Författare Ämne: Insprut, economy-led  (läst 14556 gånger)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
Insprut, economy-led
« skrivet: december 08, 2011, 15:52:22 »
Hej!

Hittade den här prylen när jag surfade runt häromdagen. Blev lite sugen på att göra något liknande själv och slippa lägga ut 250kr på nåt som ser ut att mest bara vara en led-lampa och sladdar. Det krångliga verkar vara att hitta utgången på boxen eller hur man nu ska koppla in denna.

Så det är min fråga. Hur kopplar jag in en sån funktion? Lampan tänds alltså när boxen märker att bilen motorbromsar och stänger då av bränslet till spridarna. Visst har 360n den funktionen? Vet ju att LH har det iaf.

Edit: Glömde länken till produkten http://www.econoled.se/Econoled1.html

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Insprut, economy-led
« Svar #1 skrivet: december 08, 2011, 20:48:20 »
Ja B200F som jag hade på bilen innan har den funktionen det är jag nästan säker på.. eller så blandar jag ihop det med varvstoppet som också stänger av bränslet  :-X

Kan tänka mig att den känner av pulståget till spridarna. Pulståg=släckt diod. Inget pulståg=tänd diod. En enkel krets säkert att löda ihop om man vet hur och vilka komponenter som känner av signalen. Annars kan du bygga dig en lambdamätare, den släcks ju också när bränslet försvinner. Men kostar något mer än 250kr att bygga men man har samtidigt stor nytta av den på annat/andra sätt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #2 skrivet: december 08, 2011, 22:52:47 »
Hur menar du att lambdan reagerar?

Behöver ju inte bygga något heller. Skulle ju kunna sätta in en analog/digital voltmätare som mäter antingen spridaren eller lambdan. Egentligen bara kul i början för att lära känna vid vilka varvtal den klipper av soppan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Insprut, economy-led
« Svar #3 skrivet: december 11, 2011, 01:06:15 »
Ja en lambdamätare är ju en typ av voltmätare

Lambdan reagerar ju blixtsnabbt om spridarna stängs av. Då säger den SNÅÅLT = Inga dioder lyser på min hemmagjorda lambdamätare med lysdioder.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #4 skrivet: december 11, 2011, 10:45:39 »
Ja men då är det ju nästan enklast att försöka hitta en analog voltmätare som har ett intervall på 0-1volt =) Roligt att ha mätare som rör sig =)

Men kör du med bredbandslambda till dina hemmagjorda mätare?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #5 skrivet: december 11, 2011, 11:58:43 »
Kostar inte mycket och är inte svårt att bygga en till smalbandaren
exempel http://faq.thasaint.com/Lambda/

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2586.0

« Senast ändrad: december 11, 2011, 13:22:23 av kullke »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #6 skrivet: december 11, 2011, 23:27:16 »
Ja den där med lösa dioder vore kanske något. Men kommer man få ut någon information av det hela eller kommer det bara flimra mellan dioderna?

Prövade att söka fram en voltmeter med en skala på bara några volt men lyckades inte hitta något lämpligt som inte kostade flera hundra.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Insprut, economy-led
« Svar #7 skrivet: december 11, 2011, 23:35:49 »
Jag kör med smalbandslambdamätaren fortfarande, dock får den en simulerad smalbandssignal från bredbandslambdans reglerelektronik.

Ett par tre hundra i komponenter får man räkna med när man bygger själv. Med andra ord finns det några lika billiga varianter att köpa som är färdiga.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #8 skrivet: december 11, 2011, 23:41:27 »
Men kollade just och den där lm3914 kostar ju bara 40kr på elfa och några dioder har man väl redan och kanske beställer nåt motstånd bara för skojs skull. Räknar på en hundring bara för att =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Insprut, economy-led
« Svar #9 skrivet: december 12, 2011, 00:42:28 »
Men kollade just och den där lm3914 kostar ju bara 40kr på elfa och några dioder har man väl redan och kanske beställer nåt motstånd bara för skojs skull. Räknar på en hundring bara för att =)

Ja det kanske går att bygga billigt med då.
Så här såg det i allafall ut 2004 när jag byggde. Recept och bilder finns på länken: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg7632#msg7632
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #10 skrivet: december 12, 2011, 16:32:13 »
Har nu skickat efter lm3914 och några fasta motstånd som det såg ut på http://faq.thasaint.com/Lambda/ variant 2. Dioder har jag några liggandes så det klarar jag mig med.

Kommer den visa helt galet utan trimpottar?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Insprut, economy-led
« Svar #11 skrivet: december 12, 2011, 21:02:22 »
Har nu skickat efter lm3914 och några fasta motstånd som det såg ut på http://faq.thasaint.com/Lambda/ variant 2. Dioder har jag några liggandes så det klarar jag mig med.

Kommer den visa helt galet utan trimpottar?

Kul!
Tror inte att den kommer att visa galet då den ju har en så stark vilja att svänga kraftigt kring lambda 1.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #12 skrivet: december 14, 2011, 23:22:46 »
Har nu fått hem mina saker från ELFA. Men har såklart en fråga, minst :P

http://faq.thasaint.com/Lambda/EGO-bar.gif

T1 och T2 har jag ju tänkt byta ut mot 2,2kohm motstånd. Hur ska jag då koppla dom egentligen?
T1: ska den bara mellan 7 och 6?
T2: ska den mellan 7 och jord?

Och innebär t2 att jag inte behöver motstånd för mina dioder eller hur ska jag beräkna motstånd för dioderna?

Edit: Och förresten. Hur vet jag vilket ben som är vilket? Ser ju den där runda markeringen. Ska den vara uppåt och siffrorna stämmer så?
« Senast ändrad: december 14, 2011, 23:35:39 av danne »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Insprut, economy-led
« Svar #13 skrivet: december 15, 2011, 00:20:00 »
T1 och T2 har jag ju tänkt byta ut mot 2,2kohm motstånd. Hur ska jag då koppla dom egentligen?
T1: ska den bara mellan 7 och 6?
T2: ska den mellan 7 och jord?
Exakt!

Citera
Och innebär t2 att jag inte behöver motstånd för mina dioder eller hur ska jag beräkna motstånd för dioderna?
Ja  har du 5mm lysdioder ska det ju tydligen vara 2.2kohms motstånd att testa med för att få rätt strömbegränsning.

Citera
Edit: Och förresten. Hur vet jag vilket ben som är vilket? Ser ju den där runda markeringen. Ska den vara uppåt och siffrorna stämmer så?
Menar du ic-kretsen så är det den runda markeringen som du skall leta efter. Sen om siffrorna stämmer får du kanske dubbelkolla via pdf för den produkten på elfas hemsida.
« Senast ändrad: december 15, 2011, 00:22:47 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #14 skrivet: december 17, 2011, 22:30:16 »
Har nu lött ihop kretsen. En massa kablar blev det och lite glömska bland några kablar så det blev några extra. Men nu ska det nog funka. Får hoppas det iaf =)



Visst blev det stiligt med alla olika dioder? :P Hade gärna haft alla i samma storlek men hittade inga gula i 3mm och längst ut i skalan så blev det starka vita för att markera av/på så att säga. Får se om det blir för jobbigt med såna starka. I värsta fall får jag byta ut dom mot något annat. Glömde nu att jag tänkte ju faktiskt montera en liten strömbrytare på kretsen om jag vill stänga av det hela för att slippa blinket.

Får montera och se om det behövs. Apropå montera. Någon som kan se vars jag har tänkt att montera det? =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Insprut, economy-led
« Svar #15 skrivet: december 17, 2011, 23:38:07 »
Skoj! Är ju så roligt att löda ihop nåt eget  :)

Men nEJ! Kan ju inte se var plastbiten skall sitta som du byggt på.. och det stör mig  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #16 skrivet: december 18, 2011, 10:22:31 »
Håller med frej, alltid kul med hemmabyggda grejjer.  :)

Kan det vara i luftblåset du tänkt montera den?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #17 skrivet: december 18, 2011, 21:35:46 »
Bergvik har rätt.. Friskluftsutblåset som sitter mitt i bilen. Det används ju inte särskilt mycket så här på vintern iaf =)

Har haft fullt upp så har inte blivit någon montering ännu och imorgon tror jag det blir tight.. Får se om jag kanske kan förbereda lite i bilen så länge och dra fram kablar och borra något hål för kablarna.

Kommer bilder och resultat på det hela.. Blir spännande =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #18 skrivet: december 22, 2011, 13:18:39 »
Efter en bom på första försöket att montera "mätaren" så lyckades jag andra gången. Dock blev det inte särskilt bra placering för det blev för trångt med alla kablar.
Sen vet jag inte heller om jag lyckades riktigt eller om det ska vara som det är. Dels vände jag nog lysdioderna fel.Tänkte ha fet åt höger och mager blandning åt vänster. Sen tänds inte alla. Den går till steg 6-7 tror jag det är på full last och slocknar på motorbroms.
Gör jag om det hela så byter jag nog dessutom ut dom starka lysdioderna längst ut. Ganska störande :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Insprut, economy-led
« Svar #19 skrivet: december 22, 2011, 23:45:41 »
Kul att det funka!  :D
Sen går det ju alltid göra lite efterjusteringar om man inte är nöjd.

din beskrivning av antal lysdioder som tänds stämmer väl överens med min egen erfarenhet med min egenbyggda mätare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Insprut, economy-led
« Svar #20 skrivet: december 23, 2011, 06:26:06 »
Delar ju tidningen med kära 360n och märkte ganska snabbt att det inte var hållbart att ha dom där superstarka vita dioderna.. Blev eltejp över för att maska och till och med den lyser den genom :P