Författare Ämne: Volvo 360Gl -88 turbo  (läst 136523 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #80 skrivet: april 08, 2010, 21:36:58 »
Snygga jobb och prisvärda däck  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #81 skrivet: april 08, 2010, 21:52:50 »
Snygg fuelrail  8)
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #82 skrivet: april 08, 2010, 22:02:46 »
Tackar, javisst den blev ju lite mer funktionell när jag lödde ihop den men el tejpen hade nog funkat ;) eller ne kanske inte  ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Pan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • På väg att bli skadad av 300!
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #83 skrivet: april 09, 2010, 16:48:51 »
Fint =) Vart köpte du däcken och vad är det för märke? :)

Mar360tin

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #84 skrivet: april 09, 2010, 17:15:19 »
Ser bra ut! :)

Gleder meg til å se dekkene på felgene og montert på bilen. Har like felger til min egen 360 og er ikke sikker på hvilken profil jeg skal ha enda.  ;)
Lysblå Volvo 360GL med gule lys!
DON'T PARK YOUR japanese CAR BEHIND ME, PARK IT IN TOKYO!

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #85 skrivet: april 09, 2010, 18:54:21 »
Jag beställde däcken från: http://www.dackonline.se/ och däcken heter: "Star Performer" UHP 195/45 R15 78H  ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #86 skrivet: april 11, 2010, 01:07:43 »
Var hos Peter idag och hämtade en lmm för trodde att min strulade men fick samma fel med den så nu måste jag kolla igenom alla kontakter och sånt. När bilen börjar strula så går det inte varva mer än 1000-2000 rpm men om jag stänger av tändningen och sedan startar bilen igen då går den ??? funderar på om det är något relä strul? någon som haft liknande problem? :-\ 

Sen ska jag även uppgradera kopplingen så om jag köper en turbo tryckis till tex. 740 turbo och sen en 360 lamell så passar det bult on eller har jag fått det om bakfoten?
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #87 skrivet: april 11, 2010, 03:23:26 »
min går fint skit fint upp till 2000varv sen börjar den dumma sig och inte vill varva nå mer men har testat allt och inte hittat nå fel än så ibland kan de bli mysko fel på dom
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #88 skrivet: april 11, 2010, 03:56:29 »
japp det passar bolt on ;)
Risig Men Betald,

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #89 skrivet: april 11, 2010, 12:18:22 »
okej men min går bra när jag stänger av den och startar den igen då går den klockrent i någon dag eller några timmar  :-\
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #90 skrivet: april 11, 2010, 20:54:04 »
Idag har jag fixat lite inför bes på onsdag, sen blev fälgarna klara också  ;D

även en bild på det lackade extra sprutet, även xenon look parkerings ljus  :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #91 skrivet: april 11, 2010, 21:05:39 »
Jävlar vad fräscha fälgarna blev! :D

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #92 skrivet: april 11, 2010, 21:36:01 »
ja fälgarna blev fan tokfräsha! :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #93 skrivet: april 11, 2010, 21:41:07 »
Tackar fälgtejpen är från Bilbuterix men det funkade fint iaf gör ju hela fälgarna ;D

Ingen som har någon lösning eller några tips på vad jag ska kolla? Har provat det mesta men som sagt det är ju svårt när den inte går dåligt hela tiden bara någon gång ibland :-\
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #94 skrivet: april 11, 2010, 21:48:34 »
Jobbigt när det är lite till och från. då går det ju inte felsöka ordentligt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #95 skrivet: april 11, 2010, 22:24:45 »
japp det passar bolt on ;)

Måste tänka på att tryckplattan ska vara avsedd för det djupa svänghjulet (som sitter original på B200) annars blir det ju fel.
Själv har jag 240 Turbo tryckplatta och 240:ns plana svänghjul (215mm).

Kör man djupt (228mm) svänghjul kan man ju gå upp från original 215mm lamell till 228mm. Vet inte om det gör nån stor skillnad men ändå. Fast då måste man förstås byta till 360 lamellcentrum på lamellen eller om man hittar en VW/OPEL eller annat fabrikat på lamell som har rätt diameter och rätt splines.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #96 skrivet: april 12, 2010, 17:26:16 »
Okej tack för infon Frej men det blir 740 turbo tryckis med org lamell.
Nu har jag kommit fram till att det är soppan som strular för jag kopplade in lamda mätaren och när bilen stryper sig och bara varvar 1k-2k varv så visar lamda mätaren snålast möjliga :) någon som vet vad det kan va typ skit i tanken? men det som är konstigt är ju att så fört jag slår av och sen på tändnigen så funkar det igen  ???
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #97 skrivet: april 12, 2010, 17:42:49 »
Bränslepumps relät som strular eller boxen kanske...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #98 skrivet: april 12, 2010, 18:52:55 »
Nu har jag kommit fram till att det är soppan som strular för jag kopplade in lamda mätaren och när bilen stryper sig och bara varvar 1k-2k varv så visar lamda mätaren snålast möjliga :) någon som vet vad det kan va typ skit i tanken? men det som är konstigt är ju att så fört jag slår av och sen på tändnigen så funkar det igen  ???

Jättebra, dock kan det fortfarande vara tändmodulen som är grundproblemet eftersom den triggar bränsleboxen att spruta in rätt mängd (i proportion till varvtalet).
Men då skulle det synas på varvräknaren eftersom den mäter/visar samma triggersignal som insprutet.

Skulle vara om det är fel i bränsleboxen så att den får för sig att du ligger på max varvtal så att den vill varvtalsbegränsa. (B200F har varvstoppet i bränsleboxen medans B200E har varvstoppet i tändningen. Förmodligen rotorn).

Men som sagt bra att du spanade in lambdavärdet. Har du nån bränslebox att byta med och testköra?
Tror inte på bränslepumpsreläet då det förmodligen hade tvärdödat motorn vid fel på det.
Men har du ett tillgängligt så TESTA för guds skull det med/först. Är ju smidigt!
« Senast ändrad: april 17, 2010, 13:19:10 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #99 skrivet: april 12, 2010, 18:56:25 »
Signalen till boxen går väl genom relät med har jag för mig. Kan ju vara så att Lmm är kass med vid ett visst motstånd.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #100 skrivet: april 12, 2010, 19:18:16 »
Signalen till boxen går väl genom relät med har jag för mig. Kan ju vara så att Lmm är kass med vid ett visst motstånd.

Nej enligt schemat så går signalen parallellt till både bränslebox samt bränslepumpsrelä. Däremot går +12v till bränsleboxen via en kontakt i bränslepumpsrelät.
Om det vore LMM skulle det nog gå att varva om man testade olika last (olika pådrag på gasen). Antingen skulle den varva högre med lite gas eller vice versa.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #101 skrivet: april 12, 2010, 19:18:44 »
Har kollat relät och provat med ett annat även bytt lmm och provade att dra ur soppa pumpen för att kolla om det blev samma fenomen men då tvär dog den så är inte något med pumpen :( och varvräknaren hoppar inte utan ligger på samma varv som motorn ungefär om man lyssnar på motorn  :-\
Har fått veta varför det funkar efter att jag slår av och på tändningen iaf det är för att bilen då nollställer allt och måste då hitta felet igen. Men på en nyare bil så finns det ett minne som sparar felkoden så man måste åka till en verkstad och släcka felkoden :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #102 skrivet: april 12, 2010, 19:51:28 »
Då finns det en risk att det är boxen då. Iof kunde jag inte varva högre med min när min kallstartsspridare hade hängt sig, men då blir bilen toksur efter ett tag.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #103 skrivet: april 12, 2010, 21:13:35 »
Har kollat relät och provat med ett annat även bytt lmm och provade att dra ur soppa pumpen för att kolla om det blev samma fenomen men då tvär dog den så är inte något med pumpen :( och varvräknaren hoppar inte utan ligger på samma varv som motorn ungefär om man lyssnar på motorn  :-\
Har fått veta varför det funkar efter att jag slår av och på tändningen iaf det är för att bilen då nollställer allt och måste då hitta felet igen. Men på en nyare bil så finns det ett minne som sparar felkoden så man måste åka till en verkstad och släcka felkoden :)

Bra avbetat på felsökningslistan då.
Men det där med att nollställa felet.. är ju inget datasprut eller?

Jaga box du och håll tummarna!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #104 skrivet: april 12, 2010, 21:14:19 »
Då finns det en risk att det är boxen då. Iof kunde jag inte varva högre med min när min kallstartsspridare hade hängt sig, men då blir bilen toksur efter ett tag.
Å fy då är det sånt blås i den spridaren!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #105 skrivet: april 12, 2010, 21:22:13 »
Nej men alltså på gamla bilar med insprutning så finns det ju inga felkodsläsare eller minnen som sparar felen, men på nya bilar finns det ju de t.ex. datautag, felkodsläsare, mm. på nya måste man ju släcka felkoder med hjälp av en dator. Men med gamla bilar går det ju inte så systemet nollställer sig varje gång det blir strömlöst. så fick jag förklarat för mig iaf når jag pratade med en bilmek. Men det kan ju va  på annat vis med :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #106 skrivet: april 12, 2010, 21:23:15 »
Ja det är det tydligen men jag kör ju med 3 bars soppatryck med. Var till och med blött i hela insugsslangen :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #107 skrivet: april 12, 2010, 21:25:34 »
Nej men alltså på gamla bilar med insprutning så finns det ju inga felkodsläsare eller minnen som sparar felen, men på nya bilar finns det ju de t.ex. datautag, felkodsläsare, mm. på nya måste man ju släcka felkoder med hjälp av en dator. Men med gamla bilar går det ju inte så systemet nollställer sig varje gång det blir strömlöst. så fick jag förklarat för mig iaf når jag pratade med en bilmek. Men det kan ju va  på annat vis med :)

Kan så vara men jag tror att våra boxar är så dumma att dom inte märker av några fel ens  ;)
Så att den skulle fungera annorlunda efter en "norsk reset" tror jag inte på förutom ifall det är ett rent och skärt el/elektronikfel i boxen som försvinner när du vrider av och sen inte visar sig på en stund.
Strunt samma vad det är för fel bara du hittar det  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #108 skrivet: april 12, 2010, 21:27:51 »
Japp men har en polare som har en kvar min gamla 360 ståendes så ska åka och knycka boxen av honom å prova med den imorgon ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #109 skrivet: april 12, 2010, 21:32:53 »
Gött :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #110 skrivet: april 12, 2010, 21:43:22 »
Japp men har en polare som har en kvar min gamla 360 ståendes så ska åka och knycka boxen av honom å prova med den imorgon ;D

Perfekt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #111 skrivet: april 12, 2010, 21:45:29 »
Japp sen är det besiktning på onsdag :o hoppas det går bra så att det går att börja bygga till helgen ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #112 skrivet: april 12, 2010, 21:51:11 »
Japp sen är det besiktning på onsdag :o hoppas det går bra så att det går att börja bygga till helgen ;D

Betydligt roligare än felsökning eller hur  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #113 skrivet: april 13, 2010, 21:10:42 »
Japp men nu tror jag att jag har hittat felet har åkt 10mil utan strul idag men ska inte var för säker än :P

Lösningen än så länge: På väg till polaren och skulle hämta boxen, bilen strulade igen men körde hem till honom med den som den va sen sa han "Låt den stå igång får vi sen om det blir bättre." så jag röck bort sidan på mitt konsolen och kollade lite provade att varva och den gick upp till ca 1500 varv och ströp sig när man gasa som vanligt, men så röck jag lite i boxen och la ett välriktat slag mot sidan. Provade att varva den igen och han gick som en klocka så drog hem utan att låna boxen och skruvade ur min och skrapade alla stift i boxen och spraya på elektronik-spray på boxens stift och kontakten satta ihop det igen men märkte att det glappade i hakarna som höll fast kontakt stycket så det blev strips runt hela boxen och nu sitter det som berget och nu har den gått 10mil utan strul hoppas att felet är löst nu ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #114 skrivet: april 13, 2010, 21:14:56 »
Bra jobbat med lite motiverat våld ;)

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #115 skrivet: april 13, 2010, 21:20:20 »
Ja visst ibland är det ju bara gammalt hederligt våld som behövs på gammla bilar ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #116 skrivet: april 13, 2010, 21:30:11 »
Precis, men då var vi inte helt fel ute heller när vi pratade om boxen, det är bra för Frejs och mitt ego ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #117 skrivet: april 13, 2010, 22:01:46 »
Precis, men då var vi inte helt fel ute heller när vi pratade om boxen, det är bra för Frejs och mitt ego ;)

Hehe precis.

Grattis grus, verkar som du hittat felet nu. Hoppas det inte kommer tillbaka mer!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #118 skrivet: april 14, 2010, 08:05:58 »
Det får vi hoppas :D

Blangt papper på besiktning idag så nu ska det börja byggas ;D
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #119 skrivet: april 14, 2010, 11:04:56 »
Grattis  :D
"don't buy it if you can build it!"