Köpte en för att dom ser sköna ut, små, bakhjulsdrivna, VOLVO. Billigare i drift än 745an jag hade, trodde jag.
Kollade på blocket efter en 340/360. Hittade en rätt nära för 4500kr. Perfekt tänkte jag, sålde min 745a och ringde upp. Då var den 360n såld. Jävla oflyt. Då stod jag utan bil och har ett jobb jag måste ta mig till. Satt och klickade lite och tänkte att jag köper något annat så länge, en golf eller något.
En dag senare så kommer det upp en 343a i arvika, 5 mil härifrån. Ringer honom 17 gånger men inget svar, skickar ett sms och skriver något jätte trevligt. Han ringer upp 4 timmar senare och säger att jag får köpa bilen. Var uppenbarligen hur många som helst som försökte få tag i honom men eftersom mitt fina sms var så bra skrivet så tyckte han att jag skulle ha den.
Drar dit och köper den för 2500kr. Besiktigad i 4 månader till och skattad.
Betalar och drar på en testtur. Kommer iväg till en riktigt fin grusplätt och anser att det vore hädelse att inte dra en 8a i gruset. Sagt och gjort, lyckat resultat. Kommer kanske 150meter så ser jag inte ens över huven av all ånga.
Då har slangen från kupén in i toppen spruckit så den pumpar ur allt vatten. Suck. Hade en dunk vatten med eftersom han sa att den läckte lite. Slängde i det och drog till q8a. Köpte en ny slang, en skruvmejsel, slangklämmor och glykol. Fixar det och drar iväg. Upptäcker efter någon kilometer att även kylaren är sprucken.
Fixar så mycket vatten jag kan och kör försiktigt hemmåt. Går väl sådär, luktar väldigt varmt då och då så stannar och fyller på.
Kommer hem 6 timmar senare än jag tänkt. Gick dock bra, motorn överlevde. Skruvade ur kylaren som satt som FAN i slangarna. Slog mig blodig innan dom lossnade. Lödde om den och nu är den prima.
Sen brukade jag den i 4 månader. Nu står den utanför och väntar på att besiktigas, måste bara fixa avgasröret som läcker. Gubben innan mig hadde nämligen lagat det med: I denna ordning; Avgaspasta, silvertejp, avgaspasta, silvertejp, HÖNSNÄT, silvertejp, avgaspasta och silvertejp. Detta antagligen jämt innan jag köpte den då det luktade bränd plast som fan.
Någon som vet om avgasröret till en 343 "remjohan" tidig modell med renaultmotor passar min B19? Har nämligen ett nytt i kartong liggandes.