Författare Ämne: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT  (läst 31654 gånger)

Eazy

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« skrivet: september 25, 2012, 20:51:05 »
Dags att dra upp projektet här också,
projekt i den mån att bilen ska fungera i sidled, och gärna se lite bra ut medans den gör detta.

Trådnamnet är bara en ordlek i klassisk "jag" stil, jag kommer troligtvis inte montera Ferrari V8 i den, fast å andra sidan,
vem vet vad framtiden förtäljer.

Det är alltså en Volvo 360 GLT det handlar om, visste inte ens vad det var för modell när jag köpte den,
bara att 118hk lät tillräckligt inför vintern, men se det fick jag reda på genom detta eminenta forum att jag köpt mig en GLT!
Inhandlad i Gävle, avställd och obesiktad, att jag körde den hem behöver ju ingen prata högt om  ::)
Fungerade fint i rondellkörning i regnet, och den blir nog inte sämre med lite modifikation.

Tanken är att den ska lekas med i vinter och sen anpassas för att kunna leka med på torr asfalt i sommar också när jag tröttnar på alla mina framhjulsdrivna bilar och ett driftingevent hålles.

Jag har inga exakta planer än så länge och jag vill helst ha det så! Då kan man gå loss och göra lite vad man vill,
annars blir det bara för strikt, jag är pedantisk av mig.

Men rostlagning, uppfräschning och lite stila till det kommer det bli. Svårt att påstå att den är vacker i nuläget,
men alla gillar ju bilder så:

Vackert maskinrum.. inte. Fram med industriavfettningen och diskborsten..

Detta kan vara den bästa avgaslagningen jag sett. Notera även upphängningen gjord av äkta armeringsjärn.

Kreativitet: 8/10, Kvalitet 0/10, Humorvärde 11/10

Inredningen är som ett lugnande piller efter en genomgång av bilen, den är faktiskt inte överdrivet våldtagen.
Bara ett fläktgaller i intrumentpanelen som är fastlimmat med något kletigt och svart, resten går att använda med en tvätt.

super_motard

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #1 skrivet: september 26, 2012, 00:12:06 »
Ringde faktiskt på dendär 10min efter du köpt den  :P

Hoppas du bygger något ballt av den ;)

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 26, 2012, 00:27:05 »
Ajdå! Beklagar. Fast det beror ju på hur mycket man gillar rostlagning,
finns inte en enda karosspanel på bilen som inte har en bula i sig heller  ;D

Hur man lyckas göra bulor i taket undgår mig  ???

Något ballt blir det nog!

Är du ägaren till den röda i din signatur med splits? Ser riktigt trevligt ut.

super_motard

• Mycket aktiv medlem
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 26, 2012, 00:41:09 »
jaha jo han sa att det var mycket rost,

Nej tyvär den har jag snott på 300 mainia mest för att retas med japs-folket och deras "jdm" har därimot en grå turbo360, en gul busbrukis och nu en miltärgrön 345a som ska få en b234f i sig,men nog om mig vad har du för motorplaner på denna bil?

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 26, 2012, 01:19:59 »
Jo mycket rost var det, men inte så mycket som jag hade förväntat mig,
dock var det en hel del andra fel som måste åtgärdas. Har hört om folk med soppaläckage i tankröret,
jag hade istället en mindre flod varje gång jag rörde mig åt vänster  ;D
Sen att det inte finns en enda nyckel till bilen och den startas med knapp, osv.

Jag har en del jobb framför mig! men det är inget som är omöjligt.
Snart är det dags att börja riva i grejerna, börjar med en tvätt och diverse.

Retas är alltid kul  ;D Jag har ju en Honda också men är inte mycket för JDM, mest för att jag inte är så mkt för original,
och så strikta regler på vad som får användas och inte på bilen är rätt tråkigt. Custom är bra!

Jag såg bara en blå och orange 300 i Stockholm, måste missat din gröna, för har för mig det var den du tog dit?
Hade ju varit kul att se. Men men, kommer väl fler tillfällen!

Motorplaner är som med allt annat, inte välbestämt ännu. Återstår att se hur den presterar på torr asfalt med svetsdiff.
måste ha ett nytt avgassystem så extraktor hittar väl dit och dylikt, inget hejvilt än så länge.

Skulle det inte räcka till på torrt så har jag en 940 intercooler ligger, och 940 grenrör finns ju lite överallt  ;D

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: september 26, 2012, 08:51:33 »
Ja den verkar vara så där lite lagom sliten, perfekt busbils-objekt så att säga :)

Riktigt äckligt motorrum, där kan inte någon ha varit och pillat på många år. Så kan tipsa om att göra en riktigt ordentligt service, dvs rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, olja, oljefilter och luftfilter så att du får tillbaka lite effekt ;)

Avgaslagningen var riktigt proffsigt utfört ::) Påminner om fullagningen på min Saab 9000 jag reparerade förra sommaren, flexiskarven hade gått av så ägaren för mig hade lagat det med en kaffeburk och två slangklammer ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 26, 2012, 13:54:47 »
Jo men precis, inte så den går av på mitten men lagom fräsch så man vågar ladda lite i vinter.

Ja motorrummet var ju ingen höjdare, jodå den ska nog gås igenom ordentligt, kunskapen finns, bara vänta tills pengarna trillar in,
så blir det nog stil på grejerna. Funderar starkt på att ta ut hela motorn och byta allt innan vintern, packningar och packboxar och sånt.
Trist att byta hela packningssatsen på toppen så läcker det i nån packbox likt förbannat.

Jag är utbildad billackerare men har jobbat mest som plåtslagare, och farsan har jobbat som bilmek hela livet,
så vi bildar ett rätt bra team  ;D

Varför lagar man ett avgasrör på detta vis? Jag ser liksom inte meningen, jag skulle skämmas ögonen ur mig på besiktningen iallafall.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: september 26, 2012, 14:01:16 »
Ok, det lät seriös att byta packningar och packboxar. Jag har inte bytt en endaste packning eller packbox på min B23 och allt är tätt förutom ventilkåpspackningen, men får skylla mig själv när jag litar på min polare som säger att det är en gummipackning till ventilkåpan :(

Ja då kan inte rostlagning vara något stort problem för dig ;)

Enda orsaken jag kommer på är att det är dags för besiktning på några minuter och så helt plöstligt går avgasröret av. Men många som gör fullagningar så bilen går igenom besiktning och sen säljer bilen kort därefter så får nästa ägare punga ut med pengar på att reparera skiten ordentligt.

Ja, jag skulle då gå och gömma mig i ett hörn om jag åkte in på bilprovningen med en tattarlagad bil :P

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 26, 2012, 14:25:02 »
Sån är jag helt enkelt, gör kanske för mycket ibland, men det är trevligt att veta att bilen inte läcker på något vis  :)

Varenda bil jag köper så ska motorn ur i princip och vinterbilarna tycker jag behöver byte av allt så dem funkar garanterat,
tråkigare att vänta på hjälp i 20 minus än 20 plus  ;D

Förra vinterbilen, en 740, var så otroligt väl underhållen så under all skit i motorrummet fanns inte ett fel i princip.
Allting hade rätt färg, och det läckte inte nånstans, där valde jag att bara byta vätskor och filter.

Denna ser ut att läcka olja precis överallt och inte samma trevliga syn som när jag köpte 740n för 1200kr  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: september 26, 2012, 23:20:59 »
Väldigt roligt projekt att följa detta! Hoppas den överlever heela vintern så det blir mycket kul bus för dig och bilen och kanske nån historia och bild till oss här i tråden  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 27, 2012, 00:13:41 »
Den bör överleva, och självklart kommer jag uppdatera när något händer med bilen då det verkar uppskattat!

Idag har jag rengjort inredningen och provat lite fälgar. Har inte samlat kraft att ge mig på den läckande soppaslangen och dylikt,
men det kommer!

Jag får lov att påstå att detta inte ser allt för dumt ut, synd bara att fälgarna tillhör polaren,
men man kanske bör skaffa sig något dylikt till senare  ;D 15x8.5" funkar otroligt bra på dessa tydligen,
men verkar som det är bredare spårvidd bak, eller så är det bredare skärmkanter fram, för dem sticker ut mer bak än fram,
lite synd, annars är staggered så jäkla snyggt. Men med Golf 2 framskärmkanter bak så bör det inte vara några problem att få in 9.5"

Detta såg inte heller helt fel ut och tur är väl det för dessa fälgar är mina.
Inte omöjligt att detta blir vad som används i sommar sen. Självklart ska bilen sänkas lite mer. Jag är rätt känd i stan för att åka sådär lågt så det är "oookööörbaaart"

« Senast ändrad: november 26, 2012, 06:02:13 av Emilius »

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #11 skrivet: september 27, 2012, 00:20:48 »
Såg bra ut med båda sälguppsättningar, fast din polares fälgar var helt klart mera bling :)

Jaha, blir det 3" sänkblock bak och riktigt korta framfjädrar och sen 13" med låg profil och stretch på det :P (om du undrar så såg jag det på 300-mania, passar rätt bra med tyskstuk på 300-serien)

super_motard

• Mycket aktiv medlem
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 27, 2012, 00:30:25 »
Var tokigt snyggt med dom första fälgarna :o
Och ja framvagnen är smalare än bak  :)

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 27, 2012, 00:32:04 »
Jo det är klart, fast det skiljer ju 15 tusen i pris ungefär också  ;D

Renoveringsobjekt av BBS RM går att få tag på för några få tusenlappar dock, och jag tyckte dem passade riktigt bra till 300,
så vi får se, jag är inget fan av guldplätering så skulle jag renovera en uppsättning skulle det nog bli betydligt billigare  ;D

Dock så får mina duga sålänge, blir nog tillräckligt bling med tanke på bilens skick  ::)

Blir en helt annan fälg när man målar centrum i en annan färg och polerar fälgkanten hundballeblank också,
jag tänkte på centrum i bilens färg.

Sänkning vet jag inte hur det blir ännu, har sett någon skriva om sierrafjädrar så kapade såna fram låter bra,
bak vill jag helst bli av med bladfjädrarna men vi får se vad som händer, sänkningsblock blir det nog i början iallafall.

Förstod att det var något i stil med skild spårvidd, men får se, skärmkanterna måste ju ändå bytas så  ;D
« Senast ändrad: september 27, 2012, 00:35:42 av Emilius »

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 27, 2012, 01:16:00 »
den ser ju fin ut nu när man ser den med bra belysning, men sidospeglarna, är dom tejpade på bilen?
Är det bmw fälgar?

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: september 27, 2012, 01:35:40 »
Tackar för det fast jag håller ju inte med, pedantisk lackerare som man är  ;D
Tittar man noga ser man att alla 4 dörrar är buliga satan, och den lilla plåtkanten på nederdelen av framskärmarna är rostiga,
samt trösklar och annat, men blir ändring på, trösklar var inte så dyra att köpa nya osv  :)

Speglarna är ytterligare en utav tattarlösningarna på bilen, det är biltema speglar,
tejpen sitter där för att förhindra att vatten kommer in i hålen som blir kvar, kladd. Ska leta rätt på originalspeglar  :)

Mina fälgar är BBS RZ 15x7" ET24 och var tillval på BMW E30 och standard på M3 har jag för mig!

Polarens fälgar är BBS RM 001 15x8.5" och fanns som tillval på Golf Mk2 Gti, G60 och Rallye. Fast original är dem silver och 7.5" breda,
så han har 2.5" fälgbanor.
« Senast ändrad: september 27, 2012, 01:41:00 av Emilius »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: september 28, 2012, 00:08:56 »
Oj vad snygg bilen blev på bilderna! Och som det sägs fälgar gör så mycket för utseendet!

Gillade båda uppsättningarna skarpt på din kaross och färgkod! Även om de med RM-fälgarna var snyggast.
Men vem vågar sladda med dem på?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: september 28, 2012, 03:36:07 »
Mycket riktigt, fälgarna gör bilen, ungefär som hur en tjej ser ut i stilettklackar jämfört med foppatofflor  ;D

BBS RM passar väldigt många bilar väl och ser riktigt bra ut på 300,
som sagt, kanske skaffar ett set senare!

Sladda blir det nog inte med mina fälgar heller, möjligtvis fram då, jag håller på mycket med Volkswagen så fälgar att sladda på finns,
har en däcktrave att ta ur också  ;D

Har suttit och funderat ett tag nu på det här med chassi, och det kommer nog behållas ganska original i vinter,
sedan när snön försvinner blir det lite ombyggnation till sommaren. Visst finns det dem som driftar med bladfjädrar,
men det funkar bara inte i mitt huvud. Jag har klurat på Sierra bakvagnar (Som har vettig spårvidd för 360) och diverse.
Och nu ska jag inte säga för mycket för man vet aldrig hur det blir, och "mycket snack lite verkstad" gillar jag inte,
så detta är endast ett kanske får man väl säga, men det enklaste borde ändå vara att bygga en fyrlänk.

Jag kikade i lite projekttrådar och denna gav inspiration så det heter duga..
http://www.driftworks.com/forum/drift-car-projects-builds/135176-some-one-had-do-sr20-powered.html

Iochmed De dion axeln så har man en vettig fästpunkt för länkarmar mycket likt en stel axel fast man fortfarande har delad bakaxel,
och så som jag ser det borde det vara enklare att få det att funka på denna bakvagn än en stel axel,
iochmed att länkarmarna inte direkt är kopplade till bakaxeln. Men vad vet jag, jag är ingen chassiexpert.
Det är mest magkänsla och det bör slå bladfjädrar hur som.

Med relativt stel fjädring bör inte axeln röra sig så mycket så pinjongvinkel och dylikt hamnar i knipa heller.

Vi får se!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: september 30, 2012, 22:51:47 »
Mycket riktigt, fälgarna gör bilen, ungefär som hur en tjej ser ut i stilettklackar jämfört med foppatofflor  ;D
Haha klockren jämförelse  ;D

Citera
Sladda blir det nog inte med mina fälgar heller, möjligtvis fram då, jag håller på mycket med Volkswagen så fälgar att sladda på finns,
har en däcktrave att ta ur också  ;D
Bra det, fälg/däck kan man aldrig få för många av!

Citera
Har suttit och funderat ett tag nu på det här med chassi, och det kommer nog behållas ganska original i vinter,
sedan när snön försvinner blir det lite ombyggnation till sommaren. Visst finns det dem som driftar med bladfjädrar,
men det funkar bara inte i mitt huvud. Jag har klurat på Sierra bakvagnar (Som har vettig spårvidd för 360) och diverse.
Och nu ska jag inte säga för mycket för man vet aldrig hur det blir, och "mycket snack lite verkstad" gillar jag inte,
så detta är endast ett kanske får man väl säga, men det enklaste borde ändå vara att bygga en fyrlänk.
Ska bli spännande att se vad du bestämmer dig för och hur lösningen ser ut. Sierra har ju lamelldiff att tillgå också. Fast om du ändå ska byta drivlina är nog BMW E30 det bästa alternativet. Sen vet jag inte om hjulupphängningen från en sådan kan passa.

Citera
Jag kikade i lite projekttrådar och denna gav inspiration så det heter duga..
http://www.driftworks.com/forum/drift-car-projects-builds/135176-some-one-had-do-sr20-powered.html
Mm häftigt, särskilt motorvalet eller rättare sagt valet av bil till motorn som retar många  ;D

Citera
Iochmed De dion axeln så har man en vettig fästpunkt för länkarmar mycket likt en stel axel fast man fortfarande har delad bakaxel,
och så som jag ser det borde det vara enklare att få det att funka på denna bakvagn än en stel axel,
iochmed att länkarmarna inte direkt är kopplade till bakaxeln. Men vad vet jag, jag är ingen chassiexpert.
Det är mest magkänsla och det bör slå bladfjädrar hur som.

Vet inte vad du har emot bladfjädring men särskilt modernt är det ju inte. Bara Corvette som trotsar spiralfjädrarna och kör tvärställda komposit bladfjädrar  :)

Citera
Med relativt stel fjädring bör inte axeln röra sig så mycket så pinjongvinkel och dylikt hamnar i knipa heller.
En till fördel med stel fjädring  :D

Citera
Vi får se!
Det hoppas vi på  :-*

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: oktober 01, 2012, 00:29:12 »
Ojoj, mycket synpunkter, det gillar vi! Du verkar vara en pratglad typ mycket likt mig FREJ  ;D

Har inte hunnit komma igång med bilen än då det varit mycket annat på gång!
Var tillexempel iväg och kollade på finalerna i swedish powerdrift series igår och det gjorde en ju visserligen inte mindre taggad  ;D
Helt sjukt hur vissa kan köra, riktigt underhållande trots regn vilket minimerade däckröken.

Precis så ja, ett urval av fälgar och däck är mycket viktigt, speciellt om man ska köra drifting på högre nivå!

Jag är lite petig med drivlina, plockar jag ihop nåt vill jag gärna att det ska funka, men jag vill samtidigt ha kvar lådan i någorlunda originalposition för att kunna nyttja fördelarna med 300'ans viktfördelning. Får se om den håller och hur länge.
En bakåtflyttad alumotor med alulåda och så vidare är ju inget fel på heller men då börjar det låta som väldigt mycket jobb helt plötsligt  ;)

Diffbroms är inget krav, finns det inte att tillgå så drar jag fram svetsen, inga bekymmer så.
Det var mest för själva hjulupphängningen jag kikade på andra bilar, men tror fortfarande det är minst lika mycket jobb som att bygga 4-länk. Jag har varit inne i minitruck svängen ett tag och då det mestadels handlar om pickuper så har dem flesta 4-länk eller respektive.
Så jag plockar helt enkelt hem fästen färdiga laserskurna och färdiga länkarmar med polybussningar så är det bara svetsa fast fästen för armar och coilovers och montera ihop.

Jag råkar ha 2st Koni coilovers utan fjädrar liggandes i garaget.. Får se om dem kan användas.

Bladfjädrar.. javisst, det går att få det att funka någorlunda, men det är fortfarande att sätta plåster på ett avkapat ben,
enligt mig då. Men detta gäller Volvo 360.. Har man däremot en bil det står Dodge Charger på så ska det vara blad på den,
allt annat vore fel. Men som med så mycket annat handlar det om användningsområden,
och ska man köra drifting är det lika mycket jobb att skaffa sänkblock och bygga förstärkningar osv och fortfarande ha en hoppande bakvagn som att svetsa 4 fästen och skruva fast länkarmar. Det är mest så jag tänker!  :)

SR360'n är sjukt frän. Gillar hur dem tycker det är slöseri på motor i början men så säger ingen ifrån när dem får se resultatet  ;D
Han bygger ju 4-länk och behåller original bakaxel, och nämner även att B17 drivlina ger vika medans en B200 axel bör hålla även för hans motor.. Så kan ju funka!
« Senast ändrad: oktober 01, 2012, 00:32:31 av Emilius »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: oktober 02, 2012, 10:04:14 »
Ojoj, mycket synpunkter, det gillar vi! Du verkar vara en pratglad typ mycket likt mig FREJ  ;D
Haha ja men det är väl kul, vad vore forumet och världen annars om ingen ville snacka bil?  :P

Citera
Jag är lite petig med drivlina, plockar jag ihop nåt vill jag gärna att det ska funka, men jag vill samtidigt ha kvar lådan i någorlunda originalposition för att kunna nyttja fördelarna med 300'ans viktfördelning. Får se om den håller och hur länge.
Här har du en jämförande bild mellan original diff + låda samt BMW diff + låda med ihopbultade medbringare. Det är vad jag är sugen på.
En dröm vore ju 6 växlad låda men då blir det dyrt och dessutom trångt och otestat. (6 växlar inget för drifting kanske men på bana/gata)

Citera
Det var mest för själva hjulupphängningen jag kikade på andra bilar, men tror fortfarande det är minst lika mycket jobb som att bygga 4-länk. Jag har varit inne i minitruck svängen ett tag och då det mestadels handlar om pickuper så har dem flesta 4-länk eller respektive.
Så jag plockar helt enkelt hem fästen färdiga laserskurna och färdiga länkarmar med polybussningar så är det bara svetsa fast fästen för armar och coilovers och montera ihop.
Säkert minst lika mycket jobb då det lär vara enklare att bygga nytt än bygga om i detta fallet med upphängningen. Om man får till geometrin.

Citera
Bladfjädrar.. javisst, det går att få det att funka någorlunda, men det är fortfarande att sätta plåster på ett avkapat ben,
enligt mig då. Men detta gäller Volvo 360.. Har man däremot en bil det står Dodge Charger på så ska det vara blad på den,
allt annat vore fel. Men som med så mycket annat handlar det om användningsområden,
och ska man köra drifting är det lika mycket jobb att skaffa sänkblock och bygga förstärkningar osv och fortfarande ha en hoppande bakvagn som att svetsa 4 fästen och skruva fast länkarmar. Det är mest så jag tänker!  :)
Haha och jag tänker 360 = De dion, allt annat är fel ;) Men dumt kanske att låsa upp sig för nya möjligheter.

Citera
SR360'n är sjukt frän. Gillar hur dem tycker det är slöseri på motor i början men så säger ingen ifrån när dem får se resultatet  ;D
Han bygger ju 4-länk och behåller original bakaxel, och nämner även att B17 drivlina ger vika medans en B200 axel bör hålla även för hans motor.. Så kan ju funka!
Kan man köra snällt så kan det ju hålla hur länge som helst, annars inte  :P

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: oktober 02, 2012, 19:51:22 »
Jag tror det blir bra till slut  ;)

Köra lugnt, vad är det? En maträtt?  ;D

Som tur är har jag hittat 2 skrotar i närheten som ska ha cirka 5st 300 var  ;D

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: oktober 02, 2012, 21:37:14 »
spännande att se vad du hittar på! :) Lycka till !!

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: oktober 07, 2012, 05:13:06 »
Tackar tackar!

Så, igår var en sån där halv-produktiv dag igen.
Bestämde mig för att ta tjuren vid hornen och leta soppaläck.

Jag kom dit, la mig under och glodde. Sökte ojämnheter i beläggningarna på tankröret, hittade en svart fläck,
trots att jag vet att bensin torkar och lämnar inte svarta fläckar som olja så rev jag ner tankröret och skrapade,
och hällde i lite bensin och skvalpa runt... ingenting. Den läckte inte. Inte heller vid slangen mot tanken där alla andras läcker.

Så jag monterar allt igen och hoppas på att det är slangen mot tanklocket som inte suttit fast,
åker ut på en parkering i närheten, svänger runt åt vänster så jag nästan kränger av framdäcken,
BAM, genast en pöl på marken och den kom ifrån.. En avluftningsslang som dragits från tanklocket ner så långt ner man kan komma  ::)
Mycket smart move, det var väl kanske inte så konstigt att det läckte. Såg inte en droppe nån annanstans ifrån!!

Skönt iallafall! Slipper man byta grejer innan vintern när bilen bara ska köras med.
Kommer bli annat sen till våren.
Så nu kan jag fokusera på att få den färdig för besiktning och serva, fräscha till lite.

Stack iväg till biltvätten och körde med lite starka varor under huven + diskborste,
nu vågar man iallafall skruva med motorn utan att riskera att få aids.
Bytte till ett BMC luftfilter jag fått gratis som faktiskt kanske gör sitt jobb litegrann som filter mer än det gula skräpet som satt på.
Det kommer ändå ändras på sen, även om fläkten blåser kalluft på filtret är det ingen supergrej att ha det i motorrummet sådär.

Eftersom jag "åtgärdat" största felet iochmed läckaget så kan jag vända huvudet mot andra saker.
Kollade efter rost och så hemskt var det då inte! Det värsta är ju att det syns tydligt utanpå bilen att den är rostig,
och äckliga saker som hål i innerskärmen fram, men för besiktningen är det typ bara två hål som avgör.

Här är det värsta, detta ska föreställa ett domkraftsfäste,
men vart nästan jämn med golvet när vi hissade upp bilen där jag hämtade den, för att byta hjul  ;D

Boven i dramat. Tror inte avluftningsslangen till tankröret ska sitta från toppen av det till längst ner på bilen med kattstrypare runt bladfjäderinfästningen, någon som vet vart den här fuckern ska sitta egentligen? Den som är allra längst upp på tankröret,
nästan vid tanklocket. En blanksvart slang.

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: oktober 09, 2012, 23:54:08 »
jag har ungefär samma problem som dig, då min avlufningsslang hänger i närheten av bakre bladfjäderfästet. i början tänkte jag bara på att det luktade soppa ibland när jag hade tankat och att det inte var någon fara, sen såg en kompis att bilen faktiskt pissar soppa när jag åker på ställ, så jag kan kolla upp det  imorgon, förutsatt att slangen går på samma sätt på sedanerna, men tanken ser likadan ut iallafal så det bör den göra.

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: oktober 10, 2012, 12:09:45 »
Så du menar att det här är något liknande originalplacering?

Volvo, vad tänker ni med? Är det så svårt att göra sladdvänliga bilar?  ;D

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: oktober 10, 2012, 16:30:14 »
Det är nog originalplaceringen, men jag har aldrig haft problem med att det kommer bensin ur den när jag sladdat. Har jag sladdat för lungt då eller?  ;D

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #27 skrivet: oktober 10, 2012, 16:35:30 »
Den där slangen måste jag kolla upp på min bil. Har upptäckt att bilen lämnar fläckar överallt när man varit och sladdat i regnet så kan vara det som är problemet, för nu när jag inte sladdat när det regnat (har stoppat på vinterdäcken) så har det inte blivit några fläckar alls.

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: oktober 10, 2012, 17:48:25 »
nja jag tänkte amer tt det kanske är ett vanligt fel att dom "omplacerar" sig själva vid lite för inspirerad körning, men det var så blött på marken så jag kände inte för att krypa under och kika på min andra  :-[...

Hur ser det ut på andra bilar? kan ju inte vara jättesvårt att bygga om lite.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: oktober 10, 2012, 22:14:53 »
Min bil eller de jag varit i kontakt med ser precis ut som på bilden.

Jag har problem med att själva tanklocket läcker vid hård rondellkörning men inte under bilen.

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: oktober 10, 2012, 23:19:02 »
Nu vart det ju lite spännande här  ;D

Bergvik och simlar, jag tror det krävs lite våld ja.
Jag kör inte överdrivet lugnt, när jag sa att jag nästan krängde av ett framdäck när jag testade läckage så var det inte bildligt talat  ;D

Men rent generellt känns det som en rätt dum placering, jag har lagt märke till fläckar runt locket på bilen med,
men har avfärdat det som spill vid bensinstationen, återstår att se.

Jag kommer ändå få byta tank senare, då den är i vägen för fyrlänksfästen. Men jag kommer nog antingen plugga denna slang eller dra den på något vettigare sätt, kanske stoppa i en sån där "metallsvamp" som man brukar ha vid tryckluftsgrejer,
är något jag funderat på. En sån där ljuddämpare, typ kopparfärgad som brukar kunna sitta på kompressorer osv.
Borde tillåta avluftning och inte spilla floder med bensin samtidigt.

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: oktober 11, 2012, 11:47:04 »
Då har en grej till bygget anlänt.

Jag är inte mycket för originalrattar, och nånting lär man ju ha.

Denna köpte jag då den var billig, återstår att se om det går att drifta med träratt,
förmodligen byter jag till något djupare senare ändå.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: oktober 13, 2012, 23:43:07 »
Jag har inte kört drifting men väl sladdat, och då är ju en djup ratt med så få ekrar som möjligt att föredra då det inte blir lika mycket att stuka tummarna på  :P

Annars var det en väldigt fin ratt!

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: oktober 15, 2012, 21:46:52 »
Jo precis, tvåekrade rattar är optimala men det är så jäkla fult bara  ;D

Ratten är fin, men kommer troligtvis bytas ut förr eller senare, bara till för att testa  8)

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: november 19, 2012, 08:43:17 »
Nu är jag tillbaka! Efter en hård månad på jobbet (Säsong på däckverkstad) så har jag lite tid över för bilarna.

Med extrema arbetstider kommer trevliga lönespecer och nu har jag lite pengar att lägga även på Vulvan.

Nämnas bör är att jag håller på och renoverar en bil att köra till vardags nästa sommar samtidigt som denna,
därav blir det lite haltande. Men i helgen kommer jag laga all rost, och försöka få bilen besiktningsbar.

I helgen som var så var jag iväg och hämtade ett par stolar jag hittade på blocket till rätt pris,
ville ha något som man satt kvar i  ;D

-Jo, jag vet. Ralliart, men det är del av humorn, jag är inte så petig när det gäller denna bilen och det blir mest bara för skojs skull  ;D

gillarbilar

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: november 19, 2012, 09:22:47 »
Galet tufft!! Riktigt fina bilder :)
« Senast ändrad: november 20, 2012, 10:11:37 av gillarbilar »

Stance360

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Stance is cool!
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: november 20, 2012, 01:21:13 »
Ser extremt nice ut!!  ;D
Älskar fälgarna, sånna jag själv vill ha!  :D

Har du något tips på ratt + nav?

Mvh!

gillarbilar

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: november 20, 2012, 10:12:13 »
Älskar namnet på den här tråden... :)
« Senast ändrad: november 22, 2012, 09:30:09 av gillarbilar »

Eazy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: november 21, 2012, 11:47:30 »
Tack för visat stöd, kul att ni gillar projektet!

Tips på rattar och nav.. Hm. Beror helt på vad du är ute efter,
nav finns att köpa på stylingbutiken iallafall.

Ratt beror på vad du vill ha för material, om du ska glida runt eller köra banracing osv.

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: november 21, 2012, 16:13:16 »
djup ratt med få ekrar är alltid bra så man slipper bryta tummarna i vinter... ;D