Författare Ämne: Från B200 glt 87a, Till B230E  (läst 12064 gånger)

jockemos

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Från B200 glt 87a, Till B230E
« skrivet: januari 27, 2010, 15:24:55 »
Jag är ny här på forumet och har letat lite för att hitta svar på mina frågor, men fortfarande finns det några frågetecken....
Jag ska byta motor i min 360 glt 87a nu i helgen och behöver lite rådgivning...
Min tanke var att använda sprutet som sitter på B230e motorn.
Jag har lite frågor ang tändning mm, Ska jag använda svänghjulet från b200an?
Hur gör jag med tändningen? Vad jag förstått är det vanlig spole och fördelare på b230e;n, eller?
 
Jag vet att det finns mycket duktiga killar här på 300 klubben...hoppas ni vill hjälpa mig!?
Startade 300 trenden i Uppsala....Kanske!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2010, 16:15:52 »
Du kan använda tändningen som sitter original om du tar svänghjulet med hålserien 44-2-2 från B200an.

Vad sitter det för sprut på din b230e då? Är det mekaniskt eller elektroniskt?

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2010, 16:50:09 »
B230E har mekaniskt K-jet
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2010, 20:17:43 »
har du inte elektroniskt sprut på 360 87 glt??
för i så fall hade jag kört med de i stället för mekaniskt som sitter b230e
b230f heter dom annars med elektroniskt

och flytta över svänghjulet så kan du köra med 360 tändning
sen har du väll brytarlös fördelare på b230e om du inte har en gammal b230e så flytta med fördelarn från b200 så ska de inte vara nå problem då är det bara meka..
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2010, 00:27:58 »
Japp spara insprutning, tändning, svänghjul och fördelare från B200 och flytta över till B230 samt oljesticka, oljepump, oljetråg, vattenpump, motorfästen..

Varför vill du använda K-jet?

Välkommen hit förresten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jockemos

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #5 skrivet: januari 28, 2010, 09:31:15 »
Hej och tack för alla svar!
Jag kollade lite på motorerna igår och jag hade tänkt att plocka allt från 200motorn till 230 motorn. vet dock inte om jag kommer att genomföra detta motorbyte då det blir väldigt liten effekt ökning och mycket skruva.... Men ni kanske kan övertyga mig att byta ändå....
Jag är lite fundersam på hur man lämpligast gör när man lyfter ur motorn.... måste jag släppa på hela "drivlinan" och flytta den bakåt eller får man ur motorn ändå?

Tacksam för svar!
Startade 300 trenden i Uppsala....Kanske!

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #6 skrivet: januari 28, 2010, 13:17:39 »
Nu vet jag inte hur det ser ut på 360, men på 240/740/940 så lossar man bara sprängkåpan från motorn, och lyfter motorn rakt upp efter att ha lirkat ut den från växellådan. Inga som helst problem, bortsett från översta bulten till sprängkåpan som sitter lite jävligt till.
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2010, 16:29:54 »
Hej och tack för alla svar!
Jag kollade lite på motorerna igår och jag hade tänkt att plocka allt från 200motorn till 230 motorn. vet dock inte om jag kommer att genomföra detta motorbyte då det blir väldigt liten effekt ökning och mycket skruva.... Men ni kanske kan övertyga mig att byta ändå....
Jag är lite fundersam på hur man lämpligast gör när man lyfter ur motorn.... måste jag släppa på hela "drivlinan" och flytta den bakåt eller får man ur motorn ändå?

Tacksam för svar!

du får STOR vridmomentsökning och den är alltid trevlig :)
när du lyfter ur motor så släpper du motorfästen och sprängkåpan och kom ihåg den lilla skyddsplåten som sitter bakom svänghjulet, du märker om du glömmer den ;)
Sen får du dra ut motorn frammåt och sedan vrida den 90' för att få ur den.
Lämpligt är att ta bort fläkten och ev. kylaren :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2010, 22:39:16 »
ja garanterat värt att byta vist du kännar inte nå större hk men vrid du komer garanterat känna skillnaden det är lätt värt det

och lyfta ur motorn är inga poblem alls låter mer än va det är igentligen

gör som jyllskar skrev så är det lungt det är värt lite skuva ;)

Old Volvo's never die, they only go faster!"

jockemos

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #9 skrivet: januari 29, 2010, 06:53:33 »
Okej! Tack för det!
 Nu har jag bestämt mig för ett byte.
 Så här har jag tänkt: Använda mitt insug och sprut, Ta bort fördelaren från b230e-motorn(sitter bakkant på toppen) och använda min från b200 motorn (sitter i blocket). Jag använder mitt svänghjul, min generator, start, Mina remskivor, ev vattenpumpen. Jag bytte koppling för 2år sedan,(400mil) så den borde ju hålla ett tag!

Jag kan ju "fotta" lite och lägga upp här som ett projekt sen...Bilen har en fantastisk historia....

mvh Jocke
Startade 300 trenden i Uppsala....Kanske!

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #10 skrivet: januari 29, 2010, 13:20:42 »
Aha, det är en B230E från 740 alltså. Saknar inte dom fördelardrivning i blocket så man får ta den från B200an? B230E från 240 har i alla fall blockmonterad fördelare.

Vattenpumpen behöver du ta från B200an så länge du inte tänkt köra med elfläkt.
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #11 skrivet: januari 30, 2010, 00:05:50 »
stämmer bra det kommer den från en 740 lär du riva av kåpan i fram bort med kamremmen och ta mellan axeln från b200 den passa bolt on i b230n för mellan axeln i b230e från 740 driver bara oljepumpen och b200 driver borde fördelarn och oljepumpen.
Old Volvo's never die, they only go faster!"

jockemos

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #12 skrivet: februari 02, 2010, 07:17:40 »
Hej alla glada!
Nu sitter b230e motorn i min 360glt. Som ni skrev så var jag tvungen att byta axeln till fördelar-drivningen, inga konstigheter men det blev lite mer jobb än jag räknade med...
Någon som har nått tips på vad jag använder för att plugga dom gamla spridarhålen i toppen? just nu sitter dom gamla spridarna i men tänkte om det fanns nått "snyggare" alternativ...
Provstartade igår, körde startmotorn 1sek sen hoppade den igång....
Eftersom jag inte hade nått att centrera kopplingen med så lät jag den sitta lite löst, och eftersom axeln som ska in i kopplingen är lite konisk innan splinesen så är den lätt att få in den, sen snurrar jag på veven samtidigt som jag lirkar ihop motor och kåpa, då blir kopplingen centrerad och monterad på ett ganska smidigt sätt. Sen så drar man åt kopplings bultarna ifrån "luckan" i sprängkåpan under bilen.

Jag kan ju sammanfatta:
Byte från B200e till B230e från 740.
Använd B200ans svänghjul, vattenpump, axeln till fördelardrivningen, fördelaren, insug, tråg, oljepump, generator+fäste, oljesticka, motorfästen.
En ny plugg till toppen där fördelaren sitter på b230n, går nog att använda den från b200n men jag köpte en ny.
Det är även bra att ha lite nya packningar: till kåpan som sitter fram på motorn för vev och mellanaxeln även packboxarna, trågpackning, vattenpumpspackning och gummitätningarna, insugspackning.
Sen kan  någon givare på blocket vara annorlunda och sitta på lite olika plats men det är inga konstigheter. 
Startade 300 trenden i Uppsala....Kanske!

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #13 skrivet: februari 02, 2010, 09:50:54 »
Härligt att det fungerar!

Om jag inte miss minner mig helt så ska 50 öringar passa alldeles utmärkt att plugga hålen med..
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #14 skrivet: februari 02, 2010, 22:30:15 »
Härligt att det fungerar!

Om jag inte miss minner mig helt så ska 50 öringar passa alldeles utmärkt att plugga hålen med..

nä det är fel 50öringar använder man till egr ventils rören i toppen till spridarna vet jag inte nå jätte bra sätt men är det inte bara låga gammla spridarna sitta kvar då ?
Old Volvo's never die, they only go faster!"

jockemos

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #15 skrivet: februari 03, 2010, 10:26:32 »


nä det är fel 50öringar använder man till egr ventils rören i toppen till spridarna vet jag inte nå jätte bra sätt men är det inte bara låga gammla spridarna sitta kvar då ?
[/quote]


Jo jag har dom gamla kvar, men det var så att det fattades 1 men jag var på skroten igår och köpte 1, 150kr!
Någon som vet vilken som är tempgivaren? den blinkar rött....
Startade 300 trenden i Uppsala....Kanske!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #16 skrivet: februari 03, 2010, 13:53:36 »
Kg trimning har små frost pluggar som passar i hålena  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Från B200 glt 87a, Till B230E
« Svar #17 skrivet: februari 09, 2010, 21:54:31 »
Tack jockemos för din summering! Och grattis till det lyckade motorbytet!

Har du tempgivare från 740 nu så är det väl därför det blinkar rött på tempmätaren ja..

Här ska du få se vart tempgivaren sitter i 360 respektive 740:  http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.0
Observera att du bör flytta den andra tempgivaren oxå så att insprutningsboxen får rätt information och sprutar in rätt blandning!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.