Författare Ämne: motor byte!  (läst 5871 gånger)

Algatran

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
motor byte!
« skrivet: oktober 21, 2012, 17:44:53 »
Hej! Jag har en 360 med en b200f motor o min kompis har en b200k, och vi vill byta ut dom till en b21 eller b23 ej turbo, är det något vi borde tänka på??

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: motor byte!
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2012, 00:43:44 »
Ja jag vet inte hur mycket du/ni har läst på om motorbyte men det som behöver tas från original-motorn är:
Oljetråg
Oljepump (egentligen bara pickup-röret men det är lättare att bara flytta över pumpen)
Motorfästen
Svänghjul (renixet tar signal till tändningen därifrån)
Lamell
Oljesticka och röret till oljestickan.

Och insuget om ni ska ha original bränslesystemet.
B200F har 2,5bar bränsletrycksregulator, ska du ha B23/230 så måste du antingen klämma ihop BTRen till 3,0bar eller bara ta en BTR från en B230F som redan är på 3,0bar. (Vet inte om det behövs vid byte till B21)
B200K-motorn måste förgasaren bestyckas om till den nya motorvolymen. (om han ska ha B23/230, vet inte om det behövs ifall man byter till B21)

Och när du/ni ska ha ut motorn så kom ihåg att det sitter en skyddskåpa på baksidan svänghjulet som måste tas loss, sitter med 3st skruvar med 10mm skalle. Lägg dig under bilen och kolla där motor och sprängkåpa går ihop så ser du förhoppningsvis kåpan jag pratar om. Skyddskåpan är för att hålla ute stenar och annat smuts från svänghjul/koppling.

Hälsar dig även välkommen till forumet :D Skriv en liten presentation om dig själv här och starta gärna en projekttråd så vi får se vad du pillar med på bilen ;)
« Senast ändrad: oktober 22, 2012, 00:49:05 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Algatran

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: motor byte!
« Svar #2 skrivet: november 01, 2012, 12:50:33 »
Tack för infon :) de kommer o komma en projekt tråd lite senare, när alla delar har inhandlats.