Författare Ämne: 360 GLS -84 Ingen gnista eller lyse...  (läst 7737 gånger)

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
360 GLS -84 Ingen gnista eller lyse...
« skrivet: augusti 09, 2010, 20:35:34 »
Hej!

jag e ny på fourmet men har fått ett problem..

Jag fick tassarna på en gammal lite smårostig 360 med trasig topplockspackning innan helgen som jag och en kompis (Malheus) (projekt tråd kommer) vi bytte topplockspackning och efter lite smått efterdragande på läckande avgasrör så fungerade allt Prima! men efter provturen skulle vi packa bilen och åka cr 12 mil hem till stan.... och Precis när när allt va klart för att åka, vrider på nyckeln, reagerar på att inte instrumenten alls lyser upp som dom gjorde innan? och startmotorn bara går och går... Inte en tändning!!.. lossar ett tändstrift och bekrfäftar farvågorna...ingen gnista what so ever........  då tar Malheus fram en burk med elspray, vi lossar fördelardoslock och alla tändkablar o.s.v.och så bankar jag lite surt på instrumentpanelen ihop om att det e ett relä som har pajjat.. då mystiskt nog när vi tryckt tillbaka fördelardoslocket och stiften så startade bilen hur fint som hällst??
såklart när jag parkerade igår så startade jag några gånger innan jag gick in, och då gick det hur fint som hällst...
dock när jag kom hem från jobbet i dag och skulle flytta på bilen så starta den inte.. samma fel igen...

tändkablar ska bytas då en av dom gick söder vid demontering.... motorn hadde gått mycket varmt så plasten/gummit i anslutningen hadde smält fast mot stiftet. men jag tycker den då borde gå på 3 burkar i alla fall?! och instrumentera lyst upp. som tex chokelampan.

iaf..
det jag konstaterat, det klcikar när man vrider nyckeln till tändläge, kan ju vara vilket relä som helst.
Ingen gnista och så lyser inte instrumenten alls. och inga lampor alls. inge blinkers eller lyktor fram eller bak.
nån som har nån idé så e jag mycket tacksam! säkert nån annan på forumet som har haft samma fel. men sökfunktionen ville inte fungera som jag ville.....

« Senast ändrad: augusti 09, 2010, 21:28:05 av Lightfox »
Och bilen går bra? ;)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: 360 GLS -84 Ingen gnista eller lyse...
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2010, 12:35:07 »
Ta bort plasten under ratten och mät upp om tändlåset fungerar som det ska. Det borde det göra eftersom det klickar i relät. Mät upp om det kommer spänning ur relät också.

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2010, 21:02:09 »
Jag har nu kollat säkringsdosan. en säkring va trasig. instrumentpanelen? men det hjälpte inte att byta den. kollad lite kontakter under huven. inga skadade eller ergade.. började lossa instrumentpanelen men han inte innan det va dax för att göra mat och sova.. samt så började det bli mörkt  ;) men i morn ska jag mäta på rälen och allt annat jag kan komma på att mäta på!.
nån som har ett elchema liggandes för en 360 -84 med b19a motorn?

måste leta rätt på multimetern bara.........

ska mäta tändlåset med. men tror inte det e det som e felet men tack för svaret! :/
Och bilen går bra? ;)

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2010, 21:32:43 »
jag har hittat felet. var ett stift i en kontakt upp i säkringsdosan som var bränd.... (Bild kommer)! va en kabel som kom från tändnyckel rälet (tror det heter så???) tryckte fast kontakten hådrare efter att ha pillat den lite bränd plast (inte jätte farligt) sen verkar det fungera. men jag skulle villja byta kontakt i alla fall. ska bara hitta en säkringsdosa och en ny kontakt....... 
Och bilen går bra? ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2010, 23:52:08 »
jag har hittat felet. var ett stift i en kontakt upp i säkringsdosan som var bränd.... (Bild kommer)! va en kabel som kom från tändnyckel rälet (tror det heter så???) tryckte fast kontakten hådrare efter att ha pillat den lite bränd plast (inte jätte farligt) sen verkar det fungera. men jag skulle villja byta kontakt i alla fall. ska bara hitta en säkringsdosa och en ny kontakt....... 

Bra jobbat!
Bra idé att byta. Kan generera bilbrand sådana fel  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

takbox

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2010, 11:53:18 »
Har precis samma fel som du : men var satt den brända kabeln. fram i motor utrymme eller under ratten?? :o

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2010, 13:01:06 »
Bakom säkringsboxen, passagerar sidan
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2010, 21:08:59 »

Alltså på insidan av bilen. Säkringsboxen sitter i motorutrymmet men sen går det anslutningsstift genom brandväggen och ansluts med snabbkontakter inifrån kupén! Ovanför passagerarens fötter. 
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

takbox

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2010, 10:37:38 »

hittade felet det var ett relä som var paj under ratten :P men tack endå

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2010, 00:15:57 »

hittade felet det var ett relä som var paj under ratten :P men tack endå

Vilket relä var det? Tändningsrelät?

Barbapappan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 26, 2010, 17:26:19 »
Hej! har ett liknande problem på min 360, startmotorn går runt, lyset fungerar men bilen tänder inte. Hittade problemet i säkringsdosan och det är ett stift i ett av kontakterna som har gått av ifrån (lödningen?) Stiftet sitter alltså kvar men har åkt in cirka 3mm in i dosan och är kortare än alla andra stift, det går att ta ur det.

Problemet nu är att löda dit det där stiftet igen i rätt höjd, har kollat runt lite inifrån på dosan men hittar inte hur man får loss den.

Min fråga är alltså, tror ni att det här kommer fungera eller har ni några andra idéer? Vill gärna veta hur man får loss säkringsdosan också.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 27, 2010, 01:06:19 »
Hej! har ett liknande problem på min 360, startmotorn går runt, lyset fungerar men bilen tänder inte. Hittade problemet i säkringsdosan och det är ett stift i ett av kontakterna som har gått av ifrån (lödningen?) Stiftet sitter alltså kvar men har åkt in cirka 3mm in i dosan och är kortare än alla andra stift, det går att ta ur det.

Problemet nu är att löda dit det där stiftet igen i rätt höjd, har kollat runt lite inifrån på dosan men hittar inte hur man får loss den.

Min fråga är alltså, tror ni att det här kommer fungera eller har ni några andra idéer? Vill gärna veta hur man får loss säkringsdosan också.

Bäst är ju att byta säkringsdosa. Då riskerar man ingen elbrand i den pga. glapp.. lär inte finnas som ny men ta en på skroten.

Dosan sitter bultad från baksidan genom torpedväggen. Ta bort täckskivan ovan passagerarens knän så ska du hitta den där. Leta efter elkontakter som oxå går igenom torpedväggen och in i dosans baksida.
Kablarna i motorutrymmet som ansluter till dosan har jag dock ingen erfarenhet av.