Författare Ämne: B230ET Trimtips... Lågbudget  (läst 13736 gånger)

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
B230ET Trimtips... Lågbudget
« skrivet: januari 25, 2011, 10:11:48 »
Hej jag håller just nu på att bygga ihop min B230ET och skullebehövt lite tips .. Ska jag satsa på Hprofil o smidda kolvar eller köra på orginal  Änsålänge ?
Risig Men Betald,

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: B230ET Trimtips... Lågbudget
« Svar #1 skrivet: januari 25, 2011, 13:50:12 »
Hej jag håller just nu på att bygga ihop min B230ET och skullebehövt lite tips .. Ska jag satsa på Hprofil o smidda kolvar eller köra på orginal  Änsålänge ?

beror väl lite på hur mycket effekt du vill ta ur ;)
de grova stakarna till b230 håller väl för drygt 300hk, OM det inte spikar då.
Men ska du bara få ihop en motor och köra med rimliga laddtryck så kan du ju köra med det som sitter i maskinen. Sen, inte om utan NÄR du får blodad tand, kan det ju vara aktuellt med h-profil å stadigare kolvar?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

steffstd

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2011, 02:11:47 »
Jag har hjälpt en kompis med en b230ft, Std bottendel och har 360Hk mer är på gång.
Vevstakar och kolvar är väldigt underskattat i dessa.
Hur mycket effekt skall du ha?

steffstd

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2011, 13:04:50 »
Vad är det för årsmodell på motorn? Tänkte bara så du inte har den tidiga b230 med de klena vevstakarna och axiallager i mitten..

Tommy^_

• Betalande Medlem
  • Medlem
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2011, 15:38:10 »
Rätta mig om jag har fel.. men b230et finns bara med gamla blocket?

steffstd

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 28, 2011, 15:58:06 »
Jag mins inte hur det är men om det är så, Då måste han byta vevstakar till de senare.
Dem senare duger gott upp till 400hk
Under förutsättning att man polerar dem!
Fast det bästa är att ha det senare blocket med kolvkyling!

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 06, 2011, 11:25:39 »
Drömmen hade ju varet antingen ett senare FT eller FK block med H-Profil Smidda kolvar, Balanserad vev och lättat svänghjul men eftersom Driftsäsongen snart går igång så  Måste jag ha ihop en motor ASAP och Har då en Helt Delad B230ET från den gamla 740Turbo  Dvs -86 om jag inte har helt fel för mig
Risig Men Betald,

Tommy^_

• Betalande Medlem
  • Medlem
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 08, 2011, 23:03:55 »
Drömmen hade ju varet antingen ett senare FT eller FK block med H-Profil Smidda kolvar, Balanserad vev och lättat svänghjul men eftersom Driftsäsongen snart går igång så  Måste jag ha ihop en motor ASAP och Har då en Helt Delad B230ET från den gamla 740Turbo  Dvs -86 om jag inte har helt fel för mig
Köp ett par h-profilare bara.. Det är ju bara att spara dom och sätta i en nyare motor senare. Dom kostar ju inte mycket idag. Volvos rödblockare är ganska bra balanserade original så det är väl inget du behöver lägga några pengar på. Ska du köra med original koppling och original sprutet är det inte mycket man kan lätta svänghjulet.

Jag hade satsat på vettiga stakar, kamaxel och en bättre turbo och koppling. Framförallt stakar eftersom du ska vålda med motorn.
Så budget är det inte direkt utan det blir väl som billigast runt 10-15.000kr.. men o andra sidan. Säg att du gör en mindre renovering av motorn och sen kör ras pga svaga stakarna så landar du väl inte så långt ifrån samma summa pengar innan du fått ihop en ny standard motor.
« Senast ändrad: februari 08, 2011, 23:13:08 av Tommy^_ »

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2011, 17:29:46 »
äsch kör på orginal tills skiten smller sen läggerköper jag ny motor och bygger på sålänge
Risig Men Betald,

DaViD^^

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2011, 08:16:29 »
kör inte på orginal stakarna utan byt dessa till den nyare modellen iallfall

det är en relativt liten kostnad om du endå lägger ner tid och pengar på motorn i övrigt
självklart ska du kasta orginal kammen åt h-lvete och montera i A,V,vx3 kam istället

Varför köra sakta när man kan köra fort?

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 12, 2011, 07:59:20 »
Jag körde på ett gammalt block från 86 helt original förra året :) Bara på med en 531 och V kam så gick den riktigt fint när jag bottnade ur min 15G snurra. A kam skulle jag undvika då den har rätt tråkig karaktär... Men försök bara att få tag i ett par grova stakar (Peter Schmidt har dom i överflöd) eller H-profil om du vill lägga lite mer. Renovera upp bottendelen och kör :) Nackdelen med gamla blocket är ju att axiallagret ger sig efter ett tag men det är ju smidigt att byta på plats i en 360 som man kan plocka ner tråget smidigt på :)

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2011, 09:35:08 »
Elleshar: tack för tipset .. ska höra med våran Gud om han har några stakar till övers :P
Risig Men Betald,