Författare Ämne: Hastighetsmätare  (läst 4889 gånger)

trehundrasextio

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Hastighetsmätare
« skrivet: januari 23, 2011, 11:12:21 »
Hej! Undrar vart man kan få tag delar till vänster framhjul.

Det handlar om låshylsan och medbringaren. http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1727.0

Mvh

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hastighetsmätare
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2011, 12:53:47 »
Jag vet inte om något ställe. Men har heller inte letat.
Kolla av med Volvo utifall att de fortfarande ligger på dessa delar.

Mekonomen har inte i sin internetkatalog i allafall. Har inte stött på delarna på Autoexperten, Meca eller Bildelsgrossisten men ring och kolla om dom har.

Och skriv här när du hittar grejorna!  :D
I annat fall får du skriva en köpesannons på detta forum eller åka till skroten.  :-\

Låshylsan behövs inte. Jag kör inte med den längre. Så länge wirehöljet sitter någorlunda fast när man trycker in det genom hjulnavet så funkar det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

trehundrasextio

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2011, 15:41:28 »
Volvo hade dessvärre ingenting... Allt hade utgått.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2011, 19:43:17 »
Volvo hade dessvärre ingenting... Allt hade utgått.

Tack då för jag in det i vår Faktabank över utgångda delar hos Volvo.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

trehundrasextio

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 26, 2011, 22:12:43 »
Wiren på mitt nav kommer inte inte ut även fast man tagit bort snäckan eller vad det nu heter. Har prövat trycka fram den men det går inte. Borde den inte gå genom hela navet så man kan låsa fast den på andra sidan när snäckan är på??

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 26, 2011, 23:55:18 »
Wiren på mitt nav kommer inte inte ut även fast man tagit bort snäckan eller vad det nu heter. Har prövat trycka fram den men det går inte. Borde den inte gå genom hela navet så man kan låsa fast den på andra sidan när snäckan är på??

Gissar att du menar navkåpan när du säger snäckan.
Jo på min bil var det så att vajerns gängade del stack ut utanför medbringarens fyrkantiga hål så att låshylsan gick att skruva på vajeränden. Även utan låshylsan fungerar det för mig då vajerhöljet stannar kvar i navet tack vare gummihalsen som sitter i ingångshålet och ser till att vajern sticker in så långt att den 4-kantiga delen är inne i medbringarens 4-kantiga hål och därmed driver runt vajern utan att slira.

Har du vajern ansluten till hastighetsmätaren eller ej då du försöker? Kan tänka mig att eventuellt överskott på vajer inte nyttjas om vajern inte sitter på hastighetsmätaren men det är bara en gissning. Och så har jag känslan av att du har befintlig vajer ansluten i mätaren.

Om du sätter i vajern utan att snäckan är på, ser du då änden där den ska sticka ut ur hålet i navet?

trehundrasextio

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 27, 2011, 13:20:30 »
Jo jag har tryckt fram den, men då kommer den just så att man ser den i navkåpan. Den går alltså inte så långt att den kommer ut genom kåpan. Tror du det går att kapa höljet så man får längre vajer??

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2011, 20:05:10 »
Jo jag har tryckt fram den, men då kommer den just så att man ser den i navkåpan. Den går alltså inte så långt att den kommer ut genom kåpan. Tror du det går att kapa höljet så man får längre vajer??

Det räcker nog då, för vajerns gängade ände ska stanna inne i medbringaren. Uppskattningsvis 2cm in. Sen skruvar man på låshylsan med en liten spårmejsel som går in i hålet i medbringaren.
Titta på bilden här från guiden, vajern kommer ju in från vänster i bild och låshylsan ska sitta precis efter skadan alltså där det är runt hål i medbringaren, ej fyrkantigt som det är precis i början.