Författare Ämne: 360 GL Vinterbil/Projektbil "Daffi"  (läst 11509 gånger)

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
360 GL Vinterbil/Projektbil "Daffi"
« skrivet: augusti 18, 2012, 15:37:05 »
Hej!

Nu tänkte jag äntligen ta tag i 360in som jag impulsköpte för att den var så attans billig och bara nån mil bort (Man blev ju lite kär i dom här bilarna efter att jag hade en 340 förra vintern). Bilden på annonsen var inte så bra så jag blev väldigt positivt överraskad när jag kom dit! Den är i stort sett rostfri och är i väldigt fint skick! Jag kommer använda den för att meka med när man har tråkigt, som sladdbil i vinter och till nästa sommar har jag som mål att lära mig drifta lite granna  :) Då krävs förstås styvare chassi och mer krut i motorn!

Den har stått i några månader nu men nu är det dags att göra i ordning den.

Till at börja med ska jag:
*Viktminska
*byta olja i stötdämpre och byta till sierra bak fjädrar och sänka
*trimma lite smått med det man får tag på billigt.
*Kanske etanol konvertera i samband med inköp av btr ( kommer ändå behöva en till framtida planer)
*Svetsa diffen
*Elfläkt!

Planer för framtiden:
*snikturbo med allt vad det innebär
*(försöka) bredda några plåtisar för sommarbruk
*styva upp bilen ännu mer

Jag mekar väldigt gärna men på grund av att garaget jag har tillgång till inte direkt är mitt eget och bilen kan inte stå där över natten så kan det bli lite knepigt med långtids mek. (Letar bättre garageplats) Men jag ska göra mitt bästa för att det förhoppningsvis ska bli lite intressant läsning.

Tips,förslag och idéer är väldigt välkommna!!  ;D

vet inte riktigt om det här är ett bra sätt att lägga upp bilderna på ???

Jag ska försöka sätta på mina 17" zito-fälgar jag har till Civic brukisen och se om det blir fett :D annars blir det som sagt breddade plåtisar  ;)

Här är en inspirationsbild jag har
http://img.photobucket.com/albums/v185/devnik/Bruks%20360/3Medium-1.jpg
« Senast ändrad: augusti 19, 2012, 23:12:32 av Ozzi »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL Vinterbil/Projektbil "Daffi"
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2012, 00:00:48 »
Grattis till ett fynd! Ser ju jättefin ut!

Hoppas det löser sig med garage så att du kan göra dina önskade modifieringar och förbättringar i lugn och ro!

Breddade plåtfälgar skulle ju absolut passa bäst om man jämför med din inspirationsbild! (Som för övrigt är före detta forumsbild men det visste du kanske. Hette Nikdev här.)
Men prova 17"arna och lägg upp bild på hur det ser ut  :)

För att bredda plåtfälgarna behöver du åtminstone:
- Vinkelslip, gärna med hembyggt stativ så att du kan dela fälgarna på plats på bilen eller på ett löst fjäderben att spänna upp i skruvstädet. Eller kompis med svarv.
- Valsade plåtremsor i bredden du vill bredda fälgen med.
- Mig/Tig-svets
- En indikatorklocka från Biltema eller annat billigt ställe så att du kan mäta upp att fälgen blir rak och inte kommer guppa upp och ned när du kör.
Inspiration/instruktion finns i min projekttråd.

Ska bli kul att följa detta, roligt med lite "enklare" projekt med om man får kalla det så?
Fina bilder tar du med, beröm!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2012, 00:05:24 »
Glömde säga att det bästa är att du laddar upp bilderna till vår server istället. Så försvinner de inte från tråden när garaget.org kraschar ;)
Men självklart väljer du detta själv.

Jag har i allafall uppgraderat din profil så att du nu kan bifoga upp till 4 filer per inlägg. Läs mer i ett PM från mig i din inkorg.

By the way, varför heter projektet "Daffi"?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2012, 18:47:10 »
Hehe jag kallar bilen Daffi numera eftersom en kompis (volvo 240 ägare) påpekar hela tiden att det "är" en Daf  :P men jag tyckte inte det va nått att skämmaas för så...

Angående fälg breddning så har jag ett löst nav med kullager från en Opel med samma bultmönster och så tänkte jag bygga någon sorts jigg som jag kan spänna fast vinkelslipen i  ;)
Och jag känner en smed som nog kan hjälpa mig med valsning och svetsning  :)

Jo jag har sett den bilen här på forumet :)

Viktminskningen är avklarad! Jäklar va mycket vikt det blev! :D

Jag försökte ladda upp bilderna här nu istället men doim va för stora så jag orkar inte minska dom just nu så det får bli att ladda upp dom på garaget först den här gången men i framtiden ska jag fixa det!  tack så mycket för uppgraderingen  ;D

Dock har jag kommit på en till sak som måste göras! Sänka stolarna! Jag sitter ju med ratten i knät och håret nuddar nästan taket  :( så jag funderar lite på ett par billiga sportstolar direkt. men vi får se...

Bakluckan rensad!

Mattbitarna som ska sparas! Klippte den på mitten för att det blev mycket lättare att ta ur och det kommer inte synas på grund av mitt konsolen. Tog ockå bort bakre delen :P jag tyckte den va onödig !

Bara börja skrapa! Jag lät dock en kompis göra det mesta skrapandet då jag själv tröttnade efter typ halva bakluckan  ::) men han tyckte det va ganska roligt och jag ska hjälpa honom med hans mx5 a :)

Tvättar bort rester med prick bort. Det fungerade faktiskt ganska bra!

Jag är lite rädd för att den kanske blir odräglig om den blir för lätt bak. men det återstår att se!

Nästa sak på att göra listan är fram fjädringen.

Kentta

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2012, 21:23:46 »
Den där vingen sitter verkligen som en smäck! Fint skick på bilen.  :)

Vad hade du tänkt göra med framfjädringen?

Jobba på!  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2012, 01:03:42 »
Hehe jag kallar bilen Daffi numera eftersom en kompis (volvo 240 ägare) påpekar hela tiden att det "är" en Daf  :P men jag tyckte inte det va nått att skämmaas för så...

Angående fälg breddning så har jag ett löst nav med kullager från en Opel med samma bultmönster och så tänkte jag bygga någon sorts jigg som jag kan spänna fast vinkelslipen i  ;)
Och jag känner en smed som nog kan hjälpa mig med valsning och svetsning  :)

Viktminskningen är avklarad! Jäklar va mycket vikt det blev! :D

Dock har jag kommit på en till sak som måste göras! Sänka stolarna! Jag sitter ju med ratten i knät och håret nuddar nästan taket  :( så jag funderar lite på ett par billiga sportstolar direkt. men vi får se...

Jag är lite rädd för att den kanske blir odräglig om den blir för lätt bak. men det återstår att se!

Nästa sak på att göra listan är fram fjädringen.

Okej då fixar du ju fina bredfälgar lätt :)

Har du vägt materialet du tog ur bilen?

Sportstol vill jag med sitta i.. man sitter ju inte fast annars! Men även att jag är 1.90+ så sitter jag inte för högt?

Rädd för att lätta för mycket? Flytta bak batteriet så får du kanske balans igen :)

Ska bli spännande att se vad mer du hittar på!

Keep it up!

Edit: Daffi var ju bra! Bara jag som inte fattade!  ;D

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 24, 2012, 00:43:14 »
Den där vingen sitter verkligen som en smäck! Fint skick på bilen.  :)

Vad hade du tänkt göra med framfjädringen?

Jobba på!  ;)

ja den sitter bra den :D antar att det är original.

Jag ska byta olja och byta till sierra fjädrar ( verkar som ett beprövat och bra recept ;) ). Topplagringen måste också bytas! Sen blir det väl en allmän uppfräshning av så mycket som jag orkar runt där i hjulhusen.

Okej då fixar du ju fina bredfälgar lätt :)

Har du vägt materialet du tog ur bilen?

Sportstol vill jag med sitta i.. man sitter ju inte fast annars! Men även att jag är 1.90+ så sitter jag inte för högt?

Rädd för att lätta för mycket? Flytta bak batteriet så får du kanske balans igen :)

Ska bli spännande att se vad mer du hittar på!

Keep it up!

Edit: Daffi var ju bra! Bara jag som inte fattade!  ;D

Jag har kollat lite på sportstolen.se där verkar dom ha väldigt billiga stolar :)  hehe jag är ganska precis 1.90 men det kanske bara är jag som gillar att sitta lågt! :P

Jag har tyvärr inte vägt materialet :/ Men jag skulle gissa på ca 50 kg om man räknar med hatthylla och allt! jag har redan slängt inredningen men alla mattor skulle jag kunna väga :)

Ja jag flyttar nog bak batteriet, om inte annat för att få mer plats fram.   Vet någon om man behöver en batteri låda om man ska ha batteriet i kupén?

Jag håller på att smida lite planer... :3 jag va på skroten igår och hitta lite godis! Kommer nog en liten uppdate ikväll  :D

« Senast ändrad: augusti 24, 2012, 00:45:26 av Ozzi »

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 24, 2012, 20:30:50 »
Jag var som sagt på skroten och hämtade lite delar :) Jag hittade en 940 turbo som jag tog turbo(verkar väldigt fräsch),downpipe, spridare, tryckrör, intercooler och elfläkten ifrån. Grenröret var tyvärr sprucket så jag sket i det! Det kan jag få tag på, på annat håll. Det var stora intercoolern så jag är lite tveksam på om jag får på den ??? Betalade dock 600 kr för detta så jag är glad :D

Så snart slänger jag iväg en beställning på 2 mm kopparpackning, Ställbar Btr, Dump och lite fina mätare :D

Angående garageplats så har jag en ide som jag ska klura vidare på :) Det innebär dock en del inrednings och renoverings jobb! men det är bara roligt ;D

Juste! jag köpte ett nytt lyktglas på skroten också.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 24, 2012, 23:06:08 »
Grattis till alla fynd på skroten och roligt med dina planer! (Även garageplatsplanerna)  :D

Det är inspirerande med såna här projekttrådar där det händer saker hela tiden! Känns som om man växt fast i den här datastolen bara.....  :-X

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2012, 09:28:16 »
Grattis till alla fynd på skroten och roligt med dina planer! (Även garageplatsplanerna)  :D

Det är inspirerande med såna här projekttrådar där det händer saker hela tiden! Känns som om man växt fast i den här datastolen bara.....  :-X

hehe Inte för att det har hänt nått riktigt än. Känns mest som om man har en massa planer. Men jag har funderat på att göra nått sånt här väldigt länge så jag är jätte taggad :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 25, 2012, 23:43:48 »

jag har funderat på att göra nått sånt här väldigt länge så jag är jätte taggad :D

Kul! Själv är jag duktig på att prata om allt jag ska göra typ 10 eller 100ggr innan det blir av.  :-[

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 01, 2012, 23:50:23 »
Nu har jag inhandlat nya fram fjädrar  :D Enligt biltema ska det vara ford scorpio bakfjädrar ? Men dom ser precis ut som fjädrarna andra har köpt som sierra fjädrar... Godstjockleken är 14mm och dom är 128mm i diameter. Däremot Sierra fjädrarna dom hade var mycket bredare och och godstjockleken var typ 17mm enligt mitt ögonmått  ??? undrar om det är dom som blandat ihop dom eller va som hänt  !? 

Art nr på dom jag köpte 67-504
Art nr på sierra 67-516

Men men jag tror att dom här ska fungera bra :D

Fundrerar lite på om man ska kapa en på mitten så man kan använda en halva på varsin sida. Då blir dom 3.5 varv styck. tror det borde bli lagom då jag vill sänka så mycket som går  8) och man måste va lite snål nu när man plötsligt börjat plugga :P risken är bara att det blir för lågt så jag måste köpa en ny  :-\

Nu har jag kommit fram till att turbo och fälgbreddning får vänta till efter vintern, det är ändå nästan onödigt med turbo på snön och stretch i djupsnö kan nog bli läskigt...

Ska koncentrera mig på fjädringen och bakvagnen och lite annat smått.

Lista på vad som ska göras inom kort:
        Fjädring
*Byta topplager
*Byta olja i dämpare
*Byta fjädrar
*Sänkblock
*Svarva ner dämparna
*Rengörning

Bakvagn
*Svetsa diff
*Dubbla reaktionsstag (Kanske)
*Kolla och ev. byta bussningar.
*Rengörning

Övrigt
*Flytta bak batteri
*Sänka stolar
*Svetsa om avgasröret lite
*Centrumvanda vinterdäcken

Innan detta måste jag bara rensa ur det garaget jag ska göra iordning. Men det borde går på en dag så att man får in en bil så man kan meka iaf :D

På bilderna ser ni fjädrarna och dom skavanker som finns  :(

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #12 skrivet: september 02, 2012, 00:07:33 »
Menar  du att dina fjädrar är 14 i godstjocklek och 128 i diameter, det låter som att det kan vara de icke förstärkta du köpt och de  som är ca17mm harjag för mig är  de förstärkta jag har tyvärr inte excel-filen på datorn jag sitter på just nu så kan tyvärr inte kolla upp om det är så.
Men det borde bli lagom stumt för dig ändå ;)

Mät höjden på originalfjädrarna när bilen står på marken (tyngd på fjädrarna) och sen kapar du till dina nya fjädrar till den längden så bör bilen bli ganska så låg sen när du bytt fjäder   och stoppat ner han på backen igen. (jag har inte provat men det borde gå att göra så för att  sänka ordentlit, sierra fjädrarna  ska  ju vara löjligt hårda vad jag hört iaf :P

Jo turbo och stretch är ju lite onödigt på vintern, bredda fälgar kan du ju göra iaf så dem är klar till sommarn då jag antar att det är sommardäcken du tänker sätta stretch på?

Dina planer låter fint, lär göra  mycket för väghållningen. Du ska inte boxa bärarmarna och framvagnsbalken också?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 02, 2012, 12:14:21 »
Menar  du att dina fjädrar är 14 i godstjocklek och 128 i diameter, det låter som att det kan vara de icke förstärkta du köpt och de  som är ca17mm harjag för mig är  de förstärkta jag har tyvärr inte excel-filen på datorn jag sitter på just nu så kan tyvärr inte kolla upp om det är så.

Mät höjden på originalfjädrarna när bilen står på marken (tyngd på fjädrarna) och sen kapar du till dina nya fjädrar till den längden så bör bilen bli ganska så låg sen när du bytt fjäder   och stoppat ner han på backen igen. (jag har inte provat men det borde gå att göra så för att  sänka ordentlit, sierra fjädrarna  ska  ju vara löjligt hårda vad jag hört iaf :P

Jo turbo och stretch är ju lite onödigt på vintern, bredda fälgar kan du ju göra iaf så dem är klar till sommarn då jag antar att det är sommardäcken du tänker sätta stretch på?

Dina planer låter fint, lär göra  mycket för väghållningen. Du ska inte boxa bärarmarna och framvagnsbalken också?
På biltema hade dom inga förstärkta till sierra :/ Men dom här verkar bra :) jag tyckte dom kändes hårdare än 940ins förstärkta. Som sagt det blir nog lagom ;D

Tack för tipset där med att mäta fjädrarna :) det var typ nått sånt jag funderade på att göra.

Ja precis det ska vara sommar däck på dom breddade fälgarna.

Jag hoppas det blir skön väglållning :) Annars får jag boxa länkarmarna och/eller byta bussningar.

NU måste jag ut o göra nått med bilen!! Börjar få psykbryt på att jag inte kommer frammåt :(

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #14 skrivet: september 02, 2012, 19:12:20 »

På biltema hade dom inga förstärkta till sierra :/ Men dom här verkar bra :) jag tyckte dom kändes hårdare än 940ins förstärkta. Som sagt det blir nog lagom ;D

Tack för tipset där med att mäta fjädrarna :) det var typ nått sånt jag funderade på att göra.

Ja precis det ska vara sommar däck på dom breddade fälgarna.

Jag hoppas det blir skön väglållning :) Annars får jag boxa länkarmarna och/eller byta bussningar.

NU måste jag ut o göra nått med bilen!! Börjar få psykbryt på att jag inte kommer frammåt :(

Ok. Det skiljer ändå bara 1,49N/mm mellan förstärkt och inte förstärkt enligt excel-filen jag har på datorn.
Och ickeförstärkta sierra fjädrar är 34,11 eller 40,34N/mm hårdare än 940/945 extraförstärkta bakfjädrar så dem bör vara ganska så mycket hårdare :P

Varsågod ;), kom bara att tänka på att det borde funka att göra så eftersom nya sierrafjädrarna är  mer än dubbelt så hårda som original

Ok, ja då är det ju bara att bredda fälgarna nu så dem är klara till sommarn :)

Jo, annars är det bara att boxa. Tar väl kanske några timmar/en helg att boxa framvagnen ifall man har plåt, svets, och en plåtsax elr något att klippa plåten med.

Bara ut och pilla ;) Kliar fingrarna nå jävulskt när man inte får skruva med sin pärla :P

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: september 04, 2012, 00:00:35 »

Ok. Det skiljer ändå bara 1,49N/mm mellan förstärkt och inte förstärkt enligt excel-filen jag har på datorn.
Och ickeförstärkta sierra fjädrar är 34,11 eller 40,34N/mm hårdare än 940/945 extraförstärkta bakfjädrar så dem bör vara ganska så mycket hårdare :P

Varsågod ;), kom bara att tänka på att det borde funka att göra så eftersom nya sierrafjädrarna är  mer än dubbelt så hårda som original

Jo, annars är det bara att boxa. Tar väl kanske några timmar/en helg att boxa framvagnen ifall man har plåt, svets, och en plåtsax elr något att klippa plåten med.

Bara ut och pilla ;) Kliar fingrarna nå jävulskt när man inte får skruva med sin pärla :P

Ja fan va smart! :D

Men gör det stor skillnad att boxa? flexar armarna mycket original ?

Fasen att man har börjat plugga så man inte har råd att köpa nått överhuvud taget typ :( man får helt enkelt komma på billiga alternativ på allt :) Men det blir ju nästan roligare så också, när man får klura lite mer ;D

Började städa i garaget.. Långt ifrån klart men en liten förbättring :)
Det är fars garage som jag ska rensa ur och använda. Men han har samlat på sig så oerhört mycket saker. mycket ska säljas och resten får man nog slänga.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #16 skrivet: september 04, 2012, 08:15:25 »

Ja fan va smart! :D

Men gör det stor skillnad att boxa? flexar armarna mycket original ?

Fasen att man har börjat plugga så man inte har råd att köpa nått överhuvud taget typ :( man får helt enkelt komma på billiga alternativ på allt :) Men det blir ju nästan roligare så också, när man får klura lite mer ;D

Började städa i garaget.. Långt ifrån klart men en liten förbättring :)
Det är fars garage som jag ska rensa ur och använda. Men han har samlat på sig så oerhört mycket saker. mycket ska säljas och resten får man nog slänga.

Jag vet inte hur stor skillnad det gör att boxa då jag inte gjort det själv, men MulleMeck här på forumet har gjort det och jag förstod han som att det blev nästan som natt och dag :)

Jag pluggar själv så jag vet hur det är, inte kul att bara ha kvar runt 100-200kr/månad efter räkningarna är betalda :( Men ett tips är att kolla på tradera, där kan man göra riktiga klipp ibland ;)

Det blev mycket bättre i garaget efter städningen :)

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: september 06, 2012, 23:04:03 »
Jo jag har nog läst MulleMecks inlägg om det. Vi får se om det kommer nån gång i framtiden :)

Man får försöka med en del helgjobb och så också :(

Juste tradera!
Brukar alltid köpa delar till brukisen på ebay. ;)

Garaget måste dock rensas mer om man vill vara där inne samtidigt som bilen.

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: december 14, 2012, 20:09:30 »
Nu är bilen till salu! Det kommer ut annons på blocket och en här i forumet.

TRÅDEN KAN LÅSAS!!