Ja jag undrar nu ifall en 740-generator på 80A skulle passa på min 345a?
Verkar som att min generator är slut då den mest troligt kört slut på kolen på endast 300mil (laddar som mest 13,55V). Och då tänkte jag att ifall man nu måste byta generator så är det ju ingen idé att byta till en "klen" 55A utan om det går så skulle jag gärna montera en 80A generator från en 740.
Orsaken till en 80A generator från just en 740?
Det bör gå att få tag i en fräsch på skroten till en vettig peng (runt 500kr).
80A är ju lite mer lagom när man krämar på extraljus och stereo, vill ju inte överbelasta generatorn så den rasar.
För det finns nog risk att det är just att överbelasta som jag gjort och det är därför den redan laddar dåligt. Har ju trots allt 200W extraljus, totalt 600W ljudanläggning (400W bas och 200W mellanregister), sen bilens elektronik på det i form av kupéfläkt, baklysen, framlysen, el till mätarna, el till tändspolen och sånt. Gissar på att det kanske är runt 800-900W totalt och det blir 67-75A och det gillar nog inte lill-generatorn på 55A.
Så passar 740 generatorn på originalfästena vid oljefiltret? 740 har ju generatorn monterad ovanför servopumpen (iaf 740 med 80A generator).