Författare Ämne: Hartighets relä "bosch drehzahlrelais"  (läst 7823 gånger)

360_umeå

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hartighets relä "bosch drehzahlrelais"
« skrivet: november 28, 2012, 19:18:28 »
Har fått ett lustigt problem med min bil

då jag startar bilen nu när det är någon minusgrad ute kan jag köra ca 1km sedan är det som att någon vrider av tändningen. vrider jag då av tändningen och sedan på igen så går bilen bra en liten stund till sedan samma sak tills den blir riktigt varm.

inget fel på tändningen va jag kan hitta och inget med bränslet. men har jämfört tändningen på min nya 360 -88 mot tändningen på mina gamla 360 -88 och denna nya bil har en mystisk låda som är inkopplad mellan den 3poliga kontakten som sätts in i reniven och renixen. sedan sitter det ett annat relä till denna mystiska låda.

min fråga är nu denna.
VAD TUSAN ÄR DETTA FÖR EN MANICK?

det enda jag fått fram på nätet är att det är ett "hastighets relä" men är det för toppfarten på bilen eller är det någon inpulsgivare till insprutningen?

Tacksam för alla svar :)

360_umeå

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
SV: Hartighets relä "bosch drehzahlrelais"
« Svar #1 skrivet: november 30, 2012, 16:40:21 »
en liten dosa ca 10x7x3cm som det står bosch på? är det ingen som har någon info om den?  ???

det går iaf att köra bilen som vanligt även om man kopplar bort den så det känns lite som efter masknads pryl.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #2 skrivet: november 30, 2012, 17:57:22 »
Jag har tyvärr ingen koll på insprutningssystemet på 300-serien.

Men ett hastighetsrelä låter som att det kan vara någon sorts primitiv version för att stänga av bränslet vid motorbroms.

Ser att det är dina första inlägg så
Välkommen till forumet :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: december 01, 2012, 13:29:36 »
Kan du knäppa en bild på relät och var det sitter i bilen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 01, 2012, 14:15:50 »
jag har ett liknande problem, bilen startar, sen precis innan den kommer upp i driftstemperatur dör den,då får man vänta någon minut innan den vill starta igen.
just att man får vänta gör att jag tror att det är någon temp givare som inte hänger med riktigt...

jag bytte termokontakten (sitter under insuget i toppen med en gul sladd), och det blev ingen skillnad så jag ska byta den som sitter längre bak på toppen och se vad som händer.

när din bil startar efter att den dött, hur länge går den? för min tänder bara och dör direkt efter.

360_umeå

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 01, 2012, 23:21:34 »
Kan du knäppa en bild på relät och var det sitter i bilen?

Jag har försökt lägga in en bild i forumét men har inte riktigt förstått mig på hur man gör med infogningen av bild blir bara en fyrkant med ett kryss i ???

men själva relä dosan sitter monterad på ett fäste som är fastskruvat i 2 av de 3 bultarna på fjäderbenets fäste ser väldigt "original - option" ut men sen sitter även ett relä antagligen för strömmen till "hastighetsreläet" monterat brevid med ett vackert buntband och kapelhärvan är spunnen i svart isolerings tejp.

360_umeå

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 01, 2012, 23:26:41 »
jag har ett liknande problem, bilen startar, sen precis innan den kommer upp i driftstemperatur dör den,då får man vänta någon minut innan den vill starta igen.
just att man får vänta gör att jag tror att det är någon temp givare som inte hänger med riktigt...

jag bytte termokontakten (sitter under insuget i toppen med en gul sladd), och det blev ingen skillnad så jag ska byta den som sitter längre bak på toppen och se vad som händer.

när din bil startar efter att den dött, hur länge går den? för min tänder bara och dör direkt efter.

som sagt min bil går kalasbra ca 1 km tills den blir lite lagomt jummen sen är det som att någon vrider av tändningen (fast allt annat fungerar som det ska) och då behöver jag bara vrida av tändningen och på igen så startar den igen. och går några hundra meter till sen samma sak igen. den gör så mellan 2 - 6 ggr varje gång jag startar den kall men det har bara varit när det är mellan pluss och minus graders skiftningarna i ute tempen. är det pluss grader ute går den utan några problem

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 02, 2012, 00:08:01 »
Har du B200k (förgasare) ?  B200k har en sådan grunka bredvid renixet, om jag mins rätt så styr den någon ventil i förgasaren som stänger av bränslet vid motorbroms.

360_umeå

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 02, 2012, 10:09:57 »
Har du B200k (förgasare) ?  B200k har en sådan grunka bredvid renixet, om jag mins rätt så styr den någon ventil i förgasaren som stänger av bränslet vid motorbroms.

Nej det är en insprutare. var nyss ute och skruva i garaget och följt kablar kors och tvärs.

och NY INFO är att den även är inkopplad mellan lamdasonden och styrboxen eller vars nu den andra kabeln går GRÖN kabel som ansluter mot VIT lamda kabel

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 02, 2012, 23:12:17 »

Nej det är en insprutare. var nyss ute och skruva i garaget och följt kablar kors och tvärs.

och NY INFO är att den även är inkopplad mellan lamdasonden och styrboxen eller vars nu den andra kabeln går GRÖN kabel som ansluter mot VIT lamda kabel

Så skumt? Varför koppla ett relä på lambdasignalen.. låter som ett hemmabygge men varför?

Nu har jag fixat så du kan lägga upp bilder. Mer info via PM.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

360_umeå

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 04, 2012, 13:24:15 »
känns som ett konstigt hemma bygge gubben som ägde bilen hade haft den sen ny och gubben själv va ca 75-80 år gammal men jag ska bifoga en bild där prylarna sitter

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 09, 2012, 02:10:31 »
Tack för bild!

Hm, känner inte igen nåt av det du har ringat in på bilden.. Men ser ju faktiskt inte ut som ett hemmabygge heller..