Författare Ämne: tips portning  (läst 13095 gånger)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
tips portning
« skrivet: februari 16, 2010, 16:03:52 »
hej jag hadde tänk att kolla igenom motorn på min 360 när snön börjar smälta och undrar vad man bör göra med toppen och hur man gör dom grejejerna och om dom ens går att göra utan dyra maskiner. Jag tänkte ävan att när man endå har plockat bort skiten så kanske man skulle passa på att fina till kanalerna lite nån som har några tips? det enda jag lyckats hitta är att volvos 8v toppar ska va jäkligt lätta att börja med så tänkte att det kunde va kul

jag har tillgång till svets, diverse slipverktyg, minisvarv, kan troligtvis med låna en fräs av skolan för att plan det med men vad ska man rakställa mot 90grader mot skruvhålen? och hur mycket bör jag plan och hur mycket e max? och sen lite basic verktyg inte heller helt omöjligt att fixa fram lite mer avancerade verktyg brukar ju gå att låna och så.

så nu får ni komma med förslag om hur jag ska göra

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2010, 16:54:16 »
hallå kommigen nu några tipps måste ni ha?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: tips portning
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2010, 20:44:34 »
Har aldrig portat själv men snappat upp så mycket att man kan få ut uppåt 190-200hk (utan turbo) utan att byta till större ventiler på våra 530-toppar, bara fixa ventilsätena med rätt vinklar (MIRA-fräsning) och sen en väldigt bra portning på det då och rätt kamaxel mm. såklart. Men för att få ut denna extrema effekt så behövs en väldigt duktig portare som vet exakt vad han gör förmodligen.

Annars är en grundregel att inte röra golvet i kanalen på våra 8v topplock. Ska man porta extremt ska man till och med plasta/svetsa golvet så att det blir högre (följer med taket) = höja hela kanalen.

Men alltså basic nu:
- Rör inte golvet
- Putsa bort gjutskägg
- Eventuellt se till att hålen matchar varandra exakt mellan insug/topp och avgas/topp. Antingen har man lösa flänsars och matchportar dom direkt på toppen eller så ritar man av mallar på insuget och lägger på toppen och portar efter det eller tvärt om. Vet inte vilket som är bäst, beror väl på var det behöver tas och hur det ser ut där konstruktionsmässigt.
- Inre radien på kanalen är för vass men jag vet inte om/hur mycket man kan ta där för att få mer bananform. 405/531 har ju svanhalskanaler som är bättre formade original men som sagt ska det gå att porta upp en 530 med fina resultat oxå.

Hoppas att får mer konkreta tips av nån annan här nu som verkligen hållt på lite själv med portning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2010, 21:10:42 »
du har rätt frej. eller har förstått precis som du att man ska höjja golvet på kanalen för att få en mera "Agresiv" vinkel mot ventilen. för kollar man på en toppp nu så är det nästan som att gå in i en vägg sen falla ner  ::) lättast är juh tänka sig att man är luft som vill fram smidigast ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2010, 21:10:49 »
Kan i praktiken inget om portning, men har sugit åt mig mycket information på diverse ställen. Frej har redan nämnt mycket.  :)
Länkar några nyttiga trådar från Sävarturbo:


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42243

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42184

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=17781

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #5 skrivet: februari 18, 2010, 22:50:34 »
tack så mycket det ska nog hjälpa en hel del :D... men nån som vet hur man slipar in ventilerna? går det att göra i en miniatyrsvarv tro?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: tips portning
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2010, 23:42:30 »
När man slipar in ventilerna har man ju en "indianpinne". Ett träskaft med en sugpropp på.

Men när man mirafräst ventilsätena så måste ventilerna svarvas motsvarande vinklar på.. tror jag. Och då borde det ju gå bra med en liten svarv. Tror jag.

Hoppas Peter kommer till denna tråden snart och rätar ut alla frågetecken. Eller att nån visar länk på vettig guide som talar om det mesta.

Fattar inte att det ska vara så mycket hemlighetsmakeri med portning. I motorsport ok men inte på gatan. Grejen är väl att de som är duktiga på att porta inte vill dela med sig av kunskapen pga. att de tjänar mycket pengar på det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #7 skrivet: februari 19, 2010, 00:14:00 »
Men när man mirafräst ventilsätena så måste ventilerna svarvas motsvarande vinklar på.. tror jag.
Ventilen lägger man upp i en ventilslipmaskin.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #8 skrivet: februari 19, 2010, 10:10:09 »
Men när man mirafräst ventilsätena så måste ventilerna svarvas motsvarande vinklar på.. tror jag.
Ventilen lägger man upp i en ventilslipmaskin.

 men det måste ju finnas nån lite mer sniken variant för dom som inte har en sådan?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #9 skrivet: februari 19, 2010, 17:29:42 »
Men när man mirafräst ventilsätena så måste ventilerna svarvas motsvarande vinklar på.. tror jag.
Ventilen lägger man upp i en ventilslipmaskin.

 men det måste ju finnas nån lite mer sniken variant för dom som inte har en sådan?
Om jag har en topp med felfria ventilsäten lämnar jag bort ventilerna för planslipning innan jag slipar in de mot sätena med pinne och ventilslippasta.
Men om det är en topp till en seriöst trimmad motor lämnar jag alltid bort toppen för planing, mirafräsning och byte av styrningar.
Egen mirafräs är nog högt upp på önskelistan nu ;)
Ventilstyrningarna skulle jag byta själv om jag bara skulle ha en brotsch, skulle köpa om jag bara viste var man kan köpa brotschar >:(
Har nog funderat på att testa sätta upp ventilerna i svarven eller bygga en egen ventilslipmaskin men det kostar ju nästan inget att ha någon motorverkstad att slipa vinkeln på ventilerna.


Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #10 skrivet: februari 19, 2010, 17:51:59 »
nja så seriös trimmning e det inte bara kul att de hur mycket efekt man kan få ut med  billiga medel :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #11 skrivet: februari 20, 2010, 17:16:03 »
När man slipar in ventilerna har man ju en "indianpinne". Ett träskaft med en sugpropp på.

Men när man mirafräst ventilsätena så måste ventilerna svarvas motsvarande vinklar på.. tror jag. Och då borde det ju gå bra med en liten svarv. Tror jag.

Hoppas Peter kommer till denna tråden snart och rätar ut alla frågetecken. Eller att nån visar länk på vettig guide som talar om det mesta.

Fattar inte att det ska vara så mycket hemlighetsmakeri med portning. I motorsport ok men inte på gatan. Grejen är väl att de som är duktiga på att porta inte vill dela med sig av kunskapen pga. att de tjänar mycket pengar på det.

Jag rek som vanligt den här boken för det går åt en bok om man aldrig portat förut  :) köp den läs den 3 gånger sen ska
jag absolut hjälpa dej  :D   

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=37715&langId=-1
"don't buy it if you can build it!"

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #12 skrivet: februari 23, 2010, 22:58:02 »
När man slipar in ventilerna har man ju en "indianpinne". Ett träskaft med en sugpropp på.

Men när man mirafräst ventilsätena så måste ventilerna svarvas motsvarande vinklar på.. tror jag. Och då borde det ju gå bra med en liten svarv. Tror jag.

Hoppas Peter kommer till denna tråden snart och rätar ut alla frågetecken. Eller att nån visar länk på vettig guide som talar om det mesta.

Fattar inte att det ska vara så mycket hemlighetsmakeri med portning. I motorsport ok men inte på gatan. Grejen är väl att de som är duktiga på att porta inte vill dela med sig av kunskapen pga. att de tjänar mycket pengar på det.

Jag rek som vanligt den här boken för det går åt en bok om man aldrig portat förut  :) köp den läs den 3 gånger sen ska
jag absolut hjälpa dej  :D   

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=37715&langId=-1

jo funderar nästan på om man skulle köpa sej nått sånt men känns lite jobbigt att den e på engelska lär ju liksom kanske lyckats läsa igenom den till nästa vinter ;)

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #13 skrivet: februari 26, 2010, 21:35:05 »
Om du bara vill läsa lite kan du ju alltid beställa KGs katalog. Står en del bra i den. Kanske inte så mycket om just portning
men det finns lite tips om hur man kan fultrimma lite. 

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #14 skrivet: februari 27, 2010, 00:51:31 »
Beställa KGkatalogen ger nog inte så mycket, jag har väntat en evighet på den nu. Man får inte direkt nå direkt svar på vad det är som tar tid heller. Gamla tryckningen är slutsåld och den nya verkar ta god tid på sig...
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2010, 10:48:33 »
Finns ju i PDF format på hemsidan....

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #16 skrivet: mars 09, 2010, 21:37:30 »
Är inte det bara delarna? Var så förr i alla fall.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #17 skrivet: mars 10, 2010, 19:57:19 »
Jag vet inte =) Har bara kollat runt lite i katalogen där så vet bara att den finns.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: tips portning
« Svar #18 skrivet: mars 10, 2010, 21:08:14 »