Författare Ämne: Tips på motorrecept  (läst 4226 gånger)

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Tips på motorrecept
« skrivet: december 07, 2011, 09:08:53 »
Hejsan

Ändrar min tråd om B234-konvertering då varken pengar eller tid verkar finnas, tänkte ändå byta motorn (efter besiktningen så klart).

Tips på något bra recept som fungerar i min Volvo 343 B14 -88?

Saken är den att bilen ska INTE reggas med motorn så den kommer fungera som en bruksmotor och orginal B14 som besiktningsmotor så därför är ett krav att orginal elsystem och sånt får sitta kvar i bilen.

En kompis pratade om att han byggde en motor på en B230F -89 (stora ramlagren) med K-toppen (plana toppen), extraktor, annan kam, komplett 3" avgassystem samt dubbla webrar. Han påstod att han plocka ur ca 160 hk på veven med denna setup (Vilket är rätt troligt ändå) och delarna exklusive förgasare och avgassystem kan jag få tag på för under 1 000-lappen så denna motor skulle vara helt underbar att bygga till min 343 men hur ska jag lösa tändningen osv?

Alla tips mottages tacksamt :)

//Söderqvist
« Senast ändrad: december 14, 2011, 16:11:12 av Söderqvist »

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Tips på motorrecept
« Svar #1 skrivet: december 19, 2011, 07:38:56 »
Tändningen löser du enklast genom att köpa Pertronix Ignitor. Det är åtminstone det billigaste alternativet, med potentialer långt över vad du kommer behöva. Vill du ha möjlighet att programera tändningen via USB bör du köpa komplett fördelare 123ignition och ta kablar samt tändspole från pertronix. Kommer se mer eller mindre original ut, bara spolen som kommer ändra utseende.

Skoj att du får tag på delarna så billigt!
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: december 28, 2011, 23:20:15 »
Varför inte ta en B230K direkt?
Och vad gjorde din kompis med toppen om han inte flyttade över förbränningsrumskolvarna från B230K till sitt B230F-block?
Jag vet att i rally händer det att man tar en 631-topp (från B230K) och fräser egna förbränningsrum på. Istället för att utgå från en 531.

Beroende på val av kam och förgasare är det ju absolut ingen omöjlighet att komma upp i 160hk. En väl portad 530 kan ge 180-200hk  som mest om man vet precis vad man gör (med original ventilstorlek).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 29, 2011, 06:05:50 »
Enligt han så gjorde han inget med toppen utan bara ett flytt rakt över, dock efter mycket funderande så vet jag inte om detta är möjligt då kompressionen borde bli enorm, kanske rent av inte fungerar pga spikningar etc. Får ta ett snack med honom.

//Söderqvist

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2012, 00:49:21 »
Helt rätt av dig: DET ÄR OMÖJLIGT!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.