Författare Ämne: 360 nästan original  (läst 61414 gånger)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
360 nästan original
« skrivet: maj 14, 2011, 16:48:33 »
Ok, efter en hel del övervägande ska jag nog ta och starta en projekttråd. Hinken jag har är från -84 med b19a motor i. Lite rost, men den är ändock ganska skonad för sin ålder. Lite i skärmarna och på bagageluckan. Började åtgärda det igår. Bilen har lite saker som är lite struliga. Som vissa av er kanske läst tidigare har jag problem med bromskraftsfördelaren. Har äntligen fått loss den utan att skada bromsrör och nipplar. Jag är tämligen lat och orkar inte dra om bromsrör som ser relativt nya ut. Om det inte finns något behov, så slipper jag gärna. Jag har sänkt den ca. 5cm i fram och ska snart få hem distanser till fjädringen i bak som min systers man svetsar ihop åt mig. Han är svetsare, så jag lämnar gärna bort så mycket av svetsningen.

Jag har ju inget ordentligt garage utan står nere i en bur i garaget i lägenheten. Det duger så länge! :D

Det jag skall göra i dagsläget:
Få bilen klar till besiktningen. Har ingen slutdämpare alls (saknades när jag köpte den, det sitter bara ett rakt 4" rör som sticker ut i bak. Laga bromskraftsfördelaren (bara för att jag "kan". Jag har en ny bromskraftsfördelare, men lagar hellre det befintliga tills det inte går längre). Sänka i bak. På med de nya, vitlackerade 14" GB-fälgarna. (ju mer gummi, desto bättre) :P
Jag ska blanda till färg så jag kan lacka om bilen till original, tänkte göra det på jobbet nästa vecka i mån av tid. Mörkgrön halvmetallic. 208 är koden till volvos original, men den är utgången sedan länge och får därför blanda själv. Tänker inte lägga pengar på att någon lackfirma ska fixa det. Jag är så sjukt fattig, så jag ska lägga lägst möjliga pengasumma på att göra i ordning den.

Toppen är planad en aning och jag tänkte väl etanolkonvertera den innan sommaren om jag hinner. Jag hyllar original och bilen ska därför ha kvar så mycket som möjligt av originalet. Utseendet är det viktigaste här, så när den är klar ska det se ut som en pensionärsägd bil. Den går redan som ett skott, så därför låter jag bli motorn så länge.

Det här kanske blir det tråkigaste projektet i forumet, då jag ska behålla original-känslan så långt det går ;D

Nu ska jag ner i garaget. Ska börja knåpa ihop guiden på hur man lagar en bromskraftsfördelare ikväll tror jag.
« Senast ändrad: augusti 29, 2011, 11:08:22 av philen »
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2011, 23:48:25 »
Det här gillas!!

Det blir inte mindre intressant av att du har originallook som utgångspunkt!

Gillar din inställning till att laga bromskraftsfördelaren och älskar att du skriver en guide då det inte är många som skriver dylikt!  :-*

Keep up the good stuff!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2011, 00:19:59 »
Oki... En tid har svept förbi och jag har inte haft tid att sitta framför datorn dels pga. jobb och dels pga. att jag vill få bilen klar, så jag har hängt nere i garaget 8)

Så vad har hänt?

Mitt ständigt bråkande bromssystem har jag äntligen fått pli på. Efter en lagad bromskraftsfördelare, bytta bromsrör och slangar, några motionerade ok och luftning tar bromsarna som om de vore helt nya. Är sjukt nöjd trots att jag inte hunnit fixa en guide på hur man lagar en fördelare. :P
Jag har köpt ett par klassiska GB fälgar 13" då jag älskar mycket gummi och vill ha ett mer "klassiskt" stuk. Fälgarna blir snart vita och orangea.
Jag har lagat låset till bakluckan och tagit bort de vidriga gummistropparna som tidigare ägare satt där för att kunna hålla bakluckan stängd. (med efterföljande spacklingsarbeten och sådant vidrigt jobb).
Jag har beslutat att lacka om bilen då lacken ser ut som bajs. Den blir televerksorange, men det blir nog det sista jag gör.
Jag har haft paketöppning med min fru efter att jag fått avi från posten om att min beställning anlänt. Som synes blev jag glad. (slutdämpare, fanns ingen innan utan var rakt 2,5" rör).

Det jag fortfarande går i ågren över:
Vad ska jag göra med motorn? Det är en förgasare modell solex på. Den är tacksam när det kommer till konvertering till etanol, vilket är en plan, men i övrigt är den inte särskilt tacksam för fem öre. Skall jag byta den? Är den värd att ha kvar? Jag vill ju sätta turbo på så småningom (när jag blivit rik och känner att jag utan dåligt samvete kan lägga några lax på en leksak utan att vara rädd att min hustru ska gå bärsärk med kastrullen hon fick i julklapp). Turbo är jag jädrigt dålig på över huvud taget, lite hjälp på traven skulle jag bli jätteglad över. Det sitter ju en original B19A motor på, vad kan jag göra med den för att skrämma upp den och skämma bort den utan att lägga halva årslönen på det?

Har funderat på om man skulle lämna in toppen på planing och portning samt köpa en ny kam från KL trim eller vad de heter. Är det en vettig idé?

Kom gärna med förslag, jag sväljer allt ni säger men kom ihåg att jag är truckförare och inte mekaniker och därför får ni förklara för mig som om ni förklarade för ett barn.

Jag kan även säga att jag gladeligen köper bättre begagnade motordelar som man kan göra nåt skoj av. ;D

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2011, 00:23:31 »
Här ser ni vad paketet innehöll.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2011, 01:04:00 »
impulsköpte precis en turbosnäcka av en arbetskamrat som suttit i hans saab 9000... tror att den borde passa utan större ansträngning, så nu var det löst. Nu ska jag bara ta reda på hur jag ska göra för att få dit det och få det att fungera. (har ingen aning)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2011, 07:20:42 »
Titta i zyklons projekttråd från början så ska du nog få väldigt mycket inspiration =)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2011, 15:44:35 »
Åhå! Såg att han kör saab 900turbo, hoppas bara att min 9000turbo också passar.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2011, 20:37:02 »
Kul att du har så kul med din bil ;)
och grattis till bromsframgångarna!

Vad vill du uppnå med att trimma motorn? Lämna in topplocket blir ju ganska (väldigt) dyrt!
Förresten har du ju skaffat turbo nu så då blir det betydligt billigare att bara vrida på kranen och släppa på lite turbotryck på motorn så som den är!
För att förenkla maximalt kan du ju köra utan Intercooler med.
Men förgasaren, går den trycktäta så den tål turbotryck. Annars måste du köra förgasaren före turbon (så kallad sugturbo) och det är inte lika bra brukar dom säga (dom som kan turbo du vet.. själv kan jag inte mycket).

Fin bild  ;D
Men en sån slutljuddämpare gör väl knappt nån skillnad på ljudnivån eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2011, 22:45:38 »
Jag vill få ut ett högre vridmoment ur motorn än vad jag har utan att behöva inkränka på hastigheten, har maxat den till strax över 200 och jag kommer nog aldrig köra så fort egentligen, är nog nöjd om jag kan ligga kring 180. Problemet med sugtorbo är att det av någon konstig anledning tenderar till att dra mycket soppa, fördelen är väl att det blir mindre meck då jag inte har någon katt. Jag vill bara ha ett högt vridmoment så jag även kan spinna på 2-4 på torr asfalt :) skämt åsido, men att spinna på trean är en mäktig känsla.

Det fina med bazookan är att jag kan trycka in lite olika insatser i den och på så vis begränsa ljudnivå vid exempelvis besiktning, så tar jag ur insatsen när jag ska ut och rejsa med farsan och min farbror. :)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2011, 21:09:41 »
Jag har funderat lite över bygget och kommit fram till att jag tror att det är olagligt att prutta i en turbo i bilen, det enda som gör det möjligt är att jag slänger i en katt också, men då blir det helt plötsligt sanslöst mycket mer jobb. Huga! Hur ska jag göra? :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2011, 21:47:39 »
Jag har funderat lite över bygget och kommit fram till att jag tror att det är olagligt att prutta i en turbo i bilen, det enda som gör det möjligt är att jag slänger i en katt också, men då blir det helt plötsligt sanslöst mycket mer jobb. Huga! Hur ska jag göra? :(

Tycker du en plåtburk på en bit rakt rör är mycket jobb?

Tyvärr är en 360 omöjlig att regga med turbomotor om man inte gör så mycket på bilen att man får besikta hos SFRO som ombyggt fordon.
Men då gäller byte av drivlina och bromsar, alternativt att man bygger om antal dörrar eller kanske cabbar bilen  ::)

Titta in på www.sfro.com samt en första titt på avgasreglerna: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 28, 2011, 08:53:14 »
Citera
Tycker du en plåtburk på en bit rakt rör är mycket jobb?

Om det ändå vore så enkelt? Det är väl mer att göra än att bara sätta dit den? Ska dit med lambda och troligtvis behöver man väl byta från förgasare till insprut? plus en väldig massa mer... eller har jag fel?  ???

Jo, det var ju just det där med SFRO, men hade inte tänkt att lägga så mycket kärlek på den att jag byter hela drivlinan. Tänkte inte byta bromsar eller fixa nåt annat heller för den delen  :P

Det som är just det som är bra med en planad och portad topp, då det inte är något jag av besiktningsmannen antagligen kommer få nedslag på, då de inte mäter effekten, men en turbo är lätt att se och kommer troligtvis få avslag direkt. Nu är det bara jag som funderat, har jag funderat rätt?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 28, 2011, 19:52:23 »
NU fattar jag hur du menar.
Men det är som du säger ingen idé att slänga på nån turbo om du inte tänker löpa hela linan alternativt plocka bort turbon en gång om året vid besiktning  :-[

Det är en av anledningarna till att jag själv inte kör med turbo.
Och trimmad sugmotor är ju skoj det med!

Faaast ska du spinna på några högre växlar får du ju trimma som en tok och då blir det så dyrt att du nog funderar på att plocka på/av turbo en gång om året i allafall ;)

Så du funderar helt rätt, gäller bara att känna i hjärtat vilken väg att gå  8)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 29, 2011, 15:40:37 »
Tack för fin feedback! Jag har beslutat att börja med att plana toppen 2mm och porta den. Börjar med att plana den nu i veckan som kommer, min svåger jobbar som svetsare och har en bra fräs jag kan låna. Så får vi se vart vi landar, så hinner jag se över ventiler etc. Det blir bra det här! :)

Ska ta lite bilder också, ingen vet ju hur bilen ser ut :P

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 29, 2011, 16:06:06 »
men ska du senare sätta på turbo måste du byta till en opland topp

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juni 05, 2011, 22:49:24 »
Citera

aha! Det hade jag faktiskt ingen koll på. Låt oss säga att man har en turbo och sedan tar bort toppen, så bör man ju plana toppen innan man sätter dit den igen, då risken att den slagit sig under avmonteringen är överhängande. Hur påverkas turbon i det läget? Man planar väl iofs inte så hårt då.

Nåväl. Nu har jag precis kommit upp ur garaget, har kommit igång rejält med det exteriöra nu. Har avmonterat kofångare ikväll, tagit bort alla lister (är det sportbil så är det, listerna är så gamla och slitna, så jag har inga planer på att få dit dem igen) och börjat maskera hejvilt samt rostlaga. Hinner för hoppningsvis börja med lackeringen i morgon, blandade färg igår på jobbet som nu står där nere och väntar ;D

Har även fixat hastighetsmätaren ordentligt, då medbringaren i hjulnavet var pajj. Har även lagat fläkten, fungerade bara på fyran tidigare, nu fungerar den på alla lägen  :)

En massa småjox helt enkelt, men som ändå behöver göras.

Nu ska här sovas, skall jobba på självaste nationaldagen.  :-\

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juni 06, 2011, 09:07:54 »
Citera

aha! Det hade jag faktiskt ingen koll på. Låt oss säga att man har en turbo och sedan tar bort toppen, så bör man ju plana toppen innan man sätter dit den igen, då risken att den slagit sig under avmonteringen är överhängande. Hur påverkas turbon i det läget? Man planar väl iofs inte så hårt då.

Fasen vad du jobbar på! Skönt då att du lyckats laga så mycket småfel!

Angående topplocket så är det endast om det slagit sig pga. att man kört motorn för varm/kokande. Har aldrig hört talas om att den skulle slå sig av montering/demontering!

Och om den gör det så tar man ju bara så lite så den blir rak igen alltså förmodligen under en millimeter.

Men vid (sugis)trimning så tar man ju 2,5/3mm upp till 4mm beroende på hur modig man är och vilket oktantal man vill köra på framöver   :P

Finns ju många som kompSÄNKER vid turbotrimning, andra gör det inte.
Vissa tom. höjer kompet en liten aning men kör oftast då på högt oktantal (etanol eller annan racingsoppa ;) )

Hoppas du blev lite klokare nu och inte bara förvirrad  ::)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juni 06, 2011, 16:49:51 »
Toppen jag kommer att köra med i turbomotorn är 1mm planad, MEN den är också portad så kompressionsförhållandet inte är högre än normalt ändå.  :)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juni 10, 2011, 14:53:58 »
Sitter på jobbet och tänkte bara komma med en snabb uppdatering. Tack för all matnyttig info gällande toppar! Jag har planat 1,5mm och fått dit topplocket igen, går som en klocka! Har börjat med lackeringen av bilen, ska se ut ungefär som min avatar, fast en klarare orange. Avataren gjorde jag snabbt i photoshop bara för att få en uppskattning. Kommer ha en svart och en orange huv. Har lagat nästan all rost. Beställt amazondämpare, förgasarnål, bensinpump och munstycke, så ska väl få den att gå på etanol till födelsedagen. Tänkte försöka hitta styvare fjädrar till baken, så man slipper skumpa i backen på vägarna. I fram är den sänkt och go redan :)

Nu ska jag ägna mig åt mina arbetsuppgifter igen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: juni 10, 2011, 23:35:06 »
Sitter på jobbet och tänkte bara komma med en snabb uppdatering. Tack för all matnyttig info gällande toppar! Jag har planat 1,5mm och fått dit topplocket igen, går som en klocka! Har börjat med lackeringen av bilen, ska se ut ungefär som min avatar, fast en klarare orange. Avataren gjorde jag snabbt i photoshop bara för att få en uppskattning. Kommer ha en svart och en orange huv. Har lagat nästan all rost. Beställt amazondämpare, förgasarnål, bensinpump och munstycke, så ska väl få den att gå på etanol till födelsedagen. Tänkte försöka hitta styvare fjädrar till baken, så man slipper skumpa i backen på vägarna. I fram är den sänkt och go redan :)

Ojoj här ligger han inte på latsidan precis!

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: juni 13, 2011, 11:07:37 »
Det börjar likna något!!!  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: juni 13, 2011, 23:28:39 »
ojojoj! Som sagt här händer det grejer!

ser ut att bli riktigt snyggt!

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: juni 23, 2011, 00:42:10 »
Ett tag sen sedan senaste uppdateringen. Ett par lager lack till, så är det klart! Har gjort om hela upphängningen för avgassystemet, fixat färdigt allt med bromssystemet nu också.

Förlåt att jag inte har mer att uppdatera med efter så här lång tid, men jag har inte kunnat göra något alls under hela förra veckan (sjukdom+en väns bröllop) och igår sov jag bort hela kvällen.

Tack och hej! :)

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: juni 23, 2011, 05:22:55 »
Nästan lika stilig på bild som verkligheten  ;) Om ni bara visste hur brutalt den lät  ;D
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: juni 23, 2011, 18:15:05 »
Ser ju mycket bra ut! Tack för bilden  :)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: juni 24, 2011, 20:54:12 »
Har besiktning på måndag och igår rasade elektroniken när jag skulle installera ny stereo, slutsteg, aktiv sub och två par passiva trevägshögtalare samt passiva diakantelement. Har uppnått ett jättefint ljud i bilen nu, men när jag skulle starta den (vilket inte var några problem, motor snurrar och går fint) så drog torkarna igång på en helvetisk hastighet, lamporna som lyser upp hastighetsmätarpanelen lös inte, men däremot lös en annan lampa som aldrig tidigare lyst (den längst till höger som jag tror indikerar att man har starkt ljus på panelen, den är utformad som en grön glödlampa). Testade att koppla ur all nyinstallerad elektronik och startade motorn igen, men samma problem. Tänkte att det var nån sladd som dragits ur när jag installerat nya systemet, så jag tog bort hela instrumentpanelen, men allt såg fint ut. Nu är jag helt handfallen och vet inte alls vad jag ska göra för att få bukt med problemen innan bes. Har någon en idé mottages dem med öppna armar. Har förresten kollat alla säkringar och de ser bra ut. Tilläggas kan även att högra rattspaken som skall reglera hastigheten på torkarna har börjat göra tvärt emot av vad den skall. Läget längst ner går den på av bara sjutton och högst upp går det långsamt. Men de går inte att stänga av helt. Hoppas jag givit tillräckligt med info för att ni lite mer erfarna kanske ska kunna lista ut vad det kan vara. Har bara söndag kväll på mig att fixa trubblet. Tack på förhand!

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: juni 24, 2011, 20:56:32 »
Relän! Byt plats/ta bort m.m
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: juni 25, 2011, 11:35:09 »
Finns några bruna jordkablar innuti där radion sitter. Du har väl inte delat upp dom för att ta jord till radio eller dylikt?

Liknande fenomen brukar uppträda om man delar på dessa 4 eller 5 kablar.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: juni 26, 2011, 00:26:07 »
Jo, det stämmer att jag gjorde det, men jag jumprade kablarna med sockerbitar, ser inte att det skulle bli någon skillnad i hur jorden disponeras av det? Eller är jag fel ute? Hur bör jag göra i annat fall?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: juni 26, 2011, 00:29:48 »
Jo, det stämmer att jag gjorde det, men jag jumprade kablarna med sockerbitar, ser inte att det skulle bli någon skillnad i hur jorden disponeras av det? Eller är jag fel ute? Hur bör jag göra i annat fall?

Nej det ska ju funka, men prova att koppla ur stereon från den jordanslutningen för säkerhets skull och kontrollera att alla jordar har kontakt med varandra där i sockerbiten

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: juni 27, 2011, 13:33:53 »
Tack för all hjälp! Drog om kablarna och återställde allt i ursprungligt skick, men det löste sig inte, så just nu har jag gjort en abrovink, som gick igenom besiktningen utan problem. Fick tre nerslag dock. För korta fjädrar fram, batteriet satt dåligt fast samt att reflektorerna var slut. Har kollat in lite på google men inte hittat några som passar specifikt för min 360, men Skruvat.se föreslog det här http://www.skruvat.se/Reflektor-for-stralkastare-P11212.aspx tror ni de funkar? Hur bör jag göra annars? De andra sakerna åtgärdar man ju på en kväll, men hur ska jag lösa reflektorer?

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: juni 27, 2011, 21:29:49 »
Har monterat av reflektorerna nu och här ligger de i badkaret i väntan på att få bli tvättade... tänkte att jag ska testa med det innan jag ruinerar mig med nya.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: juni 28, 2011, 17:15:06 »
Nu har jag tvättat dem, vatten och extremt lätt polering med bomullstussar, blev av med det inbrända dammet, men där damm varit blev jag även av med "krom". Nu vete fasen vad jag ska hitta på. Ingen som har att låna ut ett par veckor?  :P

Ska lämna in till en kromverkstad i Stockholm när de öppnar igen efter semestern, men de har semesterstängt just nu.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: juni 29, 2011, 12:51:51 »
Tryck i lite ALU folie i botten så länge^^

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: juni 29, 2011, 13:03:11 »
funkar det? har sett att en del gör det på diverse forum, men jag är smått skeptisk, jag menar, det är ju inte lika slätt och fint. Antagligen reflekterar det inte lika bra heller. Eller har jag fullständigt fel?  ???

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: juni 29, 2011, 13:24:14 »
Jag vet faktiskt inte, men finns väl ganska blanka folier med? Men är nog inget jag skulle testa förutom som verkligen sista utvägen innan besiktning ifall jag inte fick tag i andra reflektorer

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: juni 30, 2011, 00:28:44 »
Jag testade det magiska trixet med aluminiumfolie och det blev ju allt annat än bra. Försökte även polera upp folien, men det blev inte bättre då heller. Kom på att jag hade en rulle aluminiumtejp liggandes vilket jag inte vågar testa med, blir det också värdelöst så kommer jag inte kunna återställa reflektorerna alls.

Nu är goda råd jädrigt dyra alltså!

Funderade ju på att konvertera till xenon, men efter en helsikes massa läsning på diverse forum, inser jag att det kommer landa på i runda slängar 5000:- spänn per sida och 10000:- för ett par justa lampor är definitivt inget alternativ.

Fortfarande ingen som har ett par reflektorer att låna mig?  :-[

Topfuel

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: juni 30, 2011, 20:50:30 »
Jag kan kolla imorrn om mina är ok, isåfall kan man ju lägga dom i en brevpåse till di?
Det är i motvind en drake lyfter.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: juni 30, 2011, 23:47:09 »
Tackar ödmjukast Topfuel! Det kanske har löst sig, ska köpa Steens lyktor och jag hoppas att de är i fint skick, så jag tror det är löst nu. Tack än en gång som sagt :)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: juli 13, 2011, 23:06:56 »
Nyss hemkommen från diverse rundresning i Sverige och ska avsluta de sista dagarna på semestern hemmavid.

Har hämtat nya fjädrar som ska på bilen.

Har fått hem nya lyktor. Tyvärr var reflektorerna i dem i sämre skick, så luften gick ur en aning.

Frugan tog som sagt bilen upp till bingsjö (spelmansstämma) bilen blev tydligen en riktig succé. Folk flockades kring bilen, de öppnade motorhuvar, de tittade och kände på lack osv. hade varit kul att vara med själv, men kändes roligt när hon berättade om det.