Författare Ämne: ang batteri bak  (läst 9767 gånger)

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
ang batteri bak
« skrivet: januari 29, 2013, 17:35:16 »
Har dragit en 50 kvadrats kabel till ett extra batteri bak i 340:n och undrar nu om jag bör säkra av den fram? Funderar lite på om man kan jorda det bakre batteriet i en av bultarna till bältena bal?
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

D-qvist

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: ang batteri bak
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2013, 18:40:56 »
, jag har inget svar men en fråga: varför sätta batteriet bak? Min bil jag har nu är batteriet bak och reservhjulet utslängt. Så när jag ändå har utrymme i reservhjulsbaljan så funderar jag på att koppla in ett batteri till men finns inte risken att man bränner generatorn då?

Ursäkta att jag snodde din tråd lite, hoppas inte det gör något?

Du borde kunne jorda i en av dom bultarna tycker jag, och säkring,  det tror jag inte behövs men det är la lika bra att säkra av skiten, hellre en säkring för mycket än en för lite eller? Men låt någon kunnigare ge dig ett bättre svar först, jag gillar inte att berätta för andra hur dom ska göra.
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 29, 2013, 18:57:21 »
Anledningen till mitt batteri är för jag har ett fram med, vill ju inte ha strömförlust när man spelar :) har ingen aning, men trpr generatorn pallar det eftersom alla ljudbyggare kör med flera.. Kommer visserligen underhållsladda mina med jämna mellanrum eftersom yellowtop batterierna inte verkar få full laddning av generatorn..
Tror placeringen beror mycket på viktbalansen annars om man bygger motor, eller platsbrist..
Tänkte haft bägge mina bak efteraom dom är så höga.men kom på att yellowtopparna kan monteras i vilket läge som helst så lade jag det ena ner fram..

Tänk bara på att du ska ha 2 likadana batterier om du ska ha 2 samt att man egentligen ska ha skiljerelä för att dom inte ska dra ur varandra..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2013, 19:40:00 »
Jag har planer på att flytta batteriet bak för viktbalansens skull, tänkte göra det till sommarn när jag ändå ska riva ur så gott som hela inredningen för att leta efter rost och reparera eventuell rost och då även svetsa dit en hållare för batteriet och fixa en ordentlig jordpunkt.

Om du har dubbla batterier så är det rekommenderat med att ha en säkring fram och en bak, om man däremot bara har ett batteri så räcker det med en säkring helst max 15cm från pluspolen på batteriet.

Jorda batteriet i skuffen är det bara att göra på närmaste lämpliga jordpunkt, och det brukar oftast vara bältesfästet som är det lämpligaste då det är nära och sitter med en relativt stor bult så kabelskon passar. Se bara till att det är plåtrent och så kabelskon får bra kontakt så ska det inte vara några problem.
Annars går det ju att svetsa fast en lite tjockare plåtbit just bredvid batteriet som man sedan gängar och drar dit en bult för att sedan jorda batteriet i.

Generatorn bör orka ladda två st batterier, det är bara att det tar längre tid.
Säg att båda batterierna är på 60Ah, det blir då totalt 120Ah. Laddar generatorn då med 80A så tar det, 120/80 = 1,5h för generatorn att ladda upp båda batterierna fullt (men det är då om generatorn har 80A "ledigt" att ladda batterierna med, är generatorn på max 80A och man tar ut 60A så har du endast 20A kvar att ladda upp batterierna med, då tar det 120/20 = 6h att ladda upp batterierna).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2013, 19:42:25 »
Se där ja..