Har för mig att den hindrar smuts från att komma upp i motorrummet, nedre delen på oljesumpen sticker igenom för kylning, så jag tror inte att det är några problem där.
Den kan även påverka luften under bilen så det blir lite mer motstånd, dvs dra lite mer soppa om man tar bort den... gissning...
Jag har besiktigat min de senaste 5 åren utan, så det skall inte vara något problem.