Planerat länge att lägga upp en liten tråd om mina planer om 360. Men säsongsjobbet som rallare har hindrat en del.
Planen är att göra den så Retro/orginal som jag bara kan. Givetvis andra fälgar så man kan få lite Tyskstuk och en större motor.
Än så länge har jag bara hunnit med lite servicejobb och breddat en uppsättning 14tums plåt fälgar. Bilder kommer så fort jag har listat ut hur man lägger upp dom
Motorn som ska i blir bara en renoverad B230f/e. skilnad på dom
vet jag inte. köper en fungerande äcklig 740 och bara hivar över. (fall kabelstam är anorlunda samt "databox")
Det är anledningen jag gör en tråd, för jag behöver lite tipps och råd från alla er andra.
Kan inte så mycke om volvo pga att dom intresserar mig inte. Förutom för 300 volvos som var min första bil någon sin. 12år var jag...
Dom saker jag skulle vilja ha reda på är...
1...B230F/E passar rakt i tror jag. eller har jag fel? om inte vad behöver jag?
2...Databox är dom olika?
3...Vad är det för skilnad mellan "F" o "E" ? Har B200F nu. vill ha elektroniskt sprut som på B200F
Kul projekt helt i min smak!
Har själv 2,3 liter(+div. trim) och original utsida. Till och med original fälgar

Du behöver inte köpa nån 740. Bara en 2,3liters bottendel egentligen.
Jag skulle vara smidig och köpte en till 360-motor som jag tog oljepump, sticka, tråg mm. från så motorn stod komplett (förutom topp som jag tog från B200F:en) så sen var det bara att skifta motor snabbt och smidigt. Fast sen tog det ändå en månad pga. diverse delprojekt som kan läsas om i min projekttråd

Så tänk inte på sprut och grejer, du bara lyfter insuget åtsidan när du lyfter ur din B200F och sen skruvar du på det på din B230 när den hoppat i. Så då behöver du inte släppa en sladd eller slang från insuget! Eventuellt kan du ju justera bränsletrycket, tex. genom att ta en 3.bars bränsletrycksregulator som Peter sa. Eller ta bort din egen och trycka ihop den tills den oxå ger ca 3 bar. Men funkar nog att köra på 2.5 bar med fast då blir väl blandningen åt det snålare hållet. Men lite går justera i LMM oxå.
Jag säger, köp B230E

Den är högre komp i pga. andra kolvar samt vassare kam (V-kam) Vilket gör den till 135hk stark jämfört med B230F på max 116hk?
Sen är det svanhalsinsug på B230:n och det kan du inte flytta över för på det finns inte plats för spridare. På B230E sitter det K-jet mekaniskt insprut.
Och om du kanske ändå byter kam framöver så vill du ändå inte ha en V-kam då det är en av de snällare "trim"-kammarna från Volvo Original. K eller H är vassare/vassast på gatan.
Tar du en B230E får du lätt svänghjul oxå på ca 9kg ("plant svänghjul"). Det blir mer rappt än B200F:ens på ca 13kg ("Djupt/pott-svänghjul"). Själv har jag ett 9kg bantat till 4kg.
Hur ska du använda din 360? Kanske inte blir någe trim alls?
Har fixat så du kan ladda upp bilder. Läs ditt
PM du fått av mig. Vill se bild på fälgbreddningen