Tjo flöjt!
Köpte mig en 360 som bruksbil förra året. Behövde en ersättare till mitt hemska snedsteg (Opel Astra (köp aldrig en sån!)).
Kraven var ungefär: billig att köpa, billig att äga, billig att laga. Har nästan enbart pillat med Volvo innan och garagegrannen Gothicteo har väl gett mig lite 300-smitta, så en sån fick det bli! Var nära att det blev ännu en 740, men ville ha nåt mindre.
Hittade en ganska intetsägande annons på blocket, fanns inga bilder och det enda som stod var i princip "hyffsat bruksskick". Priset var rätt och den fanns bara några kilometer från där jag bor, så vafan: bara att åka och kolla!
Visade sig att bilfan ägts av en gammal gubbe från att den var ny 1985 och fram till 2001. Under den tiden hade den stått i varmgarage, bara körts på sommaren och rullat 7.000 mil! Från 2001 till 2009 hade den rullat ytterligare 2.000 mil, men tyvärr stått utomhus under en massa träd och brevid en stor jävla häck.
Jag är alltså tredje ägaren och i dagsläget har den rullat strax över 10.000. Skärmkanterna bak är tyvärr rätt rostiga och frontplåten under stötfångaren är det väl egentligen bara bodyn som håller ihop (som vanligt), men annars är den riktigt fräsch! Golv, balkar, motorrum etc. är så vitt jag kunnat se helt rostfritt.
Lite bilder från inköpsdagen:

Den upphetsande motorn!

Sen fick den sig en tvätt. Polerade och vaxade bakluckan för sig först för att kolla skillnaden!

Kompisen Erik mäter och klurar:

Skickade ner den lite sen också:

Sen blev det dags för besiktning. Genomrötna fjädertallrikar är ingen hit, tydligen... Tänkte blästra ett par gamla fjäderben och svetsa på nya tallrikar, men jag hade tur och hittade en tokfräsch bil på skroten. Bara plocka loss och åka hem å fixa:

Lite skillnad? Kom på sen att jag glömt sätta dit dammskydden... Bara att plocka isär igen! IGEN, eftersom jag glömde genomslagsgummina gången innan! Hjärnan fungerar dåligt när man varit i garaget hela dan och bara vill ha ihop bilen så man kan få åka hem och SOVA!

Dämparna har jag bytt olja i och fjädrarna är bakfjädrar från 940 Kombi. Blev en rätt bra kombination faktiskt! Inte så hårt och rejsigt som jag hade hoppats kanske, men de gamla dämparna var verkligen TOKSLUT, så det är grym skillnad. Gamla dämparen på högersidan dämpade noll och ingenting och den på vänstersidan var bara marginellt bättre. Nu känns det som en ny bil!
Bytte massa skruvar, muttrar och brickor när jag ändå var i farten. Ser så tråkigt ut med rostiga skruvar när allt är nymålat och snyggt!

Sen tyckte inte besiktningen om mitt läckande avgassystem heller. Köpte lite 2,5" performance parts på biltema...

Å svetsa sig lite... Inte de vackraste svetsarna Gud fader har sett, men det ska nog hålla tätt...

Kapade loss originalupphängningen från den gamla dämparen och brännde fast den på den nya. Blev skitbra, faktiskt!

Osså två 90-gradare.

En 30-gradare, en 60-gradare osså en 30-gradare till. Osså en dämpare till på slutet.
Så, det var nog allt för nu! Körde precis hem med det nya avgassystemet och det låter najs! Låter väldigt lite på tomgång, bara mullrar lite härligt. Sen när man gasar till så händer det grejer! Precis som det ska vara! Orkade dock inte fixa nåt slutrör idag så det resonerar utav bara fan inne i bilen nu. Men ett litet slutrör som skickar ut avgaserna på rätt sida "bakkjolen" så blir det nog perfekt!