas svarta inom kort så du slipper
se dom ;) Vad gillar ni mina nya fälgar då? Nu ser man inte längre att nya bakaxeln är flertalet centimeter bredare än vad det är fram.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #295 skrivet: november 03, 2010, 19:28:38 »
Jag som tyckte mina gul-gröna kablar va så sensuellt vackra :P Som tur är så kommer rutorna tonas svarta inom kort så du slipper
se dom ;) Vad gillar ni mina nya fälgar då? Nu ser man inte längre att nya bakaxeln är flertalet centimeter bredare än vad det är fram.

Hehe ja.. och funkar ju lika bra som en tex. svart kabel ;)

Reagerade på att fälgarna såg så sleeper ut ja  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #296 skrivet: november 04, 2010, 01:43:53 »
mycket finurligt med tanklocket ;)
vad är det som händer med toppen och är det turbon som legat lite nära innerskärmen? ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #297 skrivet: november 04, 2010, 10:20:56 »
mycket finurligt med tanklocket ;)
vad är det som händer med toppen och är det turbon som legat lite nära innerskärmen? ;)

Toppen lyftes av mest för att kontrollera kolvar och för att se om det fanns några tendenser till
att packningen skulle vara för klen, men allt såg bra ut. Men nu när den ändå är loss ska den få
lite omarbetade förbränningsrum och monteras tillbaka med topplockspackning i koppar. Laddtrycks-demonen har fått grepp om mig, och tids nog kommer en standardpackning ge upp :P

Och ja... turbon ligger halvnära innerskärmen just där. Ska försöka hitta nån typ av smidig alu-isolering
som jag kan klistra dit.

Ser sjukt mycket fram emot att spräcka 2,5bars-gränsen! Kommer bli en bra sommar :P

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #298 skrivet: november 04, 2010, 17:26:50 »
Blir tyvärr tvungen att plagiera tanklockshuvudbrytaren ;D Kalas häftigt.
Det är i motvind en drake lyfter.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #299 skrivet: november 11, 2010, 08:34:28 »
Blir tyvärr tvungen att plagiera tanklockshuvudbrytaren ;D Kalas häftigt.

Ritningarna är inlåsta ;)

hoool

  • Medlem
  • Antal inlägg: 164
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #300 skrivet: november 11, 2010, 12:20:42 »
Skriv gärna när du löser problemet med att få på hydralisk koppling, givet gör jag samma om jag löser. Tänkte börja fixa med det om några dagar!

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #301 skrivet: november 22, 2010, 21:12:49 »
Skriv gärna när du löser problemet med att få på hydralisk koppling, givet gör jag samma om jag löser. Tänkte börja fixa med det om några dagar!

Jag säger detsamma. Säg till när du kommer fram till nåt bra :)

Btw, första inlägget ever för mig via iPhone :p fan va modernt :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #302 skrivet: november 22, 2010, 21:19:46 »
Här finns lite bilder hur jag löste det med hyraulik koppling.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4767.280
"don't buy it if you can build it!"

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #303 skrivet: november 23, 2010, 07:54:50 »
Här finns lite bilder hur jag löste det med hyraulik koppling.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4767.280

Tyvärr betydligt enklare på din låda med intern slavcylinder. På min sitter det M90 och då är det  hävarm som går utanför sprängkåpan
och mer eller mindre rakt in i framvagnsbalk OCH styrstag :(

Jajsen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #304 skrivet: november 26, 2010, 21:12:40 »
Vet att de finns att köpa hydraliska slavsylindrar som trycker direkt på stödlagret (sitter alltså runt ingående axel på lådan o så borrar gängar o skruvar det i lådan) så behöver du bara borra ett hål för att få in slang/rör för oljan i prängkåpan.

används ofta när man kör med jänkelådor på BMW iaf.

kommer som sagt tyvär inte ihåg vart dom går att få tag på eller priset, men kollar runt på PPF:s forum så hittar du säkert nått.

mvh Erik

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #305 skrivet: november 27, 2010, 12:07:11 »
summit racing lär väl ha kanske? finns iaf en återförsäljare i arvika som heter Arvika el och motor.
360 Hybrid MKII

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #306 skrivet: november 27, 2010, 16:25:33 »
tilton har ju hydrauliska urtrampningslager, kostar lite dock. annars har jag läst att folk använder saab 900/9-3 lager. man plockar ur en hylsa i lagret så passar de mot bmw ingående axel iaf :) och tar bort hylsan som orginal stödlager styr på.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #307 skrivet: december 09, 2010, 20:04:31 »
Hej igen alla.

Tänkte bara ge ett litet tecken på att jag inte har dött. Har inte haft så mycket tid sista veckorna att spendera i garaget. Har massa annat att göra, t.ex att få iordning vinterbilen. Men mitt i all bromsrenovering och byte av kylarslangar på vinterbilen så har jag hunnit med en del på racebilen också. Som den här t.ex:








Jag tröttnade på min KL-racing XS-dump. Känns tråkigt att åka runt med billigaste skiten som
går att få tag i när ma har tillgång till material och verktyg på jobbet.

Dumpen håller ungefär 45mm kolvdiamter och är invändigt riktigt snygg vad det gäller flödesvägar osv. Hålet i mitten på toppen är för att kunna låsa kolven i botten om man skulle vilja köra utan dump någon gång för att få lite vassare respons. Tanken är att jag ska köra den på en motor i bromsbänk på jobbet så jag kan stå och titta på den jobba vid lite olika laddtryck. Eftersom det är första dumpen jag bygger så är det skönt att ha ett kvitto på att man har gjort något rätt :P

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #308 skrivet: december 09, 2010, 20:46:19 »
Snyggt! :D

Jajsen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #309 skrivet: december 09, 2010, 20:52:06 »
fin dump, ang uttrampningslagret så är det till gourg warners T5 låda (sitter i corvett camaro o liknande) som man brukar använda till BMW byggena har ja förmig, väldigt smidig så de bara är 5 hål som behöver fixas (ett för slangen/röret in o 4 att västa cylinder/lager paketet i växellådan).

mvh Erik

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #310 skrivet: december 09, 2010, 22:26:45 »
Snygg och manlig dumpventil  8)
Motorn kommer se liten ut sen ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #311 skrivet: december 09, 2010, 22:43:53 »
du får meddela resultatet! så kanske du får beställningar sen ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #312 skrivet: december 27, 2010, 16:04:51 »
Jaha.. dags för en pytte-update igen då.

Ja är ledig nu i mellandagarna så jag ska försöka få en del gjort och jag började idag med nåt
som jag trodde skulle vara både svårare och ta längre tid. O-ringning med blocket på plats
i bilen.

Jag byggde ett verktyg i förra veckan, baserat på en orginalkolv med en rigg på med ett
coromantstål på. Ser ut såhär:





Kort och gott så skickar man i kolven i cylinderloppet, snurrar nåra varv, sen har man ett spår.
I mitt fall blev spåret 1mm brett och 0,8mm djupt.













Ni får höra av er om ni vill låna verktyget :P Rätt smutt faktiskt.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #313 skrivet: december 27, 2010, 22:58:21 »
snyggt jobbat! och väldigt enkelt men funktionellt verktyg :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #314 skrivet: december 28, 2010, 00:25:20 »
Looks like some one made a copy :D
men visst funkar de skitbra? :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #315 skrivet: december 28, 2010, 20:29:04 »
Looks like some one made a copy :D
men visst funkar de skitbra? :D

Visste faktiskt inte om att du hade gjort nåt liknande :P Men det fungerade väldigt bra. Höll på allt som allt ungefär en timme med att fräsa alla 4 spår, men av den timmen va 20-25 minuter slipning och injustering av skärstålet. Nu ska jag bara iväg och hitta nån passande rostfri tråd att lägga i.

Ska porta lite topplock imorgon och ta ur förbränningsrummen lite. Sen till veckan ska locket planas av, sen åker maskinen ihop igen. Uppstart med nytt soppasystem och allt det andra under januari låter som en plan i mina öron :P Nån som vill vara med? :D

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #316 skrivet: december 28, 2010, 20:35:46 »
finns på sidan 43 lr när tusan ja gjorde det där =)
tips är att kolla ventilationsslang med 100diam. det är 0.8mm piaonotråd i dom slangarna. bara kapa ett varv o lägga i spåret ;)

Edit: såg att du hade svarvat djupare =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #317 skrivet: januari 07, 2011, 16:58:17 »
Åter dags för en liten update.

Nu när det är långhelg så passas det såklart på att skruvas så mycket man bara orkar med. Målet är i nuläget att motorn ska vara ihopskruvad och uppstartad innan jag åker till jobbet på måndag :P Igår hann jag så pass långt att toppen sitter fastdragen på blocket med o-ringar, kopparpackning och allt. Även kamremmen hann komma på plats. Ska dit och fortsätta ikväll.

Jag fick tillbaka toppen från planing i onsdags. Passade på att öppna upp förbränningsrummen runt varma sidan
lite innan jag lämnade in den på planing. Borrade även upp dom sk. Grupp A-hålen i toppens kylkanaler.



Så här ser det ut med den rostfria pianotråden på plats. Det tog enormt mycket mer tid att få trådarna till exakt rätt längd än jag trodde.




Som tur är så hade jag flickan med mig som inte fattade vad som tog sån tid, så hon visade hur stor ringen skulle vara



Om det är nån som undrar hur en glödgad kopparpackning ser ut så ser dom ut såhär



Jag ska försöka komma ihåg att ta fler bilder ikväll så jag har mer att komma med imorgon.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #318 skrivet: januari 07, 2011, 21:09:52 »
Finfint jobbat!

Grupp-A kanalerna har jag inte hört talas om på detta forum tidigare vad jag minns (däremot på TPC etc.) Hade glömt bort fenomenet  :P

Varma sidan = Avgassidan? Oxå nytt för mig  :P

Är det elring som gör kopparpackningar? Och glödgar du den själv med gasen eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« Svar #319 skrivet: januari 07, 2011, 23:52:11 »
Finfint jobbat!

Grupp-A kanalerna har jag inte hört talas om på detta forum tidigare vad jag minns (däremot på TPC etc.) Hade glömt bort fenomenet  :P

Varma sidan = Avgassidan? Oxå nytt för mig  :P

Är det elring som gör kopparpackningar? Och glödgar du den själv med gasen eller?

Dom brukar tydligen benämnas så :P Och ja, varma sidan är avgassidan. Jag tyckte det såg lite trångt ut runt
avgasventilen.

Kopparpackningen är köpt på KL-racing. Elring-förpackningen under är till en ventilkåpspackning :P Och den är glödgad med vanlig gassvets. Faktiskt enklare än jag trodde :P Fast vi får väl se om den håller tätt. Ska kanske inte säga för mycket :P