Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817728 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #520 skrivet: september 27, 2007, 23:04:56 »
Hoppat ur framme vid kopplingen? Tror inte att den är skarvad nån annanstans.
Lossa röret från kopplingskåpan så borde du kunna pilla in den igen, alternativt från inspektionhålet, men det tror jag blir svårare (om du inte har extrema spaghetti-fingrar).

Lycka till o trevlig mekning!


Den måste ha hoppat ur kopplingen ja. Tur att jag inte frikopplat för då hade lamellen inte centrerat längre.. får se om jag får i den igen utan att mecka ner momentröret. Axeln ska inte vara skarvad nånstans och lagrad på 2 ställen, en bra bit in från vardera ände.

Axeln är lagrad på 3 ställen i momentröret.
Jag bytte dessa lager i ett momentrör -94 fast de inte är tänkt att de ska bytas för volvo hade inte dessa lager utan de sålde bara kompletta momentrör, minns inte exakt vad momentrören kostade men de var otroligt dyra och -94 var det fortfarande dyrt och svårt att hitta begdelar till 360.
Det sitter tunna plasthylsor runt axeln där kullagren ska sitta och dessa gick sönder när jag demonterade axeln så jag blev tvungen att svarva nya.
Jag använde rör och en stor hammare för att få lagren på plats på axeln och i lagerhusen i momentröret.
Om din axel förflyttats lite i lagren är det stor risk att plasthylsorna är trasiga nu, eller om kullagren flyttats ur hållarna kan det va svårt att få de på plats för det finns ju risk att de flyttar sej på axeln istället för i momentröret eller tvärtom att de flyttas i momentröret (ur hållarna) istället för på axeln.
Hur som helst tycker jag du ska byta hela momentröret nu för att slippa problem, momentrören är ju ingen bristvara idag. Och ska du fixa ditt momentrör så bör,måste eller så vill du nog ändå ta ner det för att se att kullagrena hamnar på plats i hållarna och då ser du ju ändå inte om det mittersta lagret sitter rätt.
Du kan ju nog förståss ha tur också så allt hamnar rätt bara du trycker tillbaks axeln men högst troligt blir det nog problem.
Om du byter momentrör kan du ju kanske demontera ditt gamla och ta lite bilder på hur det ser ut.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #521 skrivet: september 27, 2007, 23:28:26 »
Hoppat ur framme vid kopplingen? Tror inte att den är skarvad nån annanstans.
Lossa röret från kopplingskåpan så borde du kunna pilla in den igen, alternativt från inspektionhålet, men det tror jag blir svårare (om du inte har extrema spaghetti-fingrar).

Lycka till o trevlig mekning!


Den måste ha hoppat ur kopplingen ja. Tur att jag inte frikopplat för då hade lamellen inte centrerat längre.. får se om jag får i den igen utan att mecka ner momentröret. Axeln ska inte vara skarvad nånstans och lagrad på 2 ställen, en bra bit in från vardera ände.

Axeln är lagrad på 3 ställen i momentröret.
Jag bytte dessa lager i ett momentrör -94 fast de inte är tänkt att de ska bytas för volvo hade inte dessa lager utan de sålde bara kompletta momentrör, minns inte exakt vad momentrören kostade men de var otroligt dyra och -94 var det fortfarande dyrt och svårt att hitta begdelar till 360.
Det sitter tunna plasthylsor runt axeln där kullagren ska sitta och dessa gick sönder när jag demonterade axeln så jag blev tvungen att svarva nya.
Jag använde rör och en stor hammare för att få lagren på plats på axeln och i lagerhusen i momentröret.
Om din axel förflyttats lite i lagren är det stor risk att plasthylsorna är trasiga nu, eller om kullagren flyttats ur hållarna kan det va svårt att få de på plats för det finns ju risk att de flyttar sej på axeln istället för i momentröret eller tvärtom att de flyttas i momentröret (ur hållarna) istället för på axeln.
Hur som helst tycker jag du ska byta hela momentröret nu för att slippa problem, momentrören är ju ingen bristvara idag. Och ska du fixa ditt momentrör så bör,måste eller så vill du nog ändå ta ner det för att se att kullagrena hamnar på plats i hållarna och då ser du ju ändå inte om det mittersta lagret sitter rätt.
Du kan ju nog förståss ha tur också så allt hamnar rätt bara du trycker tillbaks axeln men högst troligt blir det nog problem.
Om du byter momentrör kan du ju kanske demontera ditt gamla och ta lite bilder på hur det ser ut.


Det var tråkiga nyheter kullke. Axeln hade glidit ut ca 20cm UTANFÖR slutet på momentröret och den brukar sitta ca 20cm in så ca 40cm har den åkt med! Går att slå tillbaks nu men det går ganska trögt.

Jag har verkligen inte tid eller lust att byta eller fixa med momentrör. Hoppas detta blir en varning för alla som skall dela på rör och låda att inte göra samma tabbe som jag. För det var verkligen lätt gjort! Gick inte alls tungt att bända isär fastän axeln följde med..

Det blir till att provköra med momentröret som det är nu och hoppas att det lirar. Annars...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #522 skrivet: september 28, 2007, 07:44:48 »
Jag bytte låda på min bruks 360 förra helgen o axeln gled också ut
ca 40cm från sitt läge :PJag försökte slå tillbaks den ,men den gick
inte in sista biten.Så det var bara att byta hela föxxxbaxxxde moment
röret, suck.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #523 skrivet: september 28, 2007, 17:08:54 »
Jag bytte låda på min bruks 360 förra helgen o axeln gled också ut
ca 40cm från sitt läge :PJag försökte slå tillbaks den ,men den gick
inte in sista biten.Så det var bara att byta hela föxxxbaxxxde moment
röret, suck.

Det var som.. trodde du hade Nascar drivlina på bruksisen med  ;D

Inte kul för mig dock om jag måste ragga upp en transaxel nu i helgen!  >:(

Kan det vara lagret längst fram som axeln krupit ur och inte vill komma igenom igen eller var det kopplingen i ditt fall peter?
Jag har slagit in min några centimeter in i röret nu i allafall men det fattas fortfarand kanske 15 centimeter.. ska fortsätta ikväll.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #524 skrivet: september 28, 2007, 21:29:36 »
Nu har jag fått i röret!! Slog in det tills jag kände att det precis började kugga i splinesen och kände när det var mitt för varandra och bankade på, det gick vägen så nu sitter den där den skall. Hoppas den är okej med men det märker jag väl inte förrens jag fått ihop bilen och provkör.

Eller ska jag starta utan växellåda och låta transaxeln vispa lite och lyssna efter oljud?
« Senast ändrad: oktober 22, 2007, 22:21:09 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #525 skrivet: oktober 01, 2007, 15:03:59 »
Jag fick den aldrig till splinsen ens ???
"don't buy it if you can build it!"

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #526 skrivet: oktober 04, 2007, 11:10:48 »
Jo, har själv svetsdiff på 340:an, men jag svetsade inte in hela diffen, utan jag tog bort de 2 småkuggarna, och svetsade de 2 större kuggarna som drivaxlarna drivs av FAST i diffhuset (det som är fast i krondrevet). Svetsade med någo stil 260A mig svets, tills hela kronhjulet var så hett att man inte kunde sätta det i en paffask på över en timme. ;D

Har burnat sönder kanske 15 serier bakdäck, och driftat som en idiot, och håller bra ihop. REKOMMENDERAS. ;)

Om diffbyte, diffen kommer INTE som sagt bort utan att släppa ner transaxeln från bakändan, kom ihåg att öppna motorhuven, annors kan motorn toppa i motorhuven (så gör det åt mig), inte nödvändigtvis om man har dåliga kuddar (mina råkar vara bra). Och att hålla själva kardanaxeln inne på rätt plats i momentröret, man skall sätta imot med en stor skruvmejsel från hålen i röret bak, då man rycker ut transaxeln.

Om man vill sära på låda och diff under bilen, och endast ta ut diff, TÖM VÄXELLÅDAN, annors har du ATF oljorna runt golvet (har ballat här själv ;)).

Roligt att se att du reparerat rostskadorna, jag har bara bulor på min, och efter äventyrandet med lyktstolpan vintern 2005/6, så ska jag byta hela bakre förarsidan, för den är bucklig (den var inslagen 23cm, fick den dock att se relativt bra ut). Annors är rostskicket i min bil som tur EXTREMT bra, har inte sett en annan 300 series, som har ROSTFRIA trösklar, och alla dörrar är så gott som rostfria efter 22 år och 337000km. :P
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #527 skrivet: oktober 04, 2007, 19:37:32 »
Jo, har själv svetsdiff på 340:an, men jag svetsade inte in hela diffen, utan jag tog bort de 2 småkuggarna, och svetsade de 2 större kuggarna som drivaxlarna drivs av FAST i diffhuset (det som är fast i krondrevet). Svetsade med någo stil 260A mig svets, tills hela kronhjulet var så hett att man inte kunde sätta det i en paffask på över en timme. ;D

Har burnat sönder kanske 15 serier bakdäck, och driftat som en idiot, och håller bra ihop. REKOMMENDERAS. ;)

Om diffbyte, diffen kommer INTE som sagt bort utan att släppa ner transaxeln från bakändan, kom ihåg att öppna motorhuven, annors kan motorn toppa i motorhuven (så gör det åt mig), inte nödvändigtvis om man har dåliga kuddar (mina råkar vara bra). Och att hålla själva kardanaxeln inne på rätt plats i momentröret, man skall sätta imot med en stor skruvmejsel från hålen i röret bak, då man rycker ut transaxeln.

Om man vill sära på låda och diff under bilen, och endast ta ut diff, TÖM VÄXELLÅDAN, annors har du ATF oljorna runt golvet (har ballat här själv ;)).

Roligt att se att du reparerat rostskadorna, jag har bara bulor på min, och efter äventyrandet med lyktstolpan vintern 2005/6, så ska jag byta hela bakre förarsidan, för den är bucklig (den var inslagen 23cm, fick den dock att se relativt bra ut). Annors är rostskicket i min bil som tur EXTREMT bra, har inte sett en annan 300 series, som har ROSTFRIA trösklar, och alla dörrar är så gott som rostfria efter 22 år och 337000km. :P

Tack för tips på svetsdiff, men nu blir det original öppen diff ett tag. Kanske svetsar om och sätter i den rasade diffen framöver om vi inte köper nåt roligare att stoppa i här på forumet.

Din bil måste vara nästan unik när den är så rostfri efter så många år och mil!?  :o Grattis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #528 skrivet: oktober 07, 2007, 19:36:25 »
Jag fick den aldrig till splinsen ens ???

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, måste missat ditt inlägg.

Tror du inte du fick ur axeln så långt att den hoppade ur första lagret då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #529 skrivet: oktober 07, 2007, 19:54:06 »
Dåligt med updates här så slänger in en. I morgon är det 2 veckor sen diffen sa upp sig. Har legat i garaget all ledig tid sen dess nästan för att få bukt med rost på tank och balkar och golv och sånt som blir åtkomligt när man tar bort diff+låda. Gäller att passa på för man vet aldrig när man får tummen ur nästa gång!

Skickar upp lite bilder på tanken så länge, mer kommer en annan dag. kameran är i allafall med så fort jag mekar och försöker dokumentera de flesta steg!

Gjorde rent tanken med:

1 Högtryckstvätt
2 Roterande stålborste
3 Skotchsprite roterande färgborttagare från biltema för att få bukt på gravrosten.
4 Roterande stålborste igen
« Senast ändrad: oktober 22, 2007, 22:30:43 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #530 skrivet: oktober 07, 2007, 19:56:33 »
lacksteg:

1 zinkfärg märke CRC och PP (Plastic padding) köpt på ÖB.
2 Biltema svart täckfärg.
3 Nåt rostskydd från Mekonomen. Har köpt på biltema i fortsättningen för det var myycket billigare.
Edit: Biltemas var jättesegt och torkade långsamt och blev knottrigt. Inte hälften så bra som Mekonomens. Blir inte biltemas igen. Inte till finare detaljer i allafall. Golvet under bilen och balkarna går väl an, men det var tungt att lägga på med.
Mekonomens märke heter Corrozone eller nåt åt det hållet. Röd och vit logga.

Synd att det behövs rostskydd och att man inte får ha tanken i finrummet för den blev svart blank och fin med täcklacken!  :-*
« Senast ändrad: oktober 22, 2007, 21:16:14 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #531 skrivet: oktober 07, 2007, 20:45:34 »
Oh. Snyggt. Nästan så man borde göra samma sak själv, men det känns lite jobbigt att ta ner allt när allt ändå fungerar :D

Men jag lovar, den dag jag tar ner diffen/växellådan så ska tanken också ner och allting ska göras i ordning.

Hoppas att du lackar diffen och växellådan och hela transaxelröret på samma gång  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #532 skrivet: oktober 07, 2007, 22:49:45 »
Oh. Snyggt. Nästan så man borde göra samma sak själv, men det känns lite jobbigt att ta ner allt när allt ändå fungerar :D

Men jag lovar, den dag jag tar ner diffen/växellådan så ska tanken också ner och allting ska göras i ordning.

Hoppas att du lackar diffen och växellådan och hela transaxelröret på samma gång  ;D
Tackar. Jo det är ju så att man inte hittar på sånt här utan orsak..

Diff+låda i alu blir inte lackad. Inte heller kåpan bak som inte är lönt att lägga tid på för den är dålig som den är. Skulle vilja svetsa en ny men det får bli till en annan diff en annan gång.
Transaxelröret kunde behövt lite kärlek.. men det kanske jag hinner med vid nästa motorbyte. Såg att leden mellan växelspak och växelförarstången var riktigt glapp så det kliar i fingrarna att plocka ner allt nu på en gång.
Men skulle samtidigt vara skönt att snabbt få ihop allt och kunna bruka bilen igen.

Lägesstatusen är att golvet i bagaget är svetsat där det innan var hål.
Nu håller jag på att kapa ner ena balken precis där växellådsbalken är fäst med två bult. Tänkte först bara lagat i ett hål, rostrensat och lackat men plåten var så vek att jag beslöt att kapa bort lite mer. Blir nog att hela plåten för fästet till växellådsbalken görs om oxå. Hej och hå, när man startat vinkelslipen är det svårt att sluta  :P

Godnatt
« Senast ändrad: oktober 24, 2007, 23:17:32 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #533 skrivet: oktober 10, 2007, 21:03:30 »
Idag gör jag ett fäste för framtida reaktionsstag på vänster sida oxå.

Jag tittade på höger sida och ser då att det sitter en rörhylsa innuti balken som förstärkning, antagligen för att balken inte ska tryckas ihop när man drar åt bulten.
Jag hittade en rörstum med (ungefär) rätt dimension i skrotstället i verkstaden. Kapade i rätt längd. Fixade ny bult och rostfri bricka+mutter.

Mått rörhylsa:
Längd 63,5mm.
Innerdiameter 12mm. (skulle varit närmare 10mm eftersom det är en M10-bult, men tror inte det glappar när man dragit åt.)
Ytterdiameter 17 mm.

Mått bult:
M10, 115mm lång. (hittade ingen 115mm lång utan tog en 120mm lång istället. Bara gängan räcker så man kan dra åt så går det lika bra.)

Mått för att borra hålet får ni mäta själva, antagligen så blir det exaktare att mäta på respektive bil än att använda mina mått ifall bilarna skiljer sig lite. Observera vilken vinkel hålet skall ha. Det är inte helt självklart när man tittar snabbt.



Annars har jag svetsat färdigt rosten och skall slipa ner lite till ytrost sen återstår lack, rostskydd och återmontering av tank bakaxel+låda+balk mm.

Förmodligen klart framåt början på nästa vecka.
« Senast ändrad: oktober 22, 2007, 23:57:54 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dubbe

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #534 skrivet: oktober 11, 2007, 21:28:16 »
Hm, härmar du mig å målar tanken svart?  ;)
Live Long and Prosper.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #535 skrivet: oktober 11, 2007, 21:58:20 »
Hm, härmar du mig å målar tanken svart?  ;)

Tydligen  :)

Mindes inte att du gjorde det förrens du skrev det nu. Hade faktiskt tankar om bilens blåa nyans men eftersom rostskyddet ändå är svart så blev det så.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #536 skrivet: oktober 17, 2007, 21:24:23 »
Det går sakta framåt.. ska svetsa sista tankbandet ikväll, samt tillverka öron till mina nya hårda biltemabussningar till växellådsbalken.

Tankbanden blir nytillverkning i samma form som original och i vanlig svartplåt. Hade varit nice med rostfritt men kan inte svetsa det hemma.
Blir en hel del rostfria bult, brickor och muttrar i allafall här och var.

Slitet utryck men bilder kommer...

trött på att ligga varje kväll i garaget nu men snart kan jag börja montera ihop bilen igen. Ska bli skönt när den rullar ut ur garaget efter cirkus TRE FYRA veckor i garagedammet. Jo just det, tar en vecka att städa upp efter sig med.  :-\

Klart slut
« Senast ändrad: november 05, 2007, 06:38:58 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #537 skrivet: oktober 17, 2007, 21:55:53 »
kämpa på nu...vi vill vet hur de blev me biltema kuddarna....
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #538 skrivet: oktober 18, 2007, 00:08:07 »
kämpa på nu...vi vill vet hur de blev me biltema kuddarna....

Mm, sätter nog dit dem i morgon. Tänkte gjort det både igår och idag men det är mycket småsaker att göra och igår tog dessutom svetstråden slut.

Nu är tankbanden klara i allafall.
Och bakaxelbalken oljefylld.

Kvar att göra är nu öron till gummibussningarna till bakaxeln
samt snygga/fixa till plåten där bränslepumpen sitter.
Sen är det montering med nya slangar till tank osv med rostfria slangklämmor.

Gonatt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #539 skrivet: oktober 18, 2007, 16:33:46 »
låter som de kommer bli gött fräsht kul när besiktningen skall kolla under bilen allt är i perfektordning ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #540 skrivet: oktober 18, 2007, 18:57:40 »
låter som de kommer bli gött fräsht kul när besiktningen skall kolla under bilen allt är i perfektordning ;D

jepp riktigt skönt, det är bara baljan och balkarna på sidorna bak till stötfångarfästena jag inte tagit där bak nu, men det är för att jag kan komma åt det senare när tank, låda + axel sitter på plats och bilen kan användas.

Bäst blir att jag förhoppningsvis kan tanka fullt från och med nu när alla slangar är hela! (Hittade inga som helst antydningar till hål i tanken trots att den såg ut som skit bitvis och jag provtryckte den med en cykelpump utan att hitta nåt läckage. Värre var det med bakaxelbalken men det fixade sig med lite gegga. Det är faktiskt svårt att svetsa tätt, särskillt med MIG+flusstråd antar jag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #541 skrivet: oktober 18, 2007, 19:50:52 »
jo. skönt att det inte bara är jag som har problem med svetsen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #542 skrivet: oktober 20, 2007, 01:29:42 »
Nu är tanken på plats med nya slangar och rostfria slangklämmor! Nya tankband med rostfri mutter+bricka.
Till och med diff+låda har varit uppe och vänt, gick jättesmidigt, förmodligen för att transaxeln inte satt för långt ut den här gången  :-[
I morgon blir nog bilen nästan klar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #543 skrivet: oktober 20, 2007, 01:59:40 »
gött att bilen är klar väntar med spänning på en utvärdering av gummikuddarna :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #544 skrivet: oktober 20, 2007, 19:54:19 »
gött att bilen är klar väntar med spänning på en utvärdering av gummikuddarna :D

Det kommer inom väldigt snar framtid. Kuddarna sitter nu som en smäck på diffen tillsammans med vinklar i 6mm plattjärn.

Bakaxel, låda, transaxel & växelförarstången är nu monterat. Övre slangarna + tankarmaturkabeln till bränsletanken likaså. Glömde sätta dit kabeln till armaturen innan jag tryckte dit tanken så det var lite pilligt att få ner kablarna till bränslepumpen men det gick.

Dock så är stora plåten till bränslepumpen helt bortom räddning. Sätter dit den gamla nu så länge utan rostskydd eller annan omtanke. Får leta efter en ny eller tillverka egen. Plåten tjänstgör oxå som värmesköld mot avgassystemet. Därför rostar den väldigt fort där pga. värmen.

Mellanplåten till bränslepumpen tillverkas ny i alu-plåt. Skönt med prylar som inte kan rosta, och som är LÄTTA.

Trist att uppdatera utan bilder men det är så tidsödande att jag inte hinner med. Det kommer i samlad form senare.
I morgon ska bilen ut ur garaget för första gången på FYRA veckor! Aldrig har bilen varit ur trafik så länge under min ägo!

Skål och gokväll!
« Senast ändrad: oktober 22, 2007, 21:40:40 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #545 skrivet: oktober 24, 2007, 23:22:53 »
Nu har bilen rullat sen i söndags kväll. Utan problem, nästan.

När jag var ute på premiärturen kom jag på att jag glömt fylla olja i diffen!!!!! Det lät som en rakskuren låda när man belastade minsta lilla, men inget vid motorbroms. Hoppas allt klarade sig, har inte haft problem eller missljud efter att jag fyllde på olja.

Dock läcker diffen olja samt växellådsbalken börjat läcka olja med.. får se hur jag löser det. Edit: Oljan i balken får rinna ur, diffens  kåpa är rosthål i. Byts ut mot friskt dito.

Har börjat uppdatera det jag skrivit under projektet med bilder och ibland lite mer text.

Ni kan börja titta här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg40558#msg40558

Mer bilder kommer!
« Senast ändrad: november 04, 2007, 23:13:01 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #546 skrivet: oktober 25, 2007, 11:10:33 »
Hur kan balken läcka olja? Överfyllt nånting?
Jag kan!

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #547 skrivet: oktober 25, 2007, 16:11:49 »
hur mycket mer ljud blev de med de nya kuddarna
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #548 skrivet: oktober 25, 2007, 17:26:35 »
Hur kan balken läcka olja? Överfyllt nånting?

Hehe nej men i tidigare inlägg finns att läsa att jag fyllt balken med olja för att den inte ska rosta upp innifrån. Stulit ideen från nån här på forumet som gjort så. Men jag fick den inte tät och tänkte att det fixar sig med rostskyddet men det verkar ha löst upp sig för nu droppar det om den. Skulle kanske nöjt mig med vanligt rostskydd för invändig användning i balkar eller svetsat balken helt tät  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #549 skrivet: oktober 25, 2007, 17:30:27 »
hur mycket mer ljud blev de med de nya kuddarna

Har väntat med recension för att jag inte fått i mattan, hatthyllan eller ryggen till baksätet.
Nu skallrar det rätt friskt när man kör i gupp och så. Särskillt bakluckan verkar vara glapp.

Men annars så kan det på sin höjd vara lite mer vibrationer på låga tomgångsvarv som kan ha med de hårdare gummikuddarna att göra..
Men som sagt återkommer när jag fått i allt där bak så det blir normalt igen. Blir förmodligen ikväll som jag slänger i grejerna. Måste dammsuga ordentligt först bara.

I övrigt har jag inte märkt nån skillnad alls.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #550 skrivet: november 02, 2007, 06:24:58 »
kämpa på nu...vi vill vet hur de blev me biltema kuddarna....

Efter massa körning med klädsel baksäte och allt på så vet jag nu att de stummare bussningarna inte har gjort bilen bullrigare än innan, inte som man kan uppfatta i allafall.

Enda gången man kan misstänka nåt det är när tomgången är på 5-700rpm då bråkar det lite grann men kan fortfarande vara så att det är bakluckan som skramlar då, måste se över låset och se om det går att få luckan att sitta klämd bättre mot listen där bak så den inte ligger och studsar och hoppar.

Ska lägga upp resten av bilderna med så du får se hur du ska bygga sen Paq  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #551 skrivet: november 02, 2007, 12:36:55 »
tja frej, vad är de för bussningar du använt dig av occh vilka har du bytt?

mvh// fille
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #552 skrivet: november 02, 2007, 13:45:53 »
min bak axel åker noog inte ner fören den rasar och då blir de noog renovering...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #553 skrivet: november 02, 2007, 20:17:36 »
vad är de för bussningar du använt dig av occh vilka har du bytt?

Jag har bytt de två som förbinder diffklumpen med balken som är bultat i golvet/längsgående balkarna.

Istället för original har jag satt dit dessa:



De är Biltemas. Art.Nr:63-105 tex. Finns i flera varianter. De är rejält styva, går knappt böja och jämför man med 240 original motorbussningar (på biltema) så är de motorbussningarna jättemjuka i jämförelse. Och de här jag använt till diffen är hårdare än de som sitter original såklart!
Dock är de ju inte alls likadana utan behöver lite hjälp av ett bockat plattjärn eller liknande för att det ska passa.
Byggbilder kommer.
« Senast ändrad: november 02, 2007, 22:35:25 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #554 skrivet: november 02, 2007, 22:02:09 »
Hur kan balken läcka olja? Överfyllt nånting?

Hehe nej men i tidigare inlägg finns att läsa att jag fyllt balken med olja för att den inte ska rosta upp innifrån. Stulit ideen från nån här på forumet som gjort så. Men jag fick den inte tät och tänkte att det fixar sig med rostskyddet men det verkar ha löst upp sig för nu droppar det om den. Skulle kanske nöjt mig med vanligt rostskydd för invändig användning i balkar eller svetsat balken helt tät  ;)

Intressant det där, att ha olja i balken. kan du visa en bild på balken? :)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #555 skrivet: november 02, 2007, 22:55:07 »
Här kommer byggbeskrivning och bilder på hur jag fick dit biltemas universalbussningar istället för original bussningar.

Jag fick mäta och tänka och rita en del för att komma fram till måtten på det bockade plattjärnet ni ser på bilderna.
Min skiss syns på bilden skissen.jpg men jag tror jag får rita en ny så ni kan se vad som menas.
Tror att det blev väldigt likt originalet i allafall. Diffen ligger med nån millimeters marginal mot balken. Tror inte det är nån fara eftersom gummina är så styva.
Har inte hört att det någon gång skulle slagit i vartannat i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #556 skrivet: november 02, 2007, 22:56:09 »
Så här ser det ut monterat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #557 skrivet: november 03, 2007, 13:57:07 »
åhåhååå!! snyggt frej 8)
om det funkar ska jag nog göra något liknande, för den balken är lite rutten på min pärla med :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #558 skrivet: november 06, 2007, 00:41:53 »
Ikväll har jag lagat min potta till vänster reaktionsstag i framvagnen. Den höll på att paja helt och det hördes och kändes när man bromsade hårt i låga hastigheter eller körde upp för trottoarkanten till garageinfarten.

Sist jag fixade höger sida gjorde jag ju en FAQ så jag visar inga bilder i denna tråd den här gången.

Jag rostskyddade enbart med zinkfärg än så länge för längsgående balken som pottan sitter bultad i är rostig där så jag måste fixa det nån dag, helst före besiktningen som stundar vid årsskiftet. Haft "bra att veta" på det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #559 skrivet: november 10, 2007, 21:45:57 »
Snyggt jobb med bakaxelkuddarna. Har funderat på nåt liknande, fast med genomgående skruv så inte diffen kan ramla i backen om gummit går sönder... Väntar med spänning på provkörningen. Såg en bit upp i tråden att du gjorde tankbanden i svartstål för att du inte kunde svetsa rostfritt hemma? Inte för att jag tror att det spelar nån roll att dom är av vanlig plåt, kommer säkert hålla lika länge som resten av bilen, men nog går det väl svetsa rostfritt med flusstråd? Det funkar ju med vanlig MAG å blandgas(alltså vanlig tråd). Själva svetsfogen blir ju inte lika rostfri som grundmaterialet, men så länge det inte är ett kylrör på en atomubåt så duger det.