Författare Ämne: Förardörren går inte ställa på glänt  (läst 8970 gånger)

Bealucius

• Gäst
Förardörren går inte ställa på glänt
« skrivet: augusti 19, 2010, 11:31:05 »
Min förardörr går inte att ställa på glänt, åker tillbaka till stängningsläge.
Antar att det är någon spärr/hake eller sprint som är trasig.

Men hur gör jag för att laga det? och vart hittar jag reservdelar?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förardörren går inte ställa på glänt
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2010, 23:21:08 »
Välkommen hit!  :)

Det stämmer att det är en "spärr" till dörrarna.
Om du öppnar dörren och tittar efter ett "tredje gångjärn" så ska du ha en spärr där. Den både hindrar dörren från att öppnas för mycket samt att den ger dörren två lägen där den kan ställas upp. Antingen saknas spärren helt eller så kan det vara så att fjädern som ger "hållkraften" i lägena har gått sönder. Jämför med andra dörren för att se hur det ska se ut.

Reservdelar på skroten lämpligtvis eller hoppas på ett mirakel och kolla på volvo om de fortfarande har sådana reservdelar i lager till vår kära bilmodell.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bealucius

• Gäst
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2010, 19:19:07 »
Tack, ska undersöka saken :)

Bealucius

• Gäst
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2010, 21:29:19 »
Dörrarna ser likadan ut från utsidan, så felet måste sitta inne i dörren. Någon aning om vad det kan vara?
Är det lätt att bara öppna upp dörren och kolla eller behöver man oroa sig för något?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2010, 21:35:19 »
Dörrarna ser likadan ut från utsidan, så felet måste sitta inne i dörren. Någon aning om vad det kan vara?
Är det lätt att bara öppna upp dörren och kolla eller behöver man oroa sig för något?

Minns inte om det roliga sitter i dörren eller i dörrstolpen(i bilen). Men det ser du om du kollar vart stoppet tar vägen när det gömmer sig. In i dörren eller in i bilens dörrstolpe?
Är inte vid min bil nu så jag kan kolla annars hade jag hjälpt dig på så vis! Till i morgon kanske om jag minns det när jag åker till/från jobbet..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Bealucius

• Gäst
« Svar #5 skrivet: oktober 05, 2010, 17:45:37 »
Hej vore jättegulligt om du hade lust att kolla innan jag gör något ödestigert :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 05, 2010, 21:15:04 »
Hej vore jättegulligt om du hade lust att kolla innan jag gör något ödestigert :P

Hej, glömde kolla åt dig. Förlåt!

Nu har jag dock prima tillfälle då jag skruvat av båda mina dörrar samt har en tredje reservdelsdörr ståendes lös. Även inredningen är helt borta i bilen  ;)

Dörrstoppet åker in i dörren då man stänger. På A-stolpen sitter bara ett "gångjärn" med en sprint man kan slå ur för att kunna öppna dörren 90° (för att komma åt skruvarna till framskärmen). Ett alternativ är att lossa gångjärnets båda insex-skruv men de brukar sitta så in i hoppsan så undvik det!

Ska ner nu direkt och kolla hur roligt/o-roligt det är i dörren! Svarar senare ikväll. Tar det i morgon istället..
« Senast ändrad: oktober 05, 2010, 22:33:13 av FREJ »

mrko

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
« Svar #7 skrivet: oktober 05, 2010, 22:19:35 »
Hade samma/liknande fel på min. Att lossa dörrsidan är inte så svårt. Börja med att ta bort ramen runt dörröppningshandtaget. Det gör man genom att skjuta ramen framåt eller bakåt (kommer inte ihåg nu). Pilla sen bort täcklocket på fönsterveven, skruva loss skruven som sitter bakom så att du kan ta loss veven. Nästa skruv sitter i botten av handtaget/förvaringsfacket mitt på dörren. Sen sitter det 4-5 skruvar till i dörren men dem ser man lätt. När dessa är lossade så lossar man dörrsidan i underkant genom att dra den emot sig (försiktigt), den sitter med snäppfästen här. Efter snäppfästena är lossade lyfter man dörrsidan uppåt för att kroka av den från fönsterlisten och låsknappen. Har du en högtalare i dörren från man lossa högtalarkablarna innan dörrsidan är helt fri från bilen.

Ska jag gissa så har mekanismen som ger dörren dess lägen lossnat helt från dörren. Har du tur ligger skruvarna kvar i dörren, det gjorde dom på min, om inte har säkert nån hjälpsam själ här koll på var det ska vara för några. Hoppas det var till hjälp.

(Ska väl även passa på att nämna att det var några månader sen jag gjorde det här och ovanstående är taget helt ur minnet och kanske inte helt korrekt)
« Senast ändrad: oktober 07, 2010, 14:18:05 av mrko »

Bealucius

• Gäst
« Svar #8 skrivet: oktober 05, 2010, 23:07:19 »
Frej- vilken bra tajming! jättetacksam om du kollar och har något tips. Intressant, låter som du har en del planer på g.

mrko- bra beskrivet! ska bara avvakta på Frej som ändå redan tagit loss dom osv.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 06, 2010, 22:25:14 »
Frej- vilken bra tajming! jättetacksam om du kollar och har något tips. Intressant, låter som du har en del planer på g.

mrko- bra beskrivet! ska bara avvakta på Frej som ändå redan tagit loss dom osv.

Japp, ska bara försöka komma ihåg det med. Så fort jag går ned i garaget så står där min bil alldeles sönderkapad och skriker laga mig!
Nytt försök i morgon igen!

Bealucius

• Gäst
« Svar #10 skrivet: oktober 07, 2010, 15:12:56 »
Ok låter bra! har nämligen vägarna förbi Bildemonteringen imorron så skulle sitta fint :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 07, 2010, 20:42:00 »
Ok låter bra! har nämligen vägarna förbi Bildemonteringen imorron så skulle sitta fint :)

Det passar bra för gångjärnet verkar vara lätt att bulta loss. Insexbult i min dörr, se bild. Tror det gömmer sig en undre insexbult oxå.
Glöm inte hammare och tunn "dorn" att slå ut sprinten till gångjärnet med så att det lossar från delen på dörrstolpen. Slå underifrån för det går inte uppifrån och ned då sprinten har en krage som hindrar den att trilla igenom hålet. Du förstår när du tittar själv, inte lätt att förklara.

Här kommer äntligen utlovade bilder:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 07, 2010, 20:43:18 »
Vid noggrannare titt på översta bilden så ser det lite trångt ut. Måste nog till insex-bits på förlängare och spärrnyckel för att komma åt. Alternativt hugga upp ett hål i dörrplåten  ;)

Bealucius

• Gäst
« Svar #13 skrivet: oktober 08, 2010, 18:05:20 »
Tackar så mycket :) dessvärre fick dom fullt upp idag på Bildemonteringen så skulle få återkomma till veckan.