Författare Ämne: Ax- 360Turbo//Död. Film från 2011 på sista sidan!  (läst 113605 gånger)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #80 skrivet: mars 10, 2011, 15:03:52 »
Nu är den besiktad! fick en två på vänster bakbroms så åkte hem spände lite och åkte in idag på morgonen så den gick igenom! :D

Grattis!! Inte mycket att klaga på då! Utöver de extra 200 kronorna ;)

Nedå :D nu är det turbo som gäller :D bygger motorfäste just nu!

Härligt! Ge oss gärna bilder på motorfästet sedan, håller på med precis samma sak själv.  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #81 skrivet: mars 10, 2011, 19:29:32 »
Ja upp med bilder båda två så fixar jag in dem i min motorfästessamling sen ;)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6510.msg87558#msg87558
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ax

• Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: mars 13, 2011, 12:40:12 »

Wiiiii

Kommer mer senare ska ut i garaget!

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: mars 16, 2011, 22:34:10 »
Uppstart idag  ;D vet ifan om min lamba funkar? visar i 0.12-0.13 hela tiden även när jag höjde bränsletrycket. råkade skjuta returen sista försöket  :-[

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: mars 17, 2011, 00:55:40 »
Uppstart idag  ;D vet ifan om min lamba funkar? visar i 0.12-0.13 hela tiden även när jag höjde bränsletrycket. råkade skjuta returen sista försöket  :-[

Härligt!

Men körde du motorn varm först? Min smalbandslambda tog hela vägen till jobbet på sig att bli varm. ~2-3 kilometers körning eller 5 minuter i körtid. Och ändå hade den förvärmning i sonden.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #85 skrivet: mars 17, 2011, 01:45:29 »

Härligt!

Men körde du motorn varm först? Min smalbandslambda tog hela vägen till jobbet på sig att bli varm. ~2-3 kilometers körning eller 5 minuter i körtid. Och ändå hade den förvärmning i sonden.

ne det gjorde jag ju inte:/ kommer lite bilder och kanske någon liten film imorgon om jag hinner :D

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: mars 18, 2011, 00:38:53 »
Lite mer tester. Turbon trycker ut olja i avgashuset! vet inte om det är för om oljereturen är lite fel(ska göras om i helgen) Nu idag (fredag) lär det inte hända mycket :P fyller 20 idag så det ska firas :D

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: mars 18, 2011, 13:36:21 »
I värsta fall kan det ju ha börjat koxat igen i turbon. Blev det mindre glappt när den fick lite olja i sig?

hoool

• Medlem
  • Antal inlägg: 164
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: mars 18, 2011, 15:21:51 »
Lite mer tester. Turbon trycker ut olja i avgashuset! vet inte om det är för om oljereturen är lite fel(ska göras om i helgen) Nu idag (fredag) lär det inte hända mycket :P fyller 20 idag så det ska firas :D

Har du fixat din vevhusventilation? På min isbil lyckades jag rasa turbon pga för dålig ventilation!

Grattis på 20års dagen, nu börjar det bara bli tråkigt att fylla år och åldersnojjan kommer som ett brev på posten:D

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #89 skrivet: mars 18, 2011, 16:55:15 »
I värsta fall kan det ju ha börjat koxat igen i turbon. Blev det mindre glappt när den fick lite olja i sig?

Jodå det blev mindre bara returen som strular för mig har redan köpt lite nytt så imorgon ska returen göras om :D

Har du fixat din vevhusventilation? På min isbil lyckades jag rasa turbon pga för dålig ventilation!

Grattis på 20års dagen, nu börjar det bara bli tråkigt att fylla år och åldersnojjan kommer som ett brev på posten:D

Tack. den ligger fritt ut(öppen)

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #90 skrivet: mars 23, 2011, 21:31:09 »
Sådär nu har jag byggt om returen så nu trycker inte turbon ur sig någon olja!

Men nu till lite frågor! Bilen hackar när man gasar försökt ställa bensinen så bra som möjligt men lamban segar sig så man knappt fattar!
Men vad kan det vara som orsakar att det hackar är det bensinen kanske?

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
SV: Ax-Will it drift!?!?!?!?
« Svar #91 skrivet: mars 24, 2011, 05:38:45 »
Har du kollat så den inte drar tjuvluft någonstans? Hur har du din LMM? Har dy flyttat den så att den sitter innan turbon?

hoool

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: mars 24, 2011, 13:47:51 »
Hur har du din LMM? Har dy flyttat den så att den sitter innan turbon?

Har min min LMM på tryckröret på både isbilen och mitt projekt, funkar utan problem.

Men åter till frågan. Har du spänt upp LMM fjädern? vad har du för spridare? vad menar du med att lambdan segar?

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #93 skrivet: mars 24, 2011, 14:26:06 »
Har du kollat så den inte drar tjuvluft någonstans? Hur har du din LMM? Har dy flyttat den så att den sitter innan turbon?

sitter innan turbon! Ne får ta och göra det idag!

Hur har du din LMM? Har dy flyttat den så att den sitter innan turbon?

Har min min LMM på tryckröret på både isbilen och mitt projekt, funkar utan problem.

Men åter till frågan. Har du spänt upp LMM fjädern? vad har du för spridare? vad menar du med att lambdan segar?

Har inte spänt LMM. Har en org spridare med prog-BTR. Den flippar ur ibland typ så svårt att läsa av!

hoool

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: mars 24, 2011, 15:04:18 »
Markera var original LMM fjädern sitter, sen flyttar du bara ett kugg i taget tills den svarar på gas. Du kanske måste ändra grundtrycket i btren också!

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #95 skrivet: mars 24, 2011, 21:13:24 »
Håll inte på att fippla med LMM, det är just det man vill slippa med att ha en ordentlig BTR :). Jag har aldrig behövt öppna en enda LMM för att justera fjädern i den och det har funkat fint för mig hittills. Bara för att jag säger så så kommer jag säkert få massa problem med mitt projekt när det är dags att starta :P

hoool

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: mars 24, 2011, 22:01:37 »
Håll inte på att fippla med LMM, det är just det man vill slippa med att ha en ordentlig BTR :). Jag har aldrig behövt öppna en enda LMM för att justera fjädern i den och det har funkat fint för mig hittills. Bara för att jag säger så så kommer jag säkert få massa problem med mitt projekt när det är dags att starta :P

Vart tvärt om för mig;o
Polarens gamla 740 turbo med ET sprut hölls det på mycket för att få den att gå bra, samma med isbilen. Fick spänna fjädern 6kugg för att få den att gå perfekt!

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #97 skrivet: mars 24, 2011, 22:05:56 »
kanske ska skriva lite mer info :D bilen går bra på tomgång, även 1an och 2an  men sen börjar den hacka vid runt 3-4tusen varv. typ juckar fram!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: mars 24, 2011, 22:08:34 »
kanske ska skriva lite mer info :D bilen går bra på tomgång, även 1an och 2an  men sen börjar den hacka vid runt 3-4tusen varv. typ juckar fram!

Hackar den på full gas?
Eftersom det går bra 1:an 2:an kan man tänka sig att det hinner bygga lite mer motstånd på 3an 4an 5an och att det pressar motorn lite mer.
Men borde inte hacka om den gick för fett så förmodligen snålt. Testat ställa upp bränslet(btr) mer? Alternativt sänka laddtrycket..  ???

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #99 skrivet: mars 24, 2011, 22:18:22 »

Hackar den på full gas?
Eftersom det går bra 1:an 2:an kan man tänka sig att det hinner bygga lite mer motstånd på 3an 4an 5an och att det pressar motorn lite mer.
Men borde inte hacka om den gick för fett så förmodligen snålt. Testat ställa upp bränslet(btr) mer? Alternativt sänka laddtrycket..  ???

Kör orginal laddtryck. Och bensin får han bra. kanske till och med lite för mycket! men borde inte hacka för lite för mycket bensin va?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #100 skrivet: mars 24, 2011, 22:23:22 »

Hackar den på full gas?

Kör orginal laddtryck. Och bensin får han bra. kanske till och med lite för mycket! men borde inte hacka för lite för mycket bensin va?

Okej, nej min erfarenhet (av justerande på sugis) så blurrar det mest vid för fet blandning, däremot hackar/sackar/rycker det mer vid för snål blandning.
Men har inte pulat med turbo på det sättet så kanske inte funkar lika där?

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #101 skrivet: mars 24, 2011, 23:03:55 »

Hackar den på full gas?

Okej, nej min erfarenhet (av justerande på sugis) så blurrar det mest vid för fet blandning, däremot hackar/sackar/rycker det mer vid för snål blandning.
Men har inte pulat med turbo på det sättet så kanske inte funkar lika där?

Jo trodde det med men den får rätt mängd bensin! bilen juckar typ fram :D ska försöka få det på film :P

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #102 skrivet: mars 25, 2011, 01:14:56 »
Hade samma problem på mitt första bygge. Trotsa elleshar o släpp nån kugg i lmm så ska du se att de blir till de bättre  ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #103 skrivet: mars 25, 2011, 01:45:15 »

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #104 skrivet: mars 25, 2011, 05:46:38 »
Det finns ju alltid genvägar att ta ;)

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #105 skrivet: mars 25, 2011, 14:55:04 »
Så nu släppte två kugg gick mycket bättre ska bara ställa det sista på BTRen. dock ett nytt fenomen trycker ut olja vid påfyllnings koppen! Vevhusventelationen då som fuckar?

hoool

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #106 skrivet: mars 25, 2011, 17:47:13 »
Så nu släppte två kugg gick mycket bättre ska bara ställa det sista på BTRen. dock ett nytt fenomen trycker ut olja vid påfyllnings koppen! Vevhusventelationen då som fuckar?

Testa att köp en ny packning på Volvo, kostar inte många kronor.

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #107 skrivet: mars 26, 2011, 16:34:10 »
Har fortfarande problem! bilen går bra ända tills den blir riktigt varm så att säga då börjar den stuttsa fram och går knappt att gasa medans om man står still så kan man varva till och den går hur bra som helst . Förslag? :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #108 skrivet: mars 26, 2011, 23:25:00 »
Just nu låter det ju som om det kan ha med tempgivare eller LMM att göra  ???

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #109 skrivet: mars 29, 2011, 17:11:41 »
Just nu låter det ju som om det kan ha med tempgivare eller LMM att göra  ???

Jo har gått i dom banorna med men vilken tempgivare kan spela ett spratt tro? Sitter i stugan i sälen så får inte mycket gjort men på fredag blir det till att försöka få ordning på bilen! elmia närmar sig ju :D

Ax

• Medlem
    • Visa profil
SV: Ax-Will it drift? Trött påt
« Svar #110 skrivet: april 02, 2011, 17:26:11 »
Har tittat på bilen idag igen men hittar inget. LMMn hoppar sjukt mycket. ska filma så ni får se hur motorn beter sig så kanske ni har någon ide!

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #111 skrivet: april 02, 2011, 19:04:03 »
Hur var det? Hade du flyttat den så att du suger genom och inte trycker?

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #112 skrivet: april 02, 2011, 20:21:53 »
Hur var det? Hade du flyttat den så att du suger genom och inte trycker?

Har alltid haft så den suger igenom:) bilen går knappt på tomgång nu:(

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #113 skrivet: april 02, 2011, 23:29:20 »
Låter väldigt märkligt, svårt att sätta en diagnos på internet.

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #114 skrivet: april 03, 2011, 00:15:33 »
Låter väldigt märkligt, svårt att sätta en diagnos på internet.

Får traila upp bilen och åka till dig så får du fixat  ;) nedå ska lösa det själv :D så man lär sig saker. men fick igång den nu, Den går bättre på tomgång om man rycker vakuum slangen till BTRen.

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #115 skrivet: april 03, 2011, 02:17:14 »

en video som kanske förklarar något för någon.....

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #116 skrivet: april 03, 2011, 08:50:02 »
Den måste få för lite bränsle är vad jag tror :)

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #117 skrivet: april 03, 2011, 14:09:37 »
Den måste få för lite bränsle är vad jag tror :)

stiften var blöta/sotiga sedan!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #118 skrivet: april 03, 2011, 20:09:58 »

Hemskt ryckande där. Tryckte du plattan i mattan eller rycker det även om du ger gas långsamt och försiktigt?
Vid 2000rpm lät det ju ungefär som att den varit sur och "frisknade till", drog "jämnt" till 3500rpm och sen släppte du av eller?

Ryckandet är för mig mer en följdeffekt av att du försöker smiska på bilen trots att den får (förmodligen) massor med för mycket bränsle men helt säker är jag inte.
Eller så är det som du nämnde att LMM fladdrar och för varje fladder så förändras bränsleblandningen så mycket att det rycker..?

Varför rycker LMM........ vad påverkar luftflödet så totalt... många frågor men få svar från mitt håll tyvärr.

Är det fortfarande så att den går perfekt när den är kall men att den börjar rycka så här när den blir varm?

Ax

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #119 skrivet: april 03, 2011, 20:15:48 »

Hemskt ryckande där. Tryckte du plattan i mattan eller rycker det även om du ger gas långsamt och försiktigt?
Vid 2000rpm lät det ju ungefär som att den varit sur och "frisknade till", drog "jämnt" till 3500rpm och sen släppte du av eller?

Ryckandet är för mig mer en följdeffekt av att du försöker smiska på bilen trots att den får (förmodligen) massor med för mycket bränsle men helt säker är jag inte.
Eller så är det som du nämnde att LMM fladdrar och för varje fladder så förändras bränsleblandningen så mycket att det rycker..?

Varför rycker LMM........ vad påverkar luftflödet så totalt... många frågor men få svar från mitt håll tyvärr.

Är det fortfarande så att den går perfekt när den är kall men att den börjar rycka så här när den blir varm?

Drar jag sakta så går den "hyffsat". men mätte bränsletrycket och det är ojämnt så ska byta pump tänkte jag. för den lät sjukt mycket och konstigt här om kvällen. Det är "fri stående" pump va?