Författare Ämne: schnauz 360 GLS -85.  (läst 7703 gånger)

schnauz

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
schnauz 360 GLS -85.
« skrivet: juni 27, 2010, 00:49:42 »
Tjo flöjt!
Köpte mig en 360 som bruksbil förra året. Behövde en ersättare till mitt hemska snedsteg (Opel Astra (köp aldrig en sån!)).
Kraven var ungefär: billig att köpa, billig att äga, billig att laga. Har nästan enbart pillat med Volvo innan och garagegrannen Gothicteo har väl gett mig lite 300-smitta, så en sån fick det bli! Var nära att det blev ännu en 740, men ville ha nåt mindre.
Hittade en ganska intetsägande annons på blocket, fanns inga bilder och det enda som stod var i princip "hyffsat bruksskick". Priset var rätt och den fanns bara några kilometer från där jag bor, så vafan: bara att åka och kolla!
Visade sig att bilfan ägts av en gammal gubbe från att den var ny 1985 och fram till 2001. Under den tiden hade den stått i varmgarage, bara körts på sommaren och rullat 7.000 mil! Från 2001 till 2009 hade den rullat ytterligare 2.000 mil, men tyvärr stått utomhus under en massa träd och brevid en stor jävla häck.
Jag är alltså tredje ägaren och i dagsläget har den rullat strax över 10.000. Skärmkanterna bak är tyvärr rätt rostiga och frontplåten under stötfångaren är det väl egentligen bara bodyn som håller ihop (som vanligt), men annars är den riktigt fräsch! Golv, balkar, motorrum etc. är så vitt jag kunnat se helt rostfritt.

Lite bilder från inköpsdagen:

Den upphetsande motorn!

Sen fick den sig en tvätt. Polerade och vaxade bakluckan för sig först för att kolla skillnaden!

Kompisen Erik mäter och klurar:

Skickade ner den lite sen också:

Sen blev det dags för besiktning. Genomrötna fjädertallrikar är ingen hit, tydligen... Tänkte blästra ett par gamla fjäderben och svetsa på nya tallrikar, men jag hade tur och hittade en tokfräsch bil på skroten. Bara plocka loss och åka hem å fixa:

Lite skillnad? Kom på sen att jag glömt sätta dit dammskydden... Bara att plocka isär igen! IGEN, eftersom jag glömde genomslagsgummina gången innan! Hjärnan fungerar dåligt när man varit i garaget hela dan och bara vill ha ihop bilen så man kan få åka hem och SOVA! :P
Dämparna har jag bytt olja i och fjädrarna är bakfjädrar från 940 Kombi. Blev en rätt bra kombination faktiskt! Inte så hårt och rejsigt som jag hade hoppats kanske, men de gamla dämparna var verkligen TOKSLUT, så det är grym skillnad. Gamla dämparen på högersidan dämpade noll och ingenting och den på vänstersidan var bara marginellt bättre. Nu känns det som en ny bil!
Bytte massa skruvar, muttrar och brickor när jag ändå var i farten. Ser så tråkigt ut med rostiga skruvar när allt är nymålat och snyggt!

Sen tyckte inte besiktningen om mitt läckande avgassystem heller. Köpte lite 2,5" performance parts på biltema...

Å svetsa sig lite... Inte de vackraste svetsarna Gud fader har sett, men det ska nog hålla tätt...

Kapade loss originalupphängningen från den gamla dämparen och brännde fast den på den nya. Blev skitbra, faktiskt!

Osså två 90-gradare.

En 30-gradare, en 60-gradare osså en 30-gradare till. Osså en dämpare till på slutet.

Så, det var nog allt för nu! Körde precis hem med det nya avgassystemet och det låter najs! Låter väldigt lite på tomgång, bara mullrar lite härligt. Sen när man gasar till så händer det grejer! Precis som det ska vara! Orkade dock inte fixa nåt slutrör idag så det resonerar utav bara fan inne i bilen nu. Men ett litet slutrör som skickar ut avgaserna på rätt sida "bakkjolen" så blir det nog perfekt!
« Senast ändrad: juni 27, 2010, 00:52:59 av schnauz »

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: schnauz 360 GLS -85.
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2010, 13:08:22 »
Härligt att du fått tag på en rätt fräch pärla ;) och tack för en lång och detaljerad genomgång :)
Och avgassystemet ser ut att vara orginal fast lite grövre ;)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

schnauz

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2010, 14:00:56 »
Härligt att du fått tag på en rätt fräch pärla ;) och tack för en lång och detaljerad genomgång :)
Och avgassystemet ser ut att vara orginal fast lite grövre ;)
/Johan
Ja, den känns rätt lagom fräsch faktiskt! Har ju sett en del skräckexempel här på forumet på hur jävliga dessa bilar är på att rosta! Samtidigt känns det bra att den inte är för fräsch heller, synd att "besudla" en tokfräsch originalare (har tänkt byta motor och pilla lite nämligen). Men det kommer dröja!
Jo, avgassystemet blev riktigt bra faktiskt! Måste fixa upphängningen längst bak bara. Hittade inget vettigt i garaget så det fick bli en stor slangklämma så länge! Osså MÅSTE det på ett slutrör!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2010, 00:13:25 »
Varmt välkommen! Mycket trevlig inledning måste jag säga.
Och grattis till fyndet!

Hur vill du beskriva hur fjädringen blev, kränger det fortfarande en del i kurvorna men är lite mindre sjösjukt i allmänhet och studsar lite mer i fartguppen i synnerhet?

Planerar själv för samma operation nämligen, vill inte ha det för hårt men självklart vill jag ha så bra väghållning som möjligt. Såg jag fel eller har du en grövre krängningshämmare från whiteline numera?!

Ska bli kul att följa vad du mer hittar på med bilen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

schnauz

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2010, 14:46:54 »
Varmt välkommen! Mycket trevlig inledning måste jag säga.
Och grattis till fyndet!

Hur vill du beskriva hur fjädringen blev, kränger det fortfarande en del i kurvorna men är lite mindre sjösjukt i allmänhet och studsar lite mer i fartguppen i synnerhet?

Planerar själv för samma operation nämligen, vill inte ha det för hårt men självklart vill jag ha så bra väghållning som möjligt. Såg jag fel eller har du en grövre krängningshämmare från whiteline numera?!

Ska bli kul att följa vad du mer hittar på med bilen!
Tackar, tackar!
Svårt att bedömma fjädringen eftersom dämparna var tokslut redan när jag köpte bilen. Har inte kört den direkt hårt heller (varken innan eller efter bytet), så det är svårt att säga. Visste redan innan att bakdämparna var rätt dåliga, men då var det så mycket värre i fram att bakdämparna kändes ganska bra ändå. Nu är det tvärtom - man känner verkligen hur dålig den är i baken! Ska byta bakdämparna också sen har jag tänkt. Men framfjädringen känns som på en ny "standardbil". Typ Volvo V70 eller nåt. Mer komfort än sport iaf! Innan gungade den som en finlandsfärja och svajjade bra länge efter att man kört över ojämnheter, men nu dämpar den iaf som den ska. Går mycket lugnare på vägen, innan studsade den nästan fram. Så "rejsig" är den absolut inte, men det är 100 gånger bättre än innan!
Krängaren på bilden ovan är original. Vet inte om det finns olika till dessa bilar? Plockade den från den fräscha bilen jag hittade på skroten eftersom min var rostig och ful!

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2010, 14:55:35 »
Krängnings hämmaren kommer från mkII och är 23mm istället får 16mm som mkIII har, ett gammalt trick att få den styvare  :)
"don't buy it if you can build it!"

schnauz

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2010, 22:15:01 »
Krängnings hämmaren kommer från mkII och är 23mm istället får 16mm som mkIII har, ett gammalt trick att få den styvare  :)
Ok, då vet man det också!  :) Har dock inte monterat den ännu!
Har tänkt byta motor till hösten, så det får nog bli då. Orkade inte bråka mer med framvagnen nu, ville bara ha ihop grejerna!
Har styrservo liggande som jag tänkte montera i samma veva!

Idag har jag ägnat lite tid åt hastighetsmätaren. Klantade antagligen till något när jag bytte fjäderbenen, för efter det var mätaren helt död. Visade sig att änden som sitter i navet hade gått av... Höll på och bråkade en del innan jag fick det på plats och då var den iaf hel och fin, så antagligen har den fastnat på nåt vänster och vridits av när jag kört. Plastlåsningen uppe i mätarhuset hade också gått av, så det verkar som hela wiren med hölje och allt har gått runt lite...
Åkte hur som helst till skroten idag och plockade en wire, men väl på plats i garaget visade det sig att den inte var riktigt likadan... Längden stämde, men fästet vid fjäderbenet och det som sitter under rambenet satt inte på samma ställe... Skit också! Ringde Ted och hoppades att han kanske hade nån liggande, men det hade han inte. Skit igen! Vad göra? Bonnmecka, såklart!  ;)
Skar bort lite lagom av höljet på några väl valda ställen, sen tog jag vinkelslipen och la ett snitt i de två stoppen så jag kunde flytta på dem. Pressade ihop stoppen igen och la några loppor med svetsen. Blev inte så tokigt faktiskt och funkar gör det också, så jag är nöjd!
Nu gäller det bara att försöka få tag i en besiktningstid. Helst innan september! :P

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2010, 01:04:36 »
kul att se att du hittat hit från 700klubben du å och skaffat 300 ;D
Old Volvo's never die, they only go faster!"

schnauz

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2010, 01:27:36 »
Skapade denna lilla fina tråd för ett tag sen:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5933.0

Verkar tyvärr som det står 1-0 till Sven i garaget nu!
Var uppe i Strängnäs i helgen för att hälsa på en söt liten flicka:
Hon visade mig hur som helst några RIKTIG, RIKTIGT trevliga grusvägar där i trakterna (samma kaliber som i Svenska rallyt) och det fick bli det stora testet för de nya dämparna! Gick både brett och fort, men framför allt så fick dämparna jobba ORDENTLIGT!
Efter att jag fått leka färdigt (med bilen på grusvägarna, alltså :P) tog vi oss ett bad i en sjö och redan på hemvägen tyckte jag att bilen kändes lite gungigare än innan. Var dock svårt att avgöra eftersom bilen mestadels gick åt ungefär alla håll samtidigt! :P
Men sen när jag gav mig ut på E20 för att ta mig hemåt till Göteborg igen var det inget snack om saken - Finlandsfärjan var tillbaka! :'(
Gungar inte lika illa som innan fjäderbensbytet men det är väldigt mycket sämre än när dämparna var "nya". Så det verkar tyvärr som att oljan trots allt skummat sig!
Har letat runt lite efter riktig stötdämparolja, men inte hittat nån som verkar riktigt bra. Finns hur mycket som helst till motorcyklar, men den har ungefär samma viskositet som originaloljan... Nån som har nåt tips på vart man kan få tag i stötdämparolja som är lämplig för tyngre grejer än sporthojar?

EDIT:
Kom på att jag har två "avgasfilmer" också... En med originalsystemet och en med enbart främre röret på. Ska fixa en på hur det nya 2,5"-systemet låter också!
Original avgassystem.
Endast främre rör.
Poffar och kölar som en förgasarbil ska! :P
« Senast ändrad: juli 10, 2010, 01:47:03 av schnauz »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: juli 11, 2010, 09:36:32 »
Skapade denna lilla fina tråd för ett tag sen:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5933.0

Verkar tyvärr som det står 1-0 till Sven i garaget nu!

Trist.. men är ju många på forumet som bytt olja och kört ett tag med. Några kommentarer från dem??
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.