Författare Ämne: b200k till b200i  (läst 6228 gånger)

sajmon

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
b200k till b200i
« skrivet: april 11, 2012, 15:51:40 »
jag har en 360 88a med förgasare och en reservdelsbil som har insprut, är det någon som har flyttat över insprutsenhet till en förgasarmotor, några tips???

 finns det även någon som lyckats montera 16ventilers på en b200?? vilken topp?
MVH simon

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: b200k till b200i
« Svar #1 skrivet: april 11, 2012, 16:13:05 »
Jag vet inte om någon som gjort det.

Men det du behöver är:
Bränsletank
Bränslepump
LMM
Främre rör eller grenrör med lambdasondsuttag
Lambdsond
Insug inkl fuelrail, spridare, btr
All el och styrboxar som hör till insprutningssystemet.

Kan säkert ha glömt något som behövs då jag inte konverterat till insprutning och inte tänkt göra det inom en överskådningsbar framtid.

Finns 2L 16ventils rödblock, B204. Jag är inte säker om det är samma topp som i B234 men borde vara det. Men jag skulle rekommendera att antingen ta en komplett 16V motor och stoppa i. Eller ta en B23/230 och bygga om till 16V.

För att bygga om en 8V till 16V krävs:
Komplett 16V topplock inkl insug och grenrör
Kolvar från en 16V motor eller göra egna ventilurtag i originalkolvarna.
Drevet som sitter på vevaxeln för att driva kamremmen
Kamrem och spännare från någon annan bil (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32332 info)
Möjligtvis att tändningen från en 16V-motor också men jag är inte säker på det.

Kan även behöva mer saker, inte säker.
« Senast ändrad: april 11, 2012, 16:20:38 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: b200k till b200i
« Svar #2 skrivet: april 11, 2012, 19:54:12 »
Jag har bytt från förgasare till insprutning en gång.  :)

Du behöver inte byta tanken. Och ifall du har en B200E (insprutning) så har du ingen lambda så du behöver då inte den eller främre röret heller. Har du lambda så har du en B200F och då även katalysator.

Flytta över hela insuget så får du spridare, btr, fuelrail och allt i ett. Elen är relativt lätt att flytta också, hela insprutningen sitter i en egen kabelhärva. Tändningen är skilt och behöver inte bytas.

Nu minns jag kanske inte om det var allt, men det är inga större saker att flytta över ifall du har en komplett bil med insprutning.  :)

Edit: Kom på att det kan vara du måste flytta över någon givare i topplocket också.