Författare Ämne: Volvo 360 GLT 1988 Turbo/Isbil  (läst 6445 gånger)

intercler

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Volvo 360 GLT 1988 Turbo/Isbil
« skrivet: augusti 27, 2012, 21:15:13 »

Hej  :D

Är ny här så tänkte bara dela med mig om min tankar och förhoppningsvis få lite hjälp på vägen :)

Har som sagt en Volvo 360 GLT 1988 som har rullat 12000mil.Har 111,5hk enl papperna,är de vassare kam och annat komp?

Den är i riktigt bra skick i motor och intrigör,men lite sämre i kaross.

Den ska få åka på isen och fina skogsvägar i vinter, ska med andra ord vara körduglig på vanlig väg, påställd,försäkrad och besiktigad.

Är nu nybes så nu är de bara och trimma :D

Saker som jag gjort:

+ 4st 14" isdäck på GLT fälg

+ 4st 14" dubbade på GLT fälg

+ Ny koppling "tryckplatta,lamell,urtrampningslager och svänghjulslager"

+ Begagnad medbringare "förstärkt"

+ Begagnad diff

+ Nybytt olja,filter,tändstift,bränslefilter,luftfilter.

+ Bakre ljuddämpare borttagen "rakt rör från främre ljuddämpare" "har ej katalysator"

+ Ny olja i växellåda och diff

+ Bromsar fram + bak renoverade

+ Vakuum,oljetryck,oljetemp mätare

Saker som ska göras

- Rensa inredning och annan onödig vikt

- 4 x extraljus modell fyrkantig från Hella

- Stag mellan fjädertorn fram + bak

- Turbokonventera

De är där jag behöver eran hjälp

Har inhandlat

+ IC från Volvo 940

+ Grenrör från Volvo 940

+ Turbo från Volvo 940

+ Laddtrycksmätare

+ BTR från en Volvo 740 Gl 1988, funkar denna? 3bar?

+ DP blir 2,5" har fläns och rör hemma

Hade tänkt och ladda 0,5-0,6

Nu till frågorna då

1 ? Jag tar olja från oljetrycksgrivar uttaget och returen borrar jag där den är på turbo blocken, vad ska man ha för innediameter på tryck och retur?

2 ? Vad ska man köra med för spridare?

3 ? Kan man ta bränsletrycks regulator från Volvo 700/900? Ifrån vilken motor isånnafall?

4 ? Behöver man manipulera LMM ?

5 ? Bränslepump och tändsystem, går de köra med original ?

6 ? Är det bara motorfästet på avgas sidan man måste bygga om ?

7? Behöver man ha koll på lambdan?, har ej kat/lambda på min original.

Bilder ska jag fixa in så fort jag kan  ;D

//Robban

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GLT 1988 Turbo/Isbil
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2012, 08:35:59 »
Välkommen till forumet :)

Det låter intressant det här bygget, tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket med turbokonvertering då jag inte har koll på insprutning. Ska själv stoppa på 940-turbo och grenrör på min bil men ska trycka genom förgasare.

1: Men oljeretur verkar det som att man ska ha minst 15mm innerdiameter på hålet.

5: Det borde gå att köra med original bränslepump och tändsystem, jag har iaf aldrig sett någon som byggt om det vid snikturbo-bygge.

6: Jag är inte säker på om man ens behöver bygga om motorfästet, men har för mig att det ska vara ganska tajt mellan fästet och turbo ifall man inte bygger om det. Jag har inte kommit så långt i mitt bygge ännu då det enda jag gjort är att skaffa turbo, grenrör och förgasare har inte ens haft tid att provmontera turbon i bilen.

7: Lambda är alltid bra att ha koll på så motorn inte går toksnålt. Ska du vara seriös med lambda-kollen så behöver du bredbandslambda, men ett bredbandslambda-kit med allt som behövs går på runt 3000-5000kr.
Annars funkar det med smalbandslamba också och mäta med multimeter, bygga en smalbandslambdamätare eller köpa en färdig mätare (biltema har en smalbandslambda mätare för 189kr). Det är bara att smalbandslambda är inte så värst exakt utan visar bara på ett ungefär hur fett/snålt motorn går.

Lycka till med bygget ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2012, 22:02:48 »
Hej  :D

Är ny här så tänkte bara dela med mig om min tankar och förhoppningsvis få lite hjälp på vägen :)
Välkommen hit Robban!

Citera
Har som sagt en Volvo 360 GLT 1988 som har rullat 12000mil.Har 111,5hk enl papperna,är de vassare kam och annat komp?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2834.0

Citera
Den ska få åka på isen och fina skogsvägar i vinter, ska med andra ord vara körduglig på vanlig väg, påställd,försäkrad och besiktigad.

Är nu nybes så nu är de bara och trimma :D
Så kul med en isbil som ska köras på vägen med! Trimma är kul  8)

Citera
Saker som jag gjort:

+ Begagnad medbringare "förstärkt"
Vilken medbringare?

Citera
"har ej katalysator"
Det måste din årsmodell ha vid besiktning!

Citera
- Stag mellan fjädertorn fram + bak
Jag funderade en del kring detta när jag rostlagade hjulhuset bak. Det enda som sitter i "fjäder"-tornet bak är ju stötdämparen och att staga upp den/dom tjänar nog inte mycket till.
Krafterna från hjulen tas ju istället upp i de 4 fästena för bladfjädrarna som sitter i rambenen.

Citera
+ BTR från en Volvo 740 Gl 1988, funkar denna? 3bar?
Japp det funkar och ger 3 bar.

Citera
5 ? Bränslepump och tändsystem, går de köra med original ?
Ja det ska räcka till!

Citera
7? Behöver man ha koll på lambdan?
Åtminstone smalbandslambda att justera bränsletryck efter så att du kan se/justera så att det inte går snålt!

« Senast ändrad: augusti 29, 2012, 22:04:51 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

intercler

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 05, 2012, 23:01:53 »
Menar den medbringaren mellan koppling och växellåda,då dom brukar ge sig så har jag gjort en grövre så de kanske håller bättre :)

Har besiktigat 2 gånger utan katalysator? Satt ej någon på när jag köpte den,sitter bara en dämpare fram och en längst bak,ser original ut.

Har bränstetrycks regulator från 740 GL 88,den funkar eller?

Har turbo från 940FT och 850 T5 vilken ska man ha?

Har spridare från 940FT och 850 T5 vilka ska man ha?

Om man ska justera soppatryck kanske man behöver ställbar BTR istället,eller mäta trycket och pressa ihop den från 740in? om inte vad ska man ha,linjär eller progresiv?

Hur gör man när man ställer upp lmm?

Något mer man bör tänka på?

Vad behövs för att köra på Etanol?

Ska man kompsänka den innan konventering,dubbla packningar?

Ursäkta frågorna,men vill att de ska lira bra sen :D

Tack på förhand

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 08, 2012, 21:27:21 »
Menar den medbringaren mellan koppling och växellåda,då dom brukar ge sig så har jag gjort en grövre så de kanske håller bättre :)
Aha, men det är egentligen inte många som kört sönder den.

Citera
Har besiktigat 2 gånger utan katalysator? Satt ej någon på när jag köpte den,sitter bara en dämpare fram och en längst bak,ser original ut.
När jag tänker efter så hade ju inte GLT någon lambdasond och kanske inte heller katalysator då? Men trodde alla bilar 1988 var TVUNGNA att ha katalysator enligt lag?

Citera
Har bränstetrycks regulator från 740 GL 88,den funkar eller?
Ja ser den likadan ut så går det ju få dit den och enligt vad jag fått lära mig så ska den vara på 3 bar.

Citera
Har spridare från 940FT och 850 T5 vilka ska man ha?
Gissar på 850 men vet inte. Googla på bosch-numrena för att jämföra.

Citera
Om man ska justera soppatryck kanske man behöver ställbar BTR istället,eller mäta trycket och pressa ihop den från 740in? om inte vad ska man ha,linjär eller progresiv?
ställbar är ju absolut smidigast.

Citera
Hur gör man när man ställer upp lmm?
Finns nån bild och text skrivet om det på forumet men har ingen länk. Sök.
Men man öppnar locket (som är limmat tror jag) och spänner upp eller slakar fjädern några kugg.

Citera
Vad behövs för att köra på Etanol?
30-40% mer soppa.

Citera
Ska man kompsänka den innan konventering,dubbla packningar?
Det är det knappt ingen som gör. Kör med dubbla alltså. Och kompsänkning är heller inte nödvändigt. Särskilt med etanol så går det ju bättre trots sugmotorkomp.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: september 08, 2012, 21:34:34 »
Citera
När jag tänker efter så hade ju inte GLT någon lambdasond och kanske inte heller katalysator då? Men trodde alla bilar 1988 var TVUNGNA att ha katalysator enligt lag?
Om jag inte minns fel så var det inte förrän -89 som det blev lag på att alla bilar måste ha katalysator. Orsaken till att det finns så många -88or med katalysator var att man fick miljöpremier ifall man köpte katalysatorbil redan då (vad jag läst mig till på internet iaf, var inte ens född -88 ::))
Men om det sitter katalysator original på en -88a så måste den finnas där men behöver inte fungera, det är därför många rensar katten på sin -88a för att få några gratis-hästar. Och om katten går sönder på sin -88a så tar de flesta och rensar katten istället för att skaffa ny/bättre begagnad.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 08, 2012, 22:11:25 »
Citera
Om jag inte minns fel så var det inte förrän -89 som det blev lag på att alla bilar måste ha katalysator. Orsaken till att det finns så många -88or med katalysator var att man fick miljöpremier ifall man köpte katalysatorbil redan då (vad jag läst mig till på internet iaf, var inte ens född -88 ::))
Men om det sitter katalysator original på en -88a så måste den finnas där men behöver inte fungera, det är därför många rensar katten på sin -88a för att få några gratis-hästar. Och om katten går sönder på sin -88a så tar de flesta och rensar katten istället för att skaffa ny/bättre begagnad.

Okej, trodde det gällde för 1987 som du skriver om. Men då fanns nog 360 GLT till och med 1988 och efter det gick det inte tillverka den för då var man tvungen att ha kat. och lambdasond. Gissar jag.
Är redo att sluta älta katalysatorer i denna tråden nu  :)