Författare Ämne: 360 nästan original  (läst 51557 gånger)

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #80 skrivet: augusti 11, 2011, 00:57:49 »
Kollade runt lite, men hittade bara ett projekt han hade och där fanns inte så mycket info, eftersom han slängt upp alla bilder och filmer på nån hemsida som var död nuförtin. Men av superlativen att döma, verkar den ju ge vad den ska. :)

Igår tog jag bort rallyvingen och spacklade hålen. Spacklade upp originalvingen och ska lacka den. Jag fick aldrig någon bra stabilitet i rallyvingen, allt abrovinkande till trots. Spacklade upp huven också, så ska den få bli orange och fin också. Skissade lite på hur den ska arta sig i slutändan. Eftersom jag blir så nöjd med lacken, kan jag inte ha raggarhuv. Jag blev inspirerad av den gamla varianten av hur de orangea Camaro SS brukar vara lackade över huven, med två svarta partier istället.

Jag och gumman firade ju treårsdag som äkta par igår, så vi tog ett glas vin, sen gick vi ner till garaget och spacklade tillsammans, snackade skit och umgicks. Bättre lär det inte kunna bli, kan jag säga er! :)
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #81 skrivet: augusti 11, 2011, 05:54:59 »
Grattis..du fick nog också extra poäng då bilen inte blir så "raggig" längre?  ;)
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original
« Svar #82 skrivet: augusti 11, 2011, 19:56:01 »
Dubbelgrattis! Dricka vin och spackla 360 kan jag ju se mig i stjärnorna efter haha, särskilt på en sådan kväll  ;D

Kul att det fortfarande är full fart på dig när det gäller att fixa med bilen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #83 skrivet: augusti 16, 2011, 09:07:49 »
huv spacklad och lackering inledd. Jag har tagit tonvis med foton under arbetet med huven, så ska jag slänga upp dokumentationen för andra stackare med samma intention att följa. Kan säga att det blivit mer trubbel än jag räknat med.

Först mattade jag ner hela huven, mattade, inte slipade. Detta görs med 1500 lackpapper, detta för att nästa lager skall fästa bättre.

Sedan spacklade jag upp de värsta bulorna med pp100, jag brukar gå långt utanför bul-området, för att få en osynlig övergång. Sedan våtslipar jag med 400, sedan 800 och till sist med 1500. Sedan drar jag på ett lager med rostskyddsgrund och sedan med klarlack som jag mattar ned med 1500 igen. Sedan sprutspacklar jag hela huven. Efter det brukar jag ta 2000papper och slipa hela den sprutspacklade ytan, så jag får en 100% jämn och matt yta. Det var här det sket sig. Man måste ju vara mycket noga, ha flödigt med vatten och ständigt känna med fingrarna efter små partiklar, både på papper och huv. Innan jag sätter papper på klossen brukar jag även väta klossen och dra av ordentligt med fingrarna, så att man inte har något under pappret som kan repa. Trotts min noggrannhet upptäckte jag till min fasa att det gick repspår över HELA huven efter min slipning, som om något sandkorn fastnat mellan papper och huv. Ska jag behöva göra om hela sprutspacklingen och slipningen? Vad gjorde jag fel? Risken är ju alltid att reporna syns igenom lacken sedan, även fast lacken jag använder är ganska tjock. Några råd?
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original
« Svar #84 skrivet: augusti 16, 2011, 19:57:19 »
Oj oj oj vilket jobb du lägger ned!

Varför har du ett lager klarlack mellan rostskyddsgrund och sprutspackel? Som separator? (Obs, jag är ingen lackerare ;) bara nyfiken  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #85 skrivet: augusti 16, 2011, 21:47:34 »
Jag är allt annat än lackerare också, men jag gör det av flera orsaker. Dels för att klarlacken är hårdare än den orangea, så lacken blir som en laminerad vindruta, skulle jag få något riktigt elakt stenskott, behöver jag inte oroa mig för att den gått igenom ner till rostskyddsgrunden dit det kan komma vatten och börja korrodera. Rostskyddsgrunden (Rostskyddsgrund O) är som de flesta rostskydd och primer, inte särskillt effektivt utan ett lager lack ovanpå (Kör man bara rostskyddsfärg direkt på plåt utan lack ovanpå, urlakas lacken efter ett par säsonger, då blir den som en vanlig primer som istället för att stöta ifrån sig fukt, drar till sig fukt). Samt att ju fler lager jag har med olika hårdhet på lack, desto starkare och mer långsiktigt hållbart blir det. Hälften har jag fått reda på genom att prata med tillverkarna av färgerna, en del har jag hört på forum och en del har jag luskat ut själv.

De här problemen har jag ingen aning om man får när man använder riktig billack, men eftersom det här är ett budgetprojekt där det i slutändan kommer landa på omkring 800-1000:- för en lack som ska hålla minst 20 år, så får det gärna vara omständigt ;D

Det kom för övrigt in en kille till jobbet som ville köpa färg till sin Opel Manta A -77 160HP. Jag gav honom all info om vad jag lärt mig och hur jag gjort. Han köpte orange färg och mattsvart till huven. Han gjorde allting på tre veckor under semestern. Det blev skitfint! Ni kan tro att jag kände mig långsam som en snigel med tanke på vilken tid det tagit för mig  :-[
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original
« Svar #86 skrivet: augusti 16, 2011, 22:32:40 »
Tack för ditt utförliga svar  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #87 skrivet: augusti 23, 2011, 11:31:16 »
Finns det nåt att göra mer än att lasta sandsäckar i bak för att inte få den att släppa när jag drar iväg? Den spinner på ettan och tvåan när jag ska iväg och då förlorar jag en massa tid.
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #88 skrivet: augusti 25, 2011, 01:26:16 »
Har blivit av med parkeringsplatsen!!! Jag behöver akut någonstans i Stockholms/Uppsala län (eller någon annan stans) en plats att ställa bilen ett par månader framöver, helst över hela vintern, så jag inte behöver stressa så mycket. Alternativet är annars att bilen måste säljas och det vill jag definitivt inte.  :'(

Har du någon plats över, PMa mig! Är desperat nu!
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #89 skrivet: augusti 25, 2011, 05:58:05 »
Vad måste göras för att få den körduglig till vintern? Kan nog hjälpa dig med nästan allt utom lack just..sånt är jag inge vidare på. Utifall att du/vi inte hinner hitta något
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original
« Svar #90 skrivet: augusti 25, 2011, 20:49:09 »
Finns det nåt att göra mer än att lasta sandsäckar i bak för att inte få den att släppa när jag drar iväg? Den spinner på ettan och tvåan när jag ska iväg och då förlorar jag en massa tid.

Hehe.. I-landsproblem!
Sandsäckar är ju inge bra, belastar ju acc.tiden negativt även om det kanske hjälper dig i starten!
Bättre att flytta tillbaks motor så att du kan starta på bakhjulen istället för att spinna loss  ;D

Skämt åsido så greppar min väldigt bra med nya däck. Annars är jag inte så duktig på vad som gör bilen snabb i dragrace-starter..

Hoppas du löser parkeringsfrågan!! Fy 17 för att bo i parkeringsutrotningshotade storstäder  :-X
Annonsera och ring runt och härja! Du får ju inte bli tvingad att sälja bilen!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #91 skrivet: augusti 25, 2011, 21:31:28 »
Finns det nåt att göra mer än att lasta sandsäckar i bak för att inte få den att släppa när jag drar iväg? Den spinner på ettan och tvåan när jag ska iväg och då förlorar jag en massa tid.

Hehe.. I-landsproblem!
Sandsäckar är ju inge bra, belastar ju acc.tiden negativt även om det kanske hjälper dig i starten!
Bättre att flytta tillbaks motor så att du kan starta på bakhjulen istället för att spinna loss  ;D

Skämt åsido så greppar min väldigt bra med nya däck. Annars är jag inte så duktig på vad som gör bilen snabb i dragrace-starter..

Nej, sandsäckar är ju inte att föredra, då köper jag hellre en varvtalsspärr och listar ur var jag kan varva som mest utan att det släpper. Det finns ju sådana spärrar som automatiskt släpper spärren när man drar iväg. De är ganska bra att ha. Tänkte också att jag skulle bygga caltracs. Det lär inte ge så mycket hjälp, men den effekt man förlorar på att ha bladfjädring får man ju igen då eftersom den tar kraften som vrider runt och trycker ner den i backen istället. Svårt att förklara, men jag tror det är bästa sättet utan att bli ruinerad. ;D

Citera
Hoppas du löser parkeringsfrågan!! Fy 17 för att bo i parkeringsutrotningshotade storstäder  :-X
Annonsera och ring runt och härja! Du får ju inte bli tvingad att sälja bilen!!

Jag har frågat alla jag känner och alla jag träffat med trevligare bilar som jag inte känner. Just nu ser det mörkt ut. :-\
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #92 skrivet: augusti 25, 2011, 21:39:22 »
Varvtalsspärr är överskattat, känslig gasfot underskattat!
Caltracs låter bekant, är något som sitter på bladfjädern och vrider den eller hindrar att vrida den? Har för mig att en duktig kille på detta forat byggde en egen och även la upp byggbeskrivning.. om det nu var en sådan han byggde...

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #93 skrivet: augusti 25, 2011, 21:48:46 »
Varvtalsspärr är överskattat, känslig gasfot underskattat!

Jo, känslig gasfot är väl alltid bättre. Men med adrenalinet blir man lätt lite okänslig höhö  8)

Citera
Caltracs låter bekant, är något som sitter på bladfjädern och vrider den eller hindrar att vrida den? Har för mig att en duktig kille på detta forat byggde en egen och även la upp byggbeskrivning.. om det nu var en sådan han byggde...

Ja, det låter som att det är en sådan. Det är som ett stag som flyttar kraften som vill vrida bladfjädern ner i backen istället. Som ett stag som sitter längst med fjädern. Så slipper man få krokiga fjädrar också ;D
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #94 skrivet: augusti 25, 2011, 21:54:10 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #95 skrivet: augusti 25, 2011, 22:09:58 »
JAAA!! Exakt! :D :D

jösses vilket grepp han får!!  :o
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #96 skrivet: augusti 26, 2011, 23:51:29 »
Nu är jag sjukt missnöjd, inte för att det är oklart om jag kan ha bilen kvar eller inte, men jag åkte till Norrortsleden för att vara med på kvällens gatrace, jag plockade upp ett par kompisar på vägen. En hel del bilar var det, de körde två gånger, sen ställdes allt in... Varför missar jag varje gång ??? Nu ska jag gå och lägga mig i missmod och sova.  :'(  :'(  :'(
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #97 skrivet: augusti 27, 2011, 15:30:31 »
Sån här  :P


FÄSTE!!
http://www.youtube.com/watch?v=5rF7_j2vQUE
Är ju på bilar med stel axel som vill vrida sej som dessa stag gör någon nytta, en original 300 bakvagn har inte det problemet,finns ju ingen vridande kraft i axeln för diffen sitter ju fast i bilen ;)
Har man problem med att det spinner med original eller nästan original motor ska man nog byta däck till att börja med.
Med t.ex 205/50 15 och 112hk ska man nog medvetet bjuda till lite för att det ska spinna.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #98 skrivet: augusti 27, 2011, 21:15:54 »
Va? är du säker på det? isf. får jag verkligen skämmas!  :-[
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #99 skrivet: augusti 27, 2011, 21:32:32 »
Va? är du säker på det? isf. får jag verkligen skämmas!  :-[

Jag vet som sagt att det finns någon här på forumet som byggt sådana (eller åtminstone planerat, minnet sviker) så isåfall hade han också fel.
Och han som brukar köra lagligt streetrace med snabba tider i norrtälje har ju vridit sina bladfjädrar till S så jag är inte helt säker på att det inte gör nytta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #100 skrivet: augusti 27, 2011, 22:05:46 »
Va? är du säker på det? isf. får jag verkligen skämmas!  :-[

Jag vet som sagt att det finns någon här på forumet som byggt sådana (eller åtminstone planerat, minnet sviker) så isåfall hade han också fel.
Och han som brukar köra lagligt streetrace med snabba tider i norrtälje har ju vridit sina bladfjädrar till S så jag är inte helt säker på att det inte gör nytta.
Jo det finns på forumet, http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6190.0 men Quinnan Motorsport
kör med stel axel så han hade inte fel.
Ingen med original axel har knappast vridit bladfjädrarna till S, men om man monterar en stel axel på bladfjädrarna utsätts de för en bakåtvridande kraft och då är dessa stag en bra lösning.
Iden med dessa stag istället för t.ex stegar eller vad de kallas är ju att de bara hindrar axeln från att vridas bakåt inte framåt, så hjulen kan fjädra individuellt.
Med en original 300 axel trycks ju naturligtvis hjulen fram, och axeln sitter ju ovanför bladisarna så då blir det en liten vridande kraft framåt, och det hindrar inte denna typ av stag, men har man ok bussningar i original reaktionsstag räcker det långt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #101 skrivet: augusti 27, 2011, 22:23:30 »
Perfekt uppläxning där kullke! Tur att du finns här på forumet och håller ordning på mitt svammel ibland  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

prokidn1

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #102 skrivet: augusti 29, 2011, 00:55:50 »
Fått tag i någon parkeringsplats ? Vore synd om du blev tvungen att sälja den efter arbetet du lagt ner  :(

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #103 skrivet: augusti 29, 2011, 09:36:10 »
Nähä, då blir det väl inga caltracs då :(

Det spinner ganska bra när jag ska iväg på strippen, men då brukar jag hålla mig kring 5000 varv och slänga upp kopplingen. Kör på 215 i bak, men spinner på ettan och tvåan. Kör jag i rondellerna eller i korsningar på tvåan eller tillochmed trean ibland, så släpper det och skriker och har sig i däcken. Senast i morse till väg till jobbet låg jag i breställ i korsningen vid jobbet utan att använda handbroms. Då har jag väl samma problem som Malheus då. Ikväll kommer ju dessutom en VX3 åka i som jag hittade för en riktigt billig slant. Nästan gratis faktiskt. Köpte den igår av Magistern på garaget.

Nej, inte hittat nåt garage än. Börjar kännas värdelöst nu. :/
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #104 skrivet: augusti 29, 2011, 11:08:04 »
Nu är en ny plats fixad åt bilen. Knivsta is the place!  :D :D
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #105 skrivet: augusti 29, 2011, 11:24:11 »
Skönt att det fixa sig,men lite kul är det väl att kunna åka på ställ lättare än 740 åkarna ;D
« Senast ändrad: augusti 29, 2011, 17:16:50 av Malheus »
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #106 skrivet: augusti 29, 2011, 13:15:33 »
Malheus katthund har alltid rätt! :P
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« Svar #107 skrivet: augusti 29, 2011, 16:36:49 »
Nähä, då blir det väl inga caltracs då :(

Det spinner ganska bra när jag ska iväg på strippen, men då brukar jag hålla mig kring 5000 varv och slänga upp kopplingen. Kör på 215 i bak, men spinner på ettan och tvåan. Kör jag i rondellerna eller i korsningar på tvåan eller tillochmed trean ibland, så släpper det och skriker och har sig i däcken. Senast i morse till väg till jobbet låg jag i breställ i korsningen vid jobbet utan att använda handbroms. Då har jag väl samma problem som Malheus då. Ikväll kommer ju dessutom en VX3 åka i som jag hittade för en riktigt billig slant. Nästan gratis faktiskt. Köpte den igår av Magistern på garaget.
Slutar kanske spinna med VX3 kamen ;)
Du kan ju alltid montera VX3an och göra en utvärdering när du har en. Fungerar det inte kan du sälja den för en dyrare slant till någon turboåkare.
Jag vet ingen som kört VX3 i en sugmotor innan så ska bli intressant att höra hur motorkaraktären blev.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #108 skrivet: augusti 29, 2011, 18:12:40 »
Inte? Det är ju inte en turbokam från början. Den var med i Volvos sportpaket man kunde köpa, men inte i turbopaketet. Sen har det visat sig att VX3, K och A är originalkammarna som folk verkar gilla bäst till Turbo. Jag räknar med att motorn blir lite varvigare än med A-kam, så det blir till att vänja om sig. Jag tror inte jag får effektförlust. Jag ska göra en utvärdering senare, skulle vara kul att ha en K-kam också, så får man testa de originalarna som alla snackar om. Det sitter ju A-kam idag. :)

Vi får se sen. Jag ska ju skaffa en V16 från enem i framtiden, när plånboken inte är så smal längre :)
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original
« Svar #109 skrivet: augusti 29, 2011, 18:48:00 »
Grattis till garaget!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #110 skrivet: augusti 29, 2011, 20:45:28 »
Tack Frej!  :D
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #111 skrivet: augusti 29, 2011, 22:23:57 »
Inte? Det är ju inte en turbokam från början. Den var med i Volvos sportpaket man kunde köpa, men inte i turbopaketet. Sen har det visat sig att VX3, K och A är originalkammarna som folk verkar gilla bäst till Turbo. Jag räknar med att motorn blir lite varvigare än med A-kam, så det blir till att vänja om sig. Jag tror inte jag får effektförlust. Jag ska göra en utvärdering senare, skulle vara kul att ha en K-kam också, så får man testa de originalarna som alla snackar om. Det sitter ju A-kam idag. :)

Vi får se sen. Jag ska ju skaffa en V16 från enem i framtiden, när plånboken inte är så smal längre :)
Antar att du menar sportpaket B, där ingår VX (kanske lite bättre sugkam än VX3) tror inte det är kamaxeln som gav 20hk, när det i satsen också ingick 531 topp och avgastrim, tror faktist att det skulle gett mycket mer toppefekt med en A-kam,  eller någon annan original-kam, att Volvo valde VX-kam till detta sportpaket var antagligen noga utprovat som strypning för att hålla ned maxeffekten,få ett bra register,låg bränsleförbrukningen, miljökrav mm + att de antagligen monterade dessa paket i nya bilar som hade garantin kvar också :-\

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #112 skrivet: augusti 30, 2011, 07:17:31 »
Jo, jag tror att vx skulle passa bättre också, men de är ju i princip omöjliga att få tag på. Dumt att det inte går att häva retarderingen :/

Jag misstror dig inte alls, men att det var en turbokam opponerar jag mig emot. 8)

Jag förväntar mig definitivt inte +20hk, jag förväntar mig inte mycket hk alls, men jag förväntar mig en förändring i motorns karaktär. När jag fått på extraktor så förväntar jag mig däremot att vx3 kommer funka bättre än A. Sen får vi se hur det blir när jag pruttat på webrarna. ;D
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #113 skrivet: augusti 31, 2011, 17:45:38 »
Idag har det regnat. Det märkte man inte minst på vägen hem. Det regnade inte då och var inga vattensamlingar, men det var som att köra på bananskal alltså! Fick rejält släpp i en rondell, vilket inte är så kul när det är rusning! Tur att man är uppvuxen på landet där fredagsnöjet var att sladda runt på Ica-plan, så lyckligtvis inträffade ingen olycka. Men jag blev redigt skakis. Misstänker nästan att det är Aga på den, men det borde man upptäckt direkt och då skulle jag inte fått samma släpp på rakan vid starterna. men den går ju bra ;D

Tar hem Alfan i helgen, då blir det kambyte och genomgång av motorn! ;D

EDIT: på 360 apelsinen så klart!
« Senast ändrad: augusti 31, 2011, 17:47:53 av philen »
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #114 skrivet: augusti 31, 2011, 18:20:51 »
Jag som just ställde av min Alfa..så tar du hem din ;P
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #115 skrivet: augusti 31, 2011, 18:40:22 »
Asch! Du kan ju alltid låna min när du får abstinens! :P
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #116 skrivet: augusti 31, 2011, 19:18:58 »
Tanken på att montera en Twinspark motor i en 300a lever än..ska bara ha eget garage först ;D
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #117 skrivet: augusti 31, 2011, 21:26:41 »
twinspark äger stjärt!!

Tänk dig att slänga i Alfa 2.0TS boxermotor i en 300 då!
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 nästan original
« Svar #118 skrivet: augusti 31, 2011, 21:37:52 »
Ja jag hoppas verkligen att du märkt om du har svetsdiff eller ej. Som natt och dag ju!  ;D

Vi pratade ju däck nyligen i den här tråden och då tror jag du nämnde att du hade bra (och breda) däck.. är dom så bra om du får ofrivillig sladd? Eller hade du fått ful gas på pedalen?  :P  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #119 skrivet: augusti 31, 2011, 22:37:50 »
Jo, men med tanke på släppen så börjar man ju undra ???

Jo, men då hade jag inte hunnit testa den så hårt jag kör den nu. Ingen idé att ha en bil som levererar som en sportbil men sen kör som om jag hade en fiat uno! (jag håller alltid hastighetsbegränsningarna när det är andra bilar ute, som jag sagt tidigare så är det axet som är det bästa!)

Jag har ju bara haft bilen sedan i vintras och har mest pulat med den för att få den fungerande och godkänd av sbp. Testat gränserna har jag bara gjort under senaste veckan. Höll inte full gas. Körde in i rondellen från stillastående på ettan, växlade över till tvåan och under accelerationen precis innan jag skulle svänga ut ur rondellen släppte greppet i bak och jag drog på bredställ hela vägen ur rondellen och det var jag inte förberedd på (att den skulle släppa alltså).

Jag är inte så van vid att bilar vill släppa vid fullt pådrag på tvåan om man säger så, så det kanske bara är en vanesak nu när man gått från normal-rejser till riktig rejserbil 8)

Däcken såg ganska nya ut från början och hade nästan sex millimeter mönsterdjup, nu har jag inte kollat på dem på ett tag, så jag vet inte vilket skick de är i. Ska snacka med en gubbe i området som förser alla motorintresserade i omnejden med däck och se vad han säger, kanske får köpa ett par märkesdäck och kränga på. Han är snäll och pensionär som gör det för att han tycker att det är kul att ungdomarna har nåt att göra, så det brukar bli billigt.  :)

Nu svamlar jag... trött som ett ägg.
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.