Författare Ämne: 360 Glt startar ej!  (läst 6136 gånger)

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
360 Glt startar ej!
« skrivet: februari 22, 2010, 00:11:02 »
Jaha då har 360:in svikit mig igen. Kan berätta att den har börjat dumma sig mer å mer med tiden under vintern, kanske pga den hårda kylan. men sista veckan har vart lite värre för 4 dagar sen var jag till stan för att handla lite skit till hojen och märker att bilen börjar gå dåligt å släpper jag gasen å kopplar ur så dör bilen men går igång igen utan svårigheter när jag släpper på kopplingen och sen håller varv. Hur som helst jag bryr mig inte så mkt om det för den har gjort så förut men endå funkat bra. Drar till affären jag ska till å märker att den dummar sig mera men stänger av bilen går in å handlar. När jag sen kommer ut å ska starta får jag knappt igång bilen och verkar som den inte går på alla burkar men får liv i skiten med nöd å näppe och är tvungen att hålla rejält med varv för att den ska gå och på detta vis åker jag till mitt gamla jobb där jag tänkt kolla upp felet. Väl där får jag tips om att byta stift å tändkablar, sagt å gjort efter en stunds letande får jag tag i stift å kablar (dock biltemas grejer men fanns ingen som hade vettiga grejor hemma). Kastar dit de nya delarna och vrider på nyckel och vips så går bilen kanon och antingen är de pga nya grejerna eller att den stått å svalnat en stund. åker hem utan problem å bilen funkar problemfritt hela helgen tills idag!

Åker in till stan som vanligt å den börjar vissa samma tecken igen, dör vid frikoppling osv. Den går hur bra som helst förutom att den dör om man frikopplar. Hur som helst skiter i det å parkerar för att gå på bio. Kommer ut från bion och ska starta bilen och den vill inte riktigt. Den hoppar igång men ligger på 100-200 varv å hackar och laddlampan lyser. Så håller den på i säkert 10 min och jag får med jömna mellanrum vrida igång den igen. Provar med full gas utan gas och ge gas när den står å hackar men den dör bara. Så här har hänt tidigare men då har den startat efter ett par försök bara men nu var det helt dött. De var visserligen 15-20 minus ute men värmemätaren visade att den börjat få värme i motorn trots allt. Mitt tålamod tar slut då det är så förbannat kallt å jag har ett gäng kompisar i bilen som får lida pga av min bil så ringer skjuts men forsätter försöka starta men går inte så jag blir irriterad å vrider så hårt att nyckeln går av i tändningslåset, av ren röta har jag av någon anledning min extra nyckel i jackan och den andra nyckeln pillar jag ur. forsätter med försöken att starta men värre blire! nu dör batteriet också :-\

Vad kan vara fel? alla tips å trick välkomna. Du kan ha turen att rädda en 360 glt från att försvinna från jordens yta då soppa dunk å tändstickor inte är långt ifrån i nuläget! >:(

Är det nån typ av elektronisk choke på b200E som inte vill fungera eller vad kan det vara?

Lite dåligt skrivet men e allt för irriterad för att bry mig om de.

Mvh!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: 360 Glt startar ej!
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2010, 00:33:17 »
Om ''Den hoppar igång men ligger på 100-200 varv'' tyder det på att den bara går på en eller två burkar nu :-\
Den är troligen sur nu, ladda batterit eller ta ett annat eller startkablar, ta ur tändstiften om de är bensinvåta elda ur dom med en tändare, håll gasen i botten och kör motorn några varv på startmotorn skruva i stiften igen och starta bilen.
Felet kan kanske bero på givaren för kallstartsspridaren eller att kallstartsspridaren hakat upp sej :-\

Hitta nu att du tidigare skrivit ''enligt tidigare ägare så surar bilen lätt ner sig'' så det tyder på fel som har med kallstartsspridaren att göra eller att den alltid får lite för mycke soppa så vid kallstart när kallstartsspridaren hjälper till blir det på tok för mycket :-\
« Senast ändrad: februari 22, 2010, 00:40:48 av kullke »

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2010, 00:43:19 »
Okej ska prova, värsta är att bilen står i stan och ska hämta den imorrn och förmodligen bogsera hem den. Tänker låta bilen stå ute i kylan(då den verkar starta utan problem i 20 minus efter en stund med motorvärmaren) och prova igen om den startar men sen om den inte starta och samma symtom uppstår ska jag kolla stiften.

Om du har rätt med kallstartsspridaren hur kollar jag upp det och åtgärdas det igenom att byta till ny?
Kan den även vara orsaken till att den skummar sig när man kör?

Glömde nämna ett fenomen som uppstått ett par gånger och det är att den liksom går orent och då trycker man plattan i mattan och den sakta men säkert och mkt orent stiger i varv tills det helt plötsligt "släpper" och den varvar precis som vanligt sen och går bra. Många olika fenomen är den!

Sen bara lite övrig info så kommer det snart är en 360 glt -86 till salu så fort jag får den att funka.

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2010, 10:31:31 »
Gjort nytt försök idag.

Första 3 gångerna jag starta den med gas så gick den upp i 3-4000 varv å sen höll sig där någon sek och sjönk sen ner och motorn dog. (den går rent och på alla cyl när den varvar upp)

starta utan gas så lägger den sig på ca 500 varv å ligger där och hackar i någon min för att sen dö.

Efter ett par försök så provar jag med gas igen..den ligger å hackar på ca 500 men sen när jag släpper gasen stiger den i varv till 900-1000 och sjunker sen snabbt och dör.

Att den itne går på alla cyl är nästan uteslutet efter dagens händelser då den förut har stått å gått på samma låga varv(kring 500) men då när man har gasat så har den stigit i varv utan problem.

Kan det vara nån automat choke eller kallstartsspridaren som gjort sitt?

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 22, 2010, 16:45:27 »
Fyller på tråden då jag nu har fått igång de lilla aset!

Satte i motorvärmaren i ca 15 min under tiden jag bar in ved och sen koppla jag på startkablar eftersom batteriet var slut å så börja jag med mina försök.
Var exakt som innan att den starta men hacka på 500 varv men efter några försök till så helt plötsligt startar den och går hur klockrent som helst och ligger stadigt på 900-1000 varv som vanligt och den svarar klockrent på gaspådrag.

Va kan vara orsaken? är det bara kylan som är boven och det lilla som motorvärmaren gav och mina startförsök gav värme nog för att sen starta? ???

Enda som går att påpeka nu är att den ryker rätt så rejält på tomgång och och vid gaspådrag.

Känns ju som att kan va skönt att få detta fel åtgärdat då man gärna vill kunna åka å parkera bilen i mer en 30 min utan att oroa sig för att inte komma hem.'

Körde hem bilen nu..starta den rätt lätt den fick stå å gå medans jag packa ihop laddare mm..kör 500 m bilen har nu börjat dumma sig igen..stannar i en korsning å släpper gasen och bilen dör. Motorn har nu hunnit blivit varm. står i 5 min å försöker starta bilen som till sist börjar gå igen..varvar ur skiten å kör fort hem å parkerar. släpper gasen och nu går den på tomgång igen vafan ere för fel biljäveln lider av? ???
« Senast ändrad: februari 22, 2010, 19:17:02 av Blomm3n »

somebodyhome

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2010, 13:29:47 »
jag har samma problem!! samma symtom, nu vill han inte starta alls.

MVH

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 24, 2010, 19:18:32 »
Inte min heller..kom hem å parkerade för någon dag sen och låtit den stå och nu verkar det dött både med å utan att köra med motorvärmare.

Prova nyss och fick liv i skiten ett par sekunder och kunde varva upp till 4000 varv men dock jäkligt orent gick de..nå tips någon?

Nått med kallstartsspridare har jag fått tips om som ni se men kan man göra åt saken? prova rycka ur kontakten till termotiden eller va de heter å prova starta eller va ska jag ta mig till? ???

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 24, 2010, 20:46:42 »
Prova att koppla ur kallstartsspridaren som sitter på undersidan av insuget, är bara att ta bort kontakten. Då kommer inte motorn få någon extra bensin för att starta i kyla så att använda motorvärmare när du ska testa är väl att föredra. Annars kan du köra så att motorn uppnår arbetstemperatur innan du kopplar bort spridaren och sen är det bara att provköra och se ifall du slipper något av symptomen du upplever (du kanske bör rengöra tändstiften innan med ifall dom är helt nersotade).

somebodyhome

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 25, 2010, 11:19:45 »
så nu startade min 360 gl :D jag torkade av stiften och knackade lite lätt på kallstartsventilen när en annan drog runt motorn. kom igång gick väldigt orent.. sen hade jag av och tockade av stiften och kollade om det var bra gnista på stiften, det var det inte på alla satte i dem igen sen sarta skitet och han gick äntligen att få över 2000rmp!! nu går han bra, men jag ska nog köpa nya stift!

MVH// En GLAD volvo ägare :)