Författare Ämne: Ingen gnista  (läst 6414 gånger)

Danjul

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Ingen gnista
« skrivet: februari 01, 2011, 21:32:39 »
Hallå gott folk!

Min volvo som har rullat på så himla fint (360 B200F) ville inte starta härmodagen och med en tår i ögat fick jag riva fram sommarbilen (evo 4a) efter många om och men. Jag har soppa som bara den fram till motorn (tändstiften blir man hög på nästan) men ingen gnista på dom alls. tittade till rotorn och fördelarlocket och dom såg riktigt slitna ut så jag pep iväg och bytte dom men utan framgång, fortfarande händer det inget med stiften.. jag har kollat säkringarna men utan framgång.

Vad kan det vara? tror ni på tändspolen? kan man testa den på något vis..?

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Ingen gnista
« Svar #1 skrivet: februari 01, 2011, 21:33:39 »
Värt att lägga till kanske är att bilen knappt startar av sig själv när den är kall och det är kallt ute, det är som att det inte finns någon kallstart, den hostar väldigt sakta igång men detta går att motverka genom att ge lite gas när han väl börjar tända till.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2011, 23:28:33 »
Citerar mig själv från en annan tråd:

Hej är det någon som vet vad det ska vara för motstånd på sekundär sidan på tändspölen på ett renix tändsystem? och på vevaxelpos.givaren.

Renix sekundärsida: 4 KiloOhm plus/minus 1,5 KiloOhm
Renix primärsida: 0,6 ohm plus/minus 0,2 ohm.

Vevaxelpositionsgivarens resistans ska vara 220 ohm plus minus 60 ohm. Annars måste givaren bytas ut.

Har du ingen gnista?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2011, 21:31:33 »
Jag vet inte vilka sidor som är vilka så jag förklarar med ord.

Mätte mellan tändspolens "utgång" där tändkabeln kopplas på till fördelarlocket och mellan den och jord hade jag 6.1kOhm

När jag sedan skulle leta vidare efter den "andra" mätpunkten så fick jag endast signal på mittenstiftet på den kontakten med tre ledare. Mäter jag på mittenstiftet och jord får jag 1,3Ohm.

Vevaxelgivaren vet jag inte riktigt vart den sitter pinsamt nog.. tänkte det kan väl inte vara så svårt att hitta men... ::)

EDIT: Då har jag nog löst det, hittade givaren och mätte mellan pinnarna som kommer från kontakten och går in i tändspolen, jag får inget utslag på någon av dom (oändligt motstånd)

För att byta denna givare, är det bara att skruva bort dom två 8orna eller 10orna som den sitter skruvad med?
« Senast ändrad: februari 02, 2011, 21:43:34 av Danjul »

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2011, 10:40:20 »
För att byta denna givare, är det bara att skruva bort dom två 8orna eller 10orna som den sitter skruvad med?

japp det är det :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2011, 15:46:24 »
Kanon, ska byta den imorgon em efter jobbet, hoppas verkligen att bilen startar annars får jag åka långresa med evon och det är inte det bekvämaste direkt..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 03, 2011, 19:51:18 »
Kanon, ska byta den imorgon em efter jobbet, hoppas verkligen att bilen startar annars får jag åka långresa med evon och det är inte det bekvämaste direkt..

Håller tummarna, bra jobbat med mätningen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 06, 2011, 18:41:58 »
Den går kanon nu :D startade nästan direkt, mycket snabbare, tänder till efter bara några varv nu vid kallstart. men när den väl hoppar igång så går den på extremt låga varv, vad kan detta bero på? har den någon tomgångsmotor som ev. kärvar mån tro?

I vilket fall som helst! tusen tack för hjälpen, ni är guld värda  :-*

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 06, 2011, 23:10:39 »
Den går kanon nu :D startade nästan direkt, mycket snabbare, tänder till efter bara några varv nu vid kallstart. men när den väl hoppar igång så går den på extremt låga varv, vad kan detta bero på? har den någon tomgångsmotor som ev. kärvar mån tro?

Grattis! Då slapp du din långresa i Evon?

Tomgången ställs med en svart juster-ratt på spjällhusets vänstra sida.
Kall tomgång justeras med "tomgångssliden" som sitter på spjällhusets sida närmast motorn. Och den fungerar så att den släpper in mer luft (bypass förbi spjället) då motorn är kall. Succesivt som motorn blir varm (sliden värms av topplocket den är bultad på) så stänger sliden för att vara helt stängd då motorn är varm och tomgången är den normala.

Är tomgången låg med både varm och kall motor eller olika?

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 15, 2011, 19:50:46 »

Grattis! Då slapp du din långresa i Evon?

Tomgången ställs med en svart juster-ratt på spjällhusets vänstra sida.
Kall tomgång justeras med "tomgångssliden" som sitter på spjällhusets sida närmast motorn. Och den fungerar så att den släpper in mer luft (bypass förbi spjället) då motorn är kall. Succesivt som motorn blir varm (sliden värms av topplocket den är bultad på) så stänger sliden för att vara helt stängd då motorn är varm och tomgången är den normala.

Är tomgången låg med både varm och kall motor eller olika?

Ah, smart där volvo! :D

Tomgången är låg som fasiken när man kallstartar men normal 800~ när motorn är varm.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 16, 2011, 00:08:10 »
Då är det ju troligt att sliden inte öppnar!