Författare Ämne: Viner från växellåda 360 GL  (läst 8479 gånger)

david850

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Viner från växellåda 360 GL
« skrivet: september 17, 2012, 20:19:17 »
Hallå!

Har ett små störande problem med min 360.. När man motorbromsar på t.ex 2 och 3 hör man att de viner från växellådan bak, man hör de även när man kör på 1, 2 och 3 an tydligast inte hört ngt på de högre växlarna, Det slutar när man frikopplar..

Lådan som börjar ge sig? Vilken låda sitter de på min? Är en 5 växlad..

Tack på förhand Mvh David

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Viner från växellåda 360 GL
« Svar #1 skrivet: september 17, 2012, 20:32:00 »
5-växlad = M47R (R för att den är bakmonterat inte racing :P)

Låter som att det kan vara något lager som börjar ge sig. Längre än så kan jag inte hjälpa dig tyvärr :-[

Hur låter det vinande ljudet? Låter det som när man backar fort eller hur låter det?
Försök beskriva ljudet så gott du kan. Och om det låter så högt att det går att spela in med mobil/kamera/filmkamera så gör det, kan lova att det hjälper otroligt mycket att veta hur det låter för att kunna felsöka problemet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

david850

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 17, 2012, 20:40:38 »
Så man kan egenteligen bara köpa en m47 från en 740 o trycka dit? Svårt? Måste man modda om lådan eller flytta över vissa saker?

Viner mycket tystare än när man backar fast ljudet finns endå där om man säger, men ljudet är likt back ljudet fast tystare.

Mvh David

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: september 17, 2012, 20:50:07 »
Så man kan egenteligen bara köpa en m47 från en 740 o trycka dit? Svårt? Måste man modda om lådan eller flytta över vissa saker?

Viner mycket tystare än när man backar fast ljudet finns endå där om man säger, men ljudet är likt back ljudet fast tystare.

Mvh David
Det tror jag inte att det går. Har för mig att det är andra splines på M47R och sen vet jag inte om det skiljer något på husen med tanke på att diffen är bultad på växellådshuset på M47R medan på M47 sitter det en medbringare istället.

Men annars ska lådorna vara identiska så som jag har förstått det iaf.

Okej, det låter som att det kan vara något lager som farit. Och det blir tyst när du frikopplar så det kan inte vara bakhjulslager.
Så det bör vara något lager i lådan eller diffen som farit, men eftersom det endast låter på 1an, 2an och 3an så kan det inte vara i difen.
Då måste det vara något där i. Men har för mig att 1an, 2an, 3an och även 4an ska vara på samma stock så det bör ju även vina i 4an i sådana fall ???

Hoppas någon annan med lite större erfarenhet om detta kan komma med svar.

david850

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 17, 2012, 21:17:29 »
Låter ju inte precis lätt o hitta en låda till en 360 precis :/ Undra hur länge man kan köra me den? Är ju tänkt o bli en vinterbil :P

Den låter nog på 4 med fast blir soppas hög fart då att man inte hör

Mvh David

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: september 17, 2012, 21:25:17 »
Nja så värst svårt är det inte. Det är frakten som är dyr.

Kolla i säljes-delen av forumet, brukar finnas några 360is som skrotas där. En låda komplett med diff får du räkna att betala runt 1000kr för.
Om det bara är en låda du behöver så går det att ta från vilken 340/360 som helst som har manuell låda och bara montera din diff på den.

Ok, ja då kan det vara lagrena till den växelstocken som är dåliga. 5an sitter ju i ett eget hus på en egen stock.

david850

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 17, 2012, 21:36:13 »
Vi får väll göra en typisk mig o köra tills de rasar o sen byta ;) Byta låda är ingen större grej eller?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: september 17, 2012, 21:53:48 »
Jo nog är det bara att göra så, se till att du inte är mitt ute i skogen bara :P

Nä det är inte så värst svårt. Bytte låda på min bil helt själv på totalt ca 7-8h

Man måste lossa fyra bultar mot transaxeln, växellänkaget från lådan en skruv inne i transaxeln !Obs denna skruv måste loss helt!, och sen måste diffen lossas från sina fästen enklast att bara skruva loss fästena från diffen.
Sedan lägger du en domkraft under och drar ut lådan, man kan få vrida och rycka och sänka lite i taget så inte diffen tar stopp mot de-dionröret men annars är det inga problem, sen bara stoppa dit den nya lådan på samma sätt man lossade den gamla (fast tvärtom såklart).

Mikael1982

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 17, 2012, 23:01:30 »
Hejsan jag har en växellåda ligger =)
den e gubbkörd (70+) vad ja vet  ser bra ut.
köpte den för att ja trode det var fel på min men det var delning/skarven mellan kardan och låda som var trasig.

bor du långt ifrån västmanlands län?
Mvh Mikael

david850

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 17, 2012, 23:06:18 »
Bor i göteborg :(

Låter ju inte överdrivet farligt o byta då kanske :/ Tänkte endå på att ev byta koppling då min inte verkar koppla ut ordenligt, ( svårt o få i växlar då och då)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #10 skrivet: september 17, 2012, 23:11:57 »
Bor i göteborg :(

Låter ju inte överdrivet farligt o byta då kanske :/ Tänkte endå på att ev byta koppling då min inte verkar koppla ut ordenligt, ( svårt o få i växlar då och då)
Kopplar den inte ur ordentligt så är det bara att spänna kopplingswiren.
Lägg dig under bilen på förarsidan, är du smal eller har långa armar så kan du komma åt att spänna utan att hissa upp bilen. Jag hissade upp min bil typ 20cm så jag kunde krypa in ordentligt och spänna.
För att spänna behöver du två st 10mm ringnycklar, elr ja räcker med en och en polygrip ifall du inte har två 10mm ring då det endast är när du ska dra åt muttrarna mot varandra för att låsa fast dem som du behöver kunna hålla fast den ena.
Spänn så det glappar ca 1-2cm i armen.

Börjar det slira på kopplingen efter du spänt så är lamellen slut och behöver bytas. Det är inte hydralisk koppling i våra bilar så man kan inte gå efter att kopplingen är slut bara för att det är svårt att frikoppla utan man måste spänna wiren allteftersom lamellen slits.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #11 skrivet: september 17, 2012, 23:30:20 »
Jag har också vinande ljud i bak.
Men bara vid gaspådrag och i hastigheten 60km/h +/- 5km/h.

Kört med det LÄNGE utan att det blivit värre. Ska byta låda och diff när jag får tillfälle.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

david850

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 19, 2012, 12:14:32 »
Tycker att bilen kopplar ur rätt så snabbt efter man börjar trycka på koppingen, man kan glappa den ca 2-3 cm innan motståndet börjar komma:)

Kanske värt o testa spänna lite då

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #13 skrivet: september 19, 2012, 12:18:56 »
Hur mycket kan du lyfta pedalen? När pedalen är släppt så tar du handen under pedalen och lyfter uppåt tills det tar stopp, hur långt är det då?

På min bil när jag köpte den frikopplade det inte förrän man riktigt jävla tryckte ner kopplingspedalen i mattan, kommer inte ihåg hur mycket det glappade när man lyfte men justerade så det glappade ca 1cm när man lyfte pedalen uppåt/låg under bilen och drog i armen till det tog i wiren.

242 grupp a

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 19, 2012, 16:39:48 »
har 5växlad låda och kompl bakaxel o koppling mm mm kan du få köpa biligt innan lördag allt i bra skick men måste rensa garaget annars går det till skrot på fredag. ring om du är intreserad 0705645775

242 grupp a

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: september 19, 2012, 16:41:01 »
glömde skriva finns ca 7mil från göteborg ( utanför trollhättan)