Författare Ämne: Hur mycket håller en B230 för?  (läst 39561 gånger)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Hur mycket håller en B230 för?
« skrivet: december 27, 2003, 22:31:33 »
Tänkte svara på detta själv  ;D

Utan att göra något med blocket håller en bottendel för över 300hk, skall man varva upp mot 9.000 rpm bör man balansera vevaxel, svänghjul och tryckplatta.

En B23 (starkaste röda blocket?) håller för över 400hk, t ex som i Bilsports turbo-kontainer

Tänk på att de gamla B23 (63 mm ramlager) anses starkast, efter det kommer B230 K-block (63 mm ramlager) , det finns ett ingjutet K i blocket på insugningssidan, finns från ca -88 och framåt, de svagaste är tidiga B230 (55 mm ramlager).
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #1 skrivet: december 27, 2003, 22:56:48 »
hur mycket håller b200 för då? Och är den lämpad för trimmning eller är det bättre att byta direkt?

(tänker främst på första och andra gradens trimmning med luft och avgas och kam och topp och kanske sprutet)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #2 skrivet: december 28, 2003, 17:02:09 »
Första steget i trimning brukar vara att försöka få så mycket volym som möjligt, eftersom ett B230 block är lika stort som ett B200 block och det inte kostar många kronor att byta varför inte...

Eftersom B200 blocket har samma slaglängd men mindre borr, man kallar ibland B200 för en underborrad version av B230, så är det troligen starkare än ett B230 block, men kräver mer trim (mer kr) för att få ut lika många hk som ur ett B230 block.

Även B200 finns som K-block (63mm ramlager) och tidiga B200 (ej K-block) med 55 mm ramlager. Även här gäller K-block från ca -88

Så skall du trimma befintlig motor fungerar alltså ett B200-block helt OK upp till en 300hk.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #3 skrivet: december 28, 2003, 17:19:54 »
ok!

B23 mot b230 då? Skillnaden där? I effekivitit alltså.. hållbarheten kommer jag nog aldrig utforska.. inte i en 360 i allafall

och om jag lägger till b23 med marin mot b230 med marin.. nåra skillnader där?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #4 skrivet: december 28, 2003, 20:24:00 »
Om man inte skall köra turbo är det nog vad man kommer över, jag har själv en B230 med en modern marinvev. Och jag siktar på att komma över 230hk, med en sugis...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #5 skrivet: december 28, 2003, 20:50:18 »
okej va bra! Hur ser resten av ditt recept ut då? Typ kam och insprut och insug?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #6 skrivet: december 28, 2003, 20:54:28 »
Kam blir troligen en SAM-3, toppen blir seriöst portad (en 531) och 2mm större ventiler in och ut, planad ca 2mm, komp nånstans runt 11:1, tror jag. Öppet filter, 2.5" avgas, original sput (eller hemmabyggt) och förhoppningsvis hemmabyggt tändsystem...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #7 skrivet: december 28, 2003, 21:06:44 »
vad menar du med hemmabyggt insprut?
« Senast ändrad: december 28, 2003, 21:08:06 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #8 skrivet: december 28, 2003, 21:25:17 »
Hemmabyggt...
En enchipsprocessor, lite drivkretsar och en par 1000 rader assambler-kod, göra ett kretskort, fixa en just låda och koppla in sig på original kablage felsöka ett par veckor och voila...

Fast först samma sak med tändsystemet  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #9 skrivet: december 28, 2003, 21:39:27 »
typ som megasquirt då?

fast hemgjort.. all heder åt NEMESIS  :o :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #10 skrivet: december 28, 2003, 21:49:26 »
Sakta i backarna nu, det skall göras först  :P
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #11 skrivet: december 28, 2003, 22:10:12 »
Hehe ja så sant som det är sagt  ;D

Men lycka till i allafall!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #12 skrivet: december 28, 2003, 22:21:49 »
Assemblekoda? fyf*n... håller på med det på Chalmers nu... mök säger jag bara
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #13 skrivet: december 29, 2003, 13:06:42 »
Man vänjer sig... 8)
Jag började koda i 6502 assambler på Commedore PET 2001 i gymnasiet, 1977 tror jag visst att det var och har sedan jobbat med Basic (6,7 varianter), Pascal (minst 3 olika), Fortran (IV, 77 och 90), C (standard och varianter), C++ (Borland och MS), Java, och några udda scriptspråk...

Den MCU serie jag valt att jobba med har bara 35 instruktioner, men är snabb, dom snabbaste kör 10-miljoner instr / sek. (10 MIPS).

Håller även på med en hemsida för det...
http://w1.303.telia.com/~u30315295/

/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #14 skrivet: december 29, 2003, 14:25:25 »
Jösses  :o

här har vi en kille som kan knacka kod!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #15 skrivet: december 29, 2003, 14:54:25 »
han knackar inte... snarare låter det flöda! hmm... undrar vad han vill ha för att göra samma sak med min 360...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #16 skrivet: december 29, 2003, 19:42:35 »
Skall man köra sugmotor så är 230 blocket fint då det har lättare rörliga delar vilket ger mer hk för pengarna, mindre vikt bättre gasrespons (något sämre bottenvrid, men vadå, leendet kommer först vid en 4-5000 varv...)

Annars är B21et klart stabbigast, bra vev, saftiga stakar, smidda kolvar m.m.
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #17 skrivet: december 29, 2003, 20:29:23 »
Hej Micke,
kul att du hittat hit, nu får man passa sig vad man skriver  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #18 skrivet: december 29, 2003, 20:33:34 »
han knackar inte... snarare låter det flöda! hmm... undrar vad han vill ha för att göra samma sak med min 360...
Det skulle vara kul att kolla vad man kan göra med en original B200 och 530 top, portning vassare kam, t ex K-kam, och bättre tändning/sprut. Kanske 180-190hk???  ;D
Vi kanske kan få ihop lite löpande-bandet... ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #19 skrivet: december 29, 2003, 21:09:47 »
hahahaha! får skaffa en 360 till så: visst! den jag har nu skall köras på gatan... men ett bygge för bana är ju inte fel ;D
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #20 skrivet: december 29, 2003, 21:33:58 »
Tanken var väl att den skulle köras på gatan  ;)
Bara liiiite snabbare vid rödljusen  ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #21 skrivet: december 30, 2003, 08:20:09 »
så kan man oxå göra... hmm... vad skulle du ta för det här jobbet?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #22 skrivet: december 30, 2003, 08:43:22 »
Frågan är om man kunde hitta ett koncept som man vet hur mycket det ger och hur mycket det kostar. Så man mer eller mindre kunde garantera en viss effekt för en viss peng.

Det bästa (enklaste) vore om man kan behålla bottendelen som den är och bara byta till en färdig top, då kanske man skulle kunna fixa det på en helg  :)
Och den toppen man lyfter av preppar man till näste man... (löpande bandet...)
« Senast ändrad: december 30, 2003, 08:44:56 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #23 skrivet: december 30, 2003, 09:59:57 »
Det går att säkerligen att ta ut en närmare 180hk ur 200-blocket utan att röra bottendelen. Problemet som är att man måste kunna köra med hög tändninsgrad och få i mycket med bränsle och luft. Det enklaste och billigaste är att skaffa t.ex. dubbla Weber 45:or e.d. och köra med brytartändning. Hyfsat portad 530 topp med en H-kam och extraktorrör så ligger man ganska nära 170-180hk. Då går det undan.
Men billigt blir det aldrig tyvärr, det skulle nog kosta runt 10k om man inte har grejer liggandes.

Man skulle oxå kunna slänga på ett T3-agg rakt av med en liten ic och slänga på en ställbar tryckregulator på en B200E och ladda lite, typ 0,4-0,5 och kunna få ut en 150-160hk kanske. Inte speciellt dyrt, några tusen men lite jobb...

Det är aldrig billigt att trimma tyvärr, dvs man får inte effekt för några hundralappar, men man kan få rejält effekt för pengarna om man vet vad man skall göra.

Nemesis - Vadå passa sig för vad du skriver ;) Det är ju skitkul att du skriver massa! Vi får väl få fart på det här forumet  :)
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #24 skrivet: december 30, 2003, 10:07:51 »
Riktigt kul hade det varit att skaffa en G-tech och genomför ett antal mods och kolla vad allt ger, blir mycket gissningar som det är nu...

Micke, du vet att jag är teoretiker  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #25 skrivet: december 30, 2003, 12:55:18 »
Jepp, G-tech kan man väl köra med... Går det fortare så går det fortare  ;)
Annars så är det bara att bromsa på en rullande landsväg, det ger mer rätt info, blir inte så jäkla dyrt heller.

Jo jag vet att du är teoretiker, men det är änna dags för dig att bli praktiker nu  ;D
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #26 skrivet: december 30, 2003, 14:40:17 »
"det enda som skiljer teori och praktik är... praktiken" ;D
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #27 skrivet: januari 02, 2004, 23:13:09 »
han knackar inte... snarare låter det flöda! hmm... undrar vad han vill ha för att göra samma sak med min 360...
Det skulle vara kul att kolla vad man kan göra med en original B200 och 530 top, portning vassare kam, t ex K-kam, och bättre tändning/sprut. Kanske 180-190hk???  ;D
Vi kanske kan få ihop lite löpande-bandet... ;)

Låter mycket intressant!! K-kam vad är det för kam? Mer vrid än med H-kam?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #28 skrivet: januari 02, 2004, 23:58:01 »
K-kam är inte lika vass som en H-kam, som satt i 242GT. Vilket skulle betyda mer vrid och inte lika vass på höga rpm...
Skall inte förväxlas med K-Kam till B20, inte samma...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #29 skrivet: januari 03, 2004, 13:50:58 »
aha.. det är därifrån H-kammen kommer..

Vilka motorer sitter K i då?  ::)

Jag har fortfarande inte bestämt mig.. om jag vill ha mycket vrid, toppeffekt eller mitt i mellan..  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #30 skrivet: april 27, 2004, 18:33:53 »
svarar på mig själv som vanligt  ;D

B23E 79-80: 140 hk/191 Nm (H-kam)
B23E 81-83: 136 hk/190 Nm (K-kam)
B23E 1984: 129 hk/190 Nm (A-kam)


men vad har vi med B200 och 530 för kam???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #31 skrivet: maj 06, 2004, 13:58:20 »
A-kam sitter i nästan alla B2xxE/F motorer, B230FB har VX3, och det kan finnas vissa andra avvikelser
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Eddie

  • Gäst
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #32 skrivet: maj 06, 2004, 20:09:45 »
Skall man köra sugmotor så är 230 blocket fint då det har lättare rörliga delar vilket ger mer hk för pengarna, mindre vikt bättre gasrespons (något sämre bottenvrid, men vadå, leendet kommer först vid en 4-5000 varv...)

Annars är B21et klart stabbigast, bra vev, saftiga stakar, smidda kolvar m.m.

*besserwisser* ;D

B21et har inte smidda kolvar orignal det är bara b23et utav volvos rödblock turbomotorer som har smidda kolvar original.

Sen är jag ganska säker på att b230 blocket (den senare versionen) är bättre/starkare än b23 blocket. Men att veven och allt annat är bättre/grövre i b23 blocken än b230.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #33 skrivet: maj 06, 2004, 22:11:51 »
Bessrar tbx då.

B21et (B21FT likaså) är smitt rakt igenom, ser man på att kolvarna är rakt frästa vid kolvbulten. Både M-stakarna och veven är oxå smidd i denna (ser man genom att gjutskarven är bred).

Ingen skillnad på styrka mellan b23 och b230 blocken, det är bara veven som är lite klenare.

B21 blocket är bombsäkert i princip.

Gamla B21 stakar (ej M-stakar) är i princip lika stryktåliga som ET-stakarna, det skiljer c:a 1mm gods mellan varje ändä i gods, även dessa smidda. Gamla vevöverfall från b21 är oxå stabbiga, mer gods, framförallt vid vevbultsanläggningen.

Finns massa skumma detaljer som man upptäcker om man skruvar mycket  :)

ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Eddie

  • Gäst
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #34 skrivet: maj 06, 2004, 23:31:25 »
Jag påstår ändå att kolvarna inte är smidda i en b21et  :)
Har inte varit det i någon utav dom 3 jag skruvat isär heller.

Är det inte så att b230'ns cylindrar flexar mindre än b23?

Annars håller jag med helt o hållet  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #35 skrivet: maj 07, 2004, 13:25:39 »
Är det inte så att b230'ns cylindrar flexar mindre än b23?

Jo dom ska visst vara ihopgjutna längst upp på ett annat sätt än b23-blocket... har jag läst/hört nånstans  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #36 skrivet: maj 07, 2004, 15:04:11 »
Jag har fyra ET ståendes under uppbyggnad i garaget och alla hade smidda kolvar. Har inte sett någon utan smidda kolvar än.  Spelar egentligen ingen roll vem som har rätt eller fel, men de flesta brukar vara sådana som har hört eller läst någonstans, utan ens att sett en motor i delar i verkliga livet.

Kanske är någon speciell gjutning på 230:na, ingen aning, blocken verkar tåla hur mkt stryk som helst om man inte klantar sig iaf...
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #37 skrivet: maj 07, 2004, 15:18:09 »
de flesta brukar vara sådana som har hört eller läst någonstans, utan ens att sett en motor i delar i verkliga livet.

Ojdå.. där fick man sig en känga  ;)

känner mig ordentligt träffad  :-[

jag trodde jag läst detta påstående i KGs katalog men så var inte fallet.. det var TPC istället.. hade jag kommit ihåg det från början skulle jag självklart angivit det i första inlägget:

Blocket

Det skiljer lite mellan B 23 (79-84) blocket och B 230 (85-). Det senare har cylindrarna hopgjutna upptill och blir därmed stadigare. Gamla B 23 har vattenmantlar runt hela cylindern och blir då vekare vilket lättare leder till sprickbildning vid hård trimning. B 230 blocket från -89 och framåt är bättre då det har grövre ramlager och bättre placering av axiallagret. Samtliga är gjorda i gjutjärnslegering.Generellt kan sägas att gjutnoggranheten är god och blocket brukar inte vara någon källa till problem.

..
Nu visade det sig att TPC tagit bort det dokumentet när dom gjort om sin hemsida.. hittar det i allafall inte.. är nån intresserad av att läsa hela texten kallad "volvo motortrim (TPC FAQ)"

så skicka ett meddelande till mig så mailar jag över det
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eddie

  • Gäst
Re:Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #38 skrivet: maj 07, 2004, 19:44:03 »
Jag tror det var jag som fick kängan  ;D
Jag får ut o fota mina kolvar då så kan vi bli säkra :)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Hur mycket håller en B230 för?
« Svar #39 skrivet: februari 03, 2009, 22:05:40 »
Såhär 5 år senare för att göra rekord i trådhöjning så vill jag säga att B19 blocket är starkast! tjockast cylinderväggar och bredaste ramlagrena! smidd vev också!

sen är B21ET kolvar gjutna! ej smidda alltså!

så nu kan ni skratta åt trådhöjningen men bara för att inte nån stackare ska tro fel i framtiden! såg att nån gäst läste  detta nämligen..
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!