Författare Ämne: Diskutera: Ombyggnad motorfästen - Listan över forumets samtliga modifikationer!  (läst 13427 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Här kan vi diskutera alla olika motorfästen som byggts och listats i ursprungstråden under "Tips":
Ombyggnad motorfästen - Listan över forumets samtliga modifikationer!
/FREJ





Nu börjar det finnas många här som byggt om till andra lösningar för motorns upphängning.
Delvis för att få plats med eventuell turbo, grenrör mm. och delvis för att få en stummare upphängning av motorn. Alternativt byta ut de original hydrauliska fästena pga. att de har säckat ihop och motorn hänger längre ned än vad den ska.
Frej, du ska ju vad jag vet inte ha turbo? så varför bygga om motorfästena?
Har du problem med att motorn hänger lågt nu så kan du göra som jag och styva upp ett par original motorkuddar av äldre årgång.
Går t.ex att tälja till trekantiga träbitar eller ta något annat och trycka in i hålen så blir de lite hårdare.
Bifogar en bild så du vet vilka kuddar jag talar om
« Senast ändrad: maj 16, 2011, 01:19:24 av FREJ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ombyggnad motorfästen - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2011, 20:23:41 »
Frej, du ska ju vad jag vet inte ha turbo? så varför bygga om motorfästena?
Har du problem med att motorn hänger lågt nu så kan du göra som jag och styva upp ett par original motorkuddar av äldre årgång.
Går t.ex att tälja till trekantiga träbitar eller ta något annat och trycka in i hålen så blir de lite hårdare.
Bifogar en bild så du vet vilka kuddar jag talar om

Mitt "problem" är att jag har minskat frigången mellan motor och framaxelbalk. Har ju min sprängkåpa där i mellan så därför har jag fått höja motorn 10-15mm.
Än så länge bara shimsat upp den men tänkte bygga ordentligt nu och passa på att byta ut original "bussningar".
Gärna en lösning med justerbar höjd på motorn. Får se vad jag bygger för skoj. Har ju fått lite inspiration samlad nu med denna tråd i allafall och tror att det är många andra som också uppskattar det.

De äldre fästena ser inte ut att vara bolt on så kan lika gärna bygga nåt som passar originalgrejerna. Som Jyllskar/Dahlan144:s lösning.
Men tack för tipset Kullke!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Ombyggnad motorfästen - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2011, 20:48:02 »
Har ju fått lite inspiration samlad nu med denna tråd i allafall och tror att det är många andra som också uppskattar det.

De äldre fästena ser inte ut att vara bolt on så kan lika gärna bygga nåt som passar originalgrejerna. Som Jyllskar/Dahlan144:s lösning.
Men tack för tipset Kullke!

Denna och dylika list-trådar uppskattas väldigt mycket!  :)

De äldre motorkuddarna borde vara bolt on? Finns väl hål för dem i motorfästet?

Ursäkta för offtopic.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Ombyggnad motorfästen - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2011, 20:55:03 »
De äldre fästena ser inte ut att vara bolt on så kan lika gärna bygga nåt som passar originalgrejerna. Som Jyllskar/Dahlan144:s lösning.
De är bolt on. Vad trodde du de extra hålen i motorfästena var till för  ;)
Modifieringen jag tala om gör att motorn hamnar lite högre än original.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ombyggnad motorfästen - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2011, 22:28:24 »
De äldre fästena ser inte ut att vara bolt on så kan lika gärna bygga nåt som passar originalgrejerna. Som Jyllskar/Dahlan144:s lösning.
De är bolt on. Vad trodde du de extra hålen i motorfästena var till för  ;)
Modifieringen jag tala om gör att motorn hamnar lite högre än original.

Aha! Det visste jag inte! Får se hur det blir då. Skroten eller biltema  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Berlina

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Jag har ett delikat problem som jag ser att fler har haft lösningar på , tackar för det :D Nu slapp jag uppfinna hjulet igen....
Men min fråga är som så att jag har beställt ett extraktorrör i delar som ska passa volvo 740/940. med små modifieringar så verkar det att kunna få ner det om man bygger om motorfästet. Är det någon som provat 740 ? Det är ju lite billigare/enklare rördragning än 360`ns  S-formade skapelse ?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Ja jag minns att en medlem gjorde så med 240 eller 740-grenrör för väldans massa år sedan!

Du får väldigt gärna dokumentera med text och bild när du bygger om/ihop ditt!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
Jag sitter och klurar på hur jag ska enklast lösa bekymret med mina motorkuddar. I rondeller så börjar bilen vibrera eftersom att avgasröret tar emot framvagnsbalken. Alltså hänger min motor lite väl långt ner och har för mjuka kuddar. Är det någon som vet hur högt upp motorn ska vara? Kanske går att mäta jämfört med kylarbalken eller något liknande?

Och är det någon som kan berätta om sina erfarenheter med hockeypuckar som motorfäste? Låter lite väl stumt men kanske kan funka? Annars tänker jag att det går kanske att återvinna dom gamla fästena som sitter bultade i bilen och kapa och göra om dom så man får dit vanliga hederliga kuddar från amazon/240..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Ja har du de stora hydrauliska så tenderar de att sacka ihop med åren.

Längst upp i denna tråden samt här har du ju inspiration så det räcker tycker jag. Bara att bygga om och bygga rätt :)

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.