Författare Ämne: Retro/Tyskstukad 360  (läst 31888 gånger)

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
Retro/Tyskstukad 360
« skrivet: september 29, 2009, 16:28:08 »
Planerat länge att lägga upp en liten tråd om mina planer om 360. Men säsongsjobbet som rallare har hindrat en del. :P Planen är att göra den så Retro/orginal som jag bara kan. Givetvis andra fälgar så man kan få lite Tyskstuk och en större motor. ;D Än så länge har jag bara hunnit med lite servicejobb och breddat en uppsättning 14tums plåt fälgar. Bilder kommer så fort jag har listat ut hur man lägger upp dom ??? 
Motorn som ska i blir bara en renoverad B230f/e. skilnad på dom ??? vet jag inte. köper en fungerande äcklig 740 och bara hivar över. (fall kabelstam är anorlunda samt "databox") 
Det är anledningen jag gör en tråd, för jag behöver lite tipps och råd från alla er andra. :)
Kan inte så mycke om volvo pga att dom intresserar mig inte. Förutom för 300 volvos som var min första bil någon sin. 12år var jag...

Dom saker jag skulle vilja ha reda på är...

1...B230F/E passar rakt i tror jag. eller har jag fel? om inte vad behöver jag?
2...Databox är dom olika?
3...Vad är det för skilnad mellan "F" o "E" ? Har B200F nu. vill ha elektroniskt sprut som på B200F

Tack i för hand...

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Retro/Tyskstukad 360
« Svar #1 skrivet: september 29, 2009, 16:53:36 »
Här får du lite svar  :)

Fråga nr 1.
 Du behöver flytta över oljepump,aggregat axel,oljetråg,vattenpump med remskiva,oljesticka.

fråga nr 2.

Helt olika insprut.

fråga nr 3.

Du ska ha en b230f f= elektronisk insprut.

Tips använd org 360 sprut,ta tryck reg+ fuelrailen från 740 och det funkar kanon (har gjort så själv).

Lycka till  :D

"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: september 29, 2009, 20:26:09 »
Planerat länge att lägga upp en liten tråd om mina planer om 360. Men säsongsjobbet som rallare har hindrat en del. :P Planen är att göra den så Retro/orginal som jag bara kan. Givetvis andra fälgar så man kan få lite Tyskstuk och en större motor. ;D Än så länge har jag bara hunnit med lite servicejobb och breddat en uppsättning 14tums plåt fälgar. Bilder kommer så fort jag har listat ut hur man lägger upp dom ??? 
Motorn som ska i blir bara en renoverad B230f/e. skilnad på dom ??? vet jag inte. köper en fungerande äcklig 740 och bara hivar över. (fall kabelstam är anorlunda samt "databox") 
Det är anledningen jag gör en tråd, för jag behöver lite tipps och råd från alla er andra. :)
Kan inte så mycke om volvo pga att dom intresserar mig inte. Förutom för 300 volvos som var min första bil någon sin. 12år var jag...

Dom saker jag skulle vilja ha reda på är...

1...B230F/E passar rakt i tror jag. eller har jag fel? om inte vad behöver jag?
2...Databox är dom olika?
3...Vad är det för skilnad mellan "F" o "E" ? Har B200F nu. vill ha elektroniskt sprut som på B200F

Kul projekt helt i min smak!
Har själv 2,3 liter(+div. trim) och original utsida. Till och med original fälgar  :-[

Du behöver inte köpa nån 740. Bara en 2,3liters bottendel egentligen.
Jag skulle vara smidig och köpte en till 360-motor som jag tog oljepump, sticka, tråg mm. från så motorn stod komplett (förutom topp som jag tog från B200F:en) så sen var det bara att skifta motor snabbt och smidigt. Fast sen tog det ändå en månad pga. diverse delprojekt som kan läsas om i min projekttråd  ::)

Så tänk inte på sprut och grejer, du bara lyfter insuget åtsidan när du lyfter ur din B200F och sen skruvar du på det på din B230 när den hoppat i. Så då behöver du inte släppa en sladd eller slang från insuget! Eventuellt kan du ju justera bränsletrycket, tex. genom att ta en 3.bars bränsletrycksregulator som Peter sa. Eller ta bort din egen och trycka ihop den tills den oxå ger ca 3 bar. Men funkar nog att köra på 2.5 bar med fast då blir väl blandningen åt det snålare hållet. Men lite går justera i LMM oxå.

Jag säger, köp B230E  8)
Den är högre komp i pga. andra kolvar samt vassare kam (V-kam) Vilket gör den till 135hk stark jämfört med B230F på max 116hk?
Sen är det svanhalsinsug på B230:n och det kan du inte flytta över för på det finns inte plats för spridare. På B230E sitter det K-jet mekaniskt insprut.
Och om du kanske ändå byter kam framöver så vill du ändå inte ha en V-kam då det är en av de snällare "trim"-kammarna från Volvo Original. K eller H är vassare/vassast på gatan.

Tar du en B230E får du lätt svänghjul oxå på ca 9kg ("plant svänghjul"). Det blir mer rappt än B200F:ens på ca 13kg ("Djupt/pott-svänghjul"). Själv har jag ett 9kg bantat till 4kg.

Hur ska du använda din 360? Kanske inte blir någe trim alls?

Har fixat så du kan ladda upp bilder. Läs ditt PM du fått av mig. Vill se bild på fälgbreddningen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2009, 17:28:47 »
Glömde min riktiga kamera så mobilen fick dokumentera lite. Några bilder på breddningen av fälgarna. Fler bilder kommer!!!

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 01, 2009, 17:50:06 »
Blev riktigt bra. ;D en eftermidag med slipning bara. sen har jag fått tag i en volvo 944 som jag ska stjäla motorn ur. enligt reg papren så är det 96kw. 36000mil så den ska få en regäl överblick.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 01, 2009, 18:51:11 »
Snyggt jobbat hur mycket bredade du?

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 01, 2009, 19:40:13 »
5cm. fälgen blev 7,5tum ;D Val på däck är 195/45/14 eller 155/55/14.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 01, 2009, 20:26:01 »
Fin bil, samma modell och färg som min GL 87:a  :D

Och stoort tack för bilderna på fälgbreddningen! Blev riktigt sugen på att göra samma sak. Har tänkt lämna bort/köpa färdiga innan men nu tror jag nästan jag gör det själv.
Fast fuskar lite och sticker av fälgarna i svarven.

Punktade du fast fälgkanten i jiggen innan du svetsade dit mellanlägget?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 01, 2009, 20:38:51 »
MItt tips är att inte köra 155or då det kommer vara toksmalt, jag har 7" breda fälgar med 165or på och det är rätt smalt. Dock har jag 45profil på dom men jag tycker du ska ha 195orna

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 01, 2009, 21:51:18 »

Och stoort tack för bilderna på fälgbreddningen! Blev riktigt sugen på att göra samma sak. Har tänkt lämna bort/köpa färdiga innan men nu tror jag nästan jag gör det själv.

Nej. Jiggen använde jag bara när jag monterade till baka fälgkanten. så den kom i samma position.

1. gjorde jiggen.
2. kapa av fälgen.
3. svetsa (punkta) på breddningen.
4. la i fälgen i jiggen, sen i med yttre fälgkanten. punkta.
5. tog ut fälgen ur jiggen och hel svetsade.

Tips: gör breddnins ringarna lite längre. och när du punktar dit dom börjar du på mitten av ringen. mitt i mot öppningen. då kan man sjustera lättare. Skulle ha tagigt mer foton nu i efter hand. :P

pris: Blästring av fyra fälgar 200kr. Breddnings material 280kr (plattjärn 50mm*3mm)

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 01, 2009, 21:55:24 »
MItt tips är att inte köra 155or då det kommer vara toksmalt, jag har 7" breda fälgar med 165or på och det är rätt smalt. Dock har jag 45profil på dom men jag tycker du ska ha 195orna

Det lutar åt 195/45/14! vill inte ha förmycke Tyskstuk.

Nedre bilden är 195/45/14 på en 7tums fälg. 155an sitter också på en 7tumare.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 01, 2009, 22:46:27 »

Nej. Jiggen använde jag bara när jag monterade till baka fälgkanten. så den kom i samma position.

1. gjorde jiggen.
2. kapa av fälgen.
3. svetsa (punkta) på breddningen.
4. la i fälgen i jiggen, sen i med yttre fälgkanten. punkta.
5. tog ut fälgen ur jiggen och hel svetsade.

Tips: gör breddnins ringarna lite längre. och när du punktar dit dom börjar du på mitten av ringen. mitt i mot öppningen. då kan man sjustera lättare. Skulle ha tagigt mer foton nu i efter hand. :P

pris: Blästring av fyra fälgar 200kr. Breddnings material 280kr (plattjärn 50mm*3mm)

Ok, tack ska du ha för tips!
Men 3mm gods i ringen? Fälgen är väl knappast tjockare än 2mm i godset? (Tänker på att det blir tuffare att valsa ringen ju tjockare den är. Fast 3mm kanske går lätt? Har inte valsat så mycket i min dag..

Jag tycker oxå 195:or! Gillar tyskstuk men inte för mycket! Hellre ett tyskt racestuk på däcken :P

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 02, 2009, 12:39:56 »
2,7mm var min fälg. Valsningen gick lätt men den var eldriven. 3mm va det tunaste dom hadde i plattjärn. om jag skulle ha haft 2,5mm så skulle jag vara tvungen att klippa remsor av en 2,5mm plåt.

Tips: Glömde skriva att ringarna behöver inte vara exakt som fälgen! lite större/mindre spelar ingen roll. man använder en svetstång att kläma dit dom.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 02, 2009, 18:48:28 »
2,7mm var min fälg. Valsningen gick lätt men den var eldriven. 3mm va det tunaste dom hadde i plattjärn. om jag skulle ha haft 2,5mm så skulle jag vara tvungen att klippa remsor av en 2,5mm plåt.

Tips: Glömde skriva att ringarna behöver inte vara exakt som fälgen! lite större/mindre spelar ingen roll. man använder en svetstång att kläma dit dom.

Okej där ser man! Men tack igen för alla tips!

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 06, 2009, 20:24:03 »
Nu har jag fått hem donator bilen! :D En volvo 940 automat från 91 som är utrustad med servo, abs, el speglar, el fönster, sentral lås, träratt. Ska skrotas/säljas efter jag plockat av delarna som jag behöver så om det är någon här som behöver något så säg till. motorn är B230F med en 531 topp ;D motorn har 34500mil bakom sig så den ska renoveras totalt.

Nu undrar jag om svänghjulet från min B200F passar rakt på eller måste jag skaffa en annan?
Vad tror ni om servon? mycket jobb att för flytta över?   :-\
Elfönster/speglar skulle va skönt att ha. sentrallås har jag ju redan ;D
Den sportiga trä ratten ska i alla fal flyttas över.

Vad hadde ni gjort? Råd/tips?

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: oktober 06, 2009, 20:49:46 »
Svänghjulet passar rakt på på alla rödblockare B2xx ;) Servot är bara att lägga ner då styrväxeln på 940n är mycket bredare än på en 360.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 06, 2009, 21:50:49 »
Elfönster blir nog mycket jobb med ombyggnad. Många gråa hår innan det lirar kan jag tänka. Har själv inte gjort nåt liknande men om det skiljer mellan bilarna så..
Speglarna kanske blir enklare om man kan göra en snygg och bra infästning på 360:n.

Lyx med lyxig donator annars  ;D

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: oktober 19, 2009, 19:03:19 »
Då var motorn i delar! ;D En rejäl rengörning av alla delar innan jag återmonterar allt...  :(
Fördelarn sitter bak på toppen! Hadde tänkt att använda orginal som sitter på B200F. eller går den att använda??? Betyder "k" som står på blocket något (K-kam? kanske?)???
Motorn såg inte så farlig ut efter 35000mil. Hadde ställt in mig på värre :o Toppen ska planas 1mm!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: oktober 19, 2009, 21:12:31 »
Fördelarn sitter bak på toppen! Hadde tänkt att använda orginal som sitter på B200F. eller går den att använda???
Den går nog inte att använda pga. att dessa motorer med toppmonterad fördelare inte har kuggdrivningen till en blockmonterad fördelare på mellanaxeln. Mellanaxeln är helt enkelt slät där det annars finns en kuggkrans. Men du har ju ändå isär motorn så då kan du byta mellanaxel om den du har inte har kuggkrans.

Citera
Betyder "k" som står på blocket något (K-kam? kanske?)???
Vet faktiskt inte men K-kam lär det inte vara då det är VX3-kam i de motorerna. Var 240 som hade K-kam på tidigt 80-tal.

Citera
Toppen ska planas 1mm!
För att få den plan eller för att höja effekt mm. genom komphöjning? Ifall det senare så hade jag tagit mer.. så mycket det går utan att riskera spik på Blyfri 95. Dvs. 2-2,5mm. Vet inte exakt.

Tack för update, det piggar upp så här en måndagkväll  :)

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: november 15, 2009, 21:40:47 »
Då var det dags! 8) Nya motorn ska nu i helgen monteras i 360 om planen håller. Toppen lämnas in imorgon på planing. Har skruvat på allt på neredelen som jag kan göra. Måste ju ha grejer från B200 innan jag kan fortsätta.

Ska jag köra med B230 insug? är det någon skilnad förutom spridarna?
Eller ska jag bara flytta över B230 spridare?
Fungerar 940 insprutnings box i min?

Det går ett rör från vevhusventilasionsburken ner i oljetråget. Är den viktig att den sitter där? gick sönder när jag togisär motorn nämligen.  :( Kan inte komma på någon viktig funktion den gör igentligen!
men jag har haft fel förut!  ;D

"sista bilden" Vinter redo!!!  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: november 20, 2009, 00:57:15 »
Då var det dags! 8) Nya motorn ska nu i helgen monteras i 360 om planen håller. Toppen lämnas in imorgon på planing. Har skruvat på allt på neredelen som jag kan göra. Måste ju ha grejer från B200 innan jag kan fortsätta.
Ser fint ut! Gött med planing

Citera
Ska jag köra med B230 insug? är det någon skilnad förutom spridarna?
Eller ska jag bara flytta över B230 spridare?
Fungerar 940 insprutnings box i min?
Smidigast att ta B200F-insuget om du nu inte lossat det från bilen. Mycket kabel å bröte på.
B230-spridarna ska nog inte vara större än de du har nu om jag inte minns fel..
940-box lär inte fungera utan bök och stök..

Citera
"sista bilden" Vinter redo!!!  ;)

Härligt vinterstuk! Sladda lugnt i snön så du inte spräcker guldfärgen mot nån trottoarkant  ;)

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: november 20, 2009, 07:51:30 »
Tack FREJ. ska bara besikta firma bilen nu vid 0900 sen jävlar!  ;D  Ska vara klar idag hoppas jag! uppdaterar då  :)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: november 20, 2009, 16:29:11 »
Det går ett rör från vevhusventilasionsburken ner i oljetråget. Är den viktig att den sitter där? gick sönder när jag togisär motorn nämligen.  :( Kan inte komma på någon viktig funktion den gör igentligen!
men jag har haft fel förut!  ;D
Nja den är nog kanske viktig, det sitter där som oljeretur från vevhusventilasionsburken så oljan ska kunna rinna ner istället för att blåsas ut, om inte röret går ända ner i oljan kommer det att komma ut olja via vevhusventilasionen.

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: november 20, 2009, 22:19:52 »
jag tycker personligen det är en bra ide att sätta dit 940 styrväxel så får man sedan bredda länkarmarna efter behov för det ser helt fel ut att kolla på en bil med däcken 10 cm innanför skärmkanterna...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: november 20, 2009, 22:54:54 »
jag tycker personligen det är en bra ide att sätta dit 940 styrväxel så får man sedan bredda länkarmarna efter behov för det ser helt fel ut att kolla på en bil med däcken 10 cm innanför skärmkanterna...

Smart... men är nog inte länkarmen som skall breddas då utan kanske framaxelbalken kanske? Så att geometrin blir rätt för styrlederna?

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: november 20, 2009, 23:01:20 »
jag tror inte att volvo tänkte på geometrin när dom byggde denna bilen ;)
den ritades väll på ett cannabis cafe i holland ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: november 20, 2009, 23:08:25 »
jag tror inte att volvo tänkte på geometrin när dom byggde denna bilen ;)
den ritades väll på ett cannabis cafe i holland ;D

Nej men man vill ju inte få konstigt/farligt beteende på bilen efter ombyggnaden..

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
SV: Retro/Tyskstukad 360.....HJÄLP!
« Svar #27 skrivet: november 22, 2009, 21:57:52 »
Nu sitter motorn i men den vill inte starta!? ??? Tändningen är 10grader före! gnista kommer på alla stift!
stiften blir genomsura av soppa!? Alla givare och kablar är rätt monterat! trippel kollat.

Har jag monterat svänghjulet fel? hjälp!!!

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: november 22, 2009, 22:19:22 »
ja jag skulle misstänka att svänghjulet sitter fel. Har du haynes så står det där i annars kanske Frej har en scannad sida ligger någonstans :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: november 24, 2009, 00:55:46 »
Fixat!  ;D Svänghjulet satt rätt. Men tur i oturen att jag tog ur motorn för att dubbel kolla svänghjulet. Hade glömt lagret som ska sitta där. :o  Det fel som var är så pinsamt att jag inte kommer nämna det!  :-[
Vilken skilnad med en Ny B230 under huven!  :) Rekomenderar starkt att göra samma swap!

Går det att justera växellägerna!? Tyckte att det inte är 100 rätt. backen skrapar REGÄLT!
måste ha hänt något när jag tog i och ur motorn?! Gamla motorn satt som fan. Kopplar gör den bra. ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: november 24, 2009, 19:42:31 »
Fixat!  ;D Svänghjulet satt rätt. Men tur i oturen att jag tog ur motorn för att dubbel kolla svänghjulet. Hade glömt lagret som ska sitta där. :o  Det fel som var är så pinsamt att jag inte kommer nämna det!  :-[
Vilken skilnad med en Ny B230 under huven!  :) Rekomenderar starkt att göra samma swap!

Går det att justera växellägerna!? Tyckte att det inte är 100 rätt. backen skrapar REGÄLT!
måste ha hänt något när jag tog i och ur motorn?! Gamla motorn satt som fan. Kopplar gör den bra. ???

VILKEN OTROLIG TUR att den inte startade så du kunde ta ur motorn och hitta det missade lagret!!!  :D

Håller med, B230 var kul att provköra i en 360. Nu minns jag tyvärr inte hur slött det gick med B200..

Nej växellägena bestäms ju av lådans innanmäte. Däremot måste ju länkaget gå fritt och sitta ihop rätt men det kanske du aldrig rörde?
Fattar heller inte varför något skulle skrapa om det kopplar ur. Hur fel växelspaken än sitter.
Det enda som egentligen är justerbart är backspärren.
Riktigt säker på att den kopplar ur helt?

Kul att du oxå fått 2,3:a hur som helst!

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: november 25, 2009, 22:52:45 »
JA! Att man altid glömer något!  ;D
Nu fungerar växlingen också! :) Det var den lila plåtplattan som växelspaken sitter fast i.
Var nästan helt av men en liten svets gjorde susen. passade på att byta busningen på växellänkaget i samma veva.

Har inte kunnat gasa ur den riktigt pga växellägena!? Men vilket ork i trehundrasextian!  8)
Och ett orginal avgassystem sitter ju på med rensad kat. Men funderar att bara byta sista dämparen!? Om det nu gör någon skilnad??
Ska bygga ett extraktorgrenrör i alla fall...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: november 25, 2009, 23:34:22 »
JA! Att man altid glömer något!  ;D
Nu fungerar växlingen också! :) Det var den lila plåtplattan som växelspaken sitter fast i.
Var nästan helt av men en liten svets gjorde susen. passade på att byta busningen på växellänkaget i samma veva.

Har inte kunnat gasa ur den riktigt pga växellägena!? Men vilket ork i trehundrasextian!  8)
Och ett orginal avgassystem sitter ju på med rensad kat. Men funderar att bara byta sista dämparen!? Om det nu gör någon skilnad??
Ska bygga ett extraktorgrenrör i alla fall...

Sista dämparen gör nog ingen skillnad men extraktor! Kan till och med bli sämre med för fritt flödande avgas.

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: november 25, 2009, 23:50:15 »
Jeg tror den gjør en liten skilnad, men inte mycket. Eksosen må jo snu 180 grader to ganger i den slutdämparen.

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: januari 17, 2010, 16:44:54 »
Fälgarna börjar bli klara.  8) Lite finslipning innan lackering är kvar bara. Sen beställa däck 165/60/14 hade jag tänkt mig. ;D
Jag undrar vad det blir för et ??? Någon här som vet hur man räknar ut det???
Var et42 innan, på 5,5tum bred fälg. nu 7,5tum...

Tommy^_

• Betalande Medlem
  • Medlem
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: januari 17, 2010, 17:51:09 »
Tyskstukad 300 är riktigt fränt! Den ända volvon som det funkar på. Hade en bild på en tyskstukad svart 360 som driftar.. ser ju stenhård ut men hittar den inte på datorn nu tyvärr.

Körde lite tyskstuk på min golf mk1 jag hade.. hade 165/50 på 7" fälg. Satt som smäck!
http://i133.photobucket.com/albums/q53/Tommy011/srth-3.jpg
http://i133.photobucket.com/albums/q53/Tommy011/Bild361.jpg
« Senast ändrad: januari 17, 2010, 17:57:33 av Tommy^_ »

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: januari 17, 2010, 20:00:56 »
Riktigt FET! varför sålde du den ??? Jag vet vilken 360 du menar!

http://wide-and-low.blogspot.com/  fins här någon stans. om man letar

Ska bredda en till uppsättning fast 13tum då. till 8tum  8)

Dom hära har 165/60 fast på 7tum bred. Det räcker för mig!  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: januari 17, 2010, 20:31:56 »
Fälgarna börjar bli klara.  8) Lite finslipning innan lackering är kvar bara. Sen beställa däck 165/60/14 hade jag tänkt mig. ;D
Jag undrar vad det blir för et ??? Någon här som vet hur man räknar ut det???
Var et42 innan, på 5,5tum bred fälg. nu 7,5tum...

Du har ET 17,1 nu  8)
Hoppas du har exel eller exel-viewer så kan du kika på filen jag bifogar. Praktiskt även om den inte direkt är gjord för att ta fram ett nytt ET så gick det räkna baklänges för den säger hur nära skärmkanten respektive fjäderbenet fälgen hamnar med en ny dimension.

Tyskstukad 300 är riktigt fränt! Den ända volvon som det funkar på. Hade en bild på en tyskstukad svart 360 som driftar.. ser ju stenhård ut men hittar den inte på datorn nu tyvärr.

Inte denna då? (Dock ej tysk. Nederländsk)

whlplash

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: januari 18, 2010, 10:37:12 »
Tack Frej... jag hitta denna sida som kan kanske komma till användning ibland.

http://begla.se/et.php?catName=Diverse

gothicteo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: januari 18, 2010, 20:23:26 »
Ang servo så kolla om du kan få tag i en styrväxel från en renault Kongoo (Stavning) Den stämmer nästan.
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!