Författare Ämne: 360n går dåligt när den blir varm (Läs arbetstemperatur)  (läst 3930 gånger)

sensan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
360n går dåligt när den blir varm (Läs arbetstemperatur)
« skrivet: januari 14, 2012, 17:48:50 »
Halloj

Har en 360 -87a med B200K-motorn (dvs. förgasarmodellen). När bilen är kall eller "ljummen" så går den helt okej, men när den blir tillräckligt varm, och då snackar vi arbetstemperatur, så blir den helt orkeslös och börjar dö av/misstända. Dock så går den bra på tomgången, så det är bara under belastning som den beter sig såhär.

Så jag undrar nu om det är någon som har stött på något liknande, och har någon idé om vad det kan vara för fel. Förgasarproblem eller problem med tändning?

Vad tror ni? :)

Mvh

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360n går dåligt när den blir varm (Läs arbetstemperatur)
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2012, 18:43:53 »
Halloj

Har en 360 -87a med B200K-motorn (dvs. förgasarmodellen). När bilen är kall eller "ljummen" så går den helt okej, men när den blir tillräckligt varm, och då snackar vi arbetstemperatur, så blir den helt orkeslös och börjar dö av/misstända. Dock så går den bra på tomgången, så det är bara under belastning som den beter sig såhär.

Så jag undrar nu om det är någon som har stött på något liknande, och har någon idé om vad det kan vara för fel. Förgasarproblem eller problem med tändning?

Vad tror ni? :)

Mvh

Har du kollat vakumslangen till tändningen? Och övrigt där i kring.

Annars gissar jag helt blint på förgasaren. Finns det något i den som påverkas av motortemperaturen och ställer om bränslet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2012, 08:22:02 »
Jag har alltid fått höra att man alltid ska börja med tändningen först och felsöka innan man ger sig in i bränslesystemet.
Det jag misstänker är tändspolen. Kan den bli överhettad/inte orka leverera gnista som behövs för belastning/höga varv?

sensan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2012, 23:49:23 »
Tack för dom snabba svaren!

Var ut och testade bilen lite idag, efter att ha fyllt på kylarvätska (expansionskärlet var i princip tomt). La även märke till att det slog lite gnistor från en av tändhattarna, och såg även att den var skadad. Skulle detta kunna vara felet? Och borde den inte strula mer när den är kall/ljummen i så fall?

Nu hann jag aldrig köra bilen såpass länge så att den blev tillräckligt varm p.g.a lite sås i tanken, och eftersom bilen står nere vid isbanan, och jag var för lat för att åka och tanka, så vet jag inte ifall problemet kvarstår. Eller kan den ha gått lite varm p.g.a för lite kylarvätska?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2012, 23:58:53 »
Tack för dom snabba svaren!

Var ut och testade bilen lite idag, efter att ha fyllt på kylarvätska (expansionskärlet var i princip tomt). La även märke till att det slog lite gnistor från en av tändhattarna, och såg även att den var skadad. Skulle detta kunna vara felet? Och borde den inte strula mer när den är kall/ljummen i så fall?

Nu hann jag aldrig köra bilen såpass länge så att den blev tillräckligt varm p.g.a lite sås i tanken, och eftersom bilen står nere vid isbanan, och jag var för lat för att åka och tanka, så vet jag inte ifall problemet kvarstår. Eller kan den ha gått lite varm p.g.a för lite kylarvätska?

Byt tändkablar!! Sen får vi se  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.