Författare Ämne: Olles 345 DLS -81  (läst 92915 gånger)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
Olles 345 DLS -81
« skrivet: juli 17, 2011, 10:37:28 »
Hallå i stugan! Jag köpte mig härom veckan en 1981-års modell Volvo 345 DLS och istället för att göra sju olika trådar med frågor så tänkte jag introducera mig, bilen och samtidigt kanske få svar på nå funderingar jag har ;)

Denna skönhet har gått 12000 mil med två ägare båda över 60 år, så det är en rätt schysst "original-bil". Rättså rostfri utom på dörrarna osv, dvs kosmetiskt. Nya broms-slangar och nytt avgassystem. Tänkte bilen skulle gå i rally-stuk.

Det som var planerat var:
- Laga rost och lacka i original-färgen
- Viperstripes vita
- Sidstripes vita med text "345R"
- Nån typ av vinge
- Vita mudflaps
- Vitlackade originalfälgar plåt för vinter, vitlackade alu-fälgar för sommar
- Radio-bygge (finns inte en högtalare i bilen!)
- Motorbyte till iaf något insprut
- Bilen ska i möjligaste mån gå återställa till standard igen

I bakdelen så läcker det olja, ser ut att komma från höger sida diffen och längst fram på lådan högst upp. Tänkte ta ner låda och diff och byta tätningarna. Frågan är då, eftersom jag frågade på volvo och de hade utgått, var hittar jag tätningar? Något annat att tänka på när jag gör detta?

Är det nån som vet vad DLS och GLS står för och vad för skillnad det är?

Sen har jag något rätt hårt skrammel som uppträder när du kör i gupp, jag tror det är relaterat till vänster framdörr som glappar ganska mycket upp och ner, är detta vanligt och hur fixar jag det?

Jag har fått tag på en B234 som är i delar och dessutom saknar avgassystem + insprut. Läste i någon tråd här att balansaxlarna gjorde att man int kunde använda std motorfäste, om jag tar bort balansaxlarna och pluggar kan jag få dit motorn då? Vad behöver jag skaffa mer för prylar till motorn? Insprutet, finns det något bra eftermarknads till vettig kurs och isåfall var, eller ska jag gå på skroten och styra upp ett original? Är det likas etanol-konvertera direkt? Hur går det på besiktningen med denna motor? Borde jag kanske preppa direkt för en lågtrycks-turbo, och isåfall hur mycket bör jag göra åt motorn? (jag vill inte bygga om drivlinan eller stötdämpningen, men kan tänka mig plocka bort turbo-grejerna till besiktning)

Tack för all hjälp :)

*Edit, det är B19 och M45R-låda i den nu, ifall det skulle vara nå oklarheter kring det :)
« Senast ändrad: juli 17, 2011, 10:41:00 av OlleR »

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2011, 12:43:08 »
Välkommen till 300power, skillnaden på DLS och GLS är utrustnings nivån. S står för sport och resten är Volvos gamla hederliga Deluxe och Grandluxe

S varianterna hade B19 motor, Varvräknare och bredare hjulbas *Endast äldre modeller*
Annars är det samma utrustning som ingår i DL/GL paketen.

Edit: Laptop! Bokstavsfix
« Senast ändrad: juli 17, 2011, 23:16:59 av Malheus »
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2011, 22:29:19 »
Tack för svaret och tack för välkomnandet! Det är rätt sjukt, har försökt googla just DLS/GLS men hittat precis noll, stod int på wikipedia ens!

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2011, 22:56:59 »
Vad borde jag hälla i för något i växellådan förresten? Står på div guider att 83 och framåt är 10w40 ok, men min är ju en 1981?

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2011, 23:15:06 »
Körde i Castrols Transmax-Z olja i min låda, M47R dock
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2011, 18:51:53 »
det råder ju delade meningar när det gäller växellådsolja, men poppis är 10w40d eller m47r... de har lite olika egenskaper sådär. 8)

Byter du motor i den och får en besiktningsman som inte är helt nybörjare, kan du räkna med krångel på en gång. Enda sättet att byta motor i en bil utan att få det "olagligt" är att byta till samma typ, samma Hk och samma Nm. Du får rent lagligt öka Hk med 20% och Nm med 10%. Du KAN komma undan hos sbp, men råkar du ut för en flygande besiktning kan du sätta din sista potatis på att de kommer se att du bytt motor. Därför är det lika bra att preppa för turbo på en gång.  :P

Innan du börjar med bygget, bör du ringa SFRO http://www.sfro.com/ och höra hur du ska göra för att kunna besiktiga bilen som amataörbyggt/ombyggt fordon. Rent krasst behövs tre saker om du tänkt trimma bilen så du får ut mer än 10% Nm/20% Hk och det är att stabilisera upp bilen, det görs lättast genom att sätta två rundbalkar i kryss i bak och i fram (kan visa bilder, men har inga tillgängliga just nu). samt byta bromssystem till något fräsigare.

Besiktning av SFRO sker två gånger, en gång under projektets gång och en sista gång när bilen är helt klar. Det kostar ca. 3000:- för en besiktning av dem.

Läs runt på SBP och på SFRO's hemsida, de har mycket info där och jag vet att SFRO har jättehög belastning just nu, så det kan dröja innan du får svar. Då kan deras bok om amatör/ombyggdafordon vara till extrem hjälp. Där står ALLT!

Välkommen hit! och det Ska bli kul att följa utveckligen med ditt bygge!  :)
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2011, 21:05:29 »
Tackar tackar för ett kanon-svar :)

Jag är i första hand inte ute efter så mycket mer effekt, utan mer bränsleförbrukningen (som i dagsläget ligger på 1,2 l/mil, lite högt för en liten skrutt) men tänkte att om man lix ska byta till insprutning (för jag gissar att förknasaren är största boven?) så kan man väl sätta in en motor som har lite mer klös... Och då kom jag över en schysst B234 för 500 kr och 25 liter vatten (vi har parasit här i vattnet i Skellefteå ;) )

När det talas om bättre bromsar osv, snackar vi stora investeringar då eller bara nå fränare ok fram? Jag menar, är det överkomligt?

Det börjar kännas lite som att ett motorbyte är en dålig idé, kanske bygga insprut och/eller konvertera till etanol var smartare?

Ifall dem tar en på bilprovningen, kan man åka hem och byta motor och sen besikta igen eller blir bilen flaggad? Det är ändå bara vartannat år den ska besiktas nu så, så ofta blir det inte!

Kikar gärna på bilden där ifall du kutar förbi den nån gång :)
« Senast ändrad: juli 18, 2011, 21:19:10 av OlleR »

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2011, 23:00:34 »
Ah, då förstår jag! Räkna med att du kommer förlora en del effekt (som jag iofs förstått inte är så farligt) om du etanolkonverterar otrimmat. Och den kommer dra ca. 10-30% mer bränsle. Oavsett som, kommer den iofs bli billigare i drift, så är det ju. Byter du bara motor, och får det att se rätt ut är risken mindre att motorbyte upptäcks. Men som sagt, en besiktningsman som kan sina volvobilar/motorer kommer nog börja gnälla. Du kommer nog definitivt inte få körförbud, inte alls! Så, då är det bara att åka hem och byta, komma tillbaka, besiktiga och sen åka hem och byta igen. Du kan köra en fuling, som ibland går hem, du säger bara "den motorn satt i när jag köpte den, jag vet inget mer". En flygande besiktning råkar man ju inte ut för särskilt ofta heller.

Jag tror att det borde räcka med frambromsar, det vore ju trist att behöva byta ut ett par extremt versatila trumbromsar mot det tveksammare alternativet skivbromsar. I fram finns det många varianter som gjorts, tror det finns en tråd om det här på forumet.

Är det bara kostnaden som är din fundering, skulle jag nöja mig med att etanolkonvertera. Jag har aldrig konverterat till insprut, så jag vet inte vad det skulle ge och jag vet inte hur mycket jobb det är. Gör du det, vill jag veta allt! ;D

enkel räkning: soppapris i runda slängar  15:- gånger förbrukning 1,2l/mil = 18:-/mil
etanolpris runda slängar 10:-   gånger förbrukning gånger estimerad ökning runda slängar 20% = 1,2x1,2=1,44l/mil = 14,4:-/mil

du sparar ca. 3,60:-/mil vilket inte är helt dumt. Kör du 1000 mil per år, är det ju tretusen spänn och det blir många piggelin!

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #8 skrivet: juli 19, 2011, 12:27:48 »
Det var lite sådär jag började räkna också, att om jag spar 0,2 l/mil på byta till en B234 med insprut så har jag ju tjänat in 3 lök på ett år, vilket klart validerar ett motorbyte. Frågan är bara om jag får tag på styrbox och insprutning för under 3 lök men ska åka på skroten och fråga lite idag :)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2011, 10:49:11 »
Ville hålla den "original" så gjorde en adapter för luftfiltret som passar med alla slangar:

Nu gäller det att ställa in förknasaren bara, det är viiiiiiita stift!
« Senast ändrad: juli 20, 2011, 11:02:25 av OlleR »

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juli 20, 2011, 12:34:04 »
Skön färgkombo
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #11 skrivet: juli 20, 2011, 14:21:30 »
Hej och välkommen hit Olle!

Ett tips om bränsleförbrukningen:
Om du kör mycket landsväg kan det vara en god idé att byta till M47R med tillhörande slutväxel för att få en 5:e växel!  :)
När du ändå byter slutväxel kan du ju välja lägsta körbara utväxling för att få så lågt varvtal som möjligt på motorn när du ligger där på vägarna kring Skellefteå och betar av mil för mil  :P

Din motor du fått fatt i är ju effektstinn och fin men tyvärr omöjlig att använda lagligt utan att gå genom SFRO och då regga som ombyggt fordon med krav på ett antal förbättringar som följd.

Tänkte gratulera dig till en fin B19-motor men du kanske skulle önskat en liten B14 istället för minimerad bränsleförbrukning?

Hur som helst, säger som philen: Ska bli roligt att följa sagan om 345R  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juli 20, 2011, 18:17:09 »
JÄDRAR vad snitsigt med luftfiltret! Så där ska det bli på min! ;D

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #13 skrivet: juli 20, 2011, 18:32:53 »
Skön färgkombo

He ska ju synas vilket land biiiln kom från ;D

Hej och välkommen hit Olle!

Ett tips om bränsleförbrukningen:
Om du kör mycket landsväg kan det vara en god idé att byta till M47R med tillhörande slutväxel för att få en 5:e växel!  :)
När du ändå byter slutväxel kan du ju välja lägsta körbara utväxling för att få så lågt varvtal som möjligt på motorn när du ligger där på vägarna kring Skellefteå och betar av mil för mil  :P

Din motor du fått fatt i är ju effektstinn och fin men tyvärr omöjlig att använda lagligt utan att gå genom SFRO och då regga som ombyggt fordon med krav på ett antal förbättringar som följd.

Tänkte gratulera dig till en fin B19-motor men du kanske skulle önskat en liten B14 istället för minimerad bränsleförbrukning?

Hur som helst, säger som philen: Ska bli roligt att följa sagan om 345R  :D

Tackar tackar herrn! :)

Frågan är om det kanske hade vart vettigare att skaffa ett insprut till B19? Sen kan man hitta nån kam å så ifall motorn blir tråkig... Var ju rätt mycke kabel och grejor jag måst fixa till B234an! Kanske det rent av är nån som sitter på dessa delar här som vill byta mot motorn?

M47R är det 5an på overdrive?

Jo jag hade faktiskt förväntat mig mindre bensinförbrukning än vad det blev, men det är väl sådär att köra sportbil ;) Köpte bilen för 3500 riksdaler med fulltank och klockrena sommar och vinterdäck så det var inget hemmans-köp men!

He kom å bli nå fuuuse-bygge i fjortis-stil men jag tror den kommer bli rätt schysst i slutändan ändå :)

Haha :D Men du ang ditt citat så tycker jag du borde lägga till radio där också. Min har int radio iaf, det är tyst å skönt på norrlands sommarvägar ;)

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juli 20, 2011, 18:50:38 »
Citat från: OlleR
M47R är det 5an på overdrive?

Nej, 300a modellerna har aldrig haft Overdrive

Tvätt-äkta 5 växlad..eller tja, den har en "add-on" låda typ. :D

Därför är diffarna olika på 4 och 5 växlad. Desutom har B14 annan utväxling på sin slutdiff än de andra.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #15 skrivet: juli 20, 2011, 18:57:53 »
Så me andra ord måst jag byta diff då också?

Visseligen kanske det är billigare bättre att göra det än att byta tätningarna som läcker...

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juli 20, 2011, 19:16:40 »
Om du vill ha en mer ekonomisk låda så bytt hela alltet.. beroende på om min låda eller paj eller inte så kan intresset utav din 4 växlade låda finnas *Inte nu..Ebb i min kassa :D*

Har ingen haynes bok till 300an längre..men tror att diffen på B14 har högre utväxling än de andra; Varvar mindre?
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #17 skrivet: juli 20, 2011, 19:19:05 »
Det är lite att man går och väger över om man vill ha en kul eller en billig bil, 1 L/Milen kan jag gå med på, kommer man dit me insprut?

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juli 20, 2011, 20:49:43 »

Haha :D Men du ang ditt citat så tycker jag du borde lägga till radio där också. Min har int radio iaf, det är tyst å skönt på norrlands sommarvägar ;)

Jo, jag har ju redan pruttat i ett 800W system i min bil med aktiv baslåda. Mest för att den förra ägaren satt i en radio som lät kass, och jag tänkte att "ska dä va, så ska dä va!"  8)

Nu ska jag ner och skruva lit! :)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #19 skrivet: juli 21, 2011, 14:36:29 »
True dat ;D

Igår va vi och fynda vinge på skroten ;D Vart lite mer fulstyling också som tex ändrör, fälgar och huvscoop (till nyare modell självklart, så den sticker ut lite ;D)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: juli 21, 2011, 15:56:24 »
Det ska ju gå att köra dessa motorer hyfsat snålt. (Min far körde 740 med B230F på 0.7l/mil blandad körning fast mest landsväg.) Men då är det super ecodriving som gäller.

Själv ligger jag på ~1,6-2 liter milen när jag kör inne i stan. Mer på vintern. (Småtrimmat och tung högerfot). (B230 med Megasquirt insprutning)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #21 skrivet: juli 21, 2011, 17:52:14 »
0,7 lät ju jävligt lovande, men då är det iofs insprutaren... Mekanisk insprutning, är den nå bättre än förgasare? Eller måst man upp på en elektronisk?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: juli 22, 2011, 01:08:08 »
0,7 lät ju jävligt lovande, men då är det iofs insprutaren... Mekanisk insprutning, är den nå bättre än förgasare? Eller måst man upp på en elektronisk?

Mekanisk insprutning fanns aldrig i 360 men däremot 240.

Tror du kan köra snålt med förgasare med.. utmana dig själv i eco-driving!

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #23 skrivet: juli 22, 2011, 10:50:00 »
Man lär sig varje dag :)

Jag har varit på ett ställe som utbildar i eco-driving i ett halvår och en stooor del av själva ekonomi-körningen ligger i att en insprutning ger 0 förbrukning när du släpper gasen, med andra ord så "ger man gärnet" och sen i med högsta växeln och motorbromsar till nästa kurva/inbromsning, och med förknasaren så fortsätter den att ge soppa när du släpper gasen så den körtekniken blir käss :/

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #24 skrivet: juli 22, 2011, 10:51:37 »
Vilket insprut passar direkt på? Från vilken bil?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: juli 22, 2011, 11:35:12 »
Du får ta bort tomgången på din motor så att motorn dör varje gång du frikopplar. Då kan du köra eco utan att behöva stänga av tändningsnyckeln före varje motorbromsning ;)

Skämt åsido,

Volvo 300 finns med 2st insprutningar till rödblocken.
360 GL har Bosch LU Jetronic som opererar med closed loop med hjälp av lambdasond. Denna insprutningsbox har ett inbyggt varvstopp vid ~6200rpm.
360 GLT har Bosch LE Jetronic som ej har lambdasond och opererar i open loop. Här ligger varvstoppet i tändboxen (Fabrikat Renix).

Det vanligaste systemet och där med lättast att komma över är Bosch LU Jetronic från 360 GL. Finns även i 340-modellen när den har volvomotor och inte B14 Renaultmotor.

Så det du då behöver om du väljer LU Jetronic är en komplett insprutning med bränslebox, insug (med spridare, trottelgivare, kallstartsinsprutare, tillsatsluftslid), luftmängdsmätare, lambdasond, grenrör med uttag för lambdasond, kabelhärvan med kontakter och allt samt termotidkontakten som sitter i toppen på en insprutarbil (den som ger ström till kallstartsinsprutaren vid kallstart). Även tempgivaren i toppen som går till sprutet behöver du.
Hoppas jag inte glömt något nu. Jo slangar och burk till luftfiltret som passar till luftmängsmätaren och därifrån till insuget. Eventuellt om det är en annorlunda vevhusventilation på en förgasarbil? Ska ju anslutas till slangen mellan LMM (luftmängsmätaren) och insuget på en insprutarmotor.

Det du slipper om du kör på LE istället är ju lambdasonden och att få dit en sådan i grenröret. Samt att du kan köra utan varvstopp om du tar tändboxen från en LU-bil och bränsleboxen från en LE-bil. Vill man ha eget varvstopp kan man ju då sätta dit en extern varvräknare med inbyggt ställbart varvstopp eller en liten varvstoppslåda från eftermarknaden om man inte vill ha en stor prålig varvräknare.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #26 skrivet: juli 22, 2011, 12:46:12 »
Kanon-svar! Tack så mycket :) Jag ska ut å jaga på skrotarna nu då få se vad man kan hitta åt för nåt :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: juli 22, 2011, 15:17:58 »
Kanon-svar! Tack så mycket :) Jag ska ut å jaga på skrotarna nu då få se vad man kan hitta åt för nåt :)

Glömde bort min egen annons på "B200F-insug säljes": http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5019.msg66282#msg66282

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #28 skrivet: juli 22, 2011, 15:52:14 »
Vilket av dem är det där? Jag är intresserad :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: juli 23, 2011, 10:37:56 »
Vilket av dem är det där? Jag är intresserad :)

Nr.2 såklart, det första är K-jet (mekaniskt sprut).

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #30 skrivet: juli 23, 2011, 11:52:28 »
Tänkte mer LE/LU :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: juli 23, 2011, 20:06:27 »
Aha jo B200F sitter i GL och har LU
B200E sitter i GLT och har LE

Med andra ord är det ett insug från ett LU-sprut men det ska nog inte vara någon skillnad på de grejerna vad jag vet oavsett om det kommit från LE eller LU

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: juli 23, 2011, 20:37:38 »
Mellan LE och LU-sprut skiljer nog inget annat än lambdasond, databox och renix-enhet.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: juli 23, 2011, 20:52:04 »
Mellan LE och LU-sprut skiljer nog inget annat än lambdasond, databox och renix-enhet.
Tack för din klarsynthet!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: juli 23, 2011, 21:19:46 »
Har ju glömt att skriva om bränsleslangarna.
Om jag fattat rätt så är det bara en ledning från tanken och fram till motorn i en förgasarbil.
Men på en insprutare är det två. En tur och en retur. Sen vet jag inte om det är samma storlek och kvalisort på dem.
Ska ju tåla några bars tryck på en insprutare.
Det jobbiga är att slangarna går inuti vänster rambalk hela vägen från pumpen där bak till motorutrymmet där fram.

Men tydligen inte omöjligt att dra i nya.
De jag känner till som bytt slangar på forumet är Kurre86 samt Bergvik. Själv har jag varit smart och köpt insprutningsbil direkt ;)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #35 skrivet: juli 23, 2011, 21:25:18 »
Kan väl int gå så mycket soppa i returen? Kanske kan bygga bara nån liten reservtank till en början iaf ;D

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: juli 23, 2011, 21:36:30 »
Jag har inte bytt slangar.. Ännu.

I förgasarbilarna är det också 2 ledningar.  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: juli 23, 2011, 21:41:45 »
Kan väl int gå så mycket soppa i returen? Kanske kan bygga bara nån liten reservtank till en början iaf ;D

När du slår på tändningen så går ju bränslepumpen några sekunder och då går allt bränsle tillbaka i returen ;)
Men annars är det ju bara å gasa så mycket som möjligt så du förspiller så lite som möjligt i retur  ;D

Kom just på att bränslepump måste du ju ha en med. Och ett bränslefilter om de inte är likadana. Men de är inte dyra nya.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2134
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: juli 23, 2011, 21:46:29 »
Jo på bilar med B200k motor, men en DLS -81 har ju B19A motor och de har inte 2 ledningar.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: juli 23, 2011, 22:12:27 »
Jo på bilar med B200k motor, men en DLS -81 har ju B19A motor och de har inte 2 ledningar.

Okej är B200K ledningar ok för insprutningstryck då?