Författare Ämne: k-jetronic erfarenhet sökes  (läst 11097 gånger)

Berlina

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
k-jetronic erfarenhet sökes
« skrivet: januari 07, 2012, 20:58:40 »
Har blivit tipsad om att k-jet är bra till en sugmaskin för mitt blivande banprojekt. Motoreffekt ska bli ca 200hk ur en b230 med 531 topp och ska stoppas i en långloppsbil där bränsleförbrukningen bör stanna på 20l/h . Det är plattan i mattan timme ut timme in som gäller :D
Vad är styrkan / svagheten i dessa nu ganska ålderstigna system ?? reservdelar,slitage mm.
Har googlat lite och hittat några som plockar bort det "krånglande" systemet och försöker sig på ett eftermarknadssprut istället.
Turbo och förgasare är ej alternativ.....
Har du några erfarenheter så är jag tacksam.
/Micke

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: k-jetronic erfarenhet sökes
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2012, 23:11:39 »
Förlåt att jag frågar men varför inte förgasaren? Får man inte ha det? (Herr larsson kan inte reglementet  ;D)

Kan inte mycket om K-jet, men har varit med när det strular.. men det var på en turbobil.

Har hört att det ska hänga med bra och funka bra upp till ~170hk sugis men det ska vi inte lita på för jag minns inte vilken konstig sida eller snubbe jag hörde det av..

Usch, hade ju inget konkret att komma med, hoppas nån kan bräda mig fett i denna frågan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2012, 23:51:23 »
Finns det inget reglemente som säger att du inte får så kör med något annat, jag vet inte mycke om K-jet och det är det inte många som kan idag så det är svårt att få hjälp, och du kan ju t.ex inte logga på samma vis som du kan med ett modärnare sprut, vilket jag tror är viktigt om du ska köra snålt.
Kör med t.ex Vems om du får, är det för dyrt med riktigt sprut kör med MS , då kan du iallafall logga och se var du kan spara soppa mm

Berlina

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2012, 16:03:10 »
Förgasare är gammalt, få som behärskar kunskapen synkning,dyra i inköp jämfört med ett standard k-jet och drar ofta mer soppa.
Reglementet är för er som kanske oxå är intresserade av billig banracing väldigt fritt, dock 2wd,ej överladd mm
Ett realistiskt värde på komplett bil ska väl ligga på 20-25000kr även om det heter 5papp+

Kolla : slc.se       klicka in under 5papp+ för bana, 5papp för grus.  Vi ska åka nu första helgen i mars ,Mantorp 24h ....oavsett väderlek  ;D

Därför väljer jag k-jet: billigt inköp,få saker som är inblandat, ska räcka till 200hk med ökat bränsletryck. Men jag har ej någon kunskap om detta system så har ni några tillägg på enkla system som fungerar klockrent så lyssnar jag...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2012, 19:05:41 »
Nu minns jag att det snackades gnistat sprut när det snackades 240 Turbo i vänkretsen.
Fattade ingenting på den tiden men nu mera vet jag att gnistning är när man "fräser" bort material med en typ av elektrod i ett bad av kylvatten.

På K-jet var det någon bränslekanal som gnistades upp för att ge mer soppa då det behövdes vid trimning.

Hittade detta citat på vårt eget forum men hämtat från the wild www: När man "gnistar" bränslehuvuden så är det egentligen styrkolvens slitsar som man ändrar form på, för att sprutet skall ge mer soppa. Styrkolven sitter i bränslehuvudet. Nackdelen är att bilen brukar bli rätt törstig med gnistat sprut.

Googlade lite till och grävde nästan ner mig, här har du en väldigt bra tråd på amazonforumet som förmodligen förklarar det mesta du funderar på om K-jets vara eller icke vara http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=7159
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Berlina

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2012, 20:50:36 »
Ja där hittade du intressant information :o
Nu vet jag ännu mindre vad som gäller..... f-n vilken djungel det blev.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 09, 2012, 00:52:22 »
Det verkar som att man måste hitta rätt storlek på sitt K-jet för att hamna rätt i matchningen mot motorn.
Det utan att behöva gnista om sprutet då det kostar 5000 spänn att göra det tydligen.
Men frågan är hur mycket justermöjligheter man har när man väl bestämt "storlek"?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 10, 2012, 10:23:58 »
Mina erfarenheter av k-jet är att det är lite strul. Men lägger man ner lite tid och energi på det så kan det nog vara ganska trevligt. Speciellt om man ser till att hålla slangar och saker fräscha. T ex är det väldigt känsligt för tjuvluft och har en del komponenter som kan trilskas. Men du har ju några justeringsmöjligheter på det att ställa styrtryck och systemtryck.

Är ju ett par olika bilar som använder sig av det som har lite mer effekt än vanliga standardbilar. Och dessutom finns möjlighet att köra med dubbla bränslehuvuden om inte ett skulle räcka till. Dock tar det en del plats under huven =) Dom med lite mer effekt som använder kjet vad jag vet är några mercedesbilar och någon porsche. Dom har uttag för 6 spridare och någon har nog även 8 utgångar.
En annan grej som gör det systemet lite extra känsligt är det höga tryck som det använder sig av. Kräver fräsch bensinpump osv.

Karl V

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 10, 2012, 14:12:08 »
Vi kör k-jetronic på vår 360 5papp rejser. Kör med en FS122 kam från folkraceshoppen och en B23:a.

Den går riktigt bra nu och vi har inte haft några problem med sprutet.
Vi hittade ett k-jet på blocket för 600 kr, satte in en styrtrycksventil som är justerbar från en saab 900 turbo.
Då kan vi med bredbandslambda justera sprutet och ställa tomgången med CO skruven. Jag har lite dålig koll då det är brorsan som är expert på sprutet i teamet :)

Nu kan vi stämpla fullt från 2000 rpm och den svara direkt, drar bra och sjunger ut ordentligt på varv.

Vi kör 4 timmars rejs och har klarat oss på 1 tank utan problem så den är inte så törstig.

Så får man tag i fräscha grejer, är noga med att justera in allt så blir det ganska billigt. Vi har klarat oss med 1000 kr tror jag.
Tveksamt om det räcker till 200 hk dock, är nog verkligen på gränsen.

Ska se om brorsan kan svara bättre.

Berlina

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 11, 2012, 18:47:21 »
Ja men nu börjar jag nog tro på detta igen :)
Har hittat ett sprut som kommer skickat i KARTONG :-\ hoppas att han vet vad som ska skickas med bara... för det vet inte jag ännu :D
Men man kan väl bli k-jet/340 expert efter några års trälande oxå.....
Effekt får bli vad det blir, jag tar inte så hårt på det om det bara skulle vara 170hk heller, bara den går väl och inte spökar för mig. Det ska vara en billig pålitlig fritidsbanbil som ska gå att åka 5 papp+ med.
Har läst mer på amazonforumet och hittat några grabbar som sitter på hyllvis med delar/erfarenhet ,det risas och rosas som allt annat så det är nog bara att testa och se. 

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 11, 2012, 19:06:01 »
Har hittat ett sprut som kommer skickat i KARTONG :-\ hoppas att han vet vad som ska skickas med bara... för det vet inte jag ännu :D
Effekt får bli vad det blir, jag tar inte så hårt på det om det bara skulle vara 170hk heller, bara den går väl och inte spökar för mig. Det ska vara en billig pålitlig fritidsbanbil som ska gå att åka 5 papp+ med.
Har läst mer på amazonforumet och hittat några grabbar som sitter på hyllvis med delar/erfarenhet ,det risas och rosas som allt annat så det är nog bara att testa och se.

Roligt för dig! Snart har vi en egen K-jet expert på detta forumet med  ;)

Karl V

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 14, 2012, 00:46:49 »

Kör inte för vass kamaxel till K-jetet, för mycket duration och overlapp gör att det kan bli pulser i insuget som stör luftflärpen som styr bränslet. Vi kör med en FS122 från folkraceshoppen och det fungerar kalas, bra med vrid och varvar ur ordentligt. Lite vassare kam kan nog fungera också.

Berlina

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 14, 2012, 15:21:12 »
Enligt experttips så ska sista saab turbo sprutet räcka till en 200hk maskin. Ska se om jag kan få reda på vad som är skillnaden mellan sista mod,äldre mod, och volvosprutet :-\ 
Får man se  Karl V på något asfaltrejs eller kör ni bara 5papp grus?

Karl V

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 15, 2012, 01:34:58 »
Vår 360 är tyvärr pensionerad nu, den blev för sliten. Blir en volvo 245 på grus och lite asfalt med en primera.
Kör nog med vanligt elektroniskt sprut på 245:an för det sitter på nu, men vi är väldigt nöjda men K-jetet. Lättjusterat och det har fungerat bra.