Författare Ämne: Tempproblem B14  (läst 4097 gånger)

grop

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Tempproblem B14
« skrivet: december 01, 2011, 21:41:50 »
Har sökt på forumet och det där med värmen verkar vara ett populärt ämne. Dock hittade jag inget som passade mitt problem som handen i handsken.
Har alldeles nyligt köpt mig en 343 -81 med B14. Märkte redan på hemresan från säljaren att tempen inte gick upp nämnvärt. Byte av termostat så klart tänkte jag. Så jag köpte mig en ny termostat och bytte den. Blev inte så mycket bättre enligt mig, testade då spola igenom kylsystemet tills det bara kom klart vatten. Fyllde på med ny kylarvätska och drog iväg. Resultatet blev det logiska så här i efterhand - den vart ännu svalare!
Har värme i kupén men jag har dålig erfarenhet av 340 så jag vet inte om det är bra värme. Har heller inte varit direkt kallt än heller. Runt -/+ 0 har det varit.

Någon som har en bra idé?
Mod ä va den fege ta te när´n int törs

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Tempproblem B14
« Svar #1 skrivet: december 02, 2011, 05:18:03 »
Vattenpump, med tanke på kylarens storlek i så lyckas alltid bli kyld av vinden när man kör
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

grop

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 02, 2011, 06:08:18 »
Så du menar att vattenpumpen ska vara dålig och därför kyla ner motorn för mycket? Känns lite bakvänt. Om pumpen skulle vara dålig så inbillar jag mej att det blir dålig cirkulation och då även för hög motortemp? Är jag helt ute och cyklar?

grop

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 02, 2011, 17:25:17 »
Gjorde ett snabbtest idag då jag kom hem från jobbet. Snodde stektermometern av sambon och stoppade ner den i kylaren. Den visade 86 grader ganska så snabbt. Med andra ord är det bara tempmätaren/temgivaren som visar lite fel.
Då återstår det bara att få lite mer fart på mätaren eller givaren så slipper det se ut som bilen är kall.  8)

Armstrong

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 06, 2011, 11:36:10 »
tjenna grop

jag har precis samma problem med min b 14, i början när jag hadde bilen så rörde den sig lite grann men dock aldeles för lite, bytte då temperaturgivaren i kylaren( där den sitter! ) till en som jag viste fungera men det blev inte bättre för det, nu rör den sig inte alls??? funderar på om det är dålig jord, isf är det bara att börja mäta 8)
Skönhet kommer inifrån!

grop

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 07, 2011, 21:21:04 »
Jag har inte forskat vidare i det hela än då jag har haft fullt upp på jobbet och bilen hittar på andra saker som känns mer viktig för stunden. Så länge den blir varm så ställer jag just nu om hjärnan min just nu så jag fattar att den är varm. Ska finjustera lite annat innan jag ger mig i kast med tempgivaren.

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 10, 2011, 21:20:42 »
Köp en vintertermostat från Mekonomen, 92 grader och ca 130 spänn.. Känns som en helt annan bil jämfört med orginal, några grader gör GRYM skillnad!  :)

//SkyNard