Författare Ämne: Borde få tag på nya drivknutar/var ?  (läst 13237 gånger)

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Borde få tag på nya drivknutar/var ?
« skrivet: september 15, 2010, 18:15:55 »
Var köper ni nya drivknutar ?

Motorn en B200K och inget trimmat här inte

En reparatör sade att någon typ av VW knut lär duga, men vilken då, det ville han inte säga  ?

En firma här hemma i Finland säger att den har knutar  men den är till  förstärkt system som inte passar till B200 .

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
SV: Borde få tag på nya drivknutar/var ?
« Svar #1 skrivet: september 16, 2010, 21:44:44 »
 :)    Svarar mig själv, var nämligen  och besiktade bilen idag och den for helt ok igenom  :)

Endast fel på ena bakbromsljuset, bromsarna tog bra som  bara den ,bara 6 % kast på framhjulen.

Så man får verkligen vara nöjd.

Och nu har jag plöjt igenom varje sida här på forumet om dragknutar och det tycks vara  svårt detta med knutarna.

Om  förstått rätt så passar inte de förstärkta till standard axlarna.

Hittade här någon som på engelska förklarade hur man smörjer knutarna ( 50000miles intervall ) på nån VW och denne person
sade att de håller normal körning med denna procedur nästan hur länge som helst.Och kanske de är av samma storlek som 300 Volvons

Sjuk ide här nedan     ? ???

Har nån av er smörjat knutarna med nytt fett och svängt axeln fel väg så att inre sidan kommer utåt ?

Borde inte den fräscha " Backsidan" ta emot belastningen vid framåtkörning då ?

Eller ?????

Vad anser Frej, kullke  et company ?

hösthälsningar  ;D

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 16, 2010, 22:16:03 »
Skiljer knutarna mellan insprutarmodellerna och förgasarmodellerna? Jag vet att drivaxlarna är olika grova, men skiljer knutarna också?

Annars har Motonet.fi drivknutar till insprutarmodellen för ca 50-60€.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: september 16, 2010, 22:43:41 »
Hej ralleville, din idé om att vända drivknutarna (kanske lämpligvis efter halva livslängden) låter ju som en smart idé. Tyvärr har jag inte kunskapen att kunna säga att det fungerar så i verkligheten.

Annars kanske du får nöja dig med att köpa begagnade knutar på skroten som inte gått så långt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 17, 2010, 14:42:26 »
Hej girder och Frej.

Tack för svaren, har kollat på motonets hemsida och de påstår att knutarna är inte för förgasare.

Kunde nog byta men då måste man få tag i axlarna också för de är grövre sägs det på forumet.
Borde åka till skroten och kolla, där lär finnas en skrotat 340.Men frugan stack nyss iväg med pärlan  :)

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 20, 2010, 19:54:43 »

Lite info om drivknutarna

Var idag till en bilreparatör, han som sade att man kan sätta dit vw knutar.

Nu kollade han om det finns att köpa nya och vilka dimensioner de hade.

Nya  måste vara till kraftigare motor då axeln är grövre.Pratades om B200 I eller ngt liknande , åtminstone starkare än B200K

Här  dimensioner,alltså på den nya grova

Axeldiameter  27,7 mm
Yttre diameter 93,7 mm
Tjocklek ( eller skall vi kalla det djup ) 31,5 mm .Tycker detta verkar väldigt lite, måntro fel mått.

Min gamla axel har tyvärr diametern 25,0 mm och yttre diameter på klumpen är 93mm
Tjockleken är 42 mm.

Om nån råkar veta om förstärkt axel av diameter 27,7mm är av samma totallängd  som på svagare motorer , vänligen meddela .

Då behöver jag endast skaffa en ny ( läs gammal förstärkt axel ,diameter 27,7mm ) och två nya drivknutar

Lätt som en plätt ? ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 20, 2010, 20:21:16 »
Nu bara gissar jag, men vore konstigt om drivaxlarna hade olika längd. I allafall om knutarnas djup inte skiljer mellan svaga/starka varianten.

Men om du då köper nya knutar, säg i värsta fall 2 per axel. Då blir ju djupet/längden 21mm mindre på en axel med nya (VW)knutar jämfört med original.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 20, 2010, 20:37:16 »
Ett alternativ är ju att du skaffar drivaxlarna till en insprutare, alltså kraftigare modellen från skroten, och köper nya drivknutar från motonet.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 20, 2010, 20:58:09 »

Tack för råden girder , Frej

Såg inte vad bilreparatören var på för internetsida, men fick intryck av att det var volvosidorna på motonet.Inte VW.

Och att det var de förstärkta knutarna, då de ju inte säljer annat.Dessutom finns det inte i alla deras affärer heller.

Men då skulle ju detta väl betyda att de starkare axlarna måste vara lite längre som Frej också undrade.

Om nu måtten stämmer ?

Hörde snack om att skroten dit jag tänkte åka för att kolla den skrotade 360an , brukar pressa bilarna till skrot mer eller mindre direkt .

Kan  bara säga " äsch och åter äsch "

Ringde nyss min son , gissa vad han sade ?
"Jo, du kan ju köpa min silverado "( V 6a )årsmodell 90 tror jag
Tror där är 70 liters tank och att fylla  den i gång i veckan är samma som bankrutt  ::)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 20, 2010, 22:03:40 »
Man ser skillnad på utsidan av axlarna om man har de starkare eller vanliga, de vanliga är släta medan de grova nästan ser ut som bamburör.
Det är samma längd på drivaxlarna.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 21, 2010, 07:12:17 »
tack kullke för rådet  :)

Nuvarande axeln är helt slät.

Idag morse när jag satt vid ett rött trafikljus och skulle accelera iväg när det ändrat till grön,hördes ett obehagligt ljud från  högra bakhjulet.
Klonkade till och kändes obehagligt .
Men det gick att köra tack o lov, nervös blev man i alla fall om detta ger sig .

Denna fråga är lite bort från ämnet :-
Igår när jag mätte dimensionerna på axeln, så lyftade jag och vred på utgående  knuten  på diffen .
Och på båda sidorna rörde sig de mycket upp och ner .Ingen olja läcker dock ut,men är detta normalt ?
Varför är inte utgående axelända från diffen stadig, är det slutslitet eller skall det vara på detta sätt ?
Jag vet inte ett smack om hur det ser ut innanför, kanske ngn vet om belysande länkar eller bilder?

höstregnshälsningar

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 21, 2010, 16:56:12 »
Denna fråga är lite bort från ämnet :-
Igår när jag mätte dimensionerna på axeln, så lyftade jag och vred på utgående  knuten  på diffen .
Och på båda sidorna rörde sig de mycket upp och ner .Ingen olja läcker dock ut,men är detta normalt ?
Varför är inte utgående axelända från diffen stadig, är det slutslitet eller skall det vara på detta sätt ?
Jag vet inte ett smack om hur det ser ut innanför, kanske ngn vet om belysande länkar eller bilder?

höstregnshälsningar
Det är inget att oroa sej för det brukar vara så  :)
Det är medbringaren (vi brukar kalla axeln som går in i diffen så) som glappar i differentialen, det har varit ett litet glapp från början, och när det är slitet glappar de lite mer men kommer inte gå sönder.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 21, 2010, 19:31:43 »
 :)
TACK  Kullke,.

Bra att det inte är skrot ännu.

Jag tror mig kanske ha hittat en axel som varit på en diesel och då borde det väl vara förstärkt axel, dvs 27,7 mm tjock

Och om jag får köpa den så fortsätter  jag till motonet där de kanske har förstärkta drivknutar.
Vet inte hur drivknutarnas tjocklek kommer att inverka på det hela , de är lite kortare än original

Men nu funderar jag också på vad bilmontören menade när han inte riktigt ville åta sig det här jobbet.

Han menade att det brukar uppstå vibrationer och " problem " om man inte har exakt samma delar som original.

Klarar man detta jobb själv om man aldrig gjort liknande förut ?

Har nyligen köpt en biltema mutterdragare ( elektrisk ) som knapprar upp de hjul som jag testat på utan problem, men man lär  inte komma
till på 10 mm bultarna med en halv tums hylsa med skaft .
Borde således skaffa något smäckert och långt och kraftigt för ändamålet, vad anser ni ?

Måste man limma bultarna igen vid hopmonteringen , har loctite 638 tror jag det hette ?

Är det jäkligt att få gummibälgarna att hålla tätt , vaselinet kommer väl det mesta på kläderna osv ?

Hur mycket fett skall man klämma dit, skall det sättas in i gummibälgen också ?

Råd av alla de slag är mycket välkommna .

Tack för alla råd hittills.  :)

Passligt väder att montera ute då det har regnat 32 mm på ett dygn  ;D

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 21, 2010, 21:03:49 »
det går bra att släppa bultarna till drivaxeln med en "långhylsa" då kan du köra med kort förlängare och muttermaskin om du vill, men tror inte du behöver det..
Ja bultarna MÅSTE locktightas när du monterar ihop annars släpper dom  ::)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 22, 2010, 01:21:11 »
Ja bultarna MÅSTE locktightas när du monterar ihop annars släpper dom  ::)

Hoppsan det visste inte jag. Och inte bultarna heller tydligen då det aldrig lossnat några för mig trots att jag lossat ALLA bultar i alla drivknutar på bilen.

Men nästa gång ska jag ta locktight då!

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: september 22, 2010, 07:12:37 »
Hej Frej

Måste jävlas lite med dig och fråga : - var köper du dina drivknutar  ;) ;)

( eftersom du tänker arbeta med dem i framtiden också he he )

Skall ringa skroten nu om drivaxeln , återkommer .

DaViD^^

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: september 22, 2010, 08:24:58 »
mekonomen säljer iaf kompletta drivaxlar och lösa knutar till 300 med B200F
inte gratis men dom har iallfall
Varför köra sakta när man kan köra fort?

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: september 22, 2010, 09:05:37 »
 :)  :) :)
Detta är ett mycket bra gäng som bor här , tack för alla goda  råd.

Ringde  en skrot och gubben sade att , jovisst har de axel med dragknutarna på plats.

Sade att det är till en 1,4 liters maskin men det är samma axel i alla fall.

Dock inte förstärkt axel, men det behöver jag ju egentligen inte.

Och så chansade jag på att ringa en bekant som haft en 360, och kan man tänka sig, han hade en axel med knutarna på.Den hade blivit i garaget och ligga och han hade glömt den när han skrotade bilen
Bara att fara och söka .Via biltema efter  hylsa 10 mm
Inte illa detta ! :)Egentligen jäkla bra  ;D ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: september 22, 2010, 17:18:14 »
Grattis ralleville! Då får du tag på lite knutar nu då!  :)

Jag har satt dit kompletta axlar från begagnade bilar. Än så länge håller dom  :P

Min knut som gick sönder hade gått 170-190 000km men damasken hade gått sönder och fettet försvunnit  :-\

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: september 22, 2010, 20:06:47 »

Hej Frej och alla.

Tack för infot Frej .

Har nu en gammal "ny "axel hemma.Tog isär ena ändan och rengjorde allt .

Den är  ju förstås lite sliten och ena gummit är sönder.Håller nu på och försöker ta loss den  gamla axeln, tänkte byta  yttre ändan ( drivknuten endast )mot hjulet först.
Men oj oj vad bultarna sitter fast .
Hann bara få loss en av dem ikväll, sen kom kvällsmörkret emot.
Var också via biltema och köpte de kraftigare hylsorna  a la tryckluftsdragare, men den ryms inte emellan .
Men i morgon skall det svetsas en specialgrej som borde rymmas dit.
 Tog några  bilder som inte går att ladda upp, nätet är överbelastat nästan varje kväll .
I fall ni vill se och kommentera slitaget så prövar jag i morgon bitti i stället

Mannen som sålde axeln åt mig har länge sysslat med bilar och  han berättade en intressant sak om att få knutarna att hålla.
Jo, han hade för mycket länge sedan träffat en bilservice man som  hade för vana att smörja knutar och liknande på följande sätt.

Man löder eller svetsar en anslutning till vaselinnippa på ett mycket tunnt rör , ca 20 cm långt .( typ bränslerör )Den andra ändan kläms ihop så det bara blir en smal springa och alla vassa grader /ojämnheter filas bort .Sedan klämmer man in detta rör under gummibälgen in i drivknuten och pressar sedan in lämpligt fett in i knuten utan att ta loss ngt annat .Spännanordningen till gummit måste lösgöras .

Gammalt smörjmedel kan klämmas ut samma väg.

Och då finns det nytt fräscht fett inne i knuten .Detta hade varit mycket effektivt i en framhjulsdriven bil han hade haft,
Bälgen kan tätas med en normal slangklämma som går att öppna, stänga när man vill  .
Gissa om nån kommer att  kolla detta ? ;D

Ändring :
Försöker med en länk till en bild, se på spåren , är det inget att bry sig om ?

http://img707.imageshack.us/img707/6113/p1020949800x600.jpg

Vet inte hur man skall göra detta, ber om ursäkt om det blev rörigt

« Senast ändrad: september 22, 2010, 20:58:44 av ralleville »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: september 22, 2010, 23:48:13 »
Bra tips på smörjning!

Angående spåren så vet jag inte, har ännu inte tagit isär en knut.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: september 23, 2010, 14:06:19 »
Lite info om dagens jobb.

Det hemlagade bultlosstagarpatentet  höll inte alls,så det blev att smirgla av Biltemas kraftiga hylsa .
Och med Biltemas mutterutdragare , modell elektrisk ( ca 40 euro vill jag minnas )som draghjälp
Och sedan gick det som en dans att få loss alla bultar.

Bytte bara  den yttre knuten, har nu den gamla  axeln kvar och har smörjat upp de andra knutarna också med ett
litet rör under gummit.Och med en vaselinspruta med molybdenfett  i .

Fastspänningsplåtremsorna, de mindre, gick sönder så nu är där vanliga slangklämmor .

Och bilen går mycket tystare och behagligare, tack o lov.
Märkte också att jag råddat när jag mätte " tjockleken " på drivknutarna .Det skall vara omkring 31 mm och inte 42 mm
som jag svamlade om .

Tack alla för hjälpen  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: september 24, 2010, 21:20:21 »
Skönt att det löste sig!
Tack för feedback!

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: oktober 24, 2010, 19:21:15 »

Vill bara meddela att det där med att sätta nytt fett i drivknutarna är mycket bra .Hör nu efter en månads körning inga oljud
från "bakändan ".
(Förutom normalt slitage i övriga drivsystemet förståss )

Kollade också i går att inget  läckt ut av fettet som pumpades in med en vanligt fettspruta .
Använde Biltemas Molybdenfett i gulbrunaktig patron ( läs KANON    :)) Pumpade in  kanske 25.. 30 pumpslag i varje knut.
Förutom det vanliga smetande när man skall byta patron så gick detta jobb riktigt bra under blå himmel t.o.m

ha det !

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: oktober 28, 2010, 00:17:43 »

Vill bara meddela att det där med att sätta nytt fett i drivknutarna är mycket bra .Hör nu efter en månads körning inga oljud
från "bakändan ".
(Förutom normalt slitage i övriga drivsystemet förståss )

Kollade också i går att inget  läckt ut av fettet som pumpades in med en vanligt fettspruta .
Använde Biltemas Molybdenfett i gulbrunaktig patron ( läs KANON    :)) Pumpade in  kanske 25.. 30 pumpslag i varje knut.
Förutom det vanliga smetande när man skall byta patron så gick detta jobb riktigt bra under blå himmel t.o.m

ha det !

Finemang!