Författare Ämne: Olika sätt att forma plåtar :)  (läst 8342 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Olika sätt att forma plåtar :)
« skrivet: november 11, 2009, 17:53:30 »
Med vattentryck:
http://www.youtube.com/watch?v=I_Z3AIFSd60&feature=related

Med hjälp av en svarv:
http://www.youtube.com/watch?v=DGszBVy3cgU

2st helt nya sätt för mig iaf :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #1 skrivet: november 11, 2009, 18:23:49 »
Riktigt intressant! Det var helt nytt för mig också. Fast det med svarven såg lite halv-farligt ut. Man vill inte ha en flisa i armen där  ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #2 skrivet: november 11, 2009, 22:46:27 »
Väldigt intressant.. hydroforming var ju väldigt ssmart men ganska basic.

Svarvmetoden där emot satte griller i huvudet på mig.. hur såg metallbiten ut från början? När han börja filma var den ju redan lampskärmsformad..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #3 skrivet: november 11, 2009, 22:54:16 »
Väldigt intressant.. hydroforming var ju väldigt ssmart men ganska basic.

Svarvmetoden där emot satte griller i huvudet på mig.. hur såg metallbiten ut från början? När han börja filma var den ju redan lampskärmsformad..
plåten är helt slät från början ;) finns lite olika filmer på tuben :P
Tror tillochmed att den bara är klämd mellan profilen och dubbdockan.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #4 skrivet: november 13, 2009, 21:38:33 »
Väldigt intressant.. hydroforming var ju väldigt ssmart men ganska basic.

Svarvmetoden där emot satte griller i huvudet på mig.. hur såg metallbiten ut från början? När han börja filma var den ju redan lampskärmsformad..
plåten är helt slät från början ;) finns lite olika filmer på tuben :P
Tror tillochmed att den bara är klämd mellan profilen och dubbdockan.

Ser helt magiskt ut! Ska tänka på det nästa gång jag behöver nya lampskärmar  ;)

Men HEY, skulle man inte kunna framställa billiga insugstrattar med den metoden!?  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2398
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #5 skrivet: november 13, 2009, 21:56:45 »
Jag var på skansen för en massa år sedan; då var det ett gäng människor på någon form av event i mekaniska verkstaden, de "svarvade" soppskålar ur aluplåtar...
Jag tycker det verkar vara en utmärkt metod för att göra trattar, undrar vilka material och vilka godstjocklekar man kan köra med?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #6 skrivet: november 13, 2009, 22:11:16 »
Jag var på skansen för en massa år sedan; då var det ett gäng människor på någon form av event i mekaniska verkstaden, de "svarvade" soppskålar ur aluplåtar...
Jag tycker det verkar vara en utmärkt metod för att göra trattar, undrar vilka material och vilka godstjocklekar man kan köra med?

På filmen i första inlägget så kör de ju ut materialet väldigt mycket vad jag kan se. Så det kan ju inte vara såå tunnt från början?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #7 skrivet: november 15, 2009, 03:07:10 »
Väldigt intressant.. hydroforming var ju väldigt ssmart men ganska basic.

Svarvmetoden där emot satte griller i huvudet på mig.. hur såg metallbiten ut från början? När han börja filma var den ju redan lampskärmsformad..
plåten är helt slät från början ;) finns lite olika filmer på tuben :P
Tror tillochmed att den bara är klämd mellan profilen och dubbdockan.


Ser helt magiskt ut! Ska tänka på det nästa gång jag behöver nya lampskärmar  ;)

Men HEY, skulle man inte kunna framställa billiga insugstrattar med den metoden!?  :o

Jo det borde man ju kunna göra
Risig Men Betald,

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2398
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #8 skrivet: november 15, 2009, 14:32:45 »
http://www.aardvark.co.nz/pjet/spinning1.shtml
Kolla längst ner, han har gjort venturis för pulsjetmotorer - inte helt olka insugstrattar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #9 skrivet: november 15, 2009, 17:00:26 »
http://www.aardvark.co.nz/pjet/spinning1.shtml
Kolla längst ner, han har gjort venturis för pulsjetmotorer - inte helt olka insugstrattar!

Nice!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2398
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #10 skrivet: november 15, 2009, 17:03:59 »
Man skulle ha en svarv i vardagsrummet så att man kunde labba lite med sånt där; det hade inte varit helt fel!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #11 skrivet: november 15, 2009, 17:09:14 »
Man skulle ha en svarv i vardagsrummet så att man kunde labba lite med sånt där; det hade inte varit helt fel!

Precis min tanke..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #12 skrivet: november 15, 2009, 17:57:41 »
Känns som det är lättare att svarva ett don sen pressa trattar?  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #13 skrivet: november 15, 2009, 20:04:34 »
Känns som det är lättare att svarva ett don sen pressa trattar?  8)

Då kan man åtminstone garantera samma form på alla trattar.  ;D

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #14 skrivet: november 15, 2009, 20:22:32 »
Känns som det är lättare att svarva ett don sen pressa trattar?  8)

Då kan man åtminstone garantera samma form på alla trattar.  ;D
svårt att göra fullradie trattar med enbart pressning dock ;)
men annars går det bra att bara svarva ett dorn och pressa vanliga trattar utan fullradie.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #15 skrivet: november 15, 2009, 20:24:11 »
Det behövs bara 2 don för att göra fullradie trattar.. tror dock det går med ett don också lite beroende på godstjockleken i tratten
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2398
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #16 skrivet: november 15, 2009, 21:32:06 »
Fördelen med spinforming är väl att man klarar sig utan stor verkstadspress och metallsvarv; pluggen vid spinformning kan vara av t.ex. trä eller till och med is (!), och man kan använda en enkel träsvarv eller t.o.m. en pelarborr för att spinforma.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Olika sätt att forma plåtar :)
« Svar #17 skrivet: november 16, 2009, 17:52:15 »
Fast har man en träsvarv eller pelarborr så har man kankse en press också..
Finns nog massor för och nackdelar med båda sätten men jag föredrar nog pree eftersom det är lättare och går fortare!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!