Författare Ämne: Bättre bränslematning vid trimmning?  (läst 5514 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Bättre bränslematning vid trimmning?
« skrivet: november 28, 2004, 20:59:55 »
När börjar det bli dags att se över bränslematningen när man trimmar tex en 360 GL -87 som jag har med LU-Jetronic insprutning orginal och en elektrisk bränslepump vid bränsletanken?

Är det bara att räkna på hur mycket tryck orginalpumpen orkar hålla vid ett visst flöde eller? Flödet får man ju om man vet hur länge spridarna är öppna och hur mycket dom flödar vid ett visst tryck!?

Detta blir ju mer aktuellt nu när jag mfl. börjar köra Etanol istället för bensin. Då går det ju åt ca 30% mer bränsle och då gäller det att systemet orkar med detta större uttaget.

Vore kul om nån hade funderingar/erfarenheter kring detta.
« Senast ändrad: november 28, 2004, 21:01:47 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Bättre bränslematning vid trimmning?
« Svar #1 skrivet: november 29, 2004, 22:23:07 »
Går det åt så mycket som 30% mer bränsle?

7,5*1,3=9,75

Så har man en bil som förut drog 1 liter så drar den nu 1,3 liter/mil och då ser jag ingen vinst i att åka på E85. Ser att det sklijer några ören men det kostar ju lite att bygga om och alt krångel till besiktning osv.

Då måste det va mer ekonomiskt att bara byta btr och köra på 50/50 95/E85

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 29, 2004, 22:37:39 »
Nu ska vi inte hänga upp oss på etanolbiten.
Det var bara en av flera möjliga orsaker till att nån vill veta/öka
förmågan att leverera bränsle till en törstig motor på en Volvo 3-serie.
I mitt fall en med elektronisk insprutning och elektronisk bränslepump som standard.

Och JA, enligt http://etanol.nu/ så drar en bil som går på bara E85 30% mer bränsle än en på bara bensin. Och vinsten ekonomiskt finns bara om bensinen kostar 9.69kr/l (beroende på vad etanolen kostar såklart).
Och vad det gäller ekonomin så är 30% E85 och 70% Bensin det mest ekonomiska av nån anledning, för mig okänd. Även detta uppsnappat på ovan nämda länk.

Men det finns andra fördelar, kylning tex.
En turbo alstrar mycket värme. Man vill ha kall luft in i motorn. Etanolen kyler mycket mer än bensinen gör. Du kan teoretiskt sett köra med högre laddtryck/högre komp/vassare tändning.

Samma sak gäller knackningstendenser. Ren etanol ligger på ca 104 oktan. Detta ger möjligheter att köra vassare tändning/högre komp på både turbobilar och sugmotorbilar.

Jag vet att spritis gillar "spriten" i sin Turbo-360.

Nog om Etanolen.

Det jag ville veta var ju när det börjar bli dags att se över bränslematningen när man trimmar..

tänkte att fler kan va intresserade av det då man på andra forum
ser många som bygger med dubbla porschepumpar, rostfria tankar
och annat.

Kördes tex. Dubbelturbo-360:n med orginal bränslepump och resten av systemet orginal?
« Senast ändrad: november 29, 2004, 22:42:28 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: november 30, 2004, 08:37:31 »
Jag tror enda sättet är att ha en lambda mätare och så ser man när den börjar gå snålt på fullgas/fullast, då är gränsen nådd.

Jag kör med 3bar regulator, original spridare, 60% etanol och original pump och har inga tendenser på att det saknas soppa.

Då borde det gå att mata mer soppa vid 2.5 bar (original 360)...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 30, 2004, 12:41:11 »
Sätt på en bränsletrycksmätare och håll koll på trycket. Det skall vara konstant vid gaspådrag, tappar man tryck vid effektuttag så orkar inte pumpen med.

Dubbel-snigeln hade ombyggt bränslessystem, med en Porsche turbo pump och kördes på 4,2 bar styrtryck, landade ibland uppemot 6 bar när det laddades på rejält, men det vart ju ett gammalt Opel GSi sprut på så man var tvungen att tvångsmata skiten.
« Senast ändrad: november 30, 2004, 12:44:22 av micke_art_racing »
ART-Racing

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 30, 2004, 22:07:10 »
Okej! Tack för dom svaren!

Ingen som pressat gränserna för orginalsystemet och vet när det inte räcker till längre? Är bara nyfiken. Kommer inte behöva nåt annat.. troligen =)

Orginalet räcker väl för mina drömmar på runt 200 sugishästar

Micke S

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 13, 2004, 18:52:13 »
Mmmmmm 200 sugishästar ....  ;)
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

Amplify

• Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 14, 2004, 19:13:43 »
Om jag nu bankar ner b230FT motor i min 360, då bör väll man få byta soppapumpen antar jag. Men hur är det med soppaledningarna? Dom ska väll räcka i dimension?

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 14, 2004, 22:55:55 »
Ska du köra men FT motorn original så tror jag originalpumpen räcker. Det är ju bara prova, och byta om det inte går. Förutsätter att du har B200 motor i bilen nu.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 30, 2004, 16:33:30 »
Nu har jag nått gränsen för vad orginalspridarna klarar av..

Jag kör nu med Megasquirt istället för Jetronic om nån undgått detta.

I Megasquirt och i loggarna man får ut så kan man se dutycyle i %. Man bör ligga på 85% när man tar ut max av motorn så att man har lite att spela med när det behövs tex vid kallstarter, acceleration osv.

Redan med bensin i tanken nådde jag en dutycycle på 99,2% i topparna. När jag tankade etanol blev det så klart ännu värre, 120% vilket självklart är omöjligt eftersom vid 100% står spridarna öppna hela tiden men ECU:n vill nå det mål man skrivit i mappen och försöker med/visar att den skulle behöva 120%.

Så nu väntar spridarbyte till turkosa 337cc spridare från 740 Turbo som jag har liggandes, men dom är lågohmiga så jag måste koppla om lite i härvan för att få 2 spridare per spridarutgång (totalt 2 utgångar), nu kör jag med alla 4 på första utgången och det går bra så länge man använder högohmiga spridare eller kör lågohmiga med spridarmotstånd.

DOCK ska jag tillägga att jag inte märkt av att motorn gått snålt vid de tillfällen spridarna bottnat. Lambdasignalen har legat över 0.7 volt hela tiden vid dessa tillfällen.
« Senast ändrad: december 30, 2004, 16:46:33 av FREJ »