Författare Ämne: konstiga problem...  (läst 10141 gånger)

woons

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
konstiga problem...
« skrivet: januari 21, 2013, 20:47:50 »
ny medlem här, men måste kolla med några som kanske har koll på ämnet.

har nyss införskaffat mig en 340 -83. har b14 m weber. alltså original vad jag fattat.

startade upp bilen när jag hämtade den och körde ca 1 km. bilen gick men gick ojämt och lite ryckigt.
jag har bytt rotor, brytare, fördelarlock och kondensator.
i samma veva märkte jag att bromsoket på passagerarsidan verkade inte trycka tillbaka kolven (den går in om man öppnar luftnippeln eller lättar på bromsslangen), så jag antog att det var huvudbromscylindern som strular, så jag rengjorde alla delar som var väldigt kleggiga och skitiga. monterade ihop allt igen men det blev ingen större skillnad, det går tillbaka men bromsen ligger på höger fram. samt så efter det verkar inte bromsservon fungera(känner inget tryck ifrån den när jag startade bilen)?!?.

men nu till det konstigaste felet. efter allt mekk så sket jag i bromsen och startade upp bilen.
den gick som en dröm första repan(1km) kändes som jag fått till den ojämna gången som var innan.
andra repan började bilen dumma sig(stått ute i 15 minus i en timme kanske), började gå dåligt/blöddra/hacka. ända tills nu då bilen inte vill gå alls annat än på tomgången ibland om man har tur. kan inte varva upp bilen mer är 1200rpm eller så, ibland går den inte alls, ibland svagt på halvchoke ibland på helchoke mm..

jag har rengjort förgasaren kollat över tändgrejorna som jag bytte men hittar inget strul.

kan det ha med bromsservon att göra? (pedalen går att trycka in halvvägs sen blir det motstånd.. dvs bromsverkan)

tändstiften ser nya ut

jag funderar på vad som kan ha hänt (spec eftersom bilen gick bra först)
förgasaren/ ispropp/ topplockspackning/ nån kallstartsventil eller liknande/ fel tändföljd... ingen aning vad det kan vara? någon som har en susning?

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: konstiga problem...
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2013, 21:18:52 »
Välkommen till forumet :)

Att du måste trycka ner bromspedalen så långt innan den tar så tippar jag på att det är luft i bromssystemet.

Resten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med för jag kan tyvärr inte B14-motorn och dess förgasare :-[ (Man skulle egentligen skaffa sig en 340 med B14 bara för att lära sig den motorn också :P)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

woons

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2013, 22:02:25 »
ja du kanske skulle kunna få min billigt just nu ;)

bromsen i sig är väl ingen big deal, den gåtan löser man förr eller senare, tänkte bara om gången påverkas något av vakuumet till servon, inte så insatt i bilen än så har inte kollat runt så mycket =)
ska ta en komp prov imorrn och tömma tanken om det finns komp, samt köra i ny bensin, nytt bensinfilter och tändkablar så får vi se vart vi kommer.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2013, 22:07:40 »
ja du kanske skulle kunna få min billigt just nu ;)

bromsen i sig är väl ingen big deal, den gåtan löser man förr eller senare, tänkte bara om gången påverkas något av vakuumet till servon, inte så insatt i bilen än så har inte kollat runt så mycket =)
ska ta en komp prov imorrn och tömma tanken om det finns komp, samt köra i ny bensin, nytt bensinfilter och tändkablar så får vi se vart vi kommer.
Hehe, så det är såpass :P

Ja det låter som en bra plan det, får hålla tummarna att det inte är något komplicerat fel :)

woons

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2013, 22:36:12 »
någon som har bild på tändföljden på en b14 så jag kan vara säker på att jag inte har gjort en enkel tabbe?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2013, 23:45:07 »
någon som har bild på tändföljden på en b14 så jag kan vara säker på att jag inte har gjort en enkel tabbe?
Ja då tar man fram Haynes-boken ;D

Tändföljden är 1-3-4-2 och 1an är längst från kylaren enligt Haynes men bilden säger annat.

När jag studerar bilden i boken så ser det ut som att 1an är närmast ventilkåpan, 3an längst bak, 4an mittemot 1an, 2an längs fram.
Hoppas den bifogade bilden hjälper dig :)

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 22, 2013, 08:01:20 »
Förgasarmembranet eller läckage runt insuget kanske?
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

woons

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 22, 2013, 16:45:19 »
har bytt tändkablar och tändstift och vipps så går bilen igång igen.

har lyckats vrida på fördelaren när jag hållit på, så funderar nu på hur man ställer in tändningen, någon som har en bra förklaring =)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #8 skrivet: januari 22, 2013, 17:07:43 »
har bytt tändkablar och tändstift och vipps så går bilen igång igen.

har lyckats vrida på fördelaren när jag hållit på, så funderar nu på hur man ställer in tändningen, någon som har en bra förklaring =)
Har du en tändinställninglampa så är det inga problem.

Koppla på röd och svart klämma på + respektive - pol på batteriet.
Signalklämman kopplar du på tändkabeln till 1a cylindern.
Ta loss vakuumslangen till tändförställningen på fördelaren.
Starta bilen och lys med tändinställningslampan mot hålet i sprängkåpan närmast motorn, det ska vara tändpunktmärken på svänghjulet (iaf enligt min Haynes-bok)
Behöver tändningen justeras lossar du skruven till fördelaren och vrider på den samtidigt som du lyser med lampan tills tändingen är rätt.
Skruva sedan fast skruven så fördelaren inte kan röra sig och tryck tillbaka vakuumslangen, du är nu klar med tändinställningen  :)

Tändningen ska vara mellan 6-10° (om du kör på bensin).

(Om du inte har en tändinställninglampa, även kallad stroboskoplampa, så brukar klassikern vara att vrida på fördelaren tills motorn går så jämnt som möjligt på tomgång.)

woons

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 22, 2013, 18:38:47 »
som jag misstänkte då =)

har en strobb, men hur ska markeringen vara i sprängkåpans hål? och hur ser denna markering ut?
står jag på förarsidan om motorn och hänger över så är där ett lodrätt hål närmast mig (alltså i sprängkåpan) och ett vågrätt hål lite längre upp ca 2 cm kanske.
svänghjulet är rostigt så har inte sett någon markering ännu.

tack för hjälp btw!

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #10 skrivet: januari 22, 2013, 18:47:28 »
Så här står det i Haynes:

Citat från: Haynes
Med stroboskoplampa:
Lossa och plugga vakuumledningen till fördelaren
Anslut lampan enligt tillverkarens anvisning, kör på tomgång och vrid fördelaren till rätt värde
Om man rusar motorn skall det lätt framgå, att tändpunkten flyttas till ett tidigare värde

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 22, 2013, 19:24:55 »
Halloj.

Vanligaste felet är att bränsle avstänings ventilen bråkar, sitter i förgasaren med en el-kontakt.

Annars är det insugs packningen som gett sig, dessa motorer är känsliga för läckage i slangar.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

woons

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 22, 2013, 22:12:07 »
tackar!  ser ut som det är någon typ av markering där, får leta imorrn =)

varför plugga vakuumet till fördelaren?

har ju som sagt fått igång den, men efter inställning av tändningen så så jag undersöka med lite startgas om jag hittar några läckage, vilket jag hoppas jag slipper nu!

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #13 skrivet: januari 22, 2013, 22:14:24 »
tackar!  ser ut som det är någon typ av markering där, får leta imorrn =)

varför plugga vakuumet till fördelaren?

har ju som sagt fått igång den, men efter inställning av tändningen så så jag undersöka med lite startgas om jag hittar några läckage, vilket jag hoppas jag slipper nu!
För att om du har vakuum på fördelaren så ökar förtändningen när det blir mer vakuum (eller om den minskar, kommer inte ihåg) = tändningen kommer stå helt fel, det är grundtändningen man vill ha på 10°.

woons

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 23, 2013, 15:16:24 »
Funderade varför man behövde plugga vakuumslangen när man dragit ur den. Jaja. Har ställt tändningen idag och pillat på men ingen skillnad. Beställt förgasare nu iaf.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #15 skrivet: januari 23, 2013, 15:18:50 »
Funderade varför man behövde plugga vakuumslangen när man dragit ur den. Jaja. Har ställt tändningen idag och pillat på men ingen skillnad. Beställt förgasare nu iaf.
Jaha, ja det är för att slippa få förhöjd tomgång pga vakuumläckage.
Jag har då aldrig pluggat vakuumslangen iaf utan bara dragit loss den från fördelaren och sen kollat tändning.

woons

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 29, 2013, 12:30:32 »
Bytt förgasare men ingen skillnad. 
Den startar utan choke, går riktigt risigt. Så fort man gasar dör den.
Vafan är det med bilen?

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 29, 2013, 15:10:10 »
Har du provat att spruta startgas runt insuget? Kan vara så att packningen är helt kass..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..