Författare Ämne: Bredda trösklarna  (läst 11203 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Bredda trösklarna
« skrivet: augusti 04, 2012, 01:11:33 »
Hej alla,

Jag har funderat på om det är en bra eller dålig idé att bredda trösklarna genom att lossa plåten i underkant, böja ut den och sen fylla i springan som blir i botten med en plåtremsa. Går ju ännu bättre förstås om man skulle göra det vid ett tröskelbyte när man har en ny tröskel att sätta dit som man vill.

Bifogar bild på hur jag menar ungefär. Alltså, tröskeln blir inte bredare upptill. Går fortfarande kant i kant med dörrarna, men i underkant jäser den och blir lite fetare och inte så båtformad som den är original..

Men tror ni det blir snyggare med fetare tröskel eller ser bilen mer slimmad ut med originaltrösklar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Bredda trösklarna
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2012, 01:17:51 »
Blir ju kanske nåt sånt här (Fjabben moddat Haaks bil till 2-dörrars sedan i PS):

Axl PS:

Axl PS 360 M3:

Eller så här som jag tänkte när jag gjorde en PS modd på min egen bil för många år sedan:

« Senast ändrad: september 18, 2012, 22:28:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 18, 2012, 20:34:38 »
Jag måste säga att jag gillade din PS mod Förutom just front kofångaren, den såg lite tom ut? Annars trösklarna skulle se ruggit fint ut, lite fetare trösklar gör nog mycket för bilens karaktär!

P.S. Kanske för sent... antar jag... men det blev ju bra ändå! D.S.
Och bilen går bra? ;)

D-qvist

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 18, 2012, 22:02:58 »
röstar på fetare trösklar:)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 18, 2012, 22:27:50 »
Det är inte för sent. Håller på i detta nu med tröskelns inre och ytterplåten är uppkapad i underkant och utsvängd för mera åtkomst att laga innanför.
Men har inte kapat upp mer än halva ungefär. Längst fram vid framdörren är frisk efter en dellagning för ett år eller två sedan.

Har ingen lust att experimentera nu för jag är trött på mecket och vill bara ha ihop bilen så fort som möjligt. Men annars lockar fortfarande tanken på fetare trösklar. Man skulle ju kunna låta tröskelns släta utsida gå ända ner till botten på "dropplisten" som original är typ 12-15mm hög. Men kanske är bra med dropplist så att man blir av med vattnet där under.
Jag är i allafall förvånad att jag är den förste som kläcker idén. Vet att några har knäckt till egna breddare eller moddat tex. Peugeut 205 tröskelbreddare och monterat men ingen har gjort det i befintlig tröskelplåt som jag tänkt att man kan göra.

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 18, 2012, 22:56:05 »
Det där med peugot bräddare låter mycket intresant! Jag hoppas att du frej får till det så! Skulle bli ruggit läckert!!
Och bilen går bra? ;)