Nu ska vi inte hänga upp oss på etanolbiten.
Det var bara en av flera möjliga orsaker till att nån vill veta/öka
förmågan att leverera bränsle till en törstig motor på en Volvo 3-serie.
I mitt fall en med elektronisk insprutning och elektronisk bränslepump som standard.
Och JA, enligt
http://etanol.nu/ så drar en bil som går på bara E85 30% mer bränsle än en på bara bensin. Och vinsten ekonomiskt finns bara om bensinen kostar 9.69kr/l (beroende på vad etanolen kostar såklart).
Och vad det gäller ekonomin så är 30% E85 och 70% Bensin det mest ekonomiska av nån anledning, för mig okänd. Även detta uppsnappat på ovan nämda länk.
Men det finns andra fördelar, kylning tex.
En turbo alstrar mycket värme. Man vill ha kall luft in i motorn. Etanolen kyler mycket mer än bensinen gör. Du kan teoretiskt sett köra med högre laddtryck/högre komp/vassare tändning.
Samma sak gäller knackningstendenser. Ren etanol ligger på ca 104 oktan. Detta ger möjligheter att köra vassare tändning/högre komp på både turbobilar och sugmotorbilar.
Jag vet att spritis gillar "spriten" i sin Turbo-360.
Nog om Etanolen.
Det jag ville veta var ju när det börjar bli dags att se över bränslematningen när man trimmar.. tänkte att fler kan va intresserade av det då man på andra forum
ser många som bygger med dubbla porschepumpar, rostfria tankar
och annat.
Kördes tex. Dubbelturbo-360:n med orginal bränslepump och resten av systemet orginal?