Som tidigare inlägg säger så är de absolut viktigaste , förarbetet.
80 % förabete 20% Målning
En till viktig del som många glömmer är att dom slipar ner hela bilen , lagar rost och sprayar på nån rostskydd från biltema.
Sen reagerar biltemas skit färg me toppfärgen.
Använd därför alltid rostskyddsprimers som inte är känsliga för den sortens färg som toppfärgen är.
Sen färgen du köper , behöver inte vara 2-komps billack . Jag har lackat MÅNGA bilar med sk "industrilack" och de har inte varit något sämre på någe vis.
Du kan tex köpa en 3 liters hink med Högblank industrilack i standardkulörer på Flugger för runt 5-600kr om du inte ska ha en specialblandad kulör. De viktigaste är att de ska vara den blankaste varianten som dom har att sälja.
Dock så är de väl att svära i kyrkan bland lackeringsfolk ,o säga att de går lika bra att lacka bilen med industrilack som me billack.
Men eftersom vi pratar 360 o förstagångslackering så tycker inte jag du ska köpa riktigt 2-komp. Du kommer kunna lacka bilen , tröttna på den o skrota den 2 gånger om innan industrilacken gör dig besviken
Har även rollat bilar , men jag tycker att de är så onödigt , när man ändå slipar ner bilen kan man lika gärna spruta den. Rollar du så blir de ganska ofta för tjocka lager vilket gör färgen skörare.
Sen är en oscillerande slipmaskin och slippapper ( biltemas slippapper funkar skitbra) ett bra tips. Då går jobbet skitfort