Hej alla glada!
Nu sitter b230e motorn i min 360glt. Som ni skrev så var jag tvungen att byta axeln till fördelar-drivningen, inga konstigheter men det blev lite mer jobb än jag räknade med...
Någon som har nått tips på vad jag använder för att plugga dom gamla spridarhålen i toppen? just nu sitter dom gamla spridarna i men tänkte om det fanns nått "snyggare" alternativ...
Provstartade igår, körde startmotorn 1sek sen hoppade den igång....
Eftersom jag inte hade nått att centrera kopplingen med så lät jag den sitta lite löst, och eftersom axeln som ska in i kopplingen är lite konisk innan splinesen så är den lätt att få in den, sen snurrar jag på veven samtidigt som jag lirkar ihop motor och kåpa, då blir kopplingen centrerad och monterad på ett ganska smidigt sätt. Sen så drar man åt kopplings bultarna ifrån "luckan" i sprängkåpan under bilen.
Jag kan ju sammanfatta:
Byte från B200e till B230e från 740.
Använd B200ans svänghjul, vattenpump, axeln till fördelardrivningen, fördelaren, insug, tråg, oljepump, generator+fäste, oljesticka, motorfästen.
En ny plugg till toppen där fördelaren sitter på b230n, går nog att använda den från b200n men jag köpte en ny.
Det är även bra att ha lite nya packningar: till kåpan som sitter fram på motorn för vev och mellanaxeln även packboxarna, trågpackning, vattenpumpspackning och gummitätningarna, insugspackning.
Sen kan någon givare på blocket vara annorlunda och sitta på lite olika plats men det är inga konstigheter.