Författare Ämne: Att spela eller att icke spela...  (läst 13730 gånger)

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Att spela eller att icke spela...
« skrivet: oktober 24, 2012, 10:45:45 »
Hej,
Jag har några stereo spörsmål jag skulle behöva dryfta på detta eminenta forum.

Bakgrund: Har en Volvo 360 GL-88 , det satt ingen stereo i när jag köpte den och det finns inga högtalare alls, inte ens hålen.
I ett försök att få musik i bilen så lät jag en kille jag känner installera en cd spelare, som högtalare la jag två vanliga stereo högtalare i baksätet.

Det vart sådär, instrumenten började bete sig konstigt och mycket i elväg svajade,klockan stannade osv. Så jag tog ut stereo och kollade, många avklippta kablar lösa tåtar oss , han hade klippt rakt av massor med kablar och inte återställt. Så jag tog en sockerbit och satte ihop färg mot färg och allt återgick till det normala.
Den gamla stereo kontakten finns således inte kvar för den är bortklippt.

Men nu är jag sugen på att poppa igen så jag har börjat försöka reda i det.
Jag förstår att jag behöver högtalare, så jag har kollat runt lite och genast börjar det dyka upp grejer jag inte riktigt är med på, 6*9, 5,25 diskant mellan register slutsteg?

Hur många högtalare behöver jag? 4? 2 fram 2 bak? Vilken storlek är lämplig var?
Ska man ha en baslåda?
Behöver jag ett slutsteg? (Vad gör ett slutsteg?)

Vilken stereo är bra? (Prisvärd?) Såg att biltema hade en för 400 nånting, medan netonnet hade en JVC för 500nånting.
Enda kravet jag har är att man ska kunna spela Kasset och stoppa in en usb sticka ...ehmm Cd menar jag :)

Hur kopplar man in stereon (jag har kvar en sån ISO? kontakt från förra stereon)
Vart monterar man högtalarna?

Jag förstår att det hänger på prisbilden, men säg: jag vill kunna spela ljud, gärna utan skorr, med en respektabel insida...typ.

Många frågor..men jag har inte riktigt koll på detta ämne, kanske någon kan pointa mig i rätt direction.

Tack på förhand gubbar,

Bifogar några bilder

Mvh/Magnus

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Att spela eller att icke spela...
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2012, 10:51:43 »


Framdörr

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Att spela eller att icke spela...
« Svar #2 skrivet: oktober 24, 2012, 10:53:29 »


Bakdörr



Skuff



Gamla kontakten precis som den var vid kapning

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Att spela eller att icke spela...
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2012, 11:44:46 »
Om den kontakten har suttit i så borde det ju ha varit en bandspelare där en gång i tiden och då är dom bruna kablarna högtalarkablar och går till framdörrarna men eftersom det inte finns några hål i dörrarna så vet jag inte:-\ d
 Du kanske kan ta loss dörrsidorna fram och kolla om det är två bruna kablar där och är det de så kanske dom har bytt dörrsidor. Men lita inte för mycket på mig utan vänta tills något mer exakt svar om du vill vara säker. Men skaffa en projekttråd där du kan lägga upp allt du vill ha hjälp med och sen även bilder när du gör det:-)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Att spela eller att icke spela...
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2012, 12:47:16 »
Har för mig det ska sitta 1st 4" högtalare på varje sida just framför framdörren i fothöjd på 360 där högtalarna inte sitter i dörrarna.
På min 345a sitter det 1st 4" högtalare på varje sida just under instrumentpanelen men då har jag gamla inrednigen.
I bagaget så har jag 1st 4" högtalare på varje sida bakom den där rektangulära plattan som syns på din bild på skuffen, fast jag har ett galler över högtalaren (verkar vara något tillval för står Volvo sound-system eller nåt sånt).

Iso-kablar ska kopplas enligt denna sida : http://www.hardwarebook.info/ISO
Men jag brukar koppla så här:
Gul och röd till en plus som alltid är ström på. Hittar du ingen som du kan koppla på så dra en ny kabel direkt från batteriet. Helst inte mindre än 2,5mm2
Och remote till att starta slutsteget kopplar jag på baklyset så att när baklyset är påslaget så är slutsteget påslaget.

Och högtalarna kopplar jag enligt hur ISO-kontakterna ska kopplas.


Kommer fylla på i detta inlägg senare, men måste till skolan en stund nu.

Påfyllning av info:
Om du får plats för runda högtalare så är det perfekt. Man vill helst inte ha ovala högtalare som t.ex 6x9, det är bättre ljud ur runda t.ex 5,25".

Om du behöver en baslåda avgör du själv. Och hur stor bas du behöver beror på hur mycket du vill att det ska basa. Vill du ha snärtig bas så är mindre bashögtalare bättre men om det bara är att basa så mycket som möjligt så vill du ha stor bashögtalare.

Ska du ha en bas eller högtalare som vill ha mer ström än stereon klarar av att ge ut så vill du ha ett slutsteg.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur ett slutsteg fungerar, det är exakt samma sak som en förstärkare till hemmabion bara att när man har det i en bil så heter det slutsteg.
Det finns en mängd olika slutsteg och vilket du ska ha beror på effekten på högtalarna och hur många högtalare du ska koppla till det och så klart även hur mycket pengar du vill spendera på ett slutsteg.

Vill du ha ett klart och fint ljud och ren bas så rekommenderar jag:
Max 10" bas (skorrar nog mycket med min 10" bas, jag skulle helt klart nöja mig med en 8" bas bara för att lyssna på musik)
Byt ut alla originalhögtalare till eftermarknads, detta gör sjukt mycket för ljudkvaliteten. (Jag har platser för 4st 4" i min bil, jag har bytt ut alla dessa mot eftermarknads. Fram har jag 2st pioneer som jag fick av min far och bak har jag 2st GAS Alpha 426)

Jag har en MarQuant stereo från Jula, bara stereon gjorde mycket för ljudkvaliteten fastän jag hade org.högtalare när jag först kopplade in den. (http://www.jula.se/bilstereo-610104)
Stereon har tyvärr inte CD som du ville ha, jag ville inte ha CD i stereon så jag orkade inte bry mig, räcker med USB, minneskort, AUX och radio för att lyssna musik. CD anser jag är väldigt utdaterat när det gäller bilstereo.


Kan tipsa om att leta på t.ex blocket efter begagnade högtalare och stereo då man oftast får sakerna till mindre än hälften av nypriset.
« Senast ändrad: oktober 24, 2012, 16:10:05 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Att spela eller att icke spela...
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2012, 13:23:09 »
Åfan jag visste inte att dom kunde sitta där under, jag har en 86A och där sitter dom i dörrarna fram och inget bak så de satte jag in i hatthyllan
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Att spela eller att icke spela...
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2012, 20:42:23 »
Generella tips:

Bättre med några få högtalare av bra kvalitet än många med sämre kvalitet. Blir ju enklare att bygga och du får bra ljud ur nånting som inte tar lika mycket plats.

Sen om man ska ha högtalare i bakdörrar/hatthylla eller ej kan diskuteras men de som är riktiga ljudnördar och vill ha perfekt ljudbild de vill INTE ha högtalare bakom sig för ljudet ska komma framifrån som när man är på en konsert.

Dessa nördar vill dessutom ha upp diskanterna (separat) sittandes på instrumentbrädan/A-stolparna. Mellanregistret kan sitta nere i dörren men helst vara riktat/vinklat mot dig som lyssnare. Detta för bästa ljudbild. (För att undvika att högtalaren spelar in i dina ben/knän istället för upp mot dina öron.

Baslådan kan sitta bak för basljuden är så låga så det spelar ingen roll var de kommer ifrån. Och dessutom är det svårt att få plats någon annanstans.

Så ett par kitsystem (som det kallas med mellanregister och diskant skilt åt) monterat på brädan/i framdörrarna. Sen en 8 eller 10-tumsbas i baslåda helst. (Blir svårare att få bra ljud med bashögtalare som sitter "open air" dvs. monterat i hatthyllan eller annan skiva utan någon låda bakom/under.

Slutsteg är alltid att föredra då ett externt slutsteg nästan alltid är bättre än att använda stereons inbyggda slutsteg som ofta blir överansträngt och inte orkar leverera rent ljud när du börjar spela lite hårdare/högre. Jag använder externt slutsteg både till framsystemet samt baslåda. Gör stor skillnad på ljudet jämfört med att bara köra basen på externa steget och framsystemet på stereons inbyggda slutsteg.

Om du använder externt slutsteg även till framsystemet så spelar det inte så stor roll vilken huvudenhet (stereo) du väljer. Ljudet blir bra ändå. Det du ska tänka till på är väl hur mycket finesser du behöver och om du spelar upp MP3-filer att det är lätt att bläddra och hitta rätt bland dem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Att spela eller att icke spela...
« Svar #7 skrivet: oktober 25, 2012, 00:26:24 »
Fan vad ni kan gubbar, å snabba å svara är ni också, man får själslig frid av att gå in här  :)

Okej så för att kondensera ihop det lite:
*Jag ska öppna upp dörrsidorna och rota runt lite efter högtalar kablar...för som Dquist säger har det ju mest troligt suttit en bandare där innan.
*Jag ska satsa på ett par 5,25 högtalare, Räcker det med två högtalare fram och en baslåda ibak? Är diskanterna alltid lösa?

*När man monterar högtalare, sågar man då ut och skruvar fast direkt i dörrsidan motsv? Eller måste man bygga upp något runt om(förutsatt att djupet är tillräckligt?) Ska man isolera runt högtalaren?

* Bra initiativ där simlar med att köpa en cdlös....var ju praktiskt och billigt  :) Guld Å tack för iso kopplings schemat...lätt att förstå och tydligt :)

*Frej: Mycket bra tips ger en bättre helhetsbild, några följd frågor dock.
Har jag förstått det rätt så här (Rent linjärt) Huvudenhet::::::::::Slutsteg:::::::Främmre högtalare
                                                                      Huvudenhet::::::::::Slutsteg:::::::Baslåda
Spelar det någon roll vilket slutsteg man har? (Jag menar passar vissa bara med vissa, watt som ska matcha osv)
Har slutsteget egen ström?
Behöver man ett extra batteri för detta?

Tack för alla tips, you are great gubbs

Jag ska scanna marknaden lite, komma med ett "utrustningsförslag" så ska vi se om jag fattat galoppen ;D

Imorgonbitti lagas det två stenskott, för 200spänn  ??? , har bara trafikförsäkring men tjatade lite.

Kanske en projekt tråd är önskvärt, så slipper jag kladda ner dom andra forum delarna.....om ni lovar att läsa den förstås :D

Jag undrar hur jag ska kunna bidraga med nått till er...bilar är ju inte min melodi än. Men har ni frågor om undervattens arbeten eller militära ting kan jag vara behjälplig  ;)

En engång tack för att ni tar er tid.

Mvh/Magnus

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Att spela eller att icke spela...
« Svar #8 skrivet: oktober 25, 2012, 06:34:33 »
Aa frågan är ju om du sk a röta i dörrarna eller rota framför dörrarna som simlar så att det kan sitta högtalare, eller om du inte orkar rota så dra upp dom bruna kablarna och dra nya kablar från dörrarna upp till stereon.
Men om du ändå ska ha högtalarna i dörrarna så måste du ju ändå ta loss kortsidorna och då kan du ju lika gärna rota efter kablar när du har den loss och finns de inga kablar i dörren så tror jag det finns framför dörren och fins det inte så är det ju bara att dra nya kablar:-)
Original så sitter det en typ av ram runt högtalarna, alltså inte skruvad direkt i dörren.

Du behöver inte ett extra batteri för åt ha slutsteg.

Ja jag tycker alltid det är trevligt med projekttråd:-D
« Senast ändrad: oktober 25, 2012, 07:37:16 av D-qvist »
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Att spela eller att icke spela...
« Svar #9 skrivet: oktober 25, 2012, 07:31:28 »
Ja en projekttråd är alltid trevligt :)

För att koppla in ett slutsteg behöver du en grov pluskabel från batteriet till slutsteget, hur grov kabel beror på hur många watt du tänkt kräma ut, och det behövs även en jord till slutsteget och en 12V+ som går till remoten på slutsteget (det är denna som jag kopplar på baklyset så att när lyser är igång är steget igång). Och sen ska bashögtalaren kopplas in på slutsteget, hur den ska kopplas brukar variera beroende på vad för slutsteg man har.
Jag har biltemas billigaste Installationskit för slutsteg och sen ett Mutant NW280SP slutsteg och en gammal 10" bas som heter MTX Thunder Pro 500W, vet inte åldern på den men slutet av -80 början av -90 bör det vara. Basen sitter i en sluten låda som min far har byggt i samband med att han köpte basen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75