Författare Ämne: 360 RR NEDLAGT pga dåligt med pengar. DUMPVENTIL TILL SALU 5000KR  (läst 41754 gånger)

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
360 RR NEDLAGT pga dåligt med pengar. DUMPVENTIL TILL SALU 5000KR
« skrivet: december 04, 2009, 22:29:30 »
Hejsan! ska börja att presentera mig jag är en kille på 17år som älskar 360!  :-* :-*
jag har en 360 med b14 (kankse kallas 340?) ???

jag ska göra som zyklon fredrik forsberg knotan och peter schmidt och yxa ner en växellåda med stel bakaxel
det blir en M5 motor med en kompressor m112 tror jag den heter plus 2stycken gt42

idag rulla jag in bilen i garaget och börja skruva ner den, nästan ingen rost på älsklingen!  ;D

någon som har nått bra tips vart man hittar en fin m5 motor för bra pengar? har ju bara det dåliga studiebidraget  :'(

bilder kommer jag glömde kameran hemma idag!

over and out.
« Senast ändrad: december 06, 2009, 17:26:21 av 360 super R-sport »

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: 360 RR
« Svar #1 skrivet: december 04, 2009, 22:37:11 »
Välkommen till 300power!  ;D

Eftersom du har en B14 motor i så är de en 340, vi kanske har samma modell..vem vet, fixa bilder! De är något alla vill ha.

Lättaste stället att börja på är www.bildelsbasen.se Dock är om de är BMW M5 motorn du menar så ligger den nog över Volvos T5 motor..alltså 10.000 + =/ Men de är ju bara spara ett års studiebidrag så går de  :P
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 04, 2009, 22:53:37 »
nej jag ska köra med BMW M5 motor tror man kan hitta en fin från tyskland för några 100!  :) eller nått man kan ju importera bilar så varför inte motorer  8) 8)

någon som vet hur man bäst fixar ett turbogrenrör för dubbelturbo? kan man använda orginalgrenrör och sätta turbosrna under bilen?

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 04, 2009, 23:03:30 »
Fråga 1, Vad är det för mening med att köra med två exakt lika stora aggregat på en 6a?? ja hade juh kört på ett mindre o ett överdrivet. E juh därför man kör för att den lilla ska ta hand om lågvarven och den stora på hög.

Fråga 2, Hittar du en m5 motor för någon hundring så är den såld för ungefär 200 år sen ::)
E juh ingen liten b230a vi snackar om...

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 04, 2009, 23:21:30 »
HAHA en M5 motor för några 100?  ;D
du ska inte montera en NASA raket istället för bakluckan då?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 04, 2009, 23:42:02 »
Det här låter intressant  ;D
"don't buy it if you can build it!"

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 04, 2009, 23:51:31 »
Fråga 1, Vad är det för mening med att köra med två exakt lika stora aggregat på en 6a?? ja hade juh kört på ett mindre o ett överdrivet. E juh därför man kör för att den lilla ska ta hand om lågvarven och den stora på hög.

Fråga 2, Hittar du en m5 motor för någon hundring så är den såld för ungefär 200 år sen ::)
E juh ingen liten b230a vi snackar om...

1: För motorn är ju på typ 4 liter då är det nästan som två stycker b230 därför två stycken stoooooora turbosar  8)

2: Såld till mig kankse  8) M5 för tyskarna är ju som mopeder för oss ska nog hitta en jäkligt fin motor frågan är bara vad frakten kostar, finns bussgods i tyskland?

Kan även berätta att jag köpt en ny dumpventil med dubbla trattar som ska va jäkligt bra! den har dubbla fjädrar så den ska tydligen dumpa på både högt och lågt varv har jag läst på garaget.org

vilken bakaxel ska man använda då? hade tänkt köra med volvo 240, för det är väl samma på 740 och 240? vill dock inte ha nån med diff.. ska svetsa min tror det är det ända som gäller om det ska hålla för effekten

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 04, 2009, 23:54:00 »

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #8 skrivet: december 05, 2009, 03:34:26 »
lite skeptisk blir man ju, med tanke på vad det kostar att bygga bara som jag gjort, bara våldta en orginal Glt ca 10 000 om man ska börja från grunden, klara ditt bygge på ett studie bidrag vore en bragd bara det men viljan och glöden finns ju helt klart =) är detta ditt första bygge eller?? blir nog skoj om du får ihop att men ska du regga som ombyggt fordon eller ska den bara gå på stripp/bana??
Bra, bättre, bredast

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 05, 2009, 09:43:49 »
ja vad vet vi, killen kanske sitter med alla kunskaper i världen  ::)
men då får du och jag tävla lite om att bli först med bmw motor i 360?  8)

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 05, 2009, 11:47:44 »
De e juh fusk. din motor ligger redan i fredrik;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #11 skrivet: december 05, 2009, 12:49:18 »
Hejsan! ska börja att presentera mig jag är en kille på 17år som älskar 360!  :-* :-*
jag har en 360 med b14 (kankse kallas 340?) ???

jag ska göra som zyklon fredrik forsberg knotan och peter schmidt och yxa ner en växellåda med stel bakaxel
det blir en M5 motor med en kompressor m112 tror jag den heter plus 2stycken gt42

idag rulla jag in bilen i garaget och börja skruva ner den, nästan ingen rost på älsklingen!  ;D

någon som har nått bra tips vart man hittar en fin m5 motor för bra pengar? har ju bara det dåliga studiebidraget  :'(

bilder kommer jag glömde kameran hemma idag!

over and out.

Välkommen till 300 Power  :)

Detta verkar bli ett stort projekt! Om det är ditt första så önskar jag lycka till och hoppas att din glöd håller i sig genom hela projektet! Det kan ju behövas om du ännu inte har en ordentlig inkomst att ta ifrån.
Låter som om du redan har kompressor+turbosar annars kostar ju sånt lika mycket som en motor. Sen allt plock runtomkring med fälgar, däck, massa verktyg och gud vet vad.
Men jag är optimist och hoppas att du fixar allt!

Annars kan du ju börja med att köpa en M5-motor, montera den med växellåda och axel och sen ut och känna på originaleffekten. Den effekten lär ju räcka till och bli över för dom flesta av oss här ink. våra klena bilar. Därefter kan du ju fundera på hur mycket mer mos du vill ha i din lilla 340. Så slipper du svetsa grenrör, insug, koppla ihop kompressor+dubbla turbo. Kan inte vara lätt att få ner så mycket prylar i en 340:s motorrum.

Mvh Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #12 skrivet: december 05, 2009, 14:29:41 »
ja det kan nog bli lite trångt  ;D orginal m5 motor i en 360 vore ju optimalt, perfekt driftningbil ju
Bra, bättre, bredast

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: december 05, 2009, 18:03:54 »
Jag har inte handlat nå än.. eller jo bilen fast den fick jag  8) sen har jag beställt min dumpventil som jag skrev om tidigare
efter skolan idag så gick jag ut i garaget och börja se över väghållningen och undrar nu om man får åka utan framfjädrar på bana?? jag kapa så mycket att fjädrarna blev lösa så jag tog bort dom funderar på att göra som peter schmidt och byta olja i bakdämparna men vill nog ha tjockare olja så jag får mer väghålling vilken är den tjockaste oljan som finns???

klart jag kommer bli klar med detta grabbar! är jädrigt flitigt har bland annat stylat några moppar när jag var i moppeåldern!  ;D

och dreamworld.. visst har fredrik stoppat i sin motor men hur svårt kan det vara??? det är ju bara lyfta ner och byta motorfästen jag räknar med att vara ute till sommaren.....

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: december 05, 2009, 18:08:41 »
haha ja jag säger då det  ;)
vi får väl se vem som blir klar först  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: december 05, 2009, 20:31:07 »
Jag har inte handlat nå än.. eller jo bilen fast den fick jag  8) sen har jag beställt min dumpventil som jag skrev om tidigare
efter skolan idag så gick jag ut i garaget och börja se över väghållningen och undrar nu om man får åka utan framfjädrar på bana?? jag kapa så mycket att fjädrarna blev lösa så jag tog bort dom funderar på att göra som peter schmidt och byta olja i bakdämparna men vill nog ha tjockare olja så jag får mer väghålling vilken är den tjockaste oljan som finns???

klart jag kommer bli klar med detta grabbar! är jädrigt flitigt har bland annat stylat några moppar när jag var i moppeåldern!  ;D

och dreamworld.. visst har fredrik stoppat i sin motor men hur svårt kan det vara??? det är ju bara lyfta ner och byta motorfästen jag räknar med att vara ute till sommaren.....

Fungerar nog bättre om du har fjädrar än åker stumt i allafall  ::)
Samma med oljan.. för tjock är nog sämre. Om det nu går att få för tjock och fortfarande kalla den olja.. men Peters recept verkar funka bra så fort som han kör på bana med sin tjejs "360R"!

Lyfta ner?? Har du sett hur stort hål Fredrik gjort i sin torped för att ens få dit spisen utan att behöva ha kylare och IC utanför bilen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #16 skrivet: december 05, 2009, 21:02:05 »
har du några specielle kontakter i tyskland eller?? med tanke på hur många det är som kör med dessa motorer och har bra kontakter och så men ändå får betala duktiga pengar för grejerna, vad har du för budget på bygget, jag räknade lite och välldigt lågt, säg 5000:- för vaje del, motor,kompressor, 2 st turbos, sprut, växellåda och saker runtomkring m,m då är vi uppe i 35 000:- på 6 månader... på studie bidrag

som jag skrev innan så ser jag fram emot att se bilen klar men har du inget ess i rockärmen tror jag du har laggt ribban rätt högt
Bra, bättre, bredast

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: december 05, 2009, 21:08:10 »
Jag lovar att den här killen har ett ess i rock ärmen  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: december 05, 2009, 21:17:35 »

Är det du som är esset?  :P

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: december 05, 2009, 21:34:35 »

???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: december 05, 2009, 21:38:34 »

???

Trodde ett tag att det var en bekanting till er

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #21 skrivet: december 05, 2009, 21:43:58 »
efter mycket tid på dennasidan så upphöt inget att förvåna mig längre...
Bra, bättre, bredast

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: december 05, 2009, 21:54:47 »
vadå tror ni inte på mig?  :'(

för er som litar på mig så var jag nyss ute och fixade diffen.. körde med 2k lim det blir ju jäkligt starkt och tillsammans med dubbla hardyskivor i kardan så borde man få bort alla ryckningar i drivlinan.. har funderat på växellåda oxå dom på garaget.org säger att m400 är bra tror jag ska köra med en sån om man svetsar extraförstärkningar på huset kan den nog hålla för ca 1000hk!  :D eftersom den sitter på en sexa orginal!
funderar också på att göra ett oljdetråg i plexiglas så jag får nytta av mina blåa vevhus lampor jag köpte på danmobility.se tror det kan bli fett!  8)

jag har hört att man ska ha hårda dämpare för bra väghållning så egentligen skulle man svetsa dit 4kanktsprofil istället för dämpare och fjädrar då blir det nästan som min polare epa han åker stumt och ligger som ett strykjärn på vägen.. fast den går bara i 30kmh  ???

hoppas det finns några som tror på mig ändå har fått lite tips från Fredrik Forsberg och peter schmidt dom verkar veta vad dom sysslar med och jag bor inte så långt ifrån dom!

vilka kommer på 300träffen??? jag funderar på att visa upp mitt bygge där.. eller ja just nu är det juh bara en orginal b14  :-\ :-\

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: december 05, 2009, 21:57:21 »
föressten en kompis som har en 360 med stora volvo motorn undrar om man kan använda 4st bing 17 förgasare istället för den som sitter orginal??? den räcker ju till ca 10 hästar på moppen så det borde ju räcka till lite över 200 på hans motor eftersom det är större motor??? har sett dom som åker med mc fuggar och dom åker ju med ca 1000hk plus att min kompis har ett biltema sportluftfilter  ;D

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: december 05, 2009, 21:57:56 »
Jag tror jag dööör av skratt  ;D  ;D  ;D :D  :-*

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: december 05, 2009, 22:03:06 »
Man kan inte annat än älska denna killen snacka om evangemang  :-*

keep up grabben och hoppas pengarna räcker till!  ;)

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: december 05, 2009, 22:06:28 »
takk Fredrik Forsberg!! du verkar komma ihåg hur det var att börja med sitt färsta bygge! kan du inte komma och hjälpa mig någon gång om jag bjuder på några cola? har ingen egen svets känns inte som om man behöver ha det??  men du kankse kan ta med din så vi kan svetsa motorfästen  8) behöver man ha en motor för det? man kanske kan be någon mäta så får man bygga efter en ritning?

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: december 05, 2009, 22:12:31 »
Jo nog kommer man ihåg när man stod där och svor för att inget funka och man fundera på att lägga ner efter första arbetstimman  ::)

jag har en svets men du får nog skaffa en egen det är en stor förutsättning för att lyckas, snart jul så du kan ju önska dig en av din täta farsa  ;)

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: december 05, 2009, 22:17:23 »
okej får se hade nämt en motor för dom men det kankse kan vänta då  :-\
ska nog köpa ett par trisslotter imorgon se om man vinner några pengar 8)

nu har jag beställt ett ms hitta ett på turbo permance club han sa att det var verision 4,8 men jag kan inte hitta nått om det på internet? men det kosta "bara" 1000 lakan så jag satte in pengar nyss han skulle skicka det imorgon sa han hoppas jag inte blir lurad!  :'(
föresten vet ni någon billig lödkolv??? hitta på biltema som går på 12 volt men den kändes dyr kan man bygga en egen? eller har ni nått annat bra tips? finns det nått limm som leder ström? hoppas jag får mitt studiebidrag snart för det är ebb i kassan  :-X :-X

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #29 skrivet: december 05, 2009, 22:31:02 »
ja det här blir säkert en bil nån gång i tiden  ;D   

::)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: december 06, 2009, 03:33:50 »
ja alla minns hur de var när man byggde ihop första bilen det magiska ögonbliket när man vred om nyckeln för första gången och startade satt och torr gasa lite ;D hoppas det går som du tänkt lycka till du får slänga upp lite bilder och visa räcer kärran
Old Volvo's never die, they only go faster!"

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: december 06, 2009, 10:29:09 »
såhär ser min nya dumpventil ut, kommer låta niiice tror jag! vad tror ni???  8)

jag funderade först på denna men det var bara en tratt... det ska ju låta mycket  8)

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #32 skrivet: december 06, 2009, 11:26:36 »
med dubbla m112er och dubbla gt40 agg så skulle jag säga att du behöver minst 8st sånna dumpar för att klara av å avlasata på motorbroms från höga varvtal. annars spränger du ic systemet   :o

billigare å ta hem en 3" dump eller lite störree typ från PPF.  visst kostar den kanse 3-4000 då men klarar jobbet utan massa strul.
jag körde en 2.5" dump i min förra supra med EN m90 kompresor och hx55a, å det var gräsnlfall, den laddade för mycket på trycksidan om spjäll så IC rör osv flög dän nån gång ibland plus att det laddade för mycket på tomgång/lågastvarvtal.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #33 skrivet: december 06, 2009, 13:56:20 »
Om du inte har lödkolv så kan du ju alltid använda ugnen, spisen eller en varmluftspistol om du har - vanligt SN-PB lödtenn smälter vid ca. 180o, så allt som blir varmare än så går att använda för att löda.
Pröva att ställa ugnen på typ kanelbulletemperatur, linda ett varv tunnt, flussfyllt lod runt varje ben på komponenterna du ska löda fast, stoppa ner alla ben i respektive hål, fixera eventuellt komponenterna med vanligt superlim om de vill röra på sig, sedan in i ugnen tills allt är gyllenbrunt och luktar färdigt!

Kul med fler som kör MS, framförallt såhär genomtänkta och avancerade projekt! Lycka till! ;D

B.T.W. MS 4,8 är väl nyaste versionen, a.k.a. ULTRAMEGASQUIRT med inbyggd BBL och 32bitars 100Mhz processor - fint skit och bra pris! Måste vara ett testexemplar dock, jag tror inte det är släppt till allmänheten ännu... Bara att gratulera!  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #34 skrivet: december 06, 2009, 15:19:04 »
Du verkar ha steeenkoll på läget!  :D Ett hett tips sen när du slängt ner M5 motorn o limmat fast bakaxeln är att göra en sån låda under gaspedalen som jag gjorde! gör en jäkla skillnad på starttiderna på strippen! sen så behöver du inte köpa någon svets om du ska "diffa" ...hört att remsprey fungerar kanon! upp till 900hk íaf!!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #35 skrivet: december 06, 2009, 15:32:07 »
Han ville ju ha stum bakaxel, då duger ju inte remspray - det blir ju som lamelldiff! Bättre då med 2-komponentslim som han körde med, lär hålla hur bra som helst!
Ett bra tips om du vill ha bilen stum i bakvagnen så att det matchar framändan är att ta fram en traktor med pallgafflar, trycka ihop bakfjädrarna max och sedan dra kedjor eller liknande från bakaxeln upp till golvet i bakaget, då behöver du inte meka med att byta olja i dämpare eller smida ner bladfjädrarna! Har för mig att det är någon på forumet som gjort så på sin bil när han skulle ut på Breisladd...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: december 06, 2009, 16:47:43 »
EH jag klarar mig utan era dryga kommentarer! finns det ingen moderator på detta forum som kan stänga av dessa killar för gott????
på moppe forumet som jag hänger på så stänger vi av grabbarna minst ett år för personliga påhopp som dessa  ??? ??????

jag har letat efter kardan på blocket idag men de flesta verkar vara i metall finns det kardanstångar i gummi som fungerar lite som ett gummisnoddsflygplan??? så man kan vrida upp i starten och få ett riktigt axx för bra tider på 402 meter?  (kankse ska börja samla på gummiband) ??????

fredrik och peter har lovat att hjälpa mig när jag behöver hjälp så jag kommer dra dig zyklon med hästlängder!!!!  8)
jag prova att stoppa in mitt ms i mikron hemma med massa lödtenn och lite limm men det börja spraka som faan tror det blev kortis någonstans??? jag har skrivit ett PM till dig kurre för du får ersätta mig nu  >:( >:(

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: december 06, 2009, 16:49:22 »
Fan, killen e juh bara kung 8)

Fcking awesome! ;D

360 super R-sport

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: december 06, 2009, 16:50:49 »
är det nån som har SERIÖSA tips om 4st bing 17 fuggar på en b19???? min polare får det inte att funka trots mängder med popnit och hönsnät  ??? ??? ???

han funderar på om det kan vara biltema sportluftfiltret som är för små hål i så den får för lite luft? men han har ju 4st  ??? ???

jag har sagt åt han att byta till ms så han får fart på kärran snart  8)

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: december 06, 2009, 16:55:40 »
prova hålborra dom 8)
väger mindre då ;)