Författare Ämne: Svårstartad L-Jetronic -88  (läst 8979 gånger)

Duett

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Svårstartad L-Jetronic -88
« skrivet: november 10, 2010, 13:20:22 »
Hej
Jag har ett L-jetronic (från en 360 -88) på min Duett med B18.

Den är svårstartad, behöver 3-4 försök innan den startar, när den sedan kommer igång så går den jämnt och fint.
När det är kallt (-2) startade den nästan lättare.
Den är nästan omöjlig att få igång när motortempen är "halvvarm"

Är det någon som känner igen problemet från sin 360??

Man kan få igång den genom att ge lite gas och pilla på L-spjället i luftmängdmätaren, men då krävs en medhjälpare som sköter startnyckeln.

Misstänkt nr 1 är en gul-röd kabel i härvan som jag inte kan finna i det kopplingsschema jag har.

Är det någon som har en ”pin-layout”  över styrenheten som man kan bli klokare av?

MVH/Martin

Tillägg:
Detta är sladden jag menar. Den gul-röda som inte är kopplad till något. Jag har mätt och den är ansluten till styreheten på ett stift med okänd funktion, är det någon som vet var denna brukar vara kopplad?

« Senast ändrad: november 10, 2010, 15:13:42 av Duett »

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: Svårstartad L-Jetronic -88
« Svar #1 skrivet: november 10, 2010, 17:11:21 »
Den gul-röda ska nog inte vara kopplad till något.
360 -88 bör ha LU-jetronic = lambda,eller är det inte ett sprut med lambdasond så är det ett LE-jetronic (påpekade inte för att vara viktig utan för att du ska ha lättare att söka info om sprutet).

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: november 10, 2010, 18:44:03 »
Vilken pinne på sprutet går den gulröda till? Enligt listan nedan är det en gulröd på den men den gulröda ska gå till gasspjällskontakten.

LU-JETRONIC      

Stift:      Övrigt:
1   Minus på tändspole   grå (0,75mm²) ) + skärm stift 25
2   Gasspjällskontakt   röd (0,75mm²)
3   Gasspjällskontakt   gul/röd (0,75mm²)
4   Läge 3/start från tändningslås   gul/blå (0,75mm²)
5   Jord   svart (0,75mm²) + skärm till Lambda på stift 20
6      
7   Luftflödesmätare   orange (0,75mm²)
8   Luftflödesmätare   grön (0,75mm²)
9   Stift 87 på Pumprelä   blå (0,75mm²)
10   Vattentemp   gul (0,75mm²)
11      
12   Spridare   vit/blå (1,5mm²)
13   Jord för utgående signal   brun (1,5mm²)
14      
15      
16      
17      
18      
19      
20   Lambda   Grön skärmad (2mm²) med grå ledare (075mm²) på stift 20 och skärmen på stift 5
21      
22      
23      
24      
25      Skärm för kabel på stift 1
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 10, 2010, 22:17:31 »
Vilken pinne på sprutet går den gulröda till? Enligt listan nedan är det en gulröd på den men den gulröda ska gå till gasspjällskontakten.
Jo men det sitter ju en flatstiftshane på den gulröda, jag tror att denna gulröda är till för märkesverkstädernas mätutrustning, den finns ju bakom motorn i 360 :-\ jag ska gå ut och titta i min bruksbil nu.

NU har jag varit ut och tittat, och jag hade rätt den var gulröd  8), den är inte ansluten till något utan den bara hänger där nära fyrans insug.

Så nu kan vi gå vidare och fundera på Duetts startproblem, själv har jag inte haft så mycket problem med insprutningen men har minne av att några här på forumet haft liknande problem.
« Senast ändrad: november 10, 2010, 22:43:00 av kullke »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 11, 2010, 12:15:16 »
Tack Kullke för research.

Eftersom Duett:s duett startar bättre när det är kallt och inte när det är varmt så kan man tänka sig att den får för mycket soppa i starten. När det är kallt väder behövs det extra bränslet men inte vid varmstart då vill motorn inte ha nåt tillskott.

Så antingen tempgivaren för styrboxen som sitter i toppen (se guide http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.0)
Eller att kallstartsinsprutaren har hängt sig eller att termotidkontakten (se guiden) hängt sig och ger ström till kallstartsinsprutaren även då den är varm.

Men ovanstående exempel gör att bilen går fett när man kör oxå, inte bara vid start. Men det kanske du inte märkt av Duett?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Duett

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 11, 2010, 20:52:11 »
Hej igen och tack för de snabba svaren!

Det är ett system med lambdasond, och jag har hittat en pdf som beskriver L/LU/LH-Jetronic. H står för varmtråd på tyska men detaljerna som skiljer L och LU har jag inte hittat, men jag tror att LU är nyare.

Den gul-röda verkar vara en återvändsgränd, att den inte är ansluten på kullkes bil kan förklara varför den aldrig märktes upp på på min härva, den är också ganska ärgad....

Duetten verkar inte gå fett, den går riktigt bra när den väl snurrar. Kanske lite seg i accelerationen men tändningen står på 16-17 grader pga halvfärdig givarinstallation.

Jag ska undersöka kallstartsystemet, och försöka varmstarta med kontakten borta.
Ska också kolla tempgivaren i toppen, kanske har FREJ några bra mätvärden att gå efter?

Jag har hittat uppgifter om att tillsatsluftsliden skall sitta nära motorn för att känna av motortempen, det gör inte min. Men den reglerar väl bara tomgången?? (om jag fattat rätt...) och tomgången är bra.

Jag hittade ett par trådar här (Teknik) från 2007 som tog upp liknande problem, men inga klara lösningar.

"Varmstartsproblem" har liknande problem men ingen lösning.

(Hittade detta om motortempgivaren, fast tråden handlar om: Dålig tomgång vid  kallstart, från MAX:)
Dess värde skall enligt Haynes vara: 2-3 k Ohm @ 20 grader, typ NTC (Negativ temperatur coefficient) [mao blir den varmare minskar resistansen]...

Nästa arbetspass på Duetten blir Måndag kväll, så tyvärr dröjer uppdatering några dagar.

Med vänliga hälsningar/Martin

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 12, 2010, 10:51:48 »
Bra där Martin då har du lite att kolla på Måndag kväll  :)

Duett

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 18, 2010, 00:14:28 »
Lite uppdatering:

Startade Duetten ikväll (ons) och den hoppade igång fint, efter 5 dagars parkering, körde ca 5 km, sedan fick den stå lite mer än en timme.

Bortkopplad kallstartventil - inte minsta antydan till tändning.
Inkopplad kallstartventil - inte minsta antydan tilll tändning.
Motortemp 50-60 grader - mätvärde på motortempgivaren - 1.2 kOhm
Kilade in en mejsel, så L-spjället i luftmängdmätaren står lite öppet - den startar direkt - (mejseln faller ner på marken vid lite gaspådrag)

2,5 timmar senare har motorn svalnat lite mer till ca 30 grader - startar lätt utan tricks - mätvärde på motortempgivaren - 1.9 kOhm

Varmkörd motor - stängs av - startar lätt - mätvärde på motortempgivaren - 0.3 kOhm

Det verkar alltså inte vara kallstartventilen som surar ner motorn och motortempgivaren verkar också funka.......

Några tips på hur ska man fortsätta felsökningen?

MVH/Martin

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 18, 2010, 00:40:07 »
Bra felsökt och redovisat!

Eftersom du måste luras med LMM så kanske den får för lite soppa då? (Större spjällvinkel på LMM=Motorn suger i sig mer luft och samtidigt kompenseras det då med mer soppa.)
Konstigt att den startar och går bra i övrigt. Det talar mot att LMM skulle vara trasig.
Skulle ju vara praktiskt om du hade nån att låna LMM av för att utesluta den.
Annars kan du kontrollmäta den enligt vad som står på bild 3 i detta inlägget: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3980.msg50457#msg50457

LMM kan ju inte påverka tändningen, så gnista får den väl?

Duett

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 01, 2010, 13:59:13 »
Lite uppdatering

Jag har inte fått tillfälle att mäta upp LMM ännu, fokus har legat på justering av bromsar och annat småfix inför besiktningen.

Har också konstaterat att mitt gamla batteri inte gillar kylan och/eller trilskandes insprutningssystem...  men med startkablar startar den fint, fast den behöver halv gas och bluddrar ganska mycket de första 20 sekunderna.

Besiktningen tyckte insprutningssystemet såg roligt ut, inga anmärkningar på ändrad motor eller liknande.

Nu till det tråkiga: Jag har länge vetat om att karossen är väldigt rostig och ramen också, det som hände på besiktningen var att jag fick det på pränt, 13 poäng varav 8 på rostskador i ramen.....

Nu börjar någon sorts beslutsprocess som innehåller flera alternativ:
1. Lappa å laga   
2. Karosslyft och helrenovering.
3. Skrota
Jag har också fått korn på 2 reservdelsbilar, så en eller flera rockader är möjliga.....

Motorn och/eller insprutningen kommer såklart att sparas, och kanske senare får bo i någon annan Duett.

Uppdatering kommer, det vore ju bra om insprutningen funkar innan motorn lyfts ur.

MVH/Martin

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 01, 2010, 20:07:38 »
Hoppsan.
Men du löser det nog på bästa sätt!
Håll oss uppdaterade kring insprutningen om du gör några framsteg  :)

Duett

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 24, 2011, 13:30:17 »
Hej igen (efter långt uppehåll)

Beslut taget enligt punkt 1 ovan, 4 st nya golvplåtar beställda...

Återkommer när jag felsökt insprutningen lite mera.

MVH/Martin

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 24, 2011, 21:55:47 »
Hej igen (efter långt uppehåll)

Beslut taget enligt punkt 1 ovan, 4 st nya golvplåtar beställda...

Återkommer när jag felsökt insprutningen lite mera.

MVH/Martin

Hej igen! Härligt att åter höra ifrån dig och bilen  :)