Författare Ämne: Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)  (läst 13869 gånger)

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« skrivet: november 26, 2004, 22:39:15 »
Hej!
Har snokat runt här på forumet en del förut, men idag köpte jag mig en egen 300 och då blev jag ju tvungen att registrera mig!

En 87a 340dl, 14000mil och besiktigad i augusti. 2000 kronor måste ju vara ett kap tänkte jag och köpte den direkt.

Kör hem den på sommardäck och rullar in i garaget för att byta till vinter.
Första hjulet går bra, nästa går inte fullt så bra...

Domkraftsfästet var tydligen rejält rostigt, och skiten sjunker igenom och landar på bromsskivan.  :(

Har pallat upp den nu och ska fixa en bättre domkraft imorn, sen hoppas jag att den går som ett skott i vinter!  ;)

Bifogar en kass bild, svårt att ta något bättre när den står där den står.
« Senast ändrad: november 26, 2004, 22:39:55 av user »

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #1 skrivet: november 27, 2004, 10:13:09 »
Jo rost under är nog det vanligaste problemet med dom.
Ser ju OK ut annars.

Kul med fler personer i klubben.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #2 skrivet: november 27, 2004, 17:30:00 »
hehe.. standard misstag det där med rostiga domkrafts fästen...
jag har en stor bula i min ena trösket pga det...
tur att ajg hade pallat under bilen innan så den inte la sig på underredet.. hehe...
/Tobbe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #3 skrivet: november 28, 2004, 17:51:27 »
mina fästen är oxå sunkiga, har inte ens vågat prova...

lyfter alltid på bakaxeln/under bladfjädrarna bak och
under motorbalk/länkarmsinfästningen fram
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #4 skrivet: november 28, 2004, 21:01:27 »
Sådär, nu är alla hjulen bytta. Har dock en del andra problem kvar  ;)

Den går rätt dåligt, rycker om man släpper gasen.
Förra ägaren nämnde att det borde göras en förgasarinställning..

Växlarna är rätt tröga att få i, vilket under dagens provtur ledde till att jag fick knoppen i handen, ska limma fast den igen.

Dörrlåset på förarsidan har pajat. Först gick det att låsa inifrån, men inte utifrån. Sedan gick det inte att låsa inifrån heller, pinnen åkte bara upp igen. Blev sur och pillade lite på låsmekanismen vilket resulterade i att dörren inte gick att stänga längre. Lyckades inte återställa det. Lyckades inte heller skruva loss låset, så jag borrade ur skruvarna. Nu är dörren utan lås och går således inte att stänga. Ska till skroten imorn och leta efter ett nytt.
Passar låsen från andra volvos till 340in?

Ingen invändig belysning förutom handskfacket fungerar. Antar att det inte är säkringen för klockan och handskfackslampan fungerar ju. Lite jobbigt att inte ha någon belysning i instrumentpanelen.

Men den är ju ganska charmig hur som helst  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #5 skrivet: november 28, 2004, 21:11:17 »
jag undrar hur charmigt polisen tycker det är utan instrumentbelysning..  ::)

Knoppen får jag ox i näven när jag kör upphetsat och rycker i spaken   ;)

tråkigt med låset, fast säkert billigare än vad jag fick punga ut denna månaden på v70:n.. 1900 för nytt dörrlås och sen 3400 för nytt tändningslås! Hände SAMMA VECKA!  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #6 skrivet: november 28, 2004, 21:23:21 »
Hehe, jo jag ska väl försöka fixa belysningen. Lite rädd för att jag aldrig får ihop instrumentpanelen igen om jag demonterar den bara.  ;D

Ajajaj, surt med v70in! :(

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #7 skrivet: november 28, 2004, 22:00:14 »
Det där med innerbelysning har jag haft problem med i min 360..
å det var en säkring, i min så dår handskfacket å den andra belysningen på olika säkringer.. ha de bra
/Tobbe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #8 skrivet: november 28, 2004, 22:27:08 »
Angående belysningen

Kan ju vara ett jordfel kanske.
Sitter och tittar i elschemat i Haynes-boken här.

Säkring 14 matar följande:

- Lampa för Handskfack!
- Klocka (Ej belysning)
- Cigguttag (Ej belysning)
- Lampa för bagagerumsbelysning via kontakt
- Innerbelysning via dörrkontakter framdörrar + kontakt på lampa
- Lampa tändningslåsbelysning via dörrkontakter framdörrar
- Motorer Centrallås

Funkar något av ovanstående så är inte säkring 14 trasig. (OBS benäms Z14 i ritningen och jag antar att det är nr.14 i säkringsboxen men är inte säker. Enkelt att testa iofs.)

Fungerar indikatorlamporna för Oljetryck, handbroms, bromsvätskenivå osv? Dessa ska ju lysa när du slår på tändningen men inte startar motorn.  (Säkring 9 för dessa)

Nu har jag hittat det!!

Säkring 5 matar bland annat:
- Instrumentbelysning!!
- Belysning klocka.
- Belysning Askkopp
- Belysning Ciggtändare

Kolla säkring 5!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #9 skrivet: november 30, 2004, 21:09:54 »
Tackar FREJ, ska kika på det där. Min klocka, klockbelysning och handskfackslampa fungerar, men det är väl typ det enda  ???

Köpte iaf ett nytt lås för 280kr på skroten, pillade i många timmar ute på garageuppfarten men fick aldrig skiten att fungera. Tills jag backade iväg bilen till parkeringen, smällde igen dörren och vips! allt fungerade  ??? ;D

Råkade dock sparka sönder plasthöljet till stereon när jag klättrade in via högerdörren igår..  ::) All plast i den här bilen går sönder.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #10 skrivet: november 30, 2004, 21:59:39 »
Skumt om klockbelysningen fungerar.. fungerar/fungerar inte övrigt som jag skrev under säkring 5?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #11 skrivet: november 30, 2004, 22:09:07 »
Tror inte att det är nån belysning i vare sig askkopp eller ciggtändaren.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #12 skrivet: november 30, 2004, 22:12:04 »
Tror inte att det är nån belysning i vare sig askkopp eller ciggtändaren.

Jag bara skrev av vad som stod i Haynes-boken.. men visst är det en grön lysring eller nåt runt ciggtändaren?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #13 skrivet: november 30, 2004, 22:54:21 »
Har för mig att den inte lyser, men jag ska kolla imorgon. Sovdags nu   ;)

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #14 skrivet: december 01, 2004, 16:01:26 »
Ciggtändaren lyser. Men askkoppen har ingen belysning vad jag märkt.

Tog några bilder på bilen idag, men det var för mörkt





Hastighetsmätaren dog förresten idag, kul. Men bilen har gått rätt bra, förutom ett att den dog i en korsning på 70-väg, lite smådrygt.

Upptäckte att kylarvattenbehållaren var nästan tom. så jag hällde i en liter vatten och rätt mycket glykol, tror det läcker någonstans. Ska kolla upp det sen nån gång..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #15 skrivet: december 01, 2004, 16:56:36 »
Så ciggtändaren lyser... men fortfarande ingen instrumentbelysning?

Då är det nog inte säkringen..
Vet du var reostaten sitter? Den man justerar hur starkt instrumentbelysningen ska lysa! Kan ju vara den som är sönder. Pilla bort den eller om du kommer åt bakifrån så mät om du har spänning fram till den. Den är ju en mekanisk rörlig del så den är ju rättså misstänkt i slitagesammanhang. Är det spänning fram till den och även från den när den inte är nedskruvad max så är det nog jordfel, trasiga lampor eller möjligtvis kabelbrott mellan reostaten och lamporna..

Hastighetsmätaren är ju mekanisk. Vajern går från mätaren genom torpedväggen och in i navet på vänster framhjul. Den är lite klurig. Kommer inte ihåg exakt hur den är fäst där men det är nåt man ska skruva på under "koppen" som sitter i centrum på utsidan av navet. Du ser den om du inte har navkapslar eller centrumkapslar. Det sticker ut en liten rund "ratt" ur den koppen. Står ratten still när hjulet snurrar så snurrar inte vajern och hastighetsmätaren visar 0km/h.. snurrar ratten så kan ju vajern vara av eller så är mätaren sönder.. du kan ju oxå göra så att du tar av vajern från mätarhuset. Är väl bara en bajonettfattning att lossa ett halvvarv eller nåt så är den lös. Sen får du köra/rulla på hjulet och se om vajern snurrar med. Snurrar den, ja då är felet i mätaren.
Hoppas jag inte rör ihop det allt för mycket.

Min drar vatten oxå. Ungefär 1-2dl i veckan. Men min kylare läcker så det syns tydligt. Blir ett stort moln av vattenånga ovanför kylaren/huven när man står still.

Ut och felsök nu!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #16 skrivet: december 01, 2004, 20:32:55 »
Vad det gäller kylare så böt jag min i sommras i samband med en krock.
Meckarna sa att när dom lossade den så ramlade nästan allt i backen....tja då e den väl utnyttjad enligt mig  ;D
360 goes beyond :-)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #17 skrivet: december 02, 2004, 23:22:21 »
Hade ingen belysning i instrument panelen på min 360, men en dag när jag satt o mätte i stereo uttaget för att se vart man skulle koppla allt så hoppade den igång, sen dess lös det som det skulle  :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #18 skrivet: december 03, 2004, 10:02:34 »
Nån klant som felkopplat ElStereoApparatus?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #19 skrivet: december 04, 2004, 02:03:43 »
Satt ingen i, men finns det inte nån dimmer kabel? Så man ska ändra bel. styrkan på stereon samtidigt som instrument bel., om det kan ha nåt att göra med det...det är det enda jag kan tänka mig iaf...hade cykellykta i handskfacket, utifall att ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #20 skrivet: december 04, 2004, 10:52:58 »
Nej nån dimmerkabel finns nog inte.. bilarna är ju från 80-talet och hur såg bandarna ut på den tiden?  ;)

Och en ny stereo har ju ISO kablage, allt ska vara exakt samma på alla aparater.. vet inte vad alla stift är till men har sett en beskrivning en gång och minns inte nåt om någon möjlighet att dimmra belysningen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #21 skrivet: december 04, 2004, 12:18:29 »
Jodå, vissa bilstereos kan man koppla till instrumentbelysningen och på så vis få dimmerfunktion via bilens reostat.
Kommer inte på vilket stift i isokontakten det är nu, men det ska stå i stereons manual.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #22 skrivet: december 04, 2004, 12:21:11 »
Okey! Jag hade fel  :-[

Tack för att du rättar mig i min okunskap Freedo!

Då är bara frågan, det sitter ju inget iso-kablage på en 360 men finns det en dimmerkabel ändå?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #23 skrivet: december 04, 2004, 12:26:05 »
Det finns inte någon dimmerkabel till stereouttaget original i bilen, isåfall är den dragen i efterhand i samband med stereoinstallationen.

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare! (med en smula problem)
« Svar #24 skrivet: december 07, 2004, 22:04:52 »
Har inte orkat fixa nånting med bilen de senaste dagarna, men kört en del har jag gjort. Upptäckt lite nya problem.  ::)

Trippmätaren fungerar inte. Den verkar bara röra på sig ibland, allting i den där instrumentpanelen är ju glappt. Tänkte ta loss den o kika lite, lossade skruvarna men förstod inte hur man skulle få loss vajrarna, ska försöka sen nångång.

Körde full bil idag, rätt storvuxna var vi allihop. Bilen blev typ 2dm lägre där bak, och stötdämparen(?) höger bak smällde vid minsta ojämnhet.

Edit: Har ju glömt att tacka för all hjälp grabbar!
« Senast ändrad: december 07, 2004, 22:05:56 av user »