Författare Ämne: M45r vs M47r hållbarhet?  (läst 4487 gånger)

Jajsen

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
M45r vs M47r hållbarhet?
« skrivet: oktober 10, 2011, 14:02:36 »
Tja

Funderar lite på hållbarheten på lådorna i våra bilar, om m45r e baserad på den gamla M45 så bör ju den lådan iaf orka med lite mer än m47r. M45 håller ju bättre än m47 menar ja, nån som testat och har erfarenhhet?

Hur e de med diffen till de båda, vad är det som ger sig i dom, planet o satelit dreven eller kronhjul o pinjong? Samma för båda diffarna?

Menar alltså effektmessigt, inte bara misshandel nu.

Vid byte av låda från 4 till 5 växlat så är allt bolt on väll, så länge dom kommer från bil med volvo motor va?

mvh Erik

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: M45r vs M47r hållbarhet?
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2011, 18:57:55 »
Vi har kört banracing med upp till 300hk på m47r i år och dom har hållt, men där går nog gränsen ....
Men man får inte börna med den effekten för då säger det kabrak i transmisionen på stubben.
"don't buy it if you can build it!"

PlåtBengan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2011, 20:09:56 »
Hej,
Växellådan är nog okej för de flesta användningsområden men det är värre med diffen. Ärligt talat har jag aldrig sett maken till usel konstruktion under mina 40 år som professionell i bilbranschen. Jag trodde inte mina ögon då jag såg hur man monterat medbringarna för drivaxlarna med skruv och ett mutterstycke inuti diffdreven, inte alls likt i övrigt traktorlika Volvo.
Nu har jag av andra skäl ändrat mig, det blir ingen 360-låda i mitt bygge. Men om jag skulle ha använt en sådan låda skulle jag, med lite besvär naturigtvis, ha byggt om diffen med lage rinnanför packboxen  i gaveln. Allt för att få bort den mest påfallande svagheten i transmissionen.
Plåtbengan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16888
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2011, 23:05:49 »
Hej,
Växellådan är nog okej för de flesta användningsområden men det är värre med diffen. Ärligt talat har jag aldrig sett maken till usel konstruktion under mina 40 år som professionell i bilbranschen. Jag trodde inte mina ögon då jag såg hur man monterat medbringarna för drivaxlarna med skruv och ett mutterstycke inuti diffdreven, inte alls likt i övrigt traktorlika Volvo.
Nu har jag av andra skäl ändrat mig, det blir ingen 360-låda i mitt bygge. Men om jag skulle ha använt en sådan låda skulle jag, med lite besvär naturigtvis, ha byggt om diffen med lage rinnanför packboxen  i gaveln. Allt för att få bort den mest påfallande svagheten i transmissionen.
Plåtbengan

Intressanta synpunkter, särskilt det där med ombyggnad!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

PlåtBengan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2011, 22:18:43 »
Hej igen,
Ja det besvärliga och kostsamma är att tillverka nya gavlar och medbringare med axlar. Det är vad jag gjorde istället för att använda 360-lådan. En Ladaaxel (de utväxlinga som finns är 3.9  4,11 och  4,55 plus diffbroms från Niva för den som är intresserad) kortades av, Den mittre delen, d v s diffhuset, planfrästes i ändarna och laserskurna gavlar med lagerlägen svetsade fast. Av de gamla drivaxlarnas yttre ändar ute vid hjulet tillverkades korta axlar som monterades till den fastsvetsade gaveln. En liten smidig diff hade skapats. Är någon intresserad kan jag visa Plåtbenganlite bilder så småningom.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2401
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2011, 07:20:29 »
Coolt! Det vill vi gärna se bilder på! Så sent som i förra veckan satt jag och kollade på Lada-diffar, splitt ny torsen-diff för 3500kr öåter ju onekligen lite lockande...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16888
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2011, 20:33:44 »
Coolt! Det vill vi gärna se bilder på! Så sent som i förra veckan satt jag och kollade på Lada-diffar, splitt ny torsen-diff för 3500kr öåter ju onekligen lite lockande...

Ja självklart vill vi se bilder på detta! Och torsen för 3500kr skulle jag köpa direkt om det gick att passa in på 360 på ett eller annat sätt!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2011, 22:34:05 »
Kan inte annat än instämma med föregående talare, låter intresant! bilder..? :D
Och bilen går bra? ;)